Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Säsongen har knappt börjat, och jag har redan hunnit bli bländad av ett 20-tal puckon som kör med helljus över tiden för att "synas bättre" och "öka sin säkerhet" för att "Svenssons kör ju som idioter och jag vill inte att de ska köra på mig bara för att de inte såg mig"...

Samtidigt kan jag tycka mig notera ganska tydliga trender bland helljusåkarna:

Mörkfärgad hoj, mörk hjälm, ingen reflexväst, hög hastighet...

Hur var det nu med säkerhetstänket egentligen? :va Finns väl en mängd åtgärder man borde kommit att tänka på som potentiellt kan öka ens säkerhet som hojtrafikant innan man landar vid den briljanta idén att "Ja, helljus, fan vad bra!" :dummer

Samtidigt märker iallafall jag själv extremt tydligt att de hojåkare jag noterar först i trafiken, det är de som kör med reflexväst. Dessa hojåkare har jag nog aldrig sett köra med helljus heller. Undrar hur det kan komma sig...

Kan det vara så att man helt enkelt inte är beredd att göra avkall på vare sig coolhetsgrad eller hastighet för att öka sin egen säkerhet (fastän man säger att det är den man värnar om), och istället väljer en åtgärd med minimal negativ inverkan för en själv trots att det stör många medtrafikanter?? Jag menar, många moderna hojar har ändå rätt bra helljus. Man märker ganska tydligt vem som kör med och vem som kör utan, och jag kan ofta uppleva att det bländar bra nog att lämna ett litet blänk i synfältet en bra stund efter att hojen passerat. Undrar just hur bra jag ser andra hojar som döljer sig där i blänkfältet...

Skärpning för helvete, är ni så jävla måna om er säkerhet så vidta ordentliga åtgärder (eller ge fan i att köra hoj alls, så sitter ni ganska jävla säkert). Sänk hastigheten så hinner Svensson se er i god tid, och bär ni dessutom reflexväst märks ni garanterat då alla är såpass rädda för dylikt klädda hojsnutar. Lägger ni dessutom till en vit hjälm eller rentav en vit hoj så syns ni ännu bättre. Helljus är fan långt ner på listan över säkerhetshöjande åtgärder I jämförelse.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vad säger lagen? Är det ens lagligt?

Kan hålla med till viss del, hatar bli bländad av folks billysen speciellt om de är felriktade eller på när de inte ska. Har även blivit bländat ibland av MC:s (touring, custom etc) som kör just med helljusen på. Och ibland även med reflexväst.

Dock i mina fall har de inte kört för fort. Snarare för långsamt. Tror hög osäkerhet är en del av anledningen man väljer att blända folk och tro det ska skydda en från att bli misstagen som mopedist. För det är väl därifrån det kommer?
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
If for example my low beam bulb has gone bad, then I'll drive full beam of course, you can always dim your mirror.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Här uppe i norr så finns det stora mängder helljus på bilarna och det är inte nådigt om någon glömt helljuset på, det påkallas snabbt och det är jag som har helljuset på på min hoj som blir lidande eftersom jag blir blind i flera sekunder...så mycket för trafiksäkerhet...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
If for example my low beam bulb has gone bad, then I'll drive full beam of course, you can always dim your mirror.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Change the damn bulb instead, lol...

And the blinding effect is mainly from head on meetings with vehicles that has high beam on.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hade en intressant upplevelse när jag köpte min första hoj. När det började bli mörkt ute så var det klart många som ljustutade när jag mötte dem trots att jag körde på halvljus, trodde jag. Det var en ER6 -08 som jag körde då och antingen så hade förra ägaren kopplat galet eller så hade verkstaden gjort det (misstänker att de de behöver koppla bort ljusgrejer för att spänna styrlagret iaf). Det är likadana kontakter på hel- och halvljuslampan och de var helt enkelt skiftade. Jag tänkte inte alls på det när jag köpte hojen och det var inte direkt uppenbart vilken lampa som borde lysa. Blev klart färre ljustutor när jag hade fixat det iaf :)
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
On many bikes it is quite impossible to change bulbs on roadside, and sometimes you dont have extra bulb with you.
Strongest bulbs allowed in eu is 55w, if it blinds you on daytime, then you should go see a doctor. If i must choose between getting safely home or risking my life because of someone's eyesight might get hurt on long term then sure i will drive safely to first petrol station or garage.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad säger lagen? Är det ens lagligt?

