Hjälmvisir som mörknar i solljus

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Mörka visir är bra så länge man kör med dem i starkt solljus men farliga att använda i mörker eller i lågupplysta tunnlar.

Länge har det talat om visir som likt glasögonglas kan fås att mörkna när det utsätts för solljus. Nu finns det en färdig produkt att köpa och som passar för många populära hjälmtyper, här kan du se en video om hur det fungerar https://www.youtube.com/watch?v=63pijPXNog0

Visiret kostar cirka 100 Euro och mer information hittar du här https://pinlockoverlay.com/

Pinlockoverlay.jpg
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Kanske funkar när det skymmer ute, men för tunnlar tror jag att den är värdelös. Precis som glasögon med samma funktion så går det för långsamt. Dessutom är min gissning att det går långsammare åt hållet när visiret behöver bli ljust igen (så funkar glasögon) - till exempel när man åker in i en tunnel.
Jag är väldigt skeptisk.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag kör med eltejp på visiret. Funkar bättre än solbrillor, mörkt visir eller det inbyggda solvisiret.

För den lite fränare hojåkaren finns ju Biltemas kolfiberimitation som kan klippas till. Be gärna någon vuxen hjälpa till med saxen.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Eller, varför inte ögonbindel? ;)

Jag kör med eltejp på visiret. Funkar bättre än solbrillor, mörkt visir eller det inbyggda solvisiret.

För den lite fränare hojåkaren finns ju Biltemas kolfiberimitation som kan klippas till. Be gärna någon vuxen hjälpa till med saxen.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kanske funkar när det skymmer ute, men för tunnlar tror jag att den är värdelös. Precis som glasögon med samma funktion så går det för långsamt. Dessutom är min gissning att det går långsammare åt hållet när visiret behöver bli ljust igen (så funkar glasögon) - till exempel när man åker in i en tunnel.
Jag är väldigt skeptisk.
Jag tycker det verkar vara en riktigt bra grej.

Jag kör med ett mellantonat visir nu just för att kunna köra när det skymmer ute. Men när det börjar bli riktigt mörkt är det ett måste att fälla upp visiret om man ska ha acceptabel sikt.

Att ha med ett utbytesvisir är inte ett alternativ för mig. För mig skulle i så fall alternativet vara att ha en hjälm med separat solvisir som kan fällas upp/ned efter behov. Dock brukar det kunna påverka vikten och säkerheten i hjälmen.

Dessutom så ser jag vet som en fördel med detta tilläggsvisir att det monteras på utsidan av befintligt visir då man kan byta tilläggsvisiret när det blir slitet istället för hjälmens visir. Men det beror ju på hur hållbart tilläggsvisiret är och hur dyrt det är jämfört mot hjälmens visir.

Sedan så ser detta visir ut att täcka bättre än vanliga pinlocks som sätts på insidan. De brukar ha lämna en kant runt visiret som i vissa fall kan begränsa sikten en aning. Nu har jag inte haft några problem själv med det dock, men tackar inte nej till förbättring för det.

Tunnlar här i Sverige har jag aldrig haft några direkta problem med, så hur snabbt visiret skiftar där spelar mindre roll för mig. Men längre tunnlar som till exempel i Norge får jag fälla upp visiret i om de är dåligt belysta, så där kan det ha en funktion då det inte är ovanligt att det tar 4-5 minuter att ta sig genom en tunnel.

Så i stort ser jag bara fördelar med detta visirtillägg. Eventuella nackdelar har jag redan med befintligt visir.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns elektriskt kontrollerade visir som man kan knäppa av/på toningen ögonblickligen med som löser problemet med den långa ställtiden för fotokromatiska visir.
Sedan har väl dessutom fotokromatisk film funnits i en drös med år redan?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det finns elektriskt kontrollerade visir som man kan knäppa av/på toningen ögonblickligen med som löser problemet med den långa ställtiden för fotokromatiska visir.
Sedan har väl dessutom fotokromatisk film funnits i en drös med år redan?
Jo, fördelen är väl att man slipper batterier/sladdar och annat, samt att det dubblar som ett vanligt pinlock mot imma.

Men vill man ha direkt skifte i toning så är nog något annat bättre.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns elektriskt kontrollerade visir som man kan knäppa av/på toningen ögonblickligen med som löser problemet med den långa ställtiden för fotokromatiska visir.
Sedan har väl dessutom fotokromatisk film funnits i en drös med år redan?

