Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 66
  1. #21
    pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Inlägg
    1 240
    Duke 390! Längre än så behöver du inte veta. Om stålarna finns så hade jag köpt en sån bums om jag var du. Min sambo har samma mått som du och hon fick testa en Duke 125 på körskolan första gången, det var som en cykel. 390 har samma mått och ett fåtal kilo tyngre. Går att sänka om man har taxben deluxe.

    Om man har möjlighet så skulle jag rekommendera den långt högre än typ en virago. Geometrin gör den betydligt mer lättkontrollerad. En glidare är lägre i sadeln men det är också enda fördelen.

  2. #22
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 645
    Vill man ha något äldre/billigare så är en BMW F650CS Scarver en kalashoj för korta nybörjare med sin låga sadelhöjd och ABS. Dock är det en av de fulaste hojarna någonsin.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    -
    Inlägg
    2 268
    Citat Ursprungligen postat av kjellper Visa inlägg
    Duke 390! Längre än så behöver du inte veta. Om stålarna finns så hade jag köpt en sån bums om jag var du. Min sambo har samma mått som du och hon fick testa en Duke 125 på körskolan första gången, det var som en cykel. 390 har samma mått och ett fåtal kilo tyngre. Går att sänka om man har taxben deluxe.

    Om man har möjlighet så skulle jag rekommendera den långt högre än typ en virago. Geometrin gör den betydligt mer lättkontrollerad. En glidare är lägre i sadeln men det är också enda fördelen.
    Duke 390/RC 390 är fina hojar .

    Problemet är att MC' n har under 395 cc och därmed inte kan användas för förarprov klass A2
    Numera träningsledare rr.

  4. #24
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 004
    Jag håller helt med dig angående vikten! En lätt hoj är KUL men rädsla att inte orka lyfta sin mc ska inte vara anledningen till att man köper en lätt hoj!

    *Besserwisser mode*
    Och för skojs skulle så är torrvikten på en 85cc cross 65kg~, en 65cc 53kg~, så vill du ha en hoj under 50kg kan du ju titta på en pw50 på 39kg
    *Besserwisser mode*

    Citat Ursprungligen postat av FrökenA Visa inlägg
    Yamaha MT07 eller MT09 (finns även MT03, men den har jag inte testat) - helt galet lättkörda hojar!!! Och smala över sadeln, så man känner att man har kontroll om hojen och så når man ner bra
    De har även låg tyngdpunkt, så även om de väger en del, känns de lätta.

    Och det där med att lyfta en hoj - jag har sett små tunna tjejer lyfta en BMW 1200 GS som väger 280 kg - det handlar BARA om teknik!! Jag lyfte min Honda CBF 600 sa som vägde 220 kg - ja, det är tungt, men det är absolut inget omöjligt!! Vill man ha nåt lätt att lyfta så får man väl köra en cross på 50 kg eller så...eller så köper man en trampcykel... Se inte vikten som ett hinder när du väljer hoj!!

    Lycka till med övningskörning och mc-kortet! Och glöm inte: kör snyggt - alltid
    Senast redigerat av Impact den 2017-03-31 klockan 07:51.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    11
    Tack tack hörni!!
    Angående lyfta en hoj om man råkar tappa den.. som jag nämnde ovan är jag nybörjare. Jag vill kunna lära mig hantera och kontrollera en lätt hoj till att börja med därav min önskan om en. Självklart kommer det handla om teknik osv senare, men som sagt jag tror på att börja i den lättaste vägen

  6. #26
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 915
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Vill man ha något äldre/billigare så är en BMW F650CS Scarver en kalashoj för korta nybörjare med sin låga sadelhöjd och ABS. Dock är det en av de fulaste hojarna någonsin.
    Tja, den HAR ju design till skillnad från många andra hojar som nämnts i tråden. Om man gillar den är en annan fråga.

    Men Ducati monster är ju ful som stryk, likaså de övriga nonsenshojarna som folk faktiskt åker omkring på...
    Buy quality, cry once.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Hoj
    Triumph Street Triple 675R -13
    Inlägg
    194
    Nån som vet om street triple går att strypa och köra på a2?
    Sjukt trevlig cykel och väldigt lätt.

    Kan sänkas också.

    Lycka till!
    Honda cbr954rr -03 *Såld*
    KTM Superduke 990 -07 *Såld*
    Triumph Street Triple 675R -14 *Såld*
    Aprilia Tuono 1100 Factory -17

  8. 2017-03-31, 09:10
    Anledning
    spam

  9. #28
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    -
    Inlägg
    2 268
    Citat Ursprungligen postat av Livinloud Visa inlägg
    Nån som vet om street triple går att strypa och köra på a2?
    Sjukt trevlig cykel och väldigt lätt.

    Kan sänkas också.

    Lycka till!
    Ja och nej...

    Den vanliga Street triple har över 70 kw och får inte strypas till A2

    Det finns en variant som har 70 kw som kan strypas till 35 kW. Den varianten är ganska ovanlig i Sverige.
    Numera träningsledare rr.

  10. 2017-03-31, 09:39
    Anledning
    spam

  11. #29
    Jag är min egen nemesis. Nollvisions avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hälsingland
    Hoj
    S3D Nu med mer fighter.
    Inlägg
    4 668
    Citat Ursprungligen postat av Quiten Visa inlägg
    Tack tack hörni!!
    Angående lyfta en hoj om man råkar tappa den.. som jag nämnde ovan är jag nybörjare. Jag vill kunna lära mig hantera och kontrollera en lätt hoj till att börja med därav min önskan om en. Självklart kommer det handla om teknik osv senare, men som sagt jag tror på att börja i den lättaste vägen
    Som CB_tobbe påpekat så är flera av de rekommenderade hojarna inte godkända för uppkörningsprovet. Så om du tänker göra en privat uppkörning på samma hoj så kolla att den fyller kraven. Tänker du köra upp på en annan lånad hoj så behöver du inte tänka på det.
    Kicks are for ribs.

  12. #30
    pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Inlägg
    1 240
    Citat Ursprungligen postat av CB_tobbe Visa inlägg
    Duke 390/RC 390 är fina hojar .

    Problemet är att MC' n har under 395 cc och därmed inte kan användas för förarprov klass A2
    Du förutsätter hela tiden att folk ska köpa en hoj för att köra upp på. Den stora majoriteten kör upp på en körskolehoj och behöver därmed inte bry sig om den saken.

  13. #31
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    -
    Inlägg
    2 268
    En variant i TS fall är att köpa en ktm 125duke / RC 125 eller en Yamaha r 125 / mt125. Då kan man ta A1 körkort och köra i 2 år. Vid 24 år går man direkt på tung MC och A körkort.

    Med dagens regler används ändå samma hoj typer vid förarprov A och A2. Exempelvis ER 6 fulleffekt respektive ER 6 strypt
    Numera träningsledare rr.

  14. #32
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Nollvision Visa inlägg
    Som CB_tobbe påpekat så är flera av de rekommenderade hojarna inte godkända för uppkörningsprovet. Så om du