Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Många cyklister stör sig också på dessa blinkande lampor. Mina lampor på cykeln blinkar aldrig.

Blinkande lampor räknas dessutom enligt lagen som ingen belysning eftersom belysning framåt skall vara vit eller gul med fast lysande sken.
Dvs blinkande lampa ger samma böter som saknad lampa eftersom godkänd belysning saknas.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
1. Vi har helt tydligt olika erfarenheter. Du har aldrig haft något som kört ut framför dig. Jag har varit med om det ett antal gånger. Rentav tre(!) gånger samma förmiddag under långfärd. Jag tror, alltså tror, att min erfarenhet (utkörare) är minst lika vanlig som din (inga utkörare).

2. Det kastas svordomar i vissa inlägg och i andra det sägs att man minsann borde se över sin körförmåga. Det är vad jag menar med skarpa formuleringar. Sådana formuleringar gör inte att man blir förstående och frestas hålla med. Utan istället blir folk irriterade eller "strykrädda" och törs inte skriva något.

Som notrightrider skriver "Kan vi ha en resonemang om detta utan invektiv, tillmälen och förklenande omdömen? Tror vi kommer längre då."

Frågan var ju: "Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?" Och kan man inte svara på den frågan utan att få svordomar och förklenande omdömen nedkörda i halsen, ja då är det ingen idé att ens ställa frågan från början. Eller hur?

När jag skriver om öppna sinnen menar jag "var inte så kategorisk". Allt är inte svart eller vitt. Det finns grått också...

3. Avstår från kommentarer här. Det mest är nog sagt.

Jag tror inte det var det han menade men du läser hans text som fan läser bibeln.

Jag kan ärligt säga att jag aldrig varit i en trafiksituation där jag tror att konstant helljus hjälpt mig och jag har trots allt 10 år och drygt 10 000 mil på hoj och 25 år och ca 40 000 mil i bil.

Jag upplever heller ingen direkt skillnad mellan respekt från andra trafikanter oavsett om jag kommer på 225 kg motorcykel eller i nästan 2 ton Audi. Det är i stort sett samma frekvens av trafikanter som kör ut framför oavsett.
dvs dom har inte överhuvudtaget tittat åt det hållet. ser man inte en bil så ser man inte en motorcykel heller.

Dom gånger som folk kör ut framför mig trots att dom inte borde så faller det på mig att se till så att jag kör med beredskap och har anpassat farten efter omständigheterna och hittills har det alltid funkat.

Problemet är väl om man vill köra 120 på den där 70 sträckan genom den trafikerade korsningen när man kör hoj. Då har man skaffat sig en situation som väldigt lätt blir farlig om någon gör något oväntat eftersom det inte finns så stora marginaler. Håller man igen på hastigheten i dom trafiksituationerna så ska man kunna reda ut det även om någon annan runtomkring gör ett misstag.

Tanken är väldigt enkel.

Antag att du under en viss tidsperiod så gör 100 människor i trafikmiljön runt dig ett misstag som leder till ett tillbud (situation som kan resultera i olycka).
Om du anpassar hastighet och beredskap så kan du se till att du kan reda ut i stort sett 100 av dom tillfällena.

Det man istället försöker göra genom att köra med helljuset är att man försöker slippa anpassa sin hastighet och beredskap utan istället försöker hoppas på att man syns bättre.
Även om man skulle räkna med att man minskade misstagen runtomkring med 50% så skulle det fortfarande resultera i 50 misstag under samma tidsperiod.

vad låter bäst i dina öron. 100 incidenter som du reder ut 100 av eller 50 incidenter som du inte kan reda ut samtliga för att du inte varit tillräckligt villig att anpassa körstilen?

Ja det är påhittade siffror eftersom det inte finns en enda oberoende undersökning som kan styrka att det finns några som helst trafiksäkerhetsfrämjande effekter av konstant helljus.