Kan hålla med till viss del, hatar bli bländad av folks billysen speciellt om de är felriktade eller på när de inte ska. Har även blivit bländat ibland av MC:s (touring, custom etc) som kör just med helljusen på. Och ibland även med reflexväst.

Dock i mina fall har de inte kört för fort. Snarare för långsamt. Tror hög osäkerhet är en del av anledningen man väljer att blända folk och tro det ska skydda en från att bli misstagen som mopedist. För det är väl därifrån det kommer?

Jag TROR (men valde att inte ta upp det eftersom jag inte hann kolla källor) att det är lagstyrt att du dels ska blända av vid möte men även att man inte får använda helljus vid adekvat belysning. Min körskollärare berättade en gång att detta kan gälla även nattetid och att man inte får använda helljus I exempelvis städer där vägbelysningen utgör "adekvat belysning". Gäller ju garanterat vid dagsljus oavsett, om det nu är så.

Edit: på körkortonline står följande:

I följande fall är det förbjudet att använda helljus:

När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas (gäller även tåg, spårvagn och fartyg).
När du ligger nära bakom ett annat fordon (föraren bländas genom speglarna).
När vägen är tillräckligt belyst av dagsljus eller gatulyktor.

Så, då har vi rett ut det också.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Här uppe i norr så finns det stora mängder helljus på bilarna och det är inte nådigt om någon glömt helljuset på, det påkallas snabbt och det är jag som har helljuset på på min hoj som blir lidande eftersom jag blir blind i flera sekunder...så mycket för trafiksäkerhet...

Absolut dåligt av dem att inte blända av I tid, men jag kan ju tycka att det är lite skillnad på att glömma eller inte hinna med att att blända av vid möte och att medvetet köra med helljus över tiden.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
If for example my low beam bulb has gone bad, then I'll drive full beam of course, you can always dim your mirror.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

I'm not talking about night time situations where you're forced to use your high beam because the low beam is broken or something like that. I too can understand the need to use the high beam in that situation, if your choice is basically that or no light at all in the dark. I'm talking about knowingly using High beam light during daylight despite oncoming traffic because drivers want tp increase their own visibility towards others. Those guys can just use a hi-viz jacket or something.

And I don't buy the while "if my high beam blinds you during daylight there's something wrong with your eyes" argument. How often have you stared into your own high beam light? How do you know how others experience it? I mean, if I can clearly tell the difference between high and low beam during daylight the difference is obviously notable and could therefore potentially be annoying to look at for oncoming traffic. Which I find to be the case with a lot of modern bikes high beam lights. I do think it blinds, even during daylight. I sometimes get a clearly noticeable flash mark on my field of vision for a good amount of time even after the bike passes. So not only is it annoying as he's passing the other way, its annoying afterwards too.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Säsongen har knappt börjat, och jag har redan hunnit bli bländad av ett 20-tal puckon som kör med helljus över tiden för att "synas bättre" och "öka sin säkerhet" för att "Svenssons kör ju som idioter och jag vill inte att de ska köra på mig bara för att de inte såg mig"...

Samtidigt kan jag tycka mig notera ganska tydliga trender bland helljusåkarna:

Mörkfärgad hoj, mörk hjälm, ingen reflexväst, hög hastighet...

Hur var det nu med säkerhetstänket egentligen? :va Finns väl en mängd åtgärder man borde kommit att tänka på som potentiellt kan öka ens säkerhet som hojtrafikant innan man landar vid den briljanta idén att "Ja, helljus, fan vad bra!" :dummer

Samtidigt märker iallafall jag själv extremt tydligt att de hojåkare jag noterar först i trafiken, det är de som kör med reflexväst. Dessa hojåkare har jag nog aldrig sett köra med helljus heller. Undrar hur det kan komma sig...

Kan det vara så att man helt enkelt inte är beredd att göra avkall på vare sig coolhetsgrad eller hastighet för att öka sin egen säkerhet (fastän man säger att det är den man värnar om), och istället väljer en åtgärd med minimal negativ inverkan för en själv trots att det stör många medtrafikanter?? Jag menar, många moderna hojar har ändå rätt bra helljus. Man märker ganska tydligt vem som kör med och vem som kör utan, och jag kan ofta uppleva att det bländar bra nog att lämna ett litet blänk i synfältet en bra stund efter att hojen passerat. Undrar just hur bra jag ser andra hojar som döljer sig där i blänkfältet...

