Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?

Smagatusk

Guest
Jag köper mycket av det du säger och håller med om en hel del. Du är nog inte urtypen av den skara trafikanter jag i huvudsak syftar på, du har bra resonemang och anpassar ditt helljusanvändande efter omständigheterna. Jag köper det :) Bara det faktum att du bländar av ifall någon uppmärksammar dig på att ditt helljus stör gör mycket för att jag ska få en större acceptans för ditt beteende exempelvis, sånt kommer man långt med.

Tänk så olika man kan läsa ett inlägg.

Jag läser hans inlägg som att hans ursäkt baserar sig på att han alltid gjort så, och då är det ok. Och att vid låg sol så är det helljus på (som att det inte vore nog att solen redan bländar en så ska hans helljus också göra det).

Och just det ja... Är man bländad av honom är det bara att säga ifrån så stänger han av det. Jag ska försöka köra den med snuten nästa gång de plockar mig på motorvägen i 130. "Säg bara till om ni tycker jag kör för fort så saktar jag ner..."
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
:tummenupp
Helljusblinket användes nog oftast när det kom en bil i 200-250 och en annan bil svänger ut i 120-130. I början av 80-talet gick det fortfarande relativt fort på Autobahn. Senast jag passerade Tyskland var nog i slutet av 80-talet och låg jag i vänsterfilen hela vägen och det gick sällan över 140. Inget helljusblink eller vänsterblinkers bakom mig då det var bilar framför mig hela tiden.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tänk så olika man kan läsa ett inlägg.

Jag läser hans inlägg som att hans ursäkt baserar sig på att han alltid gjort så, och då är det ok. Och att vid låg sol så är det helljus på (som att det inte vore nog att solen redan bländar en så ska hans helljus också göra det).

Och just det ja... Är man bländad av honom är det bara att säga ifrån så stänger han av det. Jag ska försöka köra den med snuten nästa gång de plockar mig på motorvägen i 130. "Säg bara till om ni tycker jag kör för fort så saktar jag ner..."

Som sagt, köper en del. Inte allt. Köper att gamla hojar har riktigt dåligt ljus i många fall, och att det kan påverka deras synlighet negativt. Om deras helljus gör att de kommer upp i knappt samma ljusnivå som en modern hojs halvljus, kör med det då om det känns tryggare.

Sen kan jag eventuellt tänka mig att det finns kvällssolsmotljussituationer där man i princip bländas såpass att man inte ser något alls på vägen, och eventuellt (vet inte riktigt som sagt, spekulerar bara nu) att ett tänt helljus mitt i allt annat eventuellt kan göra att jag ser att där iallafall finns en hoj där som jag annars inte hade sett. Kanske.

Och ja, helst hade jag som sagt sett att man gav fan i att bländas från början. Men det är iallafall ett plus i kanten (mina standarder har sänkts av alla helljusmongon där ute) att snubben iallafall säger att han bländar av om man säger till. Det är det långtifrån alla som gör, så det gör iallafall mig lite mer beredd att "förlåta" än annars. Har till och med mött folk vars helljus bländat mig och som svarat på mitt frenetiska blinkande med att släcka och sen tända helljuset igen. Som för att säga "Jodu, jag ser att du stör dig på mitt helljus. Det skiter jag i. Fuck you!" :dummer Så som sagt, jag har väl helt enkelt bara sänkt mina förväntningar så till den milda grad att jag blir glad av allt som inte är fullt så illa som det kan vara :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis som Niklas säger, på våra breddgrader blir man snabbt skolad att blända av vid möte och den som inte gör det blir inte nådigt behandlad. Jag skulle inte helljusmucka med en hoj mot en timmerbil full med led-ramper och andra starka saker (om jag inte vill lida av svetsblindhet en vecka efteråt).
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
On many bikes it is quite impossible to change bulbs on roadside, and sometimes you dont have extra bulb with you.
Strongest bulbs allowed in eu is 55w, if it blinds you on daytime, then you should go see a doctor. If i must choose between getting safely home or risking my life because of someone's eyesight might get hurt on long term then sure i will drive safely to first petrol station or garage.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

1. There are very few bikes that it isn't possible to swith bulbs at the nearest gas station. So that should be a problem for very few bikes.

