Liten tjej, liten hoj?

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ett generellt problem med glidare är sittställningen. Det är svårt att fixera kroppen med låren mot tanken. Den bristen gör det svårt att träna manövrering och snabb kurvtagning. Båda dessa moment förutsätter avslappade armar. Att fixera sig i styret skapar lätt en oprices körning.

Absolut, köper resonemanget i sig. Vill man ha det så enkelt för sig som möjligt vid en eventuell uppkörning så är det ganska svårt att argumentera för hojtypen till just det ändamålet. (Med det sagt så tycker även jag inte man helt kan bortse från argumentet att man helt enkelt sitter jäkligt lågt på dessa maskiner. Lätt att känna förtroende under körningen då, något som kan vara nog så viktigt).

Viragon är kass på att vara glidare med. Jag hade kunnat ha en glidare i garaget också, förutom rejshoj, pendlarhoj, enduro och touringhoj. Viragon är bara fullkomligt utan något som gör den lockande. Jag tycker till och med att gamla risiga hojar med spaghettiramar och slappa bromsar är roligt. Min RD350 var riktigt skoj att köra till exempel.
Viragons enda lockande punkt är priset, och min CBR600F2 kostade mindre än Viragon som just nu står i garaget. :hihi

Ja, det är fullt möjligt Viragon, åtminstone i 550-utförande, faktiskt är sådär jäkla dålig trots allt. (Om inte annat är den hemskt ful :3freak). Mitt inlägg syftade mer till att försvara hojtypen som sådan än Viragon specifikt.


EDIT: Citerade ditt inlägg före du redigerade det Ulvhamne. Och kan bara tillägga att när jag själv började traggla konbanor på en gammal AT var det inte sådär superkul att knappt nå ner med båda fötterna i marken samtidigt vid stillastående. Sedan vande jag mig iofs hyffsat fort vid det. Men många vill nog inte ens behöva komma till det stadiet överhuvudtaget utan känna förtroende för hojen från första början. Inget konstigt med det i mina ögon.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kanske har nämnts men hela Triumphs Modern Classic serie upplever jag som mycket låga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Absolut, köper resonemanget i sig. Vill man ha det så enkelt för sig som möjligt vid en eventuell uppkörning så är det ganska svårt att argumentera för hojtypen till just det ändamålet. (Med det sagt så tycker även jag inte man helt kan bortse från argumentet att man helt enkelt sitter jäkligt lågt på dessa maskiner. Lätt att känna förtroende under körningen då, något som kan vara nog så viktigt).



Ja, det är fullt möjligt Viragon, åtminstone i 550-utförande, faktiskt är sådär jäkla dålig trots allt. (Om inte annat är den hemskt ful :3freak). Mitt inlägg syftade mer till att försvara hojtypen som sådan än Viragon specifikt.


EDIT: Citerade ditt inlägg före du redigerade det Ulvhamne. Och kan bara tillägga att när jag själv började traggla konbanor på en gammal AT var det inte sådär superkul att knappt nå ner med båda fötterna i marken samtidigt vid stillastående. Sedan vande jag mig iofs hyffsat fort vid det. Men många vill nog inte ens behöva komma till det stadiet överhuvudtaget utan känna förtroende för hojen från första början. Inget konstigt med det i mina ögon.

Ja, hojen är ju inte utan syfte. Allt det där tekniskt värdelösa med den vägs upp av att den är så låg, och har en så slö motor för hon som övningskör eftersom att den blir fullkomligt harmlös och oskrämmande vilket är precis vad som behövs. Och hon vill ju lära sig köra hoj, så då är det ju bara att hitta ett sätt att lära henne. Planen är faktiskt att ta med åbäket till en knix med henne också. :näsblod
Och jag har inte sagt vad jag tycker om hojen till henne, för att det inte ska påverka hennes känsla när hon kör.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top