Liten tjej, liten hoj?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vill man ha något äldre/billigare så är en BMW F650CS Scarver en kalashoj för korta nybörjare med sin låga sadelhöjd och ABS. Dock är det en av de fulaste hojarna någonsin.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Duke 390! Längre än så behöver du inte veta. Om stålarna finns så hade jag köpt en sån bums om jag var du. Min sambo har samma mått som du och hon fick testa en Duke 125 på körskolan första gången, det var som en cykel. 390 har samma mått och ett fåtal kilo tyngre. Går att sänka om man har taxben deluxe.

Om man har möjlighet så skulle jag rekommendera den långt högre än typ en virago. Geometrin gör den betydligt mer lättkontrollerad. En glidare är lägre i sadeln men det är också enda fördelen.

Duke 390/RC 390 är fina hojar .

Problemet är att MC' n har under 395 cc och därmed inte kan användas för förarprov klass A2
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag håller helt med dig angående vikten! En lätt hoj är KUL men rädsla att inte orka lyfta sin mc ska inte vara anledningen till att man köper en lätt hoj!

*Besserwisser mode*
Och för skojs skulle så är torrvikten på en 85cc cross 65kg~, en 65cc 53kg~, så vill du ha en hoj under 50kg kan du ju titta på en pw50 på 39kg :näsblod
*Besserwisser mode*

Yamaha MT07 eller MT09 (finns även MT03, men den har jag inte testat) - helt galet lättkörda hojar!!! Och smala över sadeln, så man känner att man har kontroll om hojen och så når man ner bra :)
De har även låg tyngdpunkt, så även om de väger en del, känns de lätta.

Och det där med att lyfta en hoj - jag har sett små tunna tjejer lyfta en BMW 1200 GS som väger 280 kg - det handlar BARA om teknik!! Jag lyfte min Honda CBF 600 sa som vägde 220 kg - ja, det är tungt, men det är absolut inget omöjligt!! Vill man ha nåt lätt att lyfta så får man väl köra en cross på 50 kg eller så...eller så köper man en trampcykel... Se inte vikten som ett hinder när du väljer hoj!!

Lycka till med övningskörning och mc-kortet! Och glöm inte: kör snyggt - alltid :tummenupp
 
Last edited:

Quiten

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2017
Ort
Nacka
Hoj
Ingen
Tack tack hörni!!
Angående lyfta en hoj om man råkar tappa den.. som jag nämnde ovan är jag nybörjare. Jag vill kunna lära mig hantera och kontrollera en lätt hoj till att börja med därav min önskan om en. Självklart kommer det handla om teknik osv senare, men som sagt jag tror på att börja i den lättaste vägen ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vill man ha något äldre/billigare så är en BMW F650CS Scarver en kalashoj för korta nybörjare med sin låga sadelhöjd och ABS. Dock är det en av de fulaste hojarna någonsin.

Tja, den HAR ju design till skillnad från många andra hojar som nämnts i tråden. Om man gillar den är en annan fråga.

Men Ducati monster är ju ful som stryk, likaså de övriga nonsenshojarna som folk faktiskt åker omkring på...
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Nån som vet om street triple går att strypa och köra på a2?
Sjukt trevlig cykel och väldigt lätt.

Kan sänkas också.

Lycka till!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nån som vet om street triple går att strypa och köra på a2?
Sjukt trevlig cykel och väldigt lätt.

Kan sänkas också.

Lycka till!

Ja och nej...

Den vanliga Street triple har över 70 kw och får inte strypas till A2

Det finns en variant som har 70 kw som kan strypas till 35 kW. Den varianten är ganska ovanlig i Sverige.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tack tack hörni!!
Angående lyfta en hoj om man råkar tappa den.. som jag nämnde ovan är jag nybörjare. Jag vill kunna lära mig hantera och kontrollera en lätt hoj till att börja med därav min önskan om en. Självklart kommer det handla om teknik osv senare, men som sagt jag tror på att börja i den lättaste vägen ;)
Som CB_tobbe påpekat så är flera av de rekommenderade hojarna inte godkända för uppkörningsprovet. Så om du tänker göra en privat uppkörning på samma hoj så kolla att den fyller kraven. Tänker du köra upp på en annan lånad hoj så behöver du inte tänka på det.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Duke 390/RC 390 är fina hojar .

Problemet är att MC' n har under 395 cc och därmed inte kan användas för förarprov klass A2

Du förutsätter hela tiden att folk ska köpa en hoj för att köra upp på. Den stora majoriteten kör upp på en körskolehoj och behöver därmed inte bry sig om den saken.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En variant i TS fall är att köpa en ktm 125duke / RC 125 eller en Yamaha r 125 / mt125. Då kan man ta A1 körkort och köra i 2 år. Vid 24 år går man direkt på tung MC och A körkort.

Med dagens regler används ändå samma hoj typer vid förarprov A och A2. Exempelvis ER 6 fulleffekt respektive ER 6 strypt
 

Quiten

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2017
Ort
Nacka
Hoj
Ingen
Som CB_tobbe påpekat så är flera av de rekommenderade hojarna inte godkända för uppkörningsprovet. Så om du tänker göra en privat uppkörning på samma hoj så kolla att den fyller kraven. Tänker du köra upp på en annan lånad hoj så behöver du inte tänka på det.