2. The main risk is not that you risk damaging someones eyesight long terms. The main risk is that you temporarily blind oncoming traffic. That increases the risk that they accidentally veir off course and suddenly comes into your lane or runs off the road. In that case you have either committed a passive suicide or possibly killed or mamed someone else.

I never have extra bulbs with me when i'm riding but bulbs don't expire very often and if that happens there is never very far to a gas station where I can get new bulbs. And the only time I would actually be forced to use the high beam instead would be if I am somewhere in the countryside at nighttime after dark. But Even then I would rather not blind oncoming traffic if I don't absolutely have to.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lång text mode ON:

En liten lektion om våra ögon!

Ögonen fungerar som en videokamera med mekanisk slutare. De tar en stillbild, fokuserar om och tar en ny stillbild, fokuserar på en ny sak och tar en stillbild...and so on... Kan bli många bilder per tidsenhet (Detta kallas sackader, sackaterade (språngvisa) ögonrörelser)

All denna information som ögonen VÄLJER att presentera skickas till hjärnan och hjärnan bearbetar dessa enligt en massa olika regler. Beroende på utkomsten så kommer då bara vissa bilder att skickas till medvetandet så att vi varseblir vad ögonen såg. Allt detta sköts automatisk och styrs av instinkter, attityder, uppfostran, träning, fysisk förmåga plus en mängd andra saker.

Själva regelverket för systemet är inställt för grottmänniskan, dvs max den fart som en människa kan springa, typ 20km/h och inte mer. När vi då kör bil eller motorcykel så kommer det helt enkelt för många bilder per tidsenhet, ögonen blir överbelastade (en del av förklaringen till varför vi blir så trötta när vi kör länge) och när ögonen blir överbelastade så skruvas bildfrekvensen ner (FPS på dataspråk).
Ögonen kommer helt enkelt inte att se allt som de behöver se...

Nästa steg är att all denna information även överbelastar mottagningen i hjärnan, den kan heller inte hinna med att processa all information och kommer således att skita i vissa bilder, enligt ett regelverk som verkligen inte gagnar oss hojåkare!!!:gnissla

Tänk er nu att vi ser detta genom bilistens ögon:

Prio ett är att ögonen fokuserar på det som är farligt. Det går alltid först. Är någonting INTE farligt så hoppar ögonen över det.

Det andra som prioriteras är saker som rör sig, om något rör sig sakta så skiter ögonen i det i förhållande till något som rör sig snabbare.

Det tredje är storlek. Är nånting större än något annat så prioriteras det större föremålet.

Jaha, hur påverkar detta oss hojåkare då?

Storlek till exempel... Ja, självklart så prioriteras en hoj bort i en trafiksituation, vi försvinner bland bussar, bilar och lastbilar, ganska självklart. Ögonen filtrerar bort den lilla hojen.

Rörelse då? Det klagas ju på att vi kör för fort (vilket vi ofta gör) men tänk er en rörelse i förhållande till den övriga trafiken. Om jag sitter i bilen vid en korsning, tittar åt något håll och ser annalkande fordon. När vi möter dessa fordon så rör de sig väldigt sakta på rakt kommande, de kan till och med nästa stå still. Är det då en motorcykel som ligger framför en bil, till och med långt framför, så rör sig den här motorcykeln väldigt sakta i förhållande till bilen. Visst, bilen rör sig lika sakta men den är också större. Ligger bilen bakom och det kanske är en sväng på vägen så bilen syns mer i sidled än den på rak kurs kommande motorcykeln så rör sig dessutom bilen fortare...och är större... Ögonen filtrerar bort hojen.

Hur är det med farlighet då? Det vet ju alla hur farlig en biker är, stenhård med skinnkläder och solglasögon...:)

I många människors ögon så är vi töntar som spänner oss med dessa skinnkläder, knäpuckar som slipats på garagegolvet, tandkrämsfärger ( Jag vet, 80-tal...men ni fattar :) ) Långa skägg på en förnuftig BMW, 60 årig gubbe på en customhoj som bär dekaler med "Live hard, die young"... och andra fördomar som allmänheten har.

