REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 4 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 167

Ämne: Val 2018

96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Känns väl, för tillfället iaf, som en rätt vettig åtgärd?
    Generellt tycker jag polisen skall få tillräckliga resurser för att klara sina uppgifter själva.
    Men vid speciella lägen ser jag ovan som rätt pragmatiskt.
    Näh. FM ska inte bedriva polisiär verksamhet. Gränsbevakning ihop med tull, fine. Jaga kriminella på byn, nej.
    Stöd samhället, kör svenskt.

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Näh. FM ska inte bedriva polisiär verksamhet. Gränsbevakning ihop med tull, fine. Jaga kriminella på byn, nej.
    Som jag skrev så borde polisen själva få resurser för att fixa det.
    Men som avlastning för att hålla lugnet och säkra allmänheten ser jag inga fel om FM är rätt utbildade.
    Jag hoppas att det inte skall behövas.
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Som jag skrev så borde polisen själva få resurser för att fixa det.
    Men som avlastning för att hålla lugnet och säkra allmänheten ser jag inga fel om FM är rätt utbildade.
    Jag hoppas att det inte skall behövas.
    Skjuter dom ihjäl nåt tusental gaphalsar blir det nog lugnare både i "orten" och migrantströmmen. Kör bara säger jag.

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Skjuter dom ihjäl nåt tusental gaphalsar blir det nog lugnare både i "orten" och migrantströmmen. Kör bara säger jag.
    Dom verkar ha fullt upp med att skjuta sig själva så jag hoppas FM slipper.
    Mer för att folk ska börja känna sig säkra igen.
    Våga gå och handla på kvällen osv som man hör att folk inte vågar längre.
    Även om Borlänge inte är Sveriges lugnaste stad så är vi ännu långt från storstädernas elände.
    Men nu har polisen varnat folk även här från att gå i vissa delar av stan i mörkret.

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    V+S överrens om vinsttak i välfärden på 7% av operativt kapital.
    Tre av de fyra bästa skolorna i Sverige är friskolor som inte får plocka ut vinst över ovanstående.
    Driver du mek.verkstad, it-företag, skrädderi och gör ett bra jobb så ta vinst.
    Undervisar du våra barn och gör ett bra jobb så glöm vinst.
    Det mest galna i detta är att det inte överhuvudtaget är kopplat till kvalitet.
    Senast redigerat av Kratoz den 2018-01-19 klockan 13:02.

96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    St. Görans bästa sjukhus om jag läst rätt. Och det var visst privat ja.
    Stöd samhället, kör svenskt.

Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Hoj
    -
    Alice Bah vs Åkesson. Intressant.

Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Citat Ursprungligen postat av Ivil Visa inlägg
    Alice Bah vs Åkesson. Intressant.
    Var kan man läsa om det? Bådar ju för lyteskomik.

Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Hoj
    -
    Alice Bah vill ju bli språkrör.

7.3 Werzions avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Hoj
    Ingen för tillfället
    V+S överrens om vinsttak i välfärden på 7% av operativt kapital.
    Tre av de fyra bästa skolorna i Sverige är friskolor som inte får plocka ut vinst över ovanstående.
    Driver du mek.verkstad, it-företag, skrädderi och gör ett bra jobb så ta vinst.
    Undervisar du våra barn och gör ett bra jobb så glöm vinst.
    Det mest galna i detta är att det inte överhuvudtaget är kopplat till kvalitet.
    Jag har inte helt bestämd åsikt i frågan, men en intressant reflektion är ju att säljer du möbler till skolan så får du gå med hur mycket vinst som helst. Sälj pennor, sälj litteratur, sälj overheads, sälj lekplatser till skolgårdar... osv. osv.
    Eller sälj vuxenblöjor till sjukvården, eller läkemedel, eller medicins utrustning, eller lakan osv. osv...

Men sälj kunskap till skolbarn, NEJ, du får inte ha mer vinst än 7% av operativt kapital som ingen riktigt vet hur man räknar ut typ...

