REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 111
  1. #61
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    557
    Slaglängden på en SR 400 är lite längre än 58 mm så kolven står inte riktigt i botten. Jag skulle också knacka lite försiktigt med slägghammaren på en träbit. Lite varmluftspicka också.

  2. #62
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 764
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Ja cylinderloppet ser oväntat bra ut, men stämmer milen ( under 2000 ) är det normalt. Inga vändkanter. Stod nyss och glodde surt en minut, spände blicken i kolven men utan resultat. Börjar fundera om den inte står i bott ändå. 58 mm från där den vänder i topp. Får googla.
    Om kolven står i nedre vändläget kan man ju klubba hur mycket man vill utan att den går lägre. Lägg några klossar under cylindern så att du får up veven lite.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  3. #63
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    1 873
    Du hittade den i Bohuslän, inte sant?

    Där uppe har den äldre generationen linolja som patentmedicin för det mesta.
    Kanske är det det du hittar avlagringar av här och var?
    Någon som pytsat i linolja som "konservering"...?

    Linolja kan bli grymt gooey efter några år.
    Löses bäst med terpentin, skulle jag vilja säga - men pass på: låter man terpentinet torka in tillsammans med linolja så blir det etter värre.
    Det är liksom inget projekt man kan påbörja utan att avsluta.

  4. #64
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755
    [QUOTE=notrightrider;6324158]Du hittade den i Bohuslän, inte sant?

    Där uppe har den äldre generationen linolja som patentmedicin för det mesta.
    Kanske är det det du hittar avlagringar av här och var?
    Någon som pytsat i linolja som "konservering"...?

    Linolja kan bli grymt gooey efter några år.
    Löses bäst med terpentin, skulle jag vilja säga



    Den hittades i Hässelby, där den stått ett år. Innan dess stod den hos hans granne i 10+ år. Den är nog den grannen som hällt i något, eller som någon sa, bensinen har dunstat och lämnat harts.

    Det konstiga är att den är så jävla ren, även i förgasaren i stort, men fullständigt igensatt.

    Jag har aldrig tidigare varit med om att jag behövt totalt sabba flottörnålen för att ens få ur den.

    Originalbatteriet satt så hårt fast i batterihållaren att jag var tvungen att med ett bågfilsblad skapa en ny glipa runt om i hållaren. Det rasade ut en deciliter rost, men själva hållaren såg jättefin ut efter jag fått ut det snustorra batteriet

    Men arbetet går vidare, känner mig som Howard Carter

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    177
    Fasiken, det är ju inte lite att jag känner att jag skulle vilja se eländet in real life!

    Ser ingen som föreslagit en tryckluftsdriven hammare. Tänker att du lägger en rund och hård träbit ovanpå kolven och "slår" med trycklufthammaren. Sådana verktyg brukar kunna få saker och ting att skaka loss.

    /H

  6. #66
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755
    Aaarrrggh, och lite jippie. Fick en halvtimme över så lossade cylindern bara för att upptäcka att kolven inte alls sitter fast. Måste erkänna att säljarens snack om hydralolja i cylindern fick mig osökt och enögt in på att den skulle vara en sutten kolv.

    Hade jag köpt den utan tillhörande historia hade nog öppnat motorkåpan på kopplingssidan för att se om en misslyckad och möjligen våldsam kickstart i slutet av åttiotalet låste kickmekanismen baklänges varpå hojen rullades lite längre in i de inre domänerna, lätt dold från uppfarten.

    Växlarna går i, primärdrevet snurrar i friläge, kolven i typ lägsta läget och man ser inte ner i blocket.

    Någonstans mellan drivningen till växellåda och vevaxel sitter det fast.

    Fortfarande släpper alla bultar på ett skolboksexempelvist vis och jag bugar åt öster av vördnad

    Jag tror det är så jävla enkelt att kickmekanismen låst sig. Baserat delvis på att man kan med femmans växel i hårdhänt vrida primärdrevet några millimeter, stoppet sitter långt från utgående.

  7. #67
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 600
    Det var ju för väl att du inte började pressa ned kolven med ett verktyg likt det jag beskrev. =)

  8. #68
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    557
    En video. Du kanske har den gamla ratchet-grunkan som tydligen kan gå av.
    Kolla vid 2:07


  9. #69
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755
    Här har jag konstaterat att allt är ok på kopplingssidan. Kickmekanism ok. Det känns inte helt stumt här, som tex skurna ramlager
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	sr.jpg
Visningar:	72
Storlek:	91,1 KB
Id:	436965  

  10. #70
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755

    Internal combustion engine

    Vred direkt på veven och då släppte det med ett vagt krasande ljud. Ett helt okänt ljud som liksom inte kän
    des i blocket, svagt och inte riktigt som ett krajat lager.

    Tyckte det hördes mer på generatorsidan och öppnade. Möts av en deciliter svart aska och ett svänghjul som ser ut att ha hängt med Vasaskeppet i djupet.

    Har det brunnit?

    Vafan liksom Aldrig varit med om en generatorsida som låser hela motorn i brunnen ärgad whatever
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	sr 2.jpg
Visningar:	163
Storlek:	105,7 KB
Id:	436970  

  11. #71
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    557
    Det var som sjutton! Inte såå vanligt va? Du slipper nog klyva motorn.
    En bild på hur det ser ut innanför svänghjulet vore spännande att se.

  12. #72
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 390
    Whoa! Det DÄR var ingen lek.

    EDIT: 22.04 postade du. I morgon vid lunch är hojen igång.
    Tvätta är tråkigt. Köra är kul.

  13. #73
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755
    Jag har inte tagit av svänghjulet, kan inte förstå hur det kan finnas så mycket som kan brinna så det blir en deciliter aska.

    Kunde att börjat med att öppna kåpan istället för att ta isär rubbet. Fast nu blir det rent och fint. Kanske lite polerat om jag orkar.

    Men vem fan börjar med generatorkåpan när man köper en hoj med stum motor

    Helt bizzARA priser på Ebay som vanligt, en hel förgasarsats packningar och flottörventil & säte typ 150,-

    Komplett sats motorpackningar letar jag efter nu, jalla jalla
    Senast redigerat av Chronic den 2017-04-20 klockan 21:29.

  14. #74
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    SMR 990 & Tvillingprojekt, ständigt under ombyggnad
    Inlägg
    2 360
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Kunde att börjat med att öppna kåpan istället för att ta isär rubbet. Fast nu blir det rent och fint. Kanske lite polerat om jag orkar.

    Men vem fan börjar med generatorkåpan när man köper en hoj med stum motor
    Du, nästa gång.

  15. #75
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    1 963
    Knepigt! Jag har heller aldrig sett att det brunnit innanför svänghjulskåpan, men jag antar att det blivit någon slags kortis i tändsystemet, eller att något lossnat och legat och skavit tills friktionen från det snurrande svänghjulet tänt eld på statorn eller något.

  16. #76
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755
    Pratade med en kille som haft ett dussin såna här hojar, tydligen kan fukt spränga tändspolarna.
    Nu är jag på Lelles och köper packningar, en tändplatta ska hämtas i Eskilstuna.

    Sen är det slangen hela helgen

  17. #77
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 321
    En sån där packning är ingen match för en trycktvätt, få man in vatten som sen inte kommer ut, då blir det galopperande processer därinne rätt fort.
    Brun utan sol, tändkulesot

  18. #78
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    tyresö
    Hoj
    Honda CB500 -96, Honda CBF600 -04
    Inlägg
    80
    Intressant tråd som blivit riktigt spääännnnande!!

    Vad kan hända härnäst??? Klart bättre än dagens TV-program

  19. #79
    Medlem klimtachakkas avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    ~malmö
    Hoj
    F800GS -10 , WR426F -01, WR426F -02, TZR125 -87
    Inlägg
    128
    Dum fråga kanske, men , ligger inte statorn i oljebad ? Delat med koppling och växellådan ?

  20. #80
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755
    [QUOTE=tomsta;6324622]Intressant tråd som blivit riktigt spääännnnande!!

    Vad kan hända härnäst??? Klart bättre än dagens TV


    Hehe däremot är rubriken numera väldigt missvisande

Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här