Så vi är av många betraktade som töntar...är töntar farliga? Nä, såklart inte...
Men även utan töntstämpel så tycker ändå inte vårt ögonsystem att vi är farliga. Vi är en obetydlig del av bilden de har framför sig, vi utgör inget hot mot den som sitter skyddad i sin plåtlåda.

Det finns en brittisk studie som påvisar att helljus, gult ljus, varselväst eller ljusa kläder inte alls har någon större betydelse. Chansen ökar att vi ska synas men vi kan inte räkna med det.
Det enda som hade betydelse var faktiskt när vi klädde oss i blått eller gult ställ, vit hjälm, vit hoj med blå och gula dekaler... DÅ blev vi plötsligt farliga och då såg bilisten oss...:D

Så, när en bilist har krockat med en motorcyklist och påstår att han/hon inte har sett motorcyklisten så är det inte bara nys, det kan faktiskt vara på det sättet att bilisten inte såg hojen. Ögonen och hjärnan har helt enkelt filtrerat bort motorcykeln som ett litet, obetydligt, långsamt fordon...

Lång text mode OFF!

Sensmoral, tänk på detta mina vänner, vi är VERKLIGEN, på riktigt, osynliga i trafiken...:krama
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mina hojar är parkerade mot en vägg. Jag kollar ALLTID att lyset funkar. Det syns ju direkt. När jag glider upp bakom en bil kollar jag lyset i billacken. Syns även i dagsljus. När det börjar skymma syns ljuset på marken. Skillnaden mellan hel- och halvljus syns direkt.
Lös inte den blåa indikatorlampan på instrumentpanelen när du åkte runt med helljus på?

För övrigt är halvljus en självklarhet både på hoj och bil. (Min bil har halvljusautomatik och bakljusen går inte att stänga av.) Det händer att jag slår på helljus på hojen när jag är osäker på om en bil i en korsning har sett mig. På senare tid sänker jag hellre farten och kör tummen upp för att de såg mig och för att de orkade vänta den extra tiden.
Förr när jag körde essingeleden och genom hela Solna morgon och kväll tutade jag 1-2 gånger i stort sett varje resa pga folk som skiter i väjningsplikt. En gång blev jag påkörd i en rondell när en spoling körde in i sidan. Min Passat mot hans tjänsteV70. Han kunde inte förklara varför han gjorde det. Jag slapp självrisken. Folk har ingen koll.

Sen ser man folk som åker helt utan belysning fram i vintermörkret, någon med endast ett parkeringsljus. Ingen koll. Sen de som kör med endast ett bländande dimljus i mörkret eller endast ett halvljus.
På min bil tar det ca tre minuter att byta ena lampan och ca fyra minuter att byta den vid luftintagsslangen.
På Kawan samma ungefär men på TDMen förmodligen en timme första gången. Har inte behövt ännu.

Det ska inte ta en timme att byta på TDM:en.
Min förra hoj var en TDM och jag tror det tog drygt 10 minuter första gången. Tänker man efter och försöker komma ihåg exakt hur man gör så går det på 5 minuter efterföljande gång.

Det är ju inte direkt gott om utrymme att rota runt där men vinklar man styret rätt så blir det tillräckligt för att det inte skall vara några direkta problem om man inte har nedsatt rörlighet i handlederna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Förstår inte trådskaparens problem. Kör inte själv med konstant helljus men har heller aldrig störts av någon som gör det. Ser det som i stort sett omöjligt att bli bländad av ett mc-helljus mitt på ljusan dag. Till skillnad från att köra med någon neongul väst så tycker jag heller inte att det signalerar samma dödsångest. Varje gång jag möter någon av dessa västmänniskor så funderar jag på varför de inte sitter i en V70 istället om det nu är så otäckt att köra hoj.

Beroende på hur bra belysning hojen har och hur ljuset är inställt så kan faktiskt helljuset på hojar vara bländande även dagtid. Och bländar man mötande har man bara försämrat oddsen för att inget skall hända.

Om man kör med så dåliga marginaler att man anser att man måste ha helljuset på för att klara sig så anser jag att man borde se över sin körstil och körförmåga.

