Val 2018

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Känns väl, för tillfället iaf, som en rätt vettig åtgärd?
Generellt tycker jag polisen skall få tillräckliga resurser för att klara sina uppgifter själva.
Men vid speciella lägen ser jag ovan som rätt pragmatiskt.

Näh. FM ska inte bedriva polisiär verksamhet. Gränsbevakning ihop med tull, fine. Jaga kriminella på byn, nej.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Näh. FM ska inte bedriva polisiär verksamhet. Gränsbevakning ihop med tull, fine. Jaga kriminella på byn, nej.

Som jag skrev så borde polisen själva få resurser för att fixa det.
Men som avlastning för att hålla lugnet och säkra allmänheten ser jag inga fel om FM är rätt utbildade.
Jag hoppas att det inte skall behövas.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Som jag skrev så borde polisen själva få resurser för att fixa det.
Men som avlastning för att hålla lugnet och säkra allmänheten ser jag inga fel om FM är rätt utbildade.
Jag hoppas att det inte skall behövas.
Skjuter dom ihjäl nåt tusental gaphalsar blir det nog lugnare både i "orten" och migrantströmmen. Kör bara säger jag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skjuter dom ihjäl nåt tusental gaphalsar blir det nog lugnare både i "orten" och migrantströmmen. Kör bara säger jag.

Dom verkar ha fullt upp med att skjuta sig själva :3freak så jag hoppas FM slipper.
Mer för att folk ska börja känna sig säkra igen.
Våga gå och handla på kvällen osv som man hör att folk inte vågar längre.
Även om Borlänge inte är Sveriges lugnaste stad så är vi ännu långt från storstädernas elände.
Men nu har polisen varnat folk även här från att gå i vissa delar av stan i mörkret. :(
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
V+S överrens om vinsttak i välfärden på 7% av operativt kapital.
Tre av de fyra bästa skolorna i Sverige är friskolor som inte får plocka ut vinst över ovanstående.
Driver du mek.verkstad, it-företag, skrädderi och gör ett bra jobb så ta vinst.
Undervisar du våra barn och gör ett bra jobb så glöm vinst.
Det mest galna i detta är att det inte överhuvudtaget är kopplat till kvalitet. :3freak
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
V+S överrens om vinsttak i välfärden på 7% av operativt kapital.
Tre av de fyra bästa skolorna i Sverige är friskolor som inte får plocka ut vinst över ovanstående.
Driver du mek.verkstad, it-företag, skrädderi och gör ett bra jobb så ta vinst.
Undervisar du våra barn och gör ett bra jobb så glöm vinst.
Det mest galna i detta är att det inte överhuvudtaget är kopplat till kvalitet. :3freak

Jag har inte helt bestämd åsikt i frågan, men en intressant reflektion är ju att säljer du möbler till skolan så får du gå med hur mycket vinst som helst. Sälj pennor, sälj litteratur, sälj overheads, sälj lekplatser till skolgårdar... osv. osv.
Eller sälj vuxenblöjor till sjukvården, eller läkemedel, eller medicins utrustning, eller lakan osv. osv...

Men sälj kunskap till skolbarn, NEJ, du får inte ha mer vinst än 7% av operativt kapital som ingen riktigt vet hur man räknar ut typ...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har inte helt bestämd åsikt i frågan, men en intressant reflektion är ju att säljer du möbler till skolan så får du gå med hur mycket vinst som helst. Sälj pennor, sälj litteratur, sälj overheads, sälj lekplatser till skolgårdar... osv. osv.
Eller sälj vuxenblöjor till sjukvården, eller läkemedel, eller medicins utrustning, eller lakan osv. osv...

Men sälj kunskap till skolbarn, NEJ, du får inte ha mer vinst än 7% av operativt kapital som ingen riktigt vet hur man räknar ut typ...

Jag är rädd att man inte stoppar där utan kommer vilja begränsa uttag i fler branscher.

