Hjälmvisir som mörknar i solljus

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Så... Shoei-hjälm GT-AIR som exempel skulle alltså skydda sämre p g a sitt inbyggda solvisir? Tillåt mig småle...

Jag använder fotokromatiska glasögon sedan 80-talet. De mörknar relativt snabbt, ljusnar inte alls lika fort. Reagerar på uv-ljus, så i bil eller i en hjälm händer ingenting eftersom uv-ljuset inte kommer igenom glas eller visir...

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Nej just, det är ju säkrare att inte se ett skit vid fel tillfällen... du drog nog fel kort nu.

Fotokromiska visir blir inte kolsvarta som vanliga svarta visir så sikten är inte ett problem vilket du troligen hade vetat om du provat ett.. I alla fall inte ett problem för mig.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ah.. det visste jag faktiskt inte. Intressant....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Troligen därför de inte är godkända, inte för att de har solvisir.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Vad jag vet så testar Snell inte hjälmar med solvisir, så den amerikanska marknaden kanske ställer till det för den typen av hjälmar.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så... Shoei-hjälm GT-AIR som exempel skulle alltså skydda sämre p g a sitt inbyggda solvisir? Tillåt mig småle...

Jag använder fotokromatiska glasögon sedan 80-talet. De mörknar relativt snabbt, ljusnar inte alls lika fort. Reagerar på uv-ljus, så i bil eller i en hjälm händer ingenting eftersom uv-ljuset inte kommer igenom glas eller visir...

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk

Jo. Det är faktiskt så att på grund av att man får pruta en liten aning på mängden stötdämpande material där man klämmer in ett inbyggt solvisir eftersom visiret tar upp den platsen. En hjälm med inbyggt solvisir ger därför ett något sämre skydd än motsvarande hjälm utan. Det gäller då specifikt pannan där visiret normalt sett ligger.

Dom är dock fortfarande godkända enligt dom gällande testnormerna och ska därför ge fullgott skydd. Dvs när hjälmen inte längre förmår skydda huvudet så är allt utanför hjälmen redan söndertrasat. (Något överdrivet men i stort sett sant)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad jag vet så testar Snell inte hjälmar med solvisir, så den amerikanska marknaden kanske ställer till det för den typen av hjälmar.

Kan tänkas. Snell är ju lite egna. Enligt många förstå sig påare så är det till och med så att Snell har tagit i med sina testnormer så att resultatet blir att för att hjälmen ska klara smällarna så måste man ha hårdare stötupptagande material i hjälmen med resultatet att den i en faktisk olycka ger ett sämre skydd än motsvarande hjälm som är tillverkad för att uppfylla europas ECE R22/05 norm.

Det kan ju faktiskt vara så att det med en hjälm med inbyggt visir så blir det lite för svårt att på ett rimligt sätt klara Snells tester eftersom det då finns lite mindre stoppning att göra stenhård för att greja dom smällarna.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top