Skärpning för helvete, är ni så jävla måna om er säkerhet så vidta ordentliga åtgärder (eller ge fan i att köra hoj alls, så sitter ni ganska jävla säkert). Sänk hastigheten så hinner Svensson se er i god tid, och bär ni dessutom reflexväst märks ni garanterat då alla är såpass rädda för dylikt klädda hojsnutar. Lägger ni dessutom till en vit hjälm eller rentav en vit hoj så syns ni ännu bättre. Helljus är fan långt ner på listan över säkerhetshöjande åtgärder I jämförelse.

Kul att du frågar! Kan vi ha en resonemang om detta utan invektiv, tillmälen och förklenande omdömen? Tror vi kommer längre då.

Jag är helljusåkare, och stolt sådan också. Häng med, så kan jag förklara:

Det följer med sedan 6-voltstiden. 35/35 watt är sannerligen inte mycket att komma med.
Man såg inget vidare på natten - men det kunde man liksom leva med. Alltså anpassa sin körning. (nog man gjorde det...)

Att växla upp till 45/40w innebar egentligen bara att man var tvungen att växla ner.
...alltså ligga att köra på idiotvarv för att få utbyte av de mer krävande glödtrådarna.

Använda helljus dagtid blev liksom ett krav för att synas i trafiken. En vilsen 35wattare på halvljus hjälpte inte mycket. Skenet liksom drunknade redan i reflektorn och nådde knappt utanför glaset när solen var uppe. Med helljus så blev man helt klart uppmärksammad på ett annat vis.

H4-teknologin var ett quantum leap. Man skulle kunna tro att helljuset inte behövs längre - men glöm det. Det krävs att man sticker ut, att man skiljer sig från bakgrundsbruset.
Bäst är att dagtid köra på halvljus, med extra, avpassade positionsljus nertill i trepunktsformation.
Undersökningar på typ -80 talet visade på stor skillnad i uppmärksamhetsvärde med "lokbelysning" och alla de LED-lampor som finns idag ger oanade möjligheter att rigga en set-up som verkligen syns.

Men, alla vill inte spöka ut sin hoj med extralampor, alla kan inte få fast det på ett bra sätt och somliga äger bara sin hoj en kort period och ids inte bråka.

Att ladda helljus på dagen kan vara en bra lösning, men det kräver lite fingertoppskänsla.

För egen del så kör jag inte helljus dagtid på planskilda vägar med mötesseparering.
Heller inte i stadstrafik kring 50. Där är det fanimig mitt ansvar att anpassa mig efter alla andra, hur mycket fel dom än begår.

Jag kör inte helljus på xenonkonverterade hojar. Det blir lite för bra...
Jag är restriktiv när jag kör hoj med dubbla H4or - även det spottar ut lite mycket lumen.

Men, vid lågt stående sol så är det absolut helljus på - och inte bara sol i ryggen, utan alltid.
Lågt stående sol kan spela spratt med bilister bakom smutsiga bilrutor, och även om bilen har solen i ryggen och jag har motsol så kan ett alldeles utmärkt H4 halvljus döljas fullständigt i ljuspottan när man kör avbländat.

Samma sak på landsvägar med korsande vägar. Helljus på!
Blinkar någon mötande på mig så bländar jag självklart av. ...och slår på igen efter mötet.
Jag respekterar att somliga trafikanter inte vet var dom skall hålla blicken någonstans, utan fånstirrar i min strålkastare. Jag gör det inte för att jävlas, jag gör det för att skaffa mig en liten, liten competetive edge i det kriget som pågår ute på vägarna.

Har jag 2 x H4 igång eller Xenonkonverterat så händer det att jag använder ljusknappen precis som på natten: bländar av vid möte. Kanske ligger kvar på helljus några sekunder mer än jag skulle gjort på natten, men ändå - spelar på helljusknappen som det vore missinassen.
Jobbigt? Nja, det funkar ju när det är mörkt...? Varför skulle man inte kunna kosta på sig det när det är ljust?