Koppla en kvalitetsbegrepp till skol-vinster så kommer det funka.
Dålig kvalitet = ingen vinst.
Bra kvalitet = ta så mycket vinst du kan.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har inte helt bestämd åsikt i frågan, men en intressant reflektion är ju att säljer du möbler till skolan så får du gå med hur mycket vinst som helst. Sälj pennor, sälj litteratur, sälj overheads, sälj lekplatser till skolgårdar... osv. osv.
Eller sälj vuxenblöjor till sjukvården, eller läkemedel, eller medicins utrustning, eller lakan osv. osv...

Men sälj kunskap till skolbarn, NEJ, du får inte ha mer vinst än 7% av operativt kapital som ingen riktigt vet hur man räknar ut typ...

Hur mäter du kvalité i skolan?
Genom att ha massa prov?
Det vore bättre att lära barnen något än att ständigt mäta kunskapen .
1/3 av undervisningstiden går tydligen åt för förberedelser inför proven. Man kan dressera en schimpans till att få bra resultat på proven, -utan att ha fattat något ...

Som lärare får man kvittot på ens undervisning kanske 10-15 år efter eleverna har slutat, -vad har de lärt sig, vad har de gjort, hur ser deras liv ut, utbildning osv.

Lärarens uppgift är att ge eleverna kunskap och förmågan att tänka själva ....
( inte rätta prov och klassa människor)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hur mäter du kvalité i skolan?
Genom att ha massa prov?
Det vore bättre att lära barnen något än att ständigt mäta kunskapen .
1/3 av undervisningstiden går tydligen åt för förberedelser inför proven. Man kan dressera en schimpans till att få bra resultat på proven, -utan att ha fattat något ...

Som lärare får man kvittot på ens undervisning kanske 10-15 år efter eleverna har slutat, -vad har de lärt sig, vad har de gjort, hur ser deras liv ut, utbildning osv.

Lärarens uppgift är att ge eleverna kunskap och förmågan att tänka själva ....
( inte rätta prov och klassa människor)
Lite som när nån gått 4 år gymnasium natur och ställer frågan .Hur många kilo går där på ett ton ?:va
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Lite som när nån gått 4 år gymnasium natur och ställer frågan .Hur många kilo går där på ett ton ?:va

Eller något som pluggat elektronik fem år på universitet och tror det är livsfarligt att ta på pluspolen på ett 12-volts bilbatteri... Fyfan vilken jävla planta det var att jobba med.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hur mäter du kvalité i skolan?
Genom att ha massa prov?
Det vore bättre att lära barnen något än att ständigt mäta kunskapen .
1/3 av undervisningstiden går tydligen åt för förberedelser inför proven. Man kan dressera en schimpans till att få bra resultat på proven, -utan att ha fattat något ...

Som lärare får man kvittot på ens undervisning kanske 10-15 år efter eleverna har slutat, -vad har de lärt sig, vad har de gjort, hur ser deras liv ut, utbildning osv.

Lärarens uppgift är att ge eleverna kunskap och förmågan att tänka själva ....
( inte rätta prov och klassa människor)

1) Jag vet inte riktigt hur mitt inlägg ligger till grund för ditt inlägg, vad är kopplingen?
Jag skriver väl inget om mängden prov en skolgång bör ha eller inte ha? Om det är bra eller inte?

2) prov, eller rättare sagt betyg, verkar du ogilla, men hur ska skolvärlden annars på ett realistiskt sett kunna mäta och jämföra sig?

3) Är PISA också onödigt/irrelevant enligt dig?

4) Om du vet en bättre metod än prov och betygsättning så har du alla möjligheten i världen att revolutionera saker och ting och bli rik på kuppen. Har svårt att tänka mig att vare sig föräldrar, stat eller anställda skulle nöja sig med betyg/prov om de visste att det bara vore det näst bästa alternativet :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det finns ju en hel del kvalitet man kan mäta i en skolan utan att direkt mäta barnens kunskaper.
Antal lärare/barn.
Antal "övriga" vuxna i omlopp. Kuratorer, personal ute på rasten.
Pengar nerlagt i skolmaterial/barn.
Pengar utlagt på mat/barn. Koka-kyl eller "riktig" mat.
Antal sökande till skolans platser.
"Studiero" om den nu kan mätas.
Osv osv.