Poängen är att oavsett hur mycket helljus, reflexvästar, mistlurar och annat du kan tänkas köra med så kommer någon runtomkring dig att göra ett misstag och då måste du i varje situation vara beredd att reagera för att reda ut det.

att köra med helljuset riskerar att invagga dig i en falsk trygghet och därigenom få dig att köra med lite sämre marginaler vilket i slutändan faktiskt kan resultera i att du tar en större risk.

som ett tankeexmperiment på temat vad trygghetskänsla kan göra med riskmedvetenheten.
Sätt på dig shorts, Tshirt och hjälm och ta hojen på en långsam tur runt kvarteret och känn efter. hur sannolikt är det att du skulle vilja ge dig ut i trafiken så och hur tror du det skulle påverka din körstil?
troligen kommer du fram till att det känns enormt otryggt och riskabelt och med största sannolikhet skulle det vara den långsammaste och försiktigaste MC tur du tagit. Drar du på dig stället så har du sedan inga problem att köra i väl momsad motorvägsfart.
Känslan av att känna sig skyddad får i många situationer oss att ta risker som vi inte skulle ta utan skydden helt enkelt för att man känner sig skyddad. Lite som att man tror att man är odödlig.

det är något att fundera över för alla dom som anser att helljus dagtid är vägen att gå.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Skönt att vi har dig som kan tänka åt oss andra. Så slipper vi tänka själva. Det är inte första gången du förklarar för oss andra hur allt skall gå till och att vi skall "fundera över körstil och körförmåga".

Hurra för dig! *ironi*
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blinkande lampor räknas dessutom enligt lagen som ingen belysning eftersom belysning framåt skall vara vit eller gul med fast lysande sken.
Dvs blinkande lampa ger samma böter som saknad lampa eftersom godkänd belysning saknas.

Skulle man inte isåfall kunna köra en vanligt hel/halvljuslykta med blinkande extraljus vid sidan av? Har man bara en godkänd belysning så borde man väl inte kunna få böter för den blinkande biten om den ändå räknas som "ingen belysning". Man kan ju inte få böter för något som inte finns där, eller? :D Skämt åsidor, seriös undran. Skulle ju kunna vara ett alternativ för de som vill öka sin synlighet utan att störa eller bryta mot lagen... Dock har jag aldrig sett några blinkande framljus så jag vet inte, det kanske stör ännu mer om det kommer farande en jävla strobelampa på vägarna... :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skönt att vi har dig som kan tänka åt oss andra. Så slipper vi tänka själva. Det är inte första gången du förklarar för oss andra hur allt skall gå till och att vi skall "fundera över körstil och körförmåga".

Hurra för dig! *ironi*

Vilken lysande retorisk förmåga:

"Jag gillar inte dig så jag tänker ignorera din långa text full av välformulerade, sakliga och vettiga argument och helt enkelt nöja mig med att förlöjliga dig. HAH!"

Bra jobbat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle man inte isåfall kunna köra en vanligt hel/halvljuslykta med blinkande extraljus vid sidan av? Har man bara en godkänd belysning så borde man väl inte kunna få böter för den blinkande biten om den ändå räknas som "ingen belysning". Man kan ju inte få böter för något som inte finns där, eller? :D Skämt åsidor, seriös undran. Skulle ju kunna vara ett alternativ för de som vill öka sin synlighet utan att störa eller bryta mot lagen... Dock har jag aldrig sett några blinkande framljus så jag vet inte, det kanske stör ännu mer om det kommer farande en jävla strobelampa på vägarna... :va

Blinkande blått ljus i kombination med detta ökar synbarheten, har jag från säker källa.



Men varför inte bara det självklara: Fungerande, rätt inställt halvljus, rätt position på vägen, hjälm i ljus färg och uppmärksam körning?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blinkande blått ljus i kombination med detta ökar synbarheten, har jag från säker källa.



Men varför inte bara det självklara: Fungerande, rätt inställt halvljus, rätt position på vägen, hjälm i ljus färg och uppmärksam körning?

Fast det kan väl knappast vara lagligt? Polisimitation etc... Jag menade mer att långsamt pulserande halvljusstarka extraljus kanske hade kunnat vara rimligt ur aspekten att saker som rör sig syns bättre, och om då pulseringen gör att det ser ut att röra sig från sida till sida kanske det syns utan att bli störande... Men vad vet jag som sagt.

Jag håller med :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vilken lysande retorisk förmåga:

"Jag gillar inte dig så jag tänker ignorera din långa text full av välformulerade, sakliga och vettiga argument och helt enkelt nöja mig med att förlöjliga dig. HAH!"