Fotokromatiska glas för glasögon mm har funnits i ganska många år.
Fotokromatisk plastfilm däremot är relativt nytt.
Det har åtminstone tidigare varit förknippat med väldigt dålig livslängd pga att plasten inte kapslar in kemikalierna tillräckligt bra. Dvs plastfilmerna har relativt snabbt slutat vara fotokromatiska pga att dom kemikalier som används för att göra filmen fotokromatisk blöder ut ur plasten.

Dom problemen är till viss del lösta idag så man har hyfsad livslängd på filmerna.
Däremot är det ju så att det är relativt långa omställningstider och det är ju ett problem.
Om det inte är rusningstrafik och köbildning så hinner man med lätthet igenom hela södra länken innan fotokromatiskt glas/film hunnit ställa om sig till att bli helt klart.

Det är ju tyvärr också så att det som tar längst tid är omställningen till klart.
Omställningen till tonat är betydligt snabbare men i den situationen skulle an ju teoretiskt sett kunna kisa lite under någon minut istället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men vafan, de allra flesta moderna hjälmar har väl inbyggda solvisir?
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den har jag också men tycker inte att det blitt så mörkt som jag vill när det är ljust ute.

Det tycker jag också. Dessutom är färgen blekt rosa som inte ser så vackert ut. Därför föredrar jag mörkt visir med det ljusa med imskydd i tankväskan vid regn eller mörker. När man lärt sig går det ofta att byta utan att ta av hjälmen...
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Köpte till min shoei NXR tycker det funkar klockrent visst omställningstiden som nån skriver är inte direkt men så jävla värt när man är ute i solen och visiret är mörkt och ljust när det blir mörkt ute! Hjälmar med inbyggda solskydd är touring det får fjr1300 förarna hålla på med och dessutom är dom inte lika säkra som hjälmar utan.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Köpte till min shoei NXR tycker det funkar klockrent visst omställningstiden som nån skriver är inte direkt men så jävla värt när man är ute i solen och visiret är mörkt och ljust när det blir mörkt ute! Hjälmar med inbyggda solskydd är touring det får fjr1300 förarna hålla på med och dessutom är dom inte lika säkra som hjälmar utan.
Hadde nån hjälm med utanpåliggande solvisir .Spännande när det fälldes ner i runt 200 en kväll
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köpte till min shoei NXR tycker det funkar klockrent visst omställningstiden som nån skriver är inte direkt men så jävla värt när man är ute i solen och visiret är mörkt och ljust när det blir mörkt ute! Hjälmar med inbyggda solskydd är touring det får fjr1300 förarna hålla på med och dessutom är dom inte lika säkra som hjälmar utan.

Nej just, det är ju säkrare att inte se ett skit vid fel tillfällen... du drog nog fel kort nu.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
För min del skulle detta absolut kunna vara en bra grej. Jag har aldrig haft några problem med tunnlar. Det är väl bara att sakta ner och fälla upp sitt mörka visir i så fall. problemet är ju på sena kvällar med mörkt visir. Jag skulle behöva åka runt med en ryggsäck där jag förvarar det klara visiret (vilket jag också gjort alla gånger jag vetat att jag kommer att åka hem sent). Men med ett sådant här fotokromatiskt pinlock så skulle man kunna slappna av. Det enda jag funferaröver är hållbarheten. Alla vassa gdetingar och skit man smäller sönder med visiret i normala fall brukar sätta sig fast ordentligt efter en dag i solen, och endast gå att få bort med en del tvättande. Hur står sig den här plastfilmen mot repor? Jag tycker att vanliga visir snabbt blir repiga.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Köpte till min shoei NXR tycker det funkar klockrent visst omställningstiden som nån skriver är inte direkt men så jävla värt när man är ute i solen och visiret är mörkt och ljust när det blir mörkt ute! Hjälmar med inbyggda solskydd är touring det får fjr1300 förarna hålla på med och dessutom är dom inte lika säkra som hjälmar utan.

Förvisso så brukar hjälmar med inbyggda solvisir ge något sämre skydd där visiret sitter.
Men dom ska fortfarande vara godkända enligt ECE R22/05.
Smäller du så hårt att hjälmen inte längre klarar av att skydda huvudet så är problemet inte bara huvudet. Då har du smällt såpass att resten av kroppen är så illa skadad att dina chanser att överleva är rätt dåliga i alla fall.

För att förtydliga. Om du ränner in i något med huvudet först (vilket det är frågan om eftersom det är framtill ovanför visiret inbyggt solvisir är placerat) med sådan kraft att hjälmen inte längre förmår skydda huvudet så är det troliga resultatet brutan nacke förutom att resten av kroppen är totalt sönderslagen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top