Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Jag har ljudskänsliga ögon. En del dagar gör bara vanligt dagsljus ont, jag har inget fel på ögonen, de bara är mer ljuskänsliga än vanligt. I gengäld har jag istället skarpare mörkersyn än vanligt. Jag kan inte påstå att jag blir bländad av helljus på mc i dagsljus, men det är mest för att jag tittar åt ett helt annat håll när jag får möte av en sådan, dvs, jag måste titta en bra bit vid sidan av vägen och använda det perifera seendet för att hålla min position på vägen. Skulle jag titta rakt fram skulle det kännas som en kniv i vardera öga, inte direkt bländande men jävligt obehagligt.
Jag är inte ensam på något sätt om att ha ögon som fungerar så heller.

Känner igen mig där. Har köpt en gt air med integrerat mörkervisir, lättare tonat yttervisir ändå samt spanar på en sunstrip att sätta längst upp på visiret. Känns jätteskönt att ha när solen ligger lågt.

Till bilen har jag inga problem med tonade bak och framrutor (herr olaglig) tonat med ca 20% ljusgenomsläpp, framrutestreamer samt solglasögon. Tvärt om. Nu på sommaren är det skönt för ögonen och på vintern slipper man se stjärnor efter att ett fucko har slagit på lysena när man kört om eller blivit omkörd. Har aldrig varit med om någon olycka så för mig funkar det :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag är en helljusåkare på dagen, varit de i jävla massa år å vet att de är olagligt.. Kommer å fortsätta me de....
Senaste 13 åren har jag haft samma motard å den har inge värsting lyse direkt, mer glödljus..
Reflexväst kör jag inte me... Har för tusan en KTM å dom är orange.... Hela hojen är ju en reflexväst.. Orange är en varningsfärg... Förutom de så kör jag me Ktms orange svarta skinnställ... Så en reflexväst skulle inte synas..
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Ett fånigt beteende hos trygghetsnarkomaner. Helljus dagtid ger enbart en falsk trygghet då de som inte ser halvljus kommer inte heller se helljus och de som faktiskt ser bländas och irriteras istället. Detta fenomen tillsammans med reflexvästar, varselhjälmar och varselmönster blir allt vanligare vilket är sorgligt, är vi motorcyklister verkligen så pass rädda?

Kollar man på många vloggande amerikaner på Youtube kör de ofta med ständigt helljus dag som natt, så det finns värre beteenden än att bara köra med helljus under dagarna :gnissla
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det riktigt dumma med att åka runt och blända "för sin egen säkerhet", är att den bländande effekten gör det jävulskt mycket svårare att bedöma din hastighet, och till viss mån avstånd, du syns, men inte mycket mer än att det är någon jävla ljuspunkt (pun intended), däråt någonstans...
Så har åtminstone jag upplevt det då jag stött på dessa kollektivets skimrande ljuspunkter. :brinnerup
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Av nostalgiska skäl måste jag slänga in "gubbe med hatt" och "jag trodde att det var en moped". Två ingredienser från förr när det fanns gamla blinda gubbar i trafiken och de ursäktade sig alltid med att de trodde att motorcykeln var en moppe.
Detta har visst jobbats bort. :tungan Själv har jag gult lyse på alla mina hojar utom TDMen. Men den hojen är gul.
Jag inbillar mig att jag syns bättre med gult ljus.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
On many bikes it is quite impossible to change bulbs on roadside, and sometimes you dont have extra bulb with you.
Strongest bulbs allowed in eu is 55w, if it blinds you on daytime, then you should go see a doctor. If i must choose between getting safely home or risking my life because of someone's eyesight might get hurt on long term then sure i will drive safely to first petrol station or garage.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Byt lampa och lär dig svenska! :7peta
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Det är alltså en diskussion kring MC belysning som krävs för att få fart på detta forum :lol

jag bryr mig inte om det lyser eller inte för dom hinner ändå inte se mig, dom hör bara ett dånande ljud och märker att det gungar till lite i fjädringen på bilen. :yoparty
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Byt lampa och lär dig svenska! :7peta
I will learn fluent swedish same day when you learn 6-7 languages i speak.
I just like to keep things equal, English is not my mother's language and probably not yours either.
So, let me know when you have learned estonian, russian,finnish, bulgarian, serbian, english etc.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Jag köper det du säger och förstår ditt resonemang.
Frågan är om det objektivt blir säkrare eller om man bara upplever det som säkrare(för en själv). En önskan vore om man kunde kvantifiera effekterna av att synas bättre/riskera att blända mötande trafik.


