Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det kan man ju faktiskt bli också, men bara när den mötande bilen passerar ett backkrön under tiden man själv är på väg upp mot det. Eller vid gupp...
Men, det är en signifikant skillnad på att gå från inga ljus till halvljus gentemot halvljus till helljus.

Klart du har rätt att de är större skillnad mellan inge ljus till halvljus än mellan halvlyse å hellyse... Men man blir klart lättare bländad imörkret än solig sommar dag.. De är tom skillnad me gatobelysning eller inte...

Va jag var inne på va diskutionerna var liknande inför införandet av halvljus lagen...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"nu tycker jag att vi gemensamt, i denna sal, sjunger We Shall Overcome"
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så vad har vi kommit fram till?

Man syns bättre med helljus men inget vet om den ökade bländningsrisken(???) med helljus gör så att det säkerhetsmässigt(för mig/för trafiken i övrigt???) är bättre, sämre eller oförändrat?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, länken var mer en passning åt påståendena att man skulle bli blind direCt när man möter ett fordon med påslaget helljus och automatiskt styra in i det och dödskrascha.

Att helljus under dagtid/vissa förhållanden skulle främja säkerhet på MC är ett antagande som av vissa ses som självklart och av andra med skepsis.


TÖI igen, denna gång Per Ulleberg 2003


http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_681_2003/toi_681_2003.pdf


Sanningen är den att det inte finns någon hållbar forskning på olycksreduktion för motorcyklister som kör med helljus dagtid.
Det finns inte ens någon sådan forskning som explicit stödjer halvljusanvändning för MC.

Ändå har samhället enats om att det är bra och accepterar att det är lag i de flesta civiliserade länder.
Samma sak med floukläder. Undersökningar visar att själva plagget, textilen i sig syns bra - men minskar det antalet MC-olyckor?


Jag minns någon SMC-initierad undersökning från tidigt -80tal som ansåg sig komma fram till att "lokbelysning / trepunktsbelysning" hade ett högre uppmärksamhetsvärde än vanlig belysning.
Man rekommenderade sina medlemmar att använda sig av detta, och arbetade samtidigt för att det även skulle bli lagligt att köra på detta vis.

Denna uppfattning stöddes också av Hondas urgamla "long lighting system"
http://www.svmc.se/upload/Se Oss/honda_lightning.pdf

Några år med uppvaktande av Svenska myndigheter, förklarande och illustrerande - så blev det också tillåtet att utrusta sin hoj på detta vis.

Däremellan gjordes en jämförande studie av halvljus, halvljus förstärkt med fluotejp samt triangelbelysning. Resultat? Tja, varken det ena eller andra gjorde till eller från, typ.
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att synas eller inte synas....pdf

Senaste kända undersökningen om motorcyklars synbarhet i trafik var VTIs undersökning av en "gul" plexiskiva framför ordinarie strålkastare.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Se Oss/2015/R853.pdf

Verkar som en sådan grunka höjer uppmärksamhetsvärdet något, i vissa situationer.
Bäst effekt uppmättes med både gul och vit ljuskälla på hojen.

...något jag själv kört med av och till under åren.

uFIprsE.jpg

Japp, bilden tagen i år. Jag har redan hunnit sätta mer mil första kvartalet än vad genomsnittsmotorcykeln rullar på hela året. Så brukar det vara.

I praktiken? Helljus i dagsljus är fortfarande överlägset för att skona mig från ouppmärksamma bilister.



Nej, det finns ingen forskning som säger att helljusanvändning dagtid minskar antalet MC-olyckor.
Jag hittar heller ingen som säger att halvljusanvändning gör det.
Det är ett antagande, en rimlighetsbedömning, en överenskommelse.
De allra flesta av oss har egna erfarenheter av att just halvljuset var det som gjorde att vi upptäckte bilen i skuggan i tid.

Jag har redogjort för hur en "helljusåkare tänker".
En av många. Alla tänker inte lika, men jag har följt forskningen och utvecklingen i ämnet under mer än förti år.

* Det är inte tillåtet
* Det finns inget straff för det.
* Det har så sent som för 10 år sedan diskuteras som ett möjligt tvingande lagkrav att använda helljus dagtid på MC.

Jag har sagt mitt i ämnet för denna gång, och vad gäller helljusanvändning får vi helt enkelt komma överens om att vara oense.

