Karta över tillåtna småvägar/stigar?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Finns det att få tag på en karta över tillåtna småvägar/stigar för Mc-åkning?
Finns ju så många förbud att hålla reda på och försöka ta reda på vem som äger marken/skogen är ju heller inte enkelt,,
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nope....

Friluftskartan för Garmin är da shit för offroadnavigering men den anger inte vem som äger vägen eller om den är helt privat.
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Nope....

Friluftskartan för Garmin är da shit för offroadnavigering men den anger inte vem som äger vägen eller om den är helt privat.
Synd,, då blir det att chansa och använda sunt förnuft. Ska ju ut med trial-hojen när den blir färdig, så det blir inget gruspiska precis,, :tungan
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det finns ingen karta över lagliga stigar därför att nar du lämnar vägen träder terrängkörningslagen in :(
Spelar ingen roll vad markägaren säger, du får inte köra där i alla fall.

Om du inte sysslar med skogsbruk eller tänker släpa ut en skjuten älg...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Synd,, då blir det att chansa och använda sunt förnuft. Ska ju ut med trial-hojen när den blir färdig, så det blir inget gruspiska precis,, :tungan

Det går inte att ställa sunt förnuft mot karta - båda behövs när man är ute på landet.
Sunt förnuft mer än karta, faktiskt.

Här är nationell vägdatabas, NVD. I klarspråk helt enkelt Sveriges alla vägar:

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Filtrera på "slitlager".
Här dyker det upp, i grönt, alla grusvägar som någon gång i historien uppburit statsstöd.
I teorin innebär det att de är fria att trafikera för var och en, men att du inte alltid kan förvänta dig fri framkomlighet med alla fordon / full standard.

I praktiken kommer du att få se massa bommar och skyltar - som i många fall är uppsatta i strid med lagen. Det är här det "sunda förnuftet" kommer in.

Sök reda ett område på kartan som intresserar dig och torrbryt.
Gå tillbaka till NVD och filtrera nu istället på "Driftsbidrag statligt"
Den sökningen visar var staten idag skjuter till pengar och ger dig en fingervisning om vad folk på bôggda idag anser vara "allmän väg" och "privat väg".

Det behöver inte vara hela sanningen, men ger en fingervisning vilka attityder du kan möta i omgivningarna.

Korsreferera nu det du har fått fram med friuftskartan och försök bind ihop lösa tarmar i olika vägsystem med de stigar som finns utmarkerade på kartan.
Edit!
"Stig" på kartan kan mycket väl vara "gammal väg" i verkligheten.
Finns bara ett sätt att ta reda på vilket.

Håll i minnet att "väg" enligt terrängkörningslagen inte är det man först tror är "väg" enligt normalt sätt att se på det. Ett brett och vältrafikerat traktorspår är kanske inte en "väg", medans en uråldrig och bortglömd gammal "stig" kanske är en "väg".

Det hela handlar om vilka markarbeten som gjorts vid anläggningen, och vad syftet med vägen en gång var. Nyckelord här är "tillmakning". Har man schaktat ur, tillfört material, lett undan vatten, dikat - då är chansen stor att det det handlar om "väg".
...även om den inte är underhållen på decennier, halvt igenvuxen och någon bonde smällt upp en maskinhall tvärs över sträckan. Fortfarande "väg" och faktiskt en viktig del av vår kulturhistoria som ligger alldeles för fäfot.

Traktorspåren däremot - välanvända och inte sällan redigt sönderkörda kvalar sällan in som "väg" trots att dom ur de flesta synsätt passar bättre för oss att tuffa runt på.

Läs mer om Sveriges väghistoria här:
http://nattrabyvagmuseum.se/nattrabyvagmuseum.se-23.html
Texten står giganten Peter Öjerskog för.

Så - fingertoppskänsla och lyhördhet räcker långt. Försök inte ge dig ut i närheten av städer, bostadsområden och hästgårdar. Där har redan ouppfostrade och historielösa fånar på oreggad skit förstört så mycket att kontroverserna kommer på löpande band oavsett vem som har rätt eller fel.