Kör själv aldrig med helljus dagtid även om lärarna på risktvåan "rekommenderade" det.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Förstår inte trådskaparens problem. Kör inte själv med konstant helljus men har heller aldrig störts av någon som gör det. Ser det som i stort sett omöjligt att bli bländad av ett mc-helljus mitt på ljusan dag. Till skillnad från att köra med någon neongul väst så tycker jag heller inte att det signalerar samma dödsångest. Varje gång jag möter någon av dessa västmänniskor så funderar jag på varför de inte sitter i en V70 istället om det nu är så otäckt att köra hoj.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I will learn fluent swedish same day when you learn 6-7 languages i speak.
I just like to keep things equal, English is not my mother's language and probably not yours either.
So, let me know when you have learned estonian, russian,finnish, bulgarian, serbian, english etc.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

?sch - allt det d?r du rabblar upp ?r ju ett och samma spr?k alltihop: intesvenska. :glömdet

Kul tråd!:tummenupp

Finland är tvåspråkigt! Minna olen routinkielin routalainen! :fakta

Mannen i fråga bor i Sötälje i Sörmland eller Södertälje i Surmland som de säger i Tokholm! :arsele

Och Sötälje är Rikkinrouti! :D
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag inser att jag ropar i mörkret här.
Men jag kom att tänka på det där reläet man kunde koppla in så helljuset blinkade till var 5:e eller 10:e sekund för att göra andra trafikanter uppmärksamma på att det kom en motorcykel.
Inget jag ville ha. Men fan vad jag slitit ut ljustuteknappar i mina dar.
Förr när man ville om låg man bakom och blinkade med ljustutan tills bilen framför flyttade sig. Det kan man glömma idag. I Tyskland funkade det smidigt med vänsterblinkers tills bilen framför flyttade sig, vilket de gjorde raskt. Om det var brådis så blinkades det med helljuset också.
Folk har ingen koll i trafiken idag.
 

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Ort
Gävle
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Vill bara börja med att säga att jag har aldrig åkt med helljus på dagtid.

Men vem blir på fullaste allvar bländad av motorcykel med helljus på dagtid?
Inte ens en tradare med 25 extraljus och diverse LED-ramper med helljus på blir man inte bländad av på dagtid?

Kanske är jag som är totalt blind :död
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Har ljuskänsliga ögon, det värsta som jag vet är när folk vägrar stänga av sina helljus.

Så vad händer i ett möte där mottrafikanten bländar mig?

Jo jag drar igång mina helljus också, eftersom mina helljus är väldigt starka så känns det som deras ljus drunknar i mitt och jag kan se bättre.

Resultatet blir alltså att istället för att både skall kunna se någorlunda bra så ser den ena ingenting och den andra någorlunda bra.






Kan någon helljusåkare förklara var trafiksäkerheten ligger i detta?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om man t ex åker på en huvudled och närmar sig en korsning där det står en bil till vänster som vill åka ut, en står till höger och blinkar vänster och en annan står brevid den och ska svänga höger dvs ska åt samma håll som jag.
Man kan ju stanna och skita i att man åker på huvudled.
Man kan sakta in så någon smiter ut, något skriker KÖR DÅ FÖR FAAAAN och någon stannar halvvägs ute i gatan.
Man kan gasa upp hojen på bakhjulet så man snabbt åker ifrån den riskabla situationen.
Eller så slår man på helljuset och kollar att bilarna står stilla plus att man har bromsberedskap.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Så gör jag ibland. Att blinka 5-6 gånger med helljuset betyder (betydde) -Kör du, jag väntar. Så kan man göra om man vill släppa fram en långtradare eller buss och om det underlättar totalt sett. Ofta funkar det bättre att köra som de förväntar sig. Passera snabbt.

Men att förklara trafiksituationer i text är inte så lätt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I Tyskland funkade det smidigt med vänsterblinkers tills bilen framför flyttade sig, vilket de gjorde raskt. Om det var brådis så blinkades det med helljuset också.
Folk har ingen koll i trafiken idag.

Att använda ljustuta och helljus för att flytta på folk i Tyskland är något ytterst vulgärt, ett slags untermenschbeteende som inte ses med blida ögon.

Straffbart alla tider på dygnet.

Nicht erlaubt sind Lichthupe bzw. Fernlicht und Hupe als Signal, um ein vorausfahrendes Auto zu einer höheren Geschwindigkeit zu drängen.

http://www.bussgeldkatalog.net/strassenverkehrsordnung/16-stvo/

Att lägga på vänsterblinkersen är det något mer civiliserade sättet att påpeka att man har längre att åka och andra ambitioner. Det är ett slags carry-over från Italiensk Autostradatrafik där det är lagkrav att man skall ligga kvar med vänsterblinkers påslagen så länge man befinner sig under omkörning.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top