Jag har själv aldrig kört med helljus dagtid och det kan ibland gå med ganska raskt tempo och majoriteten av min körning har skett i Stockholm/uppsala och trakterna runtomkring där det ofta är ganska mycket trafik och hittills på 10 år och drygt 10 000 mil på hoj så har jag inte varit med om ett enda tillbud där ett helljus hade hjälpt mig det minsta.

Enda gången det faktiskt hänt något var när jag blev påkörd bakifrån av en lätt lastbil när jag väntade vid en korsning och där hade hade det inte gjort minsta skillnad om jag så haft 20 värsting xenonlampor riktade framåt. Det var som sagt bakifrån och killen käkade pizza medans han körde istället för att titta på vägen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag gjorde ett försök i inlägg #11, men du kanske inte läste?
Ligga och mata helljus vid möte nattetid finns det däremot inget försvar för.

Jo. Men frågan är om det är du som tror att det blir säkrare eller om det faktiskt är kvantifierbart.
Jag har som sagt på 10 år och drygt 10 000 mil aldrig varit med om en situation där jag tror att ett helljus hade hjälpt mig ett dugg.

Det finns ju också mänsklig Bias att ta hänsyn till.
Det innebär att om man vill ha rätt så letar man efter sådant som säger att man har rätt och förkastar det som säger motsatsen.

Det är ju trots allt så att det är förbjudet att ha helljuset på när övrig belysning är tillräcklig samt vid möte. Anledningen till det är ju att det finns en risk för att man bländar mötande och i vissa trafiksituationer kan det leda till att man istället ökar riskerna för andra och/eller sig själv.

Jag anser fortfarande att under förutsättning att man har en hyfsat modern hoj med skaplig belysning (dvs H4, H1, H7 etc.) och fortfarande anser att man måste ha helljuset på för att klara sig i trafiken så borde man fundera och se över sin körstil och/eller körförmåga.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns en brittisk studie som påvisar att helljus, gult ljus, varselväst eller ljusa kläder inte alls har någon större betydelse. Chansen ökar att vi ska synas men vi kan inte räkna med det.
Att man syns bättre med reflexvästar mm råder det ingen större tvekan kring, men om bilisterna också SER oss bättre är ju något helt annat.

Jag har noll golfintresse, och kan noll och intet om det, så golfare och golfprylar går helt under radarn. Däremot ser jag hojar runt kurvor, på samma sätt som jag ser välurringade D-kupor bakom husknutar, men i ärlighetens namn inte har en aning om vad mina manliga kollegor har för kläder på sig :va Allt handlar ju, som du så bra beskriver, om vad vi vill se, inte vad vi faktiskt behöver se.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Att man syns bättre med reflexvästar mm råder det ingen större tvekan kring, men om bilisterna också SER oss bättre är ju något helt annat.

Jag har noll golfintresse, och kan noll och intet om det, så golfare och golfprylar går helt under radarn. Däremot ser jag hojar runt kurvor, på samma sätt som jag ser välurringade D-kupor bakom husknutar, men i ärlighetens namn inte har en aning om vad mina manliga kollegor har för kläder på sig :va Allt handlar ju, som du så bra beskriver, om vad vi vill se, inte vad vi faktiskt behöver se.

Exactemente my point!!!! :)

Vi kanske syns men vi vet inte vad folk ser. Jag ser ju jättemycke hojar men jag är tränad att se dem och jag är intresserad av att se dem. Det är som när man köper en ny bil, plötsligt vimlar det av just den modellen och färgen... :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det finns ju också mänsklig Bias att ta hänsyn till.
Det innebär att om man vill ha rätt så letar man efter sådant som säger att man har rätt och förkastar det som säger motsatsen.

Ja, självklart. Jag är övertygad att det går att hitta förare som hävdar att helt släckt belysning är det bästa för dom har minsann inte...

Och det kan faktiskt också vara det bästa om man skall spökgöstasig i warpspeed mellan bilköer.
Då vill det till att ingen hinner upptäcka en och göra något oväntat.

Så...
...frågan var: "Helljusåkare, hur tänker ni?" och jag har berättat hur jag använder helljuset på dagtid.