"Terrängkörningslagen" är en illa beredd, dåligt formulerad och näst intill omöjlig lag att tillämpa.
Här är något jag skrev i ämnet på SOE för evigheter sedan:



Det kanske kunde vara kul att se tillbaka på hur lagen kom till, och vad den egentligen avsåg att komma tillrätta med...?


Förarbetena gjordes under tidigt -70 tal, och avsikten var att komma tillrätta med (samernas, men sades självklart aldrig rent ut) skoterkörning på barmark i känslig fjällnatur.
Då på den tiden var T-åkarna (enduro för er nytillkomna) antingen militärer eller SMK-åkare och därmed alltså samhällsbärare och självklart välkomna överallt i skogen, no questions asked.
4-hjulsdrivna bilar hade svarta nummerskyltar med gula siffror och körde som dom ville, tillsammans med ytterligare några få fordon i kraftbolagens ägo.

Jo, just det: några Range Rovers hade letat sig in i landet, men dom ägdes av människor i tweed som sade "ÄW" när dom egentligen menade "R", därför räknades dessa bilar som handikappfordon och sådana kan man inte belägga med några restriktioner...

Tyvärr sattes beredningen i händerna på en Carl Lidbom, beryktad stolle med minimal respekt för lag och ordning. "Enmansutredare" mer än en gång - helt enkelt därför att ingen ville bli inblandad i dennes genvägar och lagförakt.

Yes, the very same Carl Lidbom som Anders Björck läxade upp i KU många år senare i den helt sanslösa Ebbe-historien, med det klassiska. "Du skall veta hut!"

Såg han ut som han kände sig träffad och höll med, ni som sett förhöret...?
Nä, just det - Carl Lidbom personifierade den maktfullkomlighet och godtycklighet som karaktäriserar den politiska nomenklaturan.

Carl Lidbom beskrevs i sitt eftermäle som "flyhänt i lagberedning" av samtida partikamrater, men bakom denna "flyhänthet" dolde sig rent jävla slarv och ointresse - snabbt skulle det gå!

När denne vild-Huss satte tänderna i beredningsarbetet för det som 1975 skulle bli "Terrängkörningslagen" så jämställde han för enkelhetens skull all slags terräng med alla slags motorfordon och *presto* ansåg sig redo att gå vidare till något annat, viktigare.

Någon hjältemodig sekreterare på departementet dristade sig att på eget bevåg hysta in strofen om "ej snötäckt mark" i sista stund - annars hade väl även all vinterkörningen varit förbjuden, även med skoter...

Men, varför protesterade ingen...?

Det gjorde vi!
Detta var en era av sheer madness och skottpengar på alla oss som höll på med motorsport:

SMC mobiliserade järnet mot "Rapport 13" som hade som avsikt att förbjuda alla motorcyklar över 250 cc "för att dom var onödiga".

Och jo, det klart - när dåtidens DDR-Sverige jämförde sig med just riktiga DDR och Tjeckoslovakien så klarade dom där nere sig alldeles utmärkt med sina 250or, så varför skulle inte vi...?

En parallell kamp pågick mot en försäkringsreform som hade för avsikt att döda all motorsport i Sverige - man skulle kräva att alla motorfordon skulle hållas trafikförsäkrade, alltid.
Även rena tävlingsfordon, som inte ens hölls registrerade - eller alls kunde registreras...
Även denna dödstöt kunde avvärjas tack vare namninsamlingar och protester arrangerade av SVEMO, SVERA, SBF och allt vad det hette.

...men, "Terrängkörningslagen" fick aldrig någon uppmärksamhet.
Dels för att den egentligen inte berörde oss, enligt utkast och förarbete, och dels att alla var busy med så mycket annat, mer angelägna grejer.

För mig har aldrig Terrängkörningslagen varit ett stort problem.
Det är en orättfärdig lag, som trumfats igenom av en vettvilling på tvärs med vad den egentligen avsåg skydda - och är genom sin slarviga beredning grymt svår att få till fällande dom på. En skitlag, helt enkelt - ur olika perspektiv.

