Bygga modern fighter med en CBX 1000-motor - Tips mottages!

Cbx 1000-motorn sitter bra i en fighterhoj?


  • Antal röstningar
    0

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Tjenare!

Är än så länge i planeringsstadiet och söker fakta med ljus å lykta.

Min far har haft en cbx 1000-motor liggandes sen mitten på 80-talet pga. dålig vev och nu har jag fått nog av att den ska ligga orörd. Så min plan är att börja peta ihop motorn och så småningom bulta in den i en lämplig ram för att göra något schyst fighter-bygge.

Martin-ram.jpg
Jag skulle verkligen vilja få ett stuk som hojen på bilden, den är byggd på en Moto Martin-ram om jag förstått det hela rätt. Vad jag hört så är det blodiga pengar och som vanligt så vill man försöka komma undan med en prislapp som inte framkallar en hjärtattack.

Jag har som sagt motorn som ska piffas upp och det är väl inga konstigheter, bara att börja mäta delar och se vad som lär införskaffas. Det är rambygget som är det kluriga...

Vilken ram är att föredra om man skulle ta någon befintlig hojram, typ en firestorm eller liknande? Vill gärna hålla mig till Hondagrejer.

Så kom gärna med tips på delar, nyttig information eller länkar till saker som är värda att läsa igenom.

Tack!
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Moto Martin är race chassi det är synd att bygga fighter på en sådan.
Tänk på att en Cbx motor är inte billig att renovera, så en låg prislapp är nog inte att tänka på.
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Okej, nej då är det nog bättre att välja en annan ram. Nå förslag?
Nej det är jag medveten om, men är man lite full i fan och letar delar även öster och väster om oss så kan man göra det för en någorlunda vettig peng. Har inte bråttom så att frakten tar lite tid gör mig ingenting.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är helt ok att bygga på originalramen också. Bara modda bakdelen, slänga på en fet sving och en likaledes fet och modern framände så blir det väldigt läckert. CBX-motorn är det vackraste i motorväg som någonsin producerats, pUnHGT!!!

https://www.youtube.com/watch?v=A0djCJe-PPw
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Anledningen till att jag valt att kika efter annan ram är för att originalramen va i vekaste lagret, enligt min far i alla fall.
Han påstår att vid vissa hastigheter i kombination med lut och acceleration så uppstod wobbel (haha hur fan stavas det?!) och sånt vill man ju gärna slippa oroa sig för. Därav var jag inne på någon nyare ram, men rätta mig gärna om jag är ute å cyklar :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Originalramen är ju en 80-talsram så den är lite vek men om jag inte missminner mig var de svaga punkterna gaffeln och svinginfästningen. Gaffeln är ju av modell sugrör som inte skulle platsa på en modern 400-kubikare och svingen sitter lagrad i nylonbussningar (tydligen)
När allting är vekt så blir det fladdrigt men det går att köra fort med originalgrejena bara man håller dem i skick och har oplatta däck:)
Byter du framdel och sving plus schysta stötdämpare bak så tror jag att ramen kommer att funka. Det är ju ingen racer direkt...;)

Körde en på bana för några år sedan, det var "spännande" om man så säger. JanE som äger den hojen körde hursomhelst skitfort!!!! Hatten av för honom!
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
snacka med calles chopper han kan nock bygga ihop den ram du önskar
vill tro han kan göra det för någonstans 30-50000 kr
ja klart det koster, men ska det bli som den du har på bilden så koster det
ett Nico bakkar ramkit liggar någonstans runt 75000 till 100000 kr
det koster säkert moto martin o harris o spondon kit också
det går inte att fuska sej till det utsende du har på bilden
men
peter lundin körde superbike på en cbx 1000 o kan han, så räcker org raman nock till din figter
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Ja att bygga egen rörram är ett alternativ jag kikat på då farsan har en mekanisk verkstad, man bör ju rimligtvis kunna muta nån av gubbarna där till att svetsa.

Frågan är ju bara hur man ska utforma ramen, hade varit schyst med en ritning men det kanske är svårt att få tag på med tanke på att folk livnär sig på att tillverka och sälja ramar.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Spondon bygger ramar till CBX, kanske är ett alternativ till Moto Martin. Finns minst en, kanske några till i sverige som byggt med dessa ramar.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Om du kör budget så triangulera originalramen och byt gaffel och swing.
Och ja, det är sant att det är nylonbussningar på de tidiga modellerna:huvet
Och öknamnet Wobbledor fanns långt innan Harry Potter...

http://www.bikeme.tv/index.php/dons-cup-gold-ultimate-honda-cb900f/

igj586.jpg


315fvvd.jpg


1z2n3vq.jpg
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det som gjorde att Moto Martin hojen wobblade var nog med största sannolikhet framgaffeln. 35mm gaffel har du idag på en trampcykel. Att ha det på en hoj med en av dom största luftkylda motorerna som finns bäddar för bekymmer med väghållning samt med jättetungt och jättestort framhjul.

Jag är nog benägen att tycka det är synd att inte använda Martin ramen. Går att göra lite styvare med lite fler förstärkningar så slipper du wobbel-tendenserna kanske.

Men framförallt att du stoppar dit modern framgaffel och sving. En gaffel från en Honda CBR900RR eller liknande (45mm gaffelben) skulle göra enorm skillnad, speciellt med fjädrar + shimskitt från Öhlins.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Guy Martin är fortfarande aktiv till viss del så kolla med honom om du kan köpa en ram av honom.

Om du ska göra en ram själv så kan du utifrån andra bra ramar ta reda på gaffelvinklar, generella längdmått/avstånd mellan olika infästpunkter (svingposition, fotpinnar, styrhuvud osv). Från bilder på nakna mm ramar hittar du sedan ungefärliga placeringar av ramrör. Jämför var det finns ramrör/material med moderna bra ramar och gör ev kompletteringar.
Bygg en mockup i pvc rör.
En massa timmar senare kan du involvera mekanisk verkstad.

Om jag skulle anlita någon annan att tillverka en ram skulle jag säkra att de kan göra ramar för mitt syfte. Som kan tillverka en ram med styrkan och vridstyvheten som krävs för att en rr/sf hoj ska kännas bra.
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Såg en CBR 600 -96a på blocket nu som stod med icke komplett motor. Va bra peng på grejerna, är en sån ram tokig att utgå ifrån tror ni? Skönt att ha alla vinklar färdiga och endast modda/förstärka för att motorn ska passa och inte "väga sönder" hojen vid aktiv körning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Såg en CBR 600 -96a på blocket nu som stod med icke komplett motor. Va bra peng på grejerna, är en sån ram tokig att utgå ifrån tror ni? Skönt att ha alla vinklar färdiga och endast modda/förstärka för att motorn ska passa och inte "väga sönder" hojen vid aktiv körning.

Tänk att du måste bygga en i praktiken helt ny ram så är du hemma. Resten av grejerna kan du säkert få användning för dock.
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Mitt tycke är att det ska sitta ett 6-1 system på en CBX:tummenupp , så man inte går miste om avgasljudet från sexan..:yoparty
//Tanken
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top