Som sagt - bäst är trepunktsbelysning, men i avsaknad av det så räcker vettig helljusanvändning långt.

...och ja - jag har hört motargumenten så många gånger:
att man bländar sina medtrafikanter, att man orsakar olyckor, att man gör sig själv till en "blind spot" med helljus, att det bästa är ett guppande halvljus eller pulserande helljus.

Visst, hade pulserande halvljus varit lagligt så hade jag hoppat på det direkt.
Men det är obehagligt på riCktigt att möta en sådan hoj.


Källa på det jag sagt hittills? Var är beläggen?
Sorry - det baserar sig på empiri. Förti år på hoj gör inte mig till något orakel som inte får ifrågasättas, men jag kan bara säga att det funkar för mig.

"Placebo"? Nej, hur jag än vänder ut och in på mina erfarenheter så kan jag inte säga att det är så.
Är det någon bil som drar ut framför mig så sker det i stadstrafik där dels många andra saker pockar på bilistens uppmärksamhet och där jag ändå inte brukar köra med helljus. Dom har helt enkelt missat mig, och kanske har jag hållit ett tempo jag inte borde.

Reflexväst, fluohjälmar och annat ger viss effekt i stadstrafik och på ringleder, men är värdelöst ute på landsvägen enligt min erfarenhet. Jag kör själv med fluohjälmar i olika design, men inte för att jag tror på någon nytta med dem. Dom sitter där bara för att ingen jävel skall kunna säga att "hade han bara haft något självlysande på sig så hade jag aaaaldrig kört ut framför honom."




Tyvärr minskar nyttan av att köra med helljus dagtid snabbt just nu. Det har att göra med att folk inte längre tittar ut genom rutan. Dom sitter med näsan i telefonen och skiter i vad som händer runt omkring dem.

Ett annat stigande problem är bilister som inte bländar av nattetid. Fan vet om dom sitter och sover, eller inte tycker att det behövs. Det är INTE kul att för söka famla sig fram mellan dödsräckena med ett blött eller insektigt visir nattetid med någons helljus i snoken - och dom fullständigt skiter i att man försöker blinka på dem med sin enda lampa.

Nå, det där sista kan man i vart fall råda bot på...

SFKv9Mw.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som norrlanningen skrev folk bländar av javligt fort när man ger igen med 1200watt diod extra ljus:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag fixat ljuset på Sprint RS, ökat lampspänningen från ca 11,5V till ca 14V med grövre kabel och reläer och fått igång båda strålkastarna på både halv och helljus så drog jag i strålande solsken upp till Karlskoga. Ingen mötande blinkade. På väg hem vid 17 tiden nästa dag började mötande blinka så jag sänkte ljuset.

Av detta drar jag tre slutsatser.
Även med halvljus som står för högt bländar man INTE när solen skiner.
Det är när det skymmer som ljuset från en MC-kan blända.
Trots att halvljuset var inställt efter bästa förmåga i garaget, blev det för högt med mig och packning på hojen.

Så jag gissar orsaken till möten med bländande MC beror på
1) Ljuset felinställt (för hur skiljer man bländande halvljus från bländande helljus ???)
2) Felkopplade lampor som föreslagits av RN !
3) Det är mer eller mindre hopplöst att ute på gatan justera ljuset på många hojar, ex min Busa.
Det lättaste är antagligen justera fjäderförspänningen på bakdämparen på Busan.
För framtill ska ett antal plastpaneler bort. Om man inte är en händig bläckfisk eller en liten smurf.

Här är Triump Sprint RS ett föredömme. 8mm hylsnyckel och justerskruvarna för ljuset är lätta komma åt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag hade en intressant upplevelse när jag köpte min första hoj. När det började bli mörkt ute så var det klart många som ljustutade när jag mötte dem trots att jag körde på halvljus, trodde jag. Det var en ER6 -08 som jag körde då och antingen så hade förra ägaren kopplat galet eller så hade verkstaden gjort det (misstänker att de de behöver koppla bort ljusgrejer för att spänna styrlagret iaf). Det är likadana kontakter på hel- och halvljuslampan och de var helt enkelt skiftade. Jag tänkte inte alls på det när jag köpte hojen och det var inte direkt uppenbart vilken lampa som borde lysa. Blev klart färre ljustutor när jag hade fixat det iaf :)
Mina hojar är parkerade mot en vägg. Jag kollar ALLTID att lyset funkar. Det syns ju direkt. När jag glider upp bakom en bil kollar jag lyset i billacken. Syns även i dagsljus. När det börjar skymma syns ljuset på marken. Skillnaden mellan hel- och halvljus syns direkt.
Lös inte den blåa indikatorlampan på instrumentpanelen när du åkte runt med helljus på?

