Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21
    Medlem Prickens avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Salem
    Hoj
    Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
    Inlägg
    1 070
    Så... Shoei-hjälm GT-AIR som exempel skulle alltså skydda sämre p g a sitt inbyggda solvisir? Tillåt mig småle...

    Jag använder fotokromatiska glasögon sedan 80-talet. De mörknar relativt snabbt, ljusnar inte alls lika fort. Reagerar på uv-ljus, så i bil eller i en hjälm händer ingenting eftersom uv-ljuset inte kommer igenom glas eller visir...

    Skickat från min SM-T813 via Tapatalk

  2. #22
    Med lem Goffens avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vaggeryd
    Hoj
    R1 2016 R6 2007
    Inlägg
    2 579
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Nej just, det är ju säkrare att inte se ett skit vid fel tillfällen... du drog nog fel kort nu.
    Fotokromiska visir blir inte kolsvarta som vanliga svarta visir så sikten är inte ett problem vilket du troligen hade vetat om du provat ett.. I alla fall inte ett problem för mig.
    Yamaha det enda Retta!
    Stolt finvädersåkare!
    PickenOutlaws
    www.garaget.org/Goffen
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...et-bilder-quot

  3. #23
    Medlem Pirate-girls avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Henkan
    Hoj
    Yamaha -R6 09
    Inlägg
    1 001
    Jag har ett sånt här till min https://www.revzilla.com/common-trea...pinlock-shield Funkar skit bra Klicka på bilden för en större version

Namn:	bulten160727.jpg
Visningar:	45
Storlek:	576,3 KB
Id:	436650

    och ja de med inbyggda solvisir är inte godkända att tävla med tex...

  4. #24
    Medlem Prickens avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Salem
    Hoj
    Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
    Inlägg
    1 070
    Ah.. det visste jag faktiskt inte. Intressant....

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    557
    Snabblås är inte heller tillåtet. Det ska vara D-ringar.

  6. #26
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 388
    Troligen därför de inte är godkända, inte för att de har solvisir.
    Tvätta är tråkigt. Köra är kul.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Umeå
    Hoj
    S1000R-15
    Inlägg
    81
    Vad jag vet så testar Snell inte hjälmar med solvisir, så den amerikanska marknaden kanske ställer till det för den typen av hjälmar.
    ‘When you read the book it’s like me talking. What’s the posh word for big words? Anyway, there are none of those and it’s not mincing about either.' Guy Martin.

  8. #28
    GSXR 1000 K5
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Bara
    Hoj
    ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
    Inlägg
    386
    Citat Ursprungligen postat av Pirate-girl Visa inlägg
    Jag har ett sånt här till min https://www.revzilla.com/common-trea...pinlock-shield Funkar skit bra Klicka på bilden för en större version

Namn:	bulten160727.jpg
Visningar:	45
Storlek:	576,3 KB
Id:	436650

    och ja de med inbyggda solvisir är inte godkända att tävla med tex...
    Så skall det se ut, nu väntar vi bara på att Arai också skall fatta
    /Walle

  9. #29
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 173
    Citat Ursprungligen postat av Pricken Visa inlägg
    Så... Shoei-hjälm GT-AIR som exempel skulle alltså skydda sämre p g a sitt inbyggda solvisir? Tillåt mig småle...

    Jag använder fotokromatiska glasögon sedan 80-talet. De mörknar relativt snabbt, ljusnar inte alls lika fort. Reagerar på uv-ljus, så i bil eller i en hjälm händer ingenting eftersom uv-ljuset inte kommer igenom glas eller visir...

    Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
    Jo. Det är faktiskt så att på grund av att man får pruta en liten aning på mängden stötdämpande material där man klämmer in ett inbyggt solvisir eftersom visiret tar upp den platsen. En hjälm med inbyggt solvisir ger därför ett något sämre skydd än motsvarande hjälm utan. Det gäller då specifikt pannan där visiret normalt sett ligger.

    Dom är dock fortfarande godkända enligt dom gällande testnormerna och ska därför ge fullgott skydd. Dvs när hjälmen inte längre förmår skydda huvudet så är allt utanför hjälmen redan söndertrasat. (Något överdrivet men i stort sett sant)
    The man, the myth, the concept.

  10. #30
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 173
    Citat Ursprungligen postat av Boofer Visa inlägg
    Vad jag vet så testar Snell inte hjälmar med solvisir, så den amerikanska marknaden kanske ställer till det för den typen av hjälmar.
    Kan tänkas. Snell är ju lite egna. Enligt många förstå sig påare så är det till och med så att Snell har tagit i med sina testnormer så att resultatet blir att för att hjälmen ska klara smällarna så måste man ha hårdare stötupptagande material i hjälmen med resultatet att den i en faktisk olycka ger ett sämre skydd än motsvarande hjälm som är tillverkad för att uppfylla europas ECE R22/05 norm.

    Det kan ju faktiskt vara så att det med en hjälm med inbyggt visir så blir det lite för svårt att på ett rimligt sätt klara Snells tester eftersom det då finns lite mindre stoppning att göra stenhård för att greja dom smällarna.
    The man, the myth, the concept.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här