Bra jobbat.
Det var inget retoriskt grepp. Det vara bara ett uttryck för jag inte längre har lust att gå i polemik efter 200 meter långa inlägg från någon som sitter på höga hästar.
Som anser att han rätt-rätt-rätt-rätt-rätt.
Som inte är intresserad av att ta till sig någon annan åsikt än den egna.
Som gång efter annan sätter sig till doms och minsann "vet" att andra människor har "fel" körsätt.
Som "vet" att jag - och andra - skall se över vår körstil och körförmåga.

Som VET allt det här. Trots att vi aldrig träffats eller kört hoj ihop.

Det är trist att ha en diskussion med någon som har en besserwisser-attityd, helt enkelt. Därav min något griniga kommentar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Ok, this is all different game, i didn't know that people do like that. Why should anyone drive around with full beams but have led blinkers because it saves energy? ????

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

I'd say the main reason that people switches to LEDs has nothing to do with the actual power consumption.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Don't pay him any attention, English works just fine.
He's just a bit pissy cause he's a swede living in exile. I'm sure it'll pass once someone lets him ashore again.

Varför skriver du på engelska? :va

Personen förstår ju svenska men vill inte använda ett språk som inte är internationellt! :fakta

My hoovercraft is full of eels! :D

https://www.youtube.com/watch?v=akbflkF_1zY



För övrigt verkar TS och flera inte vilja veta hur helljusåkare tänker utan bara få bort det olagliga otyget.:Bugar


Det är ju förståligt när personerna heller aldrig ligger i mittfil när högerfilen är tom.
Blinkar innan sväng eller filbyte, inte samtidigt som den stora majoriteten trafikanter.
Aldrig ligger för nära framförvarande fordon.
Eller gör något annat som är olagligt...
Kan vi komma överens om att vi alla aldrig ska göra fel eller något olagligt?

Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst! :tummenupp






















Nej, jag är inte helljusåkare men försöker ha förståelse för att alla inte tänker som mig.

Fast jag är ju lite annorlunda förståsss... :(
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För övrigt verkar TS och flera inte vilja veta hur helljusåkare tänker utan bara få bort det olagliga otyget.:Bugar

Det är ju förståligt när personerna heller aldrig ligger i mittfil när högerfilen är tom.
Blinkar innan sväng eller filbyte, inte samtidigt som den stora majoriteten trafikanter.
Aldrig ligger för nära framförvarande fordon.
Eller gör något annat som är olagligt...
Kan vi komma överens om att vi alla aldrig ska göra fel eller något olagligt?

Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst! :tummenupp

Nej, jag är inte helljusåkare men försöker ha förståelse för att alla inte tänker som mig.

Fast jag är ju lite annorlunda förståsss... :(

Det skadar inte att veta hur folk tänker eller hur man motiverar sitt beteende. Men jag erkänner villigt att jag inte var ute efter någon slags förklaring som skulle kunna övertyga mig om att det är ett legitimt beteende :)

Vidare så avskyr jag folk som ligger i mittfilen/rna på tre- eller flerfiliga vägar när det är fullständigt tomt i högerfilen. Finns det långsam trafik inom rimligt avstånd i högerfilen så kan jag förstå att man inte går ut i högerfilen bara för att ligga där i två sekunder innan man måste ut igen för att köra om. Men att ligga i mittfilen på en i övrigt tom motorväg och bara söndagsköra är idioti :fakta Högerfilen är färdfil, övriga filer är omkörningsfiler. Kör man inte om någon annan ska man ligga till höger. Så det är bara ytterligare ett felbeteende jag gärna skulle se försvinna :D

Blinkers skall användas vid sväng eller filbyte, och innan man förflyttar sig i sidled skall man titta både i backspegeln och döda vinkel för att försäkra sig om att det inte kommer någon i hög hastighet bakom vars omkörning man avbryter genom att byta fil (bara som ett exempel) :fakta

Om folk bara betedde sig ordentligt skulle jag inte ha så mycket road rage :hihi
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Varför skriver du på engelska? :va

Personen förstår ju svenska men vill inte använda ett språk som inte är internationellt

Inte fan vet jag, det där var ju flera dagar sedan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top