Som slutkläm - för att just Steffo_b skall se att vi kanske inte står så långt från varandra i övrig syn på uppträdande i trafiken så bjussar jag på ett snart 10 år gammalt inlägg från annat forum.
Stuck in my ways något? :D

Nejdå. Jag vet att vi debatterat saker förut och att vi i många frågor har ungefär samma åsikt.
Jag försöker inte säga att du på något sätt skulle vara ett blockmongo eller totalpucko.
Det jag försöker säga är att jag inte tror att din slutsats kring huruvida helljusanvändning dagtid är positivt eller negativt är korrekt.
Det är skillnad på sak och person.
Min åsikt baserar jag på att det inte finns någon forskning som faktiskt styrker att det skulle finnas några positiva effekter samtidigt som det bevisligen enligt mina och många andras erfarenhet stör eller bländar andra fordonsförare i vissa situationer vilket skulle kunna öka riskerna i dom situationerna.

Gällande halvljusanvändning dagtid så är det ju inte ett lagkrav. Lagkravet är att man skall ha ljuskälla tänd under färd men det räcker med positionsljus.
Den tror jag inte egentligen har med synlighet att göra utan jag tror snarare att det är frågan om att man lättare skall kunna se om ett fordon är under färd. Ett fordon med tända lampor vet man är startat och under färd. Ett fordon utan tända lampor är troligen parkerat.
Det försvåras ju lite av att det finns en hel del fordon utan automatisk belysning som framförs av folk som inte har vett att tända belysningen manuellt.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Only to make myself understandable. I speak and write swedish but technical language is not so good yet. If someone cant understand my text, it is his/hers loss. I guess i missed this part on forums rules where it says that only acceptable language is swedish.


Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Nja, riktigt så enkelt är det ju inte.Vistas man på ett forum där det pratas och skrivs på t ex svenska så får man nog vara beredd på lite språkförbistringar oavsett hur internationellt ditt eget modersmål än må vara om man inte lärt sig forumlandets språk vilket ju mer gör det till din egen nackdel om du inte använder detta språk.

Sedan vistas du på ett forum där tongångarna emellanåt går ganska högt ibland vilket en del har svårt för.Men det är bara att komma igen och inte låta sig slås ner av sådant.Så häng nu inte läpp för detta för jag kommer att läsa dina inlägg och så har du ju en så himla bra hoj. :crash :tummenupp
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
En fråga blir ni bländande av helljus mitt på dagen när det är bra förhållanden?
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ja, om helljuset är lika bra som på tex Speed Triple eller framförallt R1200ST som har bättre helljus än de flesta bilar...

Jasså? jag har då aldrig blivit bländad av billyktor eller något annat mitt på dagen, till och med när jag tog kort så sade gubbarna till mig att man kunde använda sig utav helljusen mitt på dagen för att man skulle synas bättre å ta smällen om man skulle få böter för det.

Dock har jag med åren blivit mer känslig mot det när det e sämre ljusförhållanden å blött å sånt, man aldrig på ljusa sommardagen så att säga.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag tycker alla mc skulle ha gult ljus fram för det har jag men det vill jag vara ensam om så nu ångrar jag att jag skrev det här :galen
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Välkommen till Norrbotten... helljus betyder något annat häruppe. :mattias

mm jo det kan man ju förstå, blir lite värre när den enda man möter den dagen har helljus på å man kanske kör på en väg genom en skog å då blir det la en chock. Men i en stad med 100tals ljus å mitt på dagen så märker ingen ens att nån har la helljusen på då hehe.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Många mc har idag såpass bra helljus så det bländar/stör definitivt även mitt på dagen.

Numera är jag så lack på det så jag drar på mitt eget helljus med 5 extra starka extralyktor.

Det är endast av omtanke då jag vill vara säker på att du ser min bil när jag kommer.


:arsele
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Underbart trådlyft, i en tråd som man närmast skulle kunna gissa existerade på forum med namn som: grumpyoldmen.com, miserablemen.com eller varför inte "Motorcyklistens fb sida". :hihi:hihi:7peta

Eller är det så att helljusförarna bör checka läget här i tråden innan avfärd, samt att dom kollar upp så dom inte uppträder utanför ramarna för vad som är PK, hyfs och absolut inte minoritetskränkande.

Glöm inte gula västen på väg ut genom dörren...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Underbart trådlyft, i en tråd som man närmast skulle kunna gissa existerade på forum med namn som: grumpyoldmen.com, miserablemen.com eller varför inte "Motorcyklistens fb sida". :hihi:hihi:7peta

Eller är det så att helljusförarna bör checka läget här i tråden innan avfärd, samt att dom kollar upp så dom inte uppträder utanför ramarna för vad som är PK, hyfs och absolut inte minoritetskränkande.

Glöm inte gula västen på väg ut genom dörren...

Eller hur! Han drar upp en gammal tråd för att skryta om att han bländar mc med sina raggarlysen, fail
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top