För övrigt är halvljus en självklarhet både på hoj och bil. (Min bil har halvljusautomatik och bakljusen går inte att stänga av.) Det händer att jag slår på helljus på hojen när jag är osäker på om en bil i en korsning har sett mig. På senare tid sänker jag hellre farten och kör tummen upp för att de såg mig och för att de orkade vänta den extra tiden.
Förr när jag körde essingeleden och genom hela Solna morgon och kväll tutade jag 1-2 gånger i stort sett varje resa pga folk som skiter i väjningsplikt. En gång blev jag påkörd i en rondell när en spoling körde in i sidan. Min Passat mot hans tjänsteV70. Han kunde inte förklara varför han gjorde det. Jag slapp självrisken. Folk har ingen koll.

Sen ser man folk som åker helt utan belysning fram i vintermörkret, någon med endast ett parkeringsljus. Ingen koll. Sen de som kör med endast ett bländande dimljus i mörkret eller endast ett halvljus.
På min bil tar det ca tre minuter att byta ena lampan och ca fyra minuter att byta den vid luftintagsslangen.
På Kawan samma ungefär men på TDMen förmodligen en timme första gången. Har inte behövt ännu.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
On many bikes it is quite impossible to change bulbs on roadside, and sometimes you dont have extra bulb with you.
Strongest bulbs allowed in eu is 55w, if it blinds you on daytime, then you should go see a doctor. If i must choose between getting safely home or risking my life because of someone's eyesight might get hurt on long term then sure i will drive safely to first petrol station or garage.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Your totally right. The situation you talk about could happen everyone, off course its better with highbeam than no beam :). But i think the thread is focused, on guys that daily ride around with there high beam on constantly, because they think it'll be safer for them when everybody around sees them. As a result blinding every other motorist they encounter/pass. Both pretty stupid and selfish if you ask me.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
On many bikes it is quite impossible to change bulbs on roadside, and sometimes you dont have extra bulb with you.
Strongest bulbs allowed in eu is 55w, if it blinds you on daytime, then you should go see a doctor. If i must choose between getting safely home or risking my life because of someone's eyesight might get hurt on long term then sure i will drive safely to first petrol station or garage.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Jag har ljudskänsliga ögon. En del dagar gör bara vanligt dagsljus ont, jag har inget fel på ögonen, de bara är mer ljuskänsliga än vanligt. I gengäld har jag istället skarpare mörkersyn än vanligt. Jag kan inte påstå att jag blir bländad av helljus på mc i dagsljus, men det är mest för att jag tittar åt ett helt annat håll när jag får möte av en sådan, dvs, jag måste titta en bra bit vid sidan av vägen och använda det perifera seendet för att hålla min position på vägen. Skulle jag titta rakt fram skulle det kännas som en kniv i vardera öga, inte direkt bländande men jävligt obehagligt.
Jag är inte ensam på något sätt om att ha ögon som fungerar så heller.
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Ok, this is all different game, i didn't know that people do like that. Why should anyone drive around with full beams but have led blinkers because it saves energy? ????

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Mina hojar är parkerade mot en vägg. Jag kollar ALLTID att lyset funkar. Det syns ju direkt. När jag glider upp bakom en bil kollar jag lyset i billacken. Syns även i dagsljus. När det börjar skymma syns ljuset på marken. Skillnaden mellan hel- och halvljus syns direkt.
Lös inte den blåa indikatorlampan på instrumentpanelen när du åkte runt med helljus på?

.

Som sagt, kontakterna var felkopplade så halvljussladden gick in i helljuslampan och jag började ana oråd när det började skymma men hade ingen aning. Det stod inte i instruktionsboken vilken lampa som var helljus resp halvljus heller, vad jag minns, utan efter ett tag hittade jag en servicebok på nätet som visade vilken som var vilken.

Generellt så är det kanske inte det första man tänker heller att lampsladdarna skall vara felkopplade.

