Lär mig konsten att vålda loss stum kolv

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Slaglängden på en SR 400 är lite längre än 58 mm så kolven står inte riktigt i botten. Jag skulle också knacka lite försiktigt med slägghammaren på en träbit. Lite varmluftspicka också.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja cylinderloppet ser oväntat bra ut, men stämmer milen ( under 2000 ) är det normalt. Inga vändkanter. Stod nyss och glodde surt en minut, spände blicken i kolven men utan resultat. Börjar fundera om den inte står i bott ändå. 58 mm från där den vänder i topp. Får googla.

Om kolven står i nedre vändläget kan man ju klubba hur mycket man vill utan att den går lägre. :) Lägg några klossar under cylindern så att du får up veven lite.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du hittade den i Bohuslän, inte sant?

Där uppe har den äldre generationen linolja som patentmedicin för det mesta.
Kanske är det det du hittar avlagringar av här och var?
Någon som pytsat i linolja som "konservering"...?

Linolja kan bli grymt gooey efter några år.
Löses bäst med terpentin, skulle jag vilja säga - men pass på: låter man terpentinet torka in tillsammans med linolja så blir det etter värre.
Det är liksom inget projekt man kan påbörja utan att avsluta.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du hittade den i Bohuslän, inte sant?

Där uppe har den äldre generationen linolja som patentmedicin för det mesta.
Kanske är det det du hittar avlagringar av här och var?
Någon som pytsat i linolja som "konservering"...?

Linolja kan bli grymt gooey efter några år.
Löses bäst med terpentin, skulle jag vilja säga



Den hittades i Hässelby, där den stått ett år. Innan dess stod den hos hans granne i 10+ år. Den är nog den grannen som hällt i något, eller som någon sa, bensinen har dunstat och lämnat harts.

Det konstiga är att den är så jävla ren, även i förgasaren i stort, men fullständigt igensatt.

Jag har aldrig tidigare varit med om att jag behövt totalt sabba flottörnålen för att ens få ur den.

Originalbatteriet satt så hårt fast i batterihållaren att jag var tvungen att med ett bågfilsblad skapa en ny glipa runt om i hållaren. Det rasade ut en deciliter rost, men själva hållaren såg jättefin ut efter jag fått ut det snustorra batteriet:va

Men arbetet går vidare, känner mig som Howard Carter:D
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Fasiken, det är ju inte lite att jag känner att jag skulle vilja se eländet in real life!

Ser ingen som föreslagit en tryckluftsdriven hammare. Tänker att du lägger en rund och hård träbit ovanpå kolven och "slår" med trycklufthammaren. Sådana verktyg brukar kunna få saker och ting att skaka loss.

/H
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Aaarrrggh, och lite jippie. Fick en halvtimme över så lossade cylindern bara för att upptäcka att kolven inte alls sitter fast. Måste erkänna att säljarens snack om hydralolja i cylindern fick mig osökt och enögt in på att den skulle vara en sutten kolv.

Hade jag köpt den utan tillhörande historia hade nog öppnat motorkåpan på kopplingssidan för att se om en misslyckad och möjligen våldsam kickstart i slutet av åttiotalet låste kickmekanismen baklänges varpå hojen rullades lite längre in i de inre domänerna, lätt dold från uppfarten.

Växlarna går i, primärdrevet snurrar i friläge, kolven i typ lägsta läget och man ser inte ner i blocket.

Någonstans mellan drivningen till växellåda och vevaxel sitter det fast.

Fortfarande släpper alla bultar på ett skolboksexempelvist vis och jag bugar åt öster av vördnad

Jag tror det är så jävla enkelt att kickmekanismen låst sig. Baserat delvis på att man kan med femmans växel i hårdhänt vrida primärdrevet några millimeter, stoppet sitter långt från utgående.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det var ju för väl att du inte började pressa ned kolven med ett verktyg likt det jag beskrev. =)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Här har jag konstaterat att allt är ok på kopplingssidan. Kickmekanism ok. Det känns inte helt stumt här, som tex skurna ramlager
 

Bifogat

  • sr.jpg
    sr.jpg
    91.1 KB · Visningar: 82

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Internal combustion engine

Vred direkt på veven och då släppte det med ett vagt krasande ljud. Ett helt okänt ljud som liksom inte kän
des i blocket, svagt och inte riktigt som ett krajat lager.

Tyckte det hördes mer på generatorsidan och öppnade. Möts av en deciliter svart aska och ett svänghjul som ser ut att ha hängt med Vasaskeppet i djupet.

Har det brunnit?

Vafan liksom:3freak:rofl Aldrig varit med om en generatorsida som låser hela motorn i brunnen ärgad whatever
 

Bifogat

  • sr 2.jpg
    sr 2.jpg
    105.7 KB · Visningar: 172

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det var som sjutton! Inte såå vanligt va? Du slipper nog klyva motorn.
En bild på hur det ser ut innanför svänghjulet vore spännande att se.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Whoa! Det DÄR var ingen lek.:7peta

EDIT: 22.04 postade du. I morgon vid lunch är hojen igång.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har inte tagit av svänghjulet, kan inte förstå hur det kan finnas så mycket som kan brinna så det blir en deciliter aska.

Kunde att börjat med att öppna kåpan istället för att ta isär rubbet. Fast nu blir det rent och fint. Kanske lite polerat om jag orkar.

Men vem fan börjar med generatorkåpan när man köper en hoj med stum motor:rodnar

Helt bizzARA priser på Ebay som vanligt, en hel förgasarsats packningar och flottörventil & säte typ 150,-

Komplett sats motorpackningar letar jag efter nu, jalla jalla
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kunde att börjat med att öppna kåpan istället för att ta isär rubbet. Fast nu blir det rent och fint. Kanske lite polerat om jag orkar.

Men vem fan börjar med generatorkåpan när man köper en hoj med stum motor:rodnar

Du, nästa gång. :fakta
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Knepigt! Jag har heller aldrig sett att det brunnit innanför svänghjulskåpan, men jag antar att det blivit någon slags kortis i tändsystemet, eller att något lossnat och legat och skavit tills friktionen från det snurrande svänghjulet tänt eld på statorn eller något.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Pratade med en kille som haft ett dussin såna här hojar, tydligen kan fukt spränga tändspolarna.
Nu är jag på Lelles och köper packningar, en tändplatta ska hämtas i Eskilstuna.

Sen är det slangen hela helgen:brynad
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En sån där packning är ingen match för en trycktvätt, få man in vatten som sen inte kommer ut, då blir det galopperande processer därinne rätt fort.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Intressant tråd som blivit riktigt spääännnnande!!

Vad kan hända härnäst??? Klart bättre än dagens TV-program
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Dum fråga kanske, men , ligger inte statorn i oljebad ? Delat med koppling och växellådan ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top