Ja absolut. Det blir både privat och skolan. Problemet är väl att min privata handledare äger en gigantisk hoj, så den funkar inte på mig. Jag försöker hitta en som passar mig som man kan köra privat, eventuellt uppkörningen. Beroende på om den är godkänd för uppkörningsprovet. Det handlar egentligen om att utveckla körförmågan. :tungan

Jag har fastnat för ktm 390 duke och alla kawa ninjor (utseendemässigt än så länge). Ktm 390 duke, den verkar liten, smidig och "lätt"? Någon med erfarehet av denna skönhet?
 

Quiten

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2017
Ort
Nacka
Hoj
Ingen
Duke 390/RC 390 är fina hojar .

Problemet är att MC' n har under 395 cc och därmed inte kan användas för förarprov klass A2

Blev sjukt kär i duke 390.. :/ kanske bra att övningköra med men köra upp med en annan? Då den inte är godkänd för provet?
 

hojkat

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Gladius SFV650A
Är själv tjej, men lite längre och lite tyngre än du. Jag har upplevt att de flesta japanska hojar är lite lägre (yamaha, suzuki, kawasaki) och ofta smidiga och prisvärda. Själv har jag tappat och klarat att lyfta en mt-07, men de är också bland de lättaste i 650-klassen. Tänk på att de flesta hojar går att sänka också, i övrigt handlar det mycket om teknik, men behöver egentligen inte kunna ha i båda fötterna helt platta, även om det såklart gör mycket för tryggheten.
Följande modeller är sådana jag själv är intresserad av, dvs nakenhojar som är A2-vänliga, relativt låga, men inte för mesiga:
ER6n, mt-07, xj6, fz6, sv650, sfv650a, cb500f, z650 (efterträdare av er6n)

Försök hitta handlare och provsitt, att kolla på mått är en grej, men det säger inte allt.
Lycka till!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ja absolut. Det blir både privat och skolan. Problemet är väl att min privata handledare äger en gigantisk hoj, så den funkar inte på mig. Jag försöker hitta en som passar mig som man kan köra privat, eventuellt uppkörningen. Beroende på om den är godkänd för uppkörningsprovet. Det handlar egentligen om att utveckla körförmågan. :tungan

Jag har fastnat för ktm 390 duke och alla kawa ninjor (utseendemässigt än så länge). Ktm 390 duke, den verkar liten, smidig och "lätt"? Någon med erfarehet av denna skönhet?
Ok, för att utveckla körförmågan funkar det nästan med en moppe så länge den har manuell växel och koppling. :) Men ändå en fördel att inte ha en moppelätt hoj, man lär sig balansera vikten med gas/koppling på ett annat sätt om det finns några kilon i hojen. Men en 390 Duke blir nog perfekt till det.

Och kör du på körskola på deras hoj och kommer att köra upp via dem så brukar man få köra provet på deras hoj (hyra). I så fall blir det ju ändå en hoj du har vana av om du kört några gånger på den. Värt att kolla med dem innan du handlar en egen i så fall, för då breddar du ju vad du kan köpa om du slipper tänka på att den ska fylla kraven för uppkörning.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag köpte min första hoj med tanke på att den skulle uppfylla kraven för uppkörning. Körde jag upp med den? Nej. Hade jag valt en annan hoj om jag inte hade tagit hänsyn till uppkörningskraven? Japp.
 

Quiten

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2017
Ort
Nacka
Hoj
Ingen
Ok, för att utveckla körförmågan funkar det nästan med en moppe så länge den har manuell växel och koppling. :) Men ändå en fördel att inte ha en moppelätt hoj, man lär sig balansera vikten med gas/koppling på ett annat sätt om det finns några kilon i hojen. Men en 390 Duke blir nog perfekt till det.

Och kör du på körskola på deras hoj och kommer att köra upp via dem så brukar man få köra provet på deras hoj (hyra). I så fall blir det ju ändå en hoj du har vana av om du kört några gånger på den. Värt att kolla med dem innan du handlar en egen i så fall, för då breddar du ju vad du kan köpa om du slipper tänka på att den ska fylla kraven för uppkörning.

Ja men det är väl att man vill köra hemma också när skolan inte har tid någon dag. Aja det löser sig! Har fått jättefina tips så jag ska kika på alla. Ska även åka till något varuhus och provsitta lite.

Tack du för dina tips! :)
 

Quiten

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2017
Ort
Nacka
Hoj
Ingen
Är själv tjej, men lite längre och lite tyngre än du. Jag har upplevt att de flesta japanska hojar är lite lägre (yamaha, suzuki, kawasaki) och ofta smidiga och prisvärda. Själv har jag tappat och klarat att lyfta en mt-07, men de är också bland de lättaste i 650-klassen. Tänk på att de flesta hojar går att sänka också, i övrigt handlar det mycket om teknik, men behöver egentligen inte kunna ha i båda fötterna helt platta, även om det såklart gör mycket för tryggheten.
Följande modeller är sådana jag själv är intresserad av, dvs nakenhojar som är A2-vänliga, relativt låga, men inte för mesiga:
ER6n, mt-07, xj6, fz6, sv650, sfv650a, cb500f, z650 (efterträdare av er6n)

Försök hitta handlare och provsitt, att kolla på mått är en grej, men det säger inte allt.
Lycka till!


Tack så hemskt mycket :) alla ovannämda är helt min smak. Ja, det ska göras! Tack :)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top