På VFRen är det dessutom lite mer uppenbart, mer lyse på den :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ingen skada skedd. :) Menade bara att det syns på ljusbilden att helljuset är på om man står mot en vägg eller bakom en bil.

Alla borde kolla lyset varje dag. Att krocka gör ont...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Långt inlägg om ljus

Jag köper mycket av det du säger och håller med om en hel del. Du är nog inte urtypen av den skara trafikanter jag i huvudsak syftar på, du har bra resonemang och anpassar ditt helljusanvändande efter omständigheterna. Jag köper det :) Bara det faktum att du bländar av ifall någon uppmärksammar dig på att ditt helljus stör gör mycket för att jag ska få en större acceptans för ditt beteende exempelvis, sånt kommer man långt med.

Jag kan absolut köpa att äldre hojar med omodern belysning syns dåligt på halvljus, och ska jag vara ärlig så är antagligen deras helljus inte mycket till irritationsmoment heller. Jag syftar som sagt främst på moderna hojar med duglig belysning, något du själv påtalar att man ibland får tänka till på gällande helljus eller ej.

Problemet är att det finns gott om motorcyklister där ute som inte har din typ av insikt i helljusanvändandet. Många har bara köpt delar av argumenten rakt av utan att ha förstått dem, och deras tolkning blir "Jag kör helljus alltid överallt oavsett omständigheterna runtomkring för då kör inte Svensson ihjäl mig". Där blir det fel. Där blir det just den situation jag talar om: Man möts av en hoj med skarpt helljus, man blinkar på honom för att påtala att det stör, men snubben fortsätter stråla en rakt i ögonen med sina supermegaxenonH3000deathstarlampor mk2 för att "Nädu Svensson, släcker jag denna så dödar du mig DirekCt, det vet ju aaaaalla"...

Jag kan ha respekt för att man resonerar som du, sunt förnuft får råda. Bländar man någon, då får man blända av etc. Gör man det snyggt så tror jag inte att det stör någon. Det är inte dig personligen jag riktar vare sig kritik eller tillmälen emot :)

Edit: jag kan som sagt köpa att det finns hojar med kass belysning som eventuellt kan motivera helljusanvändning, eller att det I sällsynta fall förekommer ljussituationer som gör att man helt enkelt inte syns alls om man inte har helljus. Kanske. Jag vidhåller dock att vid normalt dagligt åkande med normala ljusförhållanden så ska helljuset vara släckt och reflexväst bäras om man är orolig för sin synlighet SOM GRUNDPRINCIP. Men som sagt, sunt förnuft och situationsanpassning kommer man långt med. Det jag vill slippa är trattar som använder helljus omotiverat och hela tiden vilket gör mer skada än nytta.

Your totally right. The situation you talk about could happen everyone, off course its better with highbeam than no beam :). But i think the thread is focused, on guys that daily ride around with there high beam on constantly, because they think it'll be safer for them when everybody around sees them. As a result blinding every other motorist they encounter/pass. Both pretty stupid and selfish if you ask me.

Huvet på spiken :)

Jag har ljudskänsliga ögon. En del dagar gör bara vanligt dagsljus ont, jag har inget fel på ögonen, de bara är mer ljuskänsliga än vanligt. I gengäld har jag istället skarpare mörkersyn än vanligt. Jag kan inte påstå att jag blir bländad av helljus på mc i dagsljus, men det är mest för att jag tittar åt ett helt annat håll när jag får möte av en sådan, dvs, jag måste titta en bra bit vid sidan av vägen och använda det perifera seendet för att hålla min position på vägen. Skulle jag titta rakt fram skulle det kännas som en kniv i vardera öga, inte direkt bländande men jävligt obehagligt.
Jag är inte ensam på något sätt om att ha ögon som fungerar så heller.

Som du säger så kan man absolut titta långt åt helvete ut åt sidan för att undvika att titta rakt in i strålkastarna, men om man som jag ogillar att bara ha perifera synfältet fokuserat på vägen så måste man ju faktiskt titta mer eller mindre åt strålkastarnas håll. Och även jag kan helt klart uppleva att detta är både jobbigt och rentav obehagligt ibland, alldeles utan att ha överdrivet ljuskänsliga ögon (inget jag fått medicinskt konstaterat iallafall).
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top