Sedan behöver det ju på något sätt även mätas hur mycket kunskaper barnen tillgodogör sig.
Riktigt hur/när/vad får någon pedagog hitta på.
Man att bara säga "inga vinster" utan att koppla det till något kvalitetsbegrepp är ju bara sorgligt. :(
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
1) Jag vet inte riktigt hur mitt inlägg ligger till grund för ditt inlägg, vad är kopplingen?
Jag skriver väl inget om mängden prov en skolgång bör ha eller inte ha? Om det är bra eller inte?

2) prov, eller rättare sagt betyg, verkar du ogilla, men hur ska skolvärlden annars på ett realistiskt sett kunna mäta och jämföra sig?

3) Är PISA också onödigt/irrelevant enligt dig?

4) Om du vet en bättre metod än prov och betygsättning så har du alla möjligheten i världen att revolutionera saker och ting och bli rik på kuppen. Har svårt att tänka mig att vare sig föräldrar, stat eller anställda skulle nöja sig med betyg/prov om de visste att det bara vore det näst bästa alternativet :)

Jag skulle nog citera Kratoz, men ...
Skola borde inte vara en kommunal verksamhet den borde vara statlig ...
Den tiden är förbi då barn stannade på födelseorten hela livet.
Barn skall ha samma möjlighet att skaffa kunskap oavsett i landet man bor.
För kommunen är en bra skolan en förlustaffär, - för staten ren förtjänst.
Det viktigaste är att kunna erbjuda bra undervisning, -inte mäta och sortera människor.

Sverige behöver inte fler enkla jobb, utan fler och mer avancerade arbeten:banana
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag skulle nog citera Kratoz, men ...
Skola borde inte vara en kommunal verksamhet den borde vara statlig ...
Den tiden är förbi då barn stannade på födelseorten hela livet.
Barn skall ha samma möjlighet att skaffa kunskap oavsett i landet man bor.
För kommunen är en bra skolan en förlustaffär, - för staten ren förtjänst.
Det viktigaste är att kunna erbjuda bra undervisning, -inte mäta och sortera människor.

Sverige behöver inte fler enkla jobb, utan fler och mer avancerade arbeten:banana
Helt klart, vi som knappt kan läsa och skriva, inte har några studielån och tjänar 30-40k i månaden på att fika och plocka upp svetsbrännaren dagligen måste ju bort!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Helt klart, vi som knappt kan läsa och skriva, inte har några studielån och tjänar 30-40k i månaden på att fika och plocka upp svetsbrännaren dagligen måste ju bort!

Enkla jobb kommer alltid att finnas , det är inget man måste satsa på ....
Att vara svetsare är inte någon enkelt jobb, -det krävs mycket kunnande för att göra ett bra jobb.
Bra yrkesfolk kommer det alltid finns efterfrågan på :yoparty
Det behövs tok-avancerade jobb, avancerande jobb, ganska avancerade jobb, något avancerade osv,................"piss enkla tråkiga skitjobb". Det är de sista man bör få bort
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Enkla jobb kommer alltid att finnas , det är inget man måste satsa på ....
Att vara svetsare är inte någon enkelt jobb, -det krävs mycket kunnande för att göra ett bra jobb.
Bra yrkesfolk kommer det alltid finns efterfrågan på :yoparty
Det behövs tok-avancerade jobb, avancerande jobb, ganska avancerade jobb, något avancerade osv,................"piss enkla tråkiga skitjobb". Det är de sista man bör få bort
Vi har piss enkla skitjobb på min arbetsplats .Men vi får knappt tag i folk som klarar det ens .Den här veckan är 4st sjuka på det andra skiftet . 4 av 8st
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top