BMW S1000R - läckande tätningar till gaffelbenen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Har en S1000R med DDC-fjädringen som nu rullat ca 1000 mil. Ända sedan den varit ny tycker jag att det varit onormalt mycket oljefilm på gaffelbenen efter körning, om jag jämför med andra hojar. På min tidigare hoj var det i princip snustorrt. På bilden ser man hur det ser ut efter ca 10 mils körning på vanliga torra vägar (visserligen rätt dammiga sådana nu efter vintern), där gaffelbenen var rentorkade före körningen.

IMG_1071.JPG

Det skall sägas att jag ännu inte märkt att oljan letat sig vidare ner från gaffeln, utan det är just "gegget" på gaffelbenen jag märkt av. Problemet finns på både höger och vänster gaffelben, möjligen är det något värre på höger sida. När hojen stått parkerad längre perioder (oftast upphissad på centralt depåstöd, så fjädringen är obelastad) har jag aldrig märkt av något läckage, utan det uppstår efter körning.

Jag brukar torka rent gaffelbenen rätt ofta, kanske inte efter varje körning, men jag tvättar hojen efter ungefär var 5:e körning och så blir det en och annan ytterligare avtorkning av gaffelbenen däremellan.

Utifrån min egen referensram tycker jag detta känns som mer läckage än normalt, men efter att ha kollat runt lite i "BMW-världen" (handlare, folk i BMW-klubben m.m.) har jag fått en uppfattning (dock utan att någon tittat på just min hoj) att det är vanligt förekommande på hojar med denna framgaffeln (sitter väl även på -XR, -RR och i någon variant på RnineT) att oljefilmen är mer påtaglig jämfört med andra hojar. Var till och med någon som hade fått hojen underkänd vid besiktning på SMC-kurs pga läckande framgaffel, men där det sedan betraktades som normalt när hojen kontrollerades av verkstad efteråt.

När jag hade hojen inne på 1000-milaservice i höstas frågade jag om detta, men då tyckte verkstaden inte att det var något onormalt läckage som skulle föranleda garantiåtgärd. Dock var hojen helt nytvättad den gången, så det var svårt att se något eventuellt läckage.

Skulle vara intressant att höra vad ni anser om detta, gärna även ni som har erfarenhet av denna framgaffeln. Bör jag:

1. Betrakta detta som ett ursprungligt fel som borde åtgärdas på garantin och därför ta hojen till verkstad.
2. Betrakta det som ett normalt fall av smuts i tätningarna till gaffelbenen, rengöra med bladmått eller vad som nu är lämpligast och endast om problemet kvarstår efter det ta hojen till verkstad för byte av tätningar oavsett om det går på garantin eller betraktas som normalt slitage.
3. Lugnt köra vidare i förvissningen att detta är helt normalt, rengöra gaffelbenen efter varje körning och endast gå vidare med 1 eller 2 om problemet förvärras betydligt.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Du skriver: När hojen stått parkerad längre perioder (oftast upphissad på centralt depåstöd, så fjädringen är obelastad)

Är detta inte en onaturlig position på en sådan gaffel, hänga i luften utan belastning en längre tid?
Kan inte detta vara en orsak till rinnande gaffelben? Bara en tanke.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Du skriver: När hojen stått parkerad längre perioder (oftast upphissad på centralt depåstöd, så fjädringen är obelastad)

Är detta inte en onaturlig position på en sådan gaffel, hänga i luften utan belastning en längre tid?
Kan inte detta vara en orsak till rinnande gaffelben? Bara en tanke.

Är förstås en möjlighet. Frågan brukar ju dyka upp ibland på forum. Såväl Bursig som Bike-Tower marknadsför ju dessa depåstöden som att det snarare skulle vara en fördel för fjädringen att vinterförvara hojen upphissad, men om det stämmer eller inte vet jag inte. När det gäller problem med läckande gaffeltätning på denna hojen är det jag hört snarare att komprimerad fjädring skulle kunna förvärra det hela - efter att detta problem dykt upp på flera SMC-kurser kopplades det till att hojarna hade transporterats till banan med fjädringen komprimerad och det snackades om att gå ut med en rekommendation till de med denna typ av framgaffel att inte surra fast hojen på det sättet vid transporten.

EDIT: Kollar i manualen och där är det rekommenderade sättet att surra fast hojen vid transport på ett sätt som innebär att fjädringen komprimeras. De rekommenderar även när hojen skall ställas av under en lägre tid bör den stöttas upp så att det inte blir någon belastning på hjulen.

Oavsett så återstår ju frågan om oljeläckaget är att betrakta som normalt eller inte.
 
Last edited by a moderator:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Är förstås en möjlighet. Frågan brukar ju dyka upp ibland på forum. Såväl Bursig som Bike-Tower marknadsför ju dessa depåstöden som att det snarare skulle vara en fördel för fjädringen att vinterförvara hojen upphissad, men om det stämmer eller inte vet jag inte. När det gäller problem med läckande gaffeltätning på denna hojen är det jag hört snarare att komprimerad fjädring skulle kunna förvärra det hela - efter att detta problem dykt upp på flera SMC-kurser kopplades det till att hojarna hade transporterats till banan med fjädringen komprimerad och det snackades om att gå ut med en rekommendation till de med denna typ av framgaffel att inte surra fast hojen på det sättet vid transporten.

Oavsett så återstår ju frågan om oljeläckaget är att betrakta som normalt eller inte.
jag hade inte en tendens till blöta gaffelben på min jag hade, jag hade vänt mig till butiken du köpt å begärt att få det fixat på garanti, om inte det går ringt Bmw Sverige å frågat vad dom tycker. Lycka till :tummenupp
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mysteriet löst. Hade inne hojen på verkstaden för en annan grej och bad dem kolla framgaffeln samtidigt. Visade sig att det inte är packboxarna som läcker olja utan fett från monteringen i fabrik. BMW är tydligen rätt frikostiga med fettsprutan ibland och detta kladdar då ned gaffelbenen under ganska lång tid efteråt (i mitt fall har jag kört ca 1200 mil). Kan alltså lugnt köra vidare, även om jag kommer få fortsätta torka bort kladdet efter varje tur.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hmm, kanske inte case closed ändå. Så här såg det ut i samband med gårdagens tur.

IMG_1226.jpg

Detta kan väl knappast vara monteringsfett? Ser ju ut som att det har runnit och då måste det väl vara läckande gaffelolja.

Hojen har gått snart 2000 mil och skall in på en sista service snart innan garantin går ut. Vid 3000 mil är det byte av olja i framgaffeln. Vad hade ni gjort?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Löste sig bra till slut. Fick gaffeln renoverad på garantin och nu är packboxarna tätare än när hojen var ny.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top