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Werzion Visa inlägg
    Jag har inte helt bestämd åsikt i frågan, men en intressant reflektion är ju att säljer du möbler till skolan så får du gå med hur mycket vinst som helst. Sälj pennor, sälj litteratur, sälj overheads, sälj lekplatser till skolgårdar... osv. osv.
    Eller sälj vuxenblöjor till sjukvården, eller läkemedel, eller medicins utrustning, eller lakan osv. osv...

Men sälj kunskap till skolbarn, NEJ, du får inte ha mer vinst än 7% av operativt kapital som ingen riktigt vet hur man räknar ut typ...
    Jag är rädd att man inte stoppar där utan kommer vilja begränsa uttag i fler branscher.

Koppla en kvalitetsbegrepp till skol-vinster så kommer det funka.
    Dålig kvalitet = ingen vinst.
    Bra kvalitet = ta så mycket vinst du kan.

? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.

Hur mäter du kvalité i skolan?
    Genom att ha massa prov?
    Det vore bättre att lära barnen något än att ständigt mäta kunskapen .
    1/3 av undervisningstiden går tydligen åt för förberedelser inför proven. Man kan dressera en schimpans till att få bra resultat på proven, -utan att ha fattat något ...

Som lärare får man kvittot på ens undervisning kanske 10-15 år efter eleverna har slutat, -vad har de lärt sig, vad har de gjort, hur ser deras liv ut, utbildning osv.

Lärarens uppgift är att ge eleverna kunskap och förmågan att tänka själva ....
    ( inte rätta prov och klassa människor)

Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Citat Ursprungligen postat av Randonörd Visa inlägg
    Genom att ha massa prov?
    1/3 av undervisningstiden går tydligen åt för förberedelser inför proven. Man kan dressera en schimpans till att få bra resultat på proven, -utan att ha fattat något ...

Som lärare får man kvittot på ens undervisning kanske 10-15 år efter eleverna har slutat, -vad har de lärt sig, vad har de gjort, hur ser deras liv ut, utbildning osv.

Lite som när nån gått 4 år gymnasium natur och ställer frågan .Hur många kilo går där på ett ton ?
    GSX1400+Kawasaki z750 s

...Mm, så är det! Loys avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Hoj
    Många
    Citat Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
    Lite som när nån gått 4 år gymnasium natur och ställer frågan .Hur många kilo går där på ett ton ?
    Eller något som pluggat elektronik fem år på universitet och tror det är livsfarligt att ta på pluspolen på ett 12-volts bilbatteri... Fyfan vilken jävla planta det var att jobba med.

7.3 Werzions avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Hoj
    Ingen för tillfället
    Genom att ha massa prov?

1) Jag vet inte riktigt hur mitt inlägg ligger till grund för ditt inlägg, vad är kopplingen?
    Jag skriver väl inget om mängden prov en skolgång bör ha eller inte ha? Om det är bra eller inte?

2) prov, eller rättare sagt betyg, verkar du ogilla, men hur ska skolvärlden annars på ett realistiskt sett kunna mäta och jämföra sig?

3) Är PISA också onödigt/irrelevant enligt dig?

4) Om du vet en bättre metod än prov och betygsättning så har du alla möjligheten i världen att revolutionera saker och ting och bli rik på kuppen. Har svårt att tänka mig att vare sig föräldrar, stat eller anställda skulle nöja sig med betyg/prov om de visste att det bara vore det näst bästa alternativet

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Det finns ju en hel del kvalitet man kan mäta i en skolan utan att direkt mäta barnens kunskaper.
    Antal lärare/barn.
    Antal "övriga" vuxna i omlopp. Kuratorer, personal ute på rasten.
    Pengar nerlagt i skolmaterial/barn.
    Pengar utlagt på mat/barn. Koka-kyl eller "riktig" mat.
    Antal sökande till skolans platser.
    "Studiero" om den nu kan mätas.
    Osv osv.

Sedan behöver det ju på något sätt även mätas hur mycket kunskaper barnen tillgodogör sig.
    Riktigt hur/när/vad får någon pedagog hitta på.
    Man att bara säga "inga vinster" utan att koppla det till något kvalitetsbegrepp är ju bara sorgligt.

? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.
    1) Jag vet inte riktigt hur mitt inlägg ligger till grund för ditt inlägg, vad är kopplingen?
    Jag skriver väl inget om mängden prov en skolgång bör ha eller inte ha? Om det är bra eller inte?

2) prov, eller rättare sagt betyg, verkar du ogilla, men hur ska skolvärlden annars på ett realistiskt sett kunna mäta och jämföra sig?

3) Är PISA också onödigt/irrelevant enligt dig?

4) Om du vet en bättre metod än prov och betygsättning så har du alla möjligheten i världen att revolutionera saker och ting och bli rik på kuppen. Har svårt att tänka mig att vare sig föräldrar, stat eller anställda skulle nöja sig med betyg/prov om de visste att det bara vore det näst bästa alternativet
    Jag skulle nog citera Kratoz, men ...
    Skola borde inte vara en kommunal verksamhet den borde vara statlig ...
    Den tiden är förbi då barn stannade på födelseorten hela livet.
    Barn skall ha samma möjlighet att skaffa kunskap oavsett i landet man bor.
    För kommunen är en bra skolan en förlustaffär, - för staten ren förtjänst.
    Det viktigaste är att kunna erbjuda bra undervisning, -inte mäta och sortera människor.

Sverige behöver inte fler enkla jobb, utan fler och mer avancerade arbeten

Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Jag skulle nog citera Kratoz, men ...
    Skola borde inte vara en kommunal verksamhet den borde vara statlig ...
    Den tiden är förbi då barn stannade på födelseorten hela livet.
    Barn skall ha samma möjlighet att skaffa kunskap oavsett i landet man bor.
    För kommunen är en bra skolan en förlustaffär, - för staten ren förtjänst.
    Det viktigaste är att kunna erbjuda bra undervisning, -inte mäta och sortera människor.

Sverige behöver inte fler enkla jobb, utan fler och mer avancerade arbeten
    Helt klart, vi som knappt kan läsa och skriva, inte har några studielån och tjänar 30-40k i månaden på att fika och plocka upp svetsbrännaren dagligen måste ju bort!

? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Helt klart, vi som knappt kan läsa och skriva, inte har några studielån och tjänar 30-40k i månaden på att fika och plocka upp svetsbrännaren dagligen måste ju bort!
    Enkla jobb kommer alltid att finnas , det är inget man måste satsa på ....
    Att vara svetsare är inte någon enkelt jobb, -det krävs mycket kunnande för att göra ett bra jobb.
    Bra yrkesfolk kommer det alltid finns efterfrågan på
    Det behövs tok-avancerade jobb, avancerande jobb, ganska avancerade jobb, något avancerade osv,................"piss enkla tråkiga skitjobb". Det är de sista man bör få bort

Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Enkla jobb kommer alltid att finnas , det är inget man måste satsa på ....
    Att vara svetsare är inte någon enkelt jobb, -det krävs mycket kunnande för att göra ett bra jobb.
    Bra yrkesfolk kommer det alltid finns efterfrågan på
    Det behövs tok-avancerade jobb, avancerande jobb, ganska avancerade jobb, något avancerade osv,................"piss enkla tråkiga skitjobb". Det är de sista man bör få bort
    Vi har piss enkla skitjobb på min arbetsplats .Men vi får knappt tag i folk som klarar det ens .Den här veckan är 4st sjuka på det andra skiftet . 4 av 8st
    GSX1400+Kawasaki z750 s

Sidan 4 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Överhörde några typiska sporthojare med bomberjackor (bombe bulten?) å skinnboots på tunnelbanan som menade att Luftwaffe var bäst och snabbast genom tiderna. T [...]

Mabe
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här