Det finns säkert andra som kan beskriva det bättre - och säkert klä det i färre ord dessutom, men den enkla förklaringen är att det funkar för mig. Inte så att jag på något sätt känner mig "trygg", men det funkar för mig. Det händer konstiga saker i trafiken även med helljuset påslaget, men mer frekvent om jag kör på halvljus eller rent av råkat slå av det helt och hållet i misshugg.

Att någon annan helljusanvändare skulle vilja gå upp och förklara sig håller jag för otroligt med den tonen somliga håller i tråden. Är det verkligen debatt och förståelse ni vill ha?

Jag måste också fråga: det engagemanget som som denna fråga genererar tyder på att somligas helljusanvändning är ett stort problem.

Really?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag måste också fråga: det engagemanget som som denna fråga genererar tyder på att somligas helljusanvändning är ett stort problem.

Really?
Problemet är väl att varje billist som bländas av en hoj med helljus mitt på dagen är potentiellt sett ytterligare en i drevet mot hojvärlden. Idiotiskt eller inte, det krävs inte mycket för att Svensson ska bli ytterligare lite förbannad på hojkollektivet.

Jag kör inte med helljus på dagen, jag fattar inte riktigt grejen. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle öka mina marginaler på ett signifikant sätt i trafiken. Jag kommer köra som om jag vore osynlig oavsett.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle förklara att människans öga hittar oftast de som skiljer sig från mängden...
Om alla kör på halvlyse så sticker man ut om man kommer me hellyse..Eller typ gult lyse eller reflexväst... Å varför inte ett par shyssta D-kupor. ..
Har till o me märkt bilar som inte har någe lyse alls på... Dom sticker ut direkt...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....tog bort en del text.....

Det händer konstiga saker i trafiken även med helljuset påslaget, men mer frekvent om jag kör på halvljus eller rent av råkat slå av det helt och hållet i misshugg.

Att någon annan helljusanvändare skulle vilja gå upp och förklara sig håller jag för otroligt med den tonen somliga håller i tråden. Är det verkligen debatt och förståelse ni vill ha?

Jag måste också fråga: det engagemanget som som denna fråga genererar tyder på att somligas helljusanvändning är ett stort problem.

Really?
1. Det är även min erfarenhet (kör hoj 11 månader om året). Använder helljus ibland (ganska sällan). T ex i nedsatt sikt, eller när trafiksituationen gör att jag har ett ökat behov av att visa att "här kommer jag, se mig!".

2. Tänkte också på detta. Det är skarpa formuleringar i tråden. Vad sägs om att ta fram ett öppet sinne?

3. Det torde vara relativt få som verkligen har problem med detta. Tänker då på er som skrivit om överkänslighet mot ljus. Det har jag respekt för. Men de allra flesta har sannolikt inte problem med bländning av en (smal) helljusstråle. Däremot syns de "ilskna" strålkastarna betydligt bättre, även utanför själva ljuskäglan. Svårt att väga det ena mot det andra! :(
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
I slutändan undrar jag om de är så himla irriterande me helljus mit på dagen.... Finns ju så mycke annat som man kan bli mer förbannad på...
Vinglande bilister som rattsurfa.
Avsaknad av blinkers
Noll hänsyn mot mc
Osv.
Listan kan göras lång...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
I slutändan undrar jag om de är så himla irriterande me helljus mit på dagen.... Finns ju så mycke annat som man kan bli mer förbannad på...
Vinglande bilister som rattsurfa.
Avsaknad av blinkers
Noll hänsyn mot mc
Osv.
Listan kan göras lång...

Håller i och för sig med, men varför göra listan längre? Att vi är en extremt utsatt trafikantgrupp som få visar hänsyn ger oss väl inte rätten bete oss likadant tillbaka? Eller:va
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Desto äldre medlemmarna här blir, desto fler inlägg känns mer relevanta i Kränkt of the Day tråden i OT2-forumet.

För 10 år sen satte Dan The Man och Roller bombrepor på Bogesund, med hemmagjorda kamerafästen i stål för vår enkla underhållning. IronMike fotades med drulen i auspuffen på en retta och alla problem kunde lösas med en kjetting i TaCket.

Va tuffa vi blitt
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top