Jag struntar helt enkelt i den, och låter förnuftet råda.
Lagen är en reminiscens från ett Sverige när förnuftet inte rådde, och jag stannar gärna och tar ett snack med vem som helst som står där och viftar i skogen - oavsett högaffel eller batong i näven.
Det brukar sluta med försoning och tips om nya stigar, eller kanske ett önskemål att jag möjligen kan ta ett snack med fiddy-gangstrarna som håller till nere på motionsspåret...?


Sunt förnuft!
Lycka till, och sabba inte för någon annan. Varken markägare, kringboende eller nästa hojkompis som skall resa samma sträcka.
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Bara så dj-la bra skrivet :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Ofta så kommer man långt med lite trevligt uppträdande om/när man stöter på patrull.

Det bästa var när vi kom på ett ställe och artigt frågar bonden om det är ok att passera grinden bakom ladan?
Svaret var, självklart! jag har gjort en sidoöppning för motorcyklar så det är bara att åka. Vägen är nysladdad så gasa bara, men se upp efter sjön för där är några stora stenar i dagen.

Kanske inte hör till vanligheterna med det bemötandet men det värmer ju när det händer.
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Tack notrightrider ; jag ska försöka sätta mig in i det du tipsar om. Hoppas sedan att jag slipper stå och argumentera med någon om vem som har rätt eller fel,, men händer det får jag bara be om ursäkt och avlägsna mig , oavsett rätt eller fel ! För som du nämner ; vill inte förstöra ryktet för andra offroadåkare.:tummenupp
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Bara så dj-la bra skrivet :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Ofta så kommer man långt med lite trevligt uppträdande om/när man stöter på patrull.

Det bästa var när vi kom på ett ställe och artigt frågar bonden om det är ok att passera grinden bakom ladan?
Svaret var, självklart! jag har gjort en sidoöppning för motorcyklar så det är bara att åka. Vägen är nysladdad så gasa bara, men se upp efter sjön för där är några stora stenar i dagen.

Kanske inte hör till vanligheterna med det bemötandet men det värmer ju när det händer.

Härlig gubbe ; fler sådana :banana
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Vad betyder det när man kommer till en skylt med texten " Här slutar allmän väg" ? Om det inte är förbudsskyltar får man väl fortsätta in på den vägen ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad betyder det när man kommer till en skylt med texten " Här slutar allmän väg" ? Om det inte är förbudsskyltar får man väl fortsätta in på den vägen ?

Oh yes!
Det är en "upplysningstavla" som gör trafikanten uppmärksam på att man kanske inte kan räkna med precis samma standard på väg, skyltning och räckesverk efter skylten som innan - men det innebär inget automatiskt förbud mot in- eller genomfart.


Edit:

Däremot kan det vara bra att veta att dessa skyltar inte sällan sitter uppställda där någon sommarstugeförening, hamnsamfällighet eller skogsbolag tar över ansvaret för vägen = ofta ett vägsystem utan anslutning till det allmänna vägnätet "på andra sidan". Typiska "säckvägar" man förr eller senare måste vända tillbaka längs.

...alltså ändå större anledning att inte ouiila förbi skylten och låta långfingret spela mot allt och alla. Man lär behöva komma förbi där igen.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det går inte att ställa sunt förnuft mot karta - båda behövs när man är ute på landet.
Sunt förnuft mer än karta, faktiskt.
Tack för den mest genomtänkta och bildande posten jag sett på SH!

Vad tror du, stig eller väg?:D
14vi4id.jpg
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Polarn som åker med portalaxlar och luftdiffar hade klassat det som en typisk "Måste prova" väg....gissa vem som får dra ut winchwiren???
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det var ungefär så jag tänkte. "Isen är bruten, då kommer man igenom"
Jo, tjena... det var en tävlingsbil som testat och gett upp.

Jag fegade på gasen för jag hade massa ungar ombord och tappade svallvågen så motorn dränktes, annars kanske vi tagit oss igen partiet.

Men jag måste säga att BTs batterier inte är så pjåkiga, ett billigt 62Ah klarade av att vinscha hem 2x55 +30 m i dyngan tills vi nådde så pass fast mark att vi kunde bli bogserade. Märktes ingen försämring.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top