Ta bort quikshifter r6 2008

Danne746

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
Sundsvall
Hoj
zx9
Hej, har en Cordona quikshifter på hojen samt en pc5 och undrar hur man går tillväga för att ta bort quikshiftern och återställa till original. Växelpetarn/röret är oxå Cordona. Min tanke är och plocka bort Cordona petaren, följa (dom 2st?) sladdarna till qshifter dosan, sen från dosan följa sladdarna till kontakten som sitter i pc5:an, dra ut den, sen äre klart? . Har jag missat något, äre fler kablar?. Och när jag sätter tillbaka original petaren så är det väl inga kablar med sensorer. Behöver jag dona nåt med pc5:an efter och ryckt Cordona sladden. Helt ny på det här så förklara gärna ingående hur jag går tillväga för och återställa. Tack på förhand :)
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja rent förenklat så får inte pcvn nån brytsignal från givaren så bryter den ju inte tändningen när du växlar så det borde ju funka så. Man kan ju gå in med datorn i pcv och koda bort qs funktionen med men det borde ju funka ändå. I värsta fall så är qs givaren sluten och tar du då bort den så kanske pcvn bryter hela tiden men det borde du ju märka direkt i så fall.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ska räcka att plocka bort lastcellen/givaren sen ska resten funka som vanligt, vill du plocka allt så är cordonan kopplad mellan tändspolarna och kablarna uppe på toppen och styrboxen har en jordning om jag inte minns fel.

Bort med sadel och tank och följ kablaget, lastcellens styrning sitter med snabbkontakt så du kan plocka bara den om du vill.

Sen är frågan, varför? Funkar den inte?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
PC5 klarar QS men bryter på bränslet om man inte har deras tändmodul också.
Funkar inte heller om man har fler än 1 spridare/cyl, (ingen tändmodul) OM man inte har PC secondary fuel module.

Det låter som att den är kopplad till PC5 och inte tändspolarna, i så fall är det bara att koppla bort från PC5.
Det krävs en signal med stigande flank för att bryta och den uteblir efter demontaget.

Är det en enklare modell cordona (icke lastcell) så kan den vara kopplad direkt till PC5 utan behov av brytbox.
 
Last edited:

Danne746

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
Sundsvall
Hoj
zx9
Hojen har gått som racehoj, men kommer nu endast gå gata. Lite rädd för onödigt slitage. Jag vill ha kvar pc5:an men ha bort quikshiftern. Lastcellen, givaren, var hittar jag dessa? Kablar mellan tändspolarna och toppen? Trodde bara det var en snabbkontakt in i pc5:an
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hojen har gått som racehoj, men kommer nu endast gå gata. Lite rädd för onödigt slitage. Jag vill ha kvar pc5:an men ha bort quikshiftern. Lastcellen, givaren, var hittar jag dessa? Kablar mellan tändspolarna och toppen? Trodde bara det var en snabbkontakt in i pc5:an

Fel av mig om du bara har givaren kopplad till pc, jag läste pq5, alltså komplett cordonabrytare, den är kopplad till spolarna.

Bara rycka ur den ur pcn isf., inga konstigheter.
 

Danne746

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
Sundsvall
Hoj
zx9
Du har säkert rätt ändå, det sitter en powercommander 5 samt en pq8 quickshifter, bara jag som fått för mig att den kopplas med snabbkontakt, säker är jag inte. Jag får helt enkelt följa sladdarna :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du har säkert rätt ändå, det sitter en powercommander 5 samt en pq8 quickshifter, bara jag som fått för mig att den kopplas med snabbkontakt, säker är jag inte. Jag får helt enkelt följa sladdarna :)

Men, samma där om du bara ska koppla ur den, du behöver inte göra mer än plocka bort givaren/lastcellen.
Du behöver inte ens koppla ur den om du inte vill, bara lägga den lite snyggt under tanken eller sadeln, byta röret mellan petaren och växelaxeln och köra som vanligt. :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om det bara handlar om att avaktivera QS utan att ta bort den för att säljas eller liknande så är absolut enklast att tanka ner programvaran till laptopp (PC-dator).

Koppla in mini USB kabel till pc5.
Gå in på feature options och klicka ur boxen quickshift så slipper du fixa ny växelstång.

Passa samtidigt på att ta en backup på bränslemappen ifall du behöver den av någon anledning, havererad PC5 t.ex.

http://www.powercommander.com/power...der_downloads.aspx?ProdType=Power Commander V
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Varför är du rädd för onödigt slitage? :va Använd kopplingen istället då och låt qsen sitta kvar... känns som ganska mycket onödigt jobb "bara för att". Alla dom hojar som numera säljs original med qs, pajar dom efter ett antal mil?
 
Last edited:

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ja låt den vara kvar, växlingarna funkar ännu mjukare när du använder kopplingen o brytarn hjälper till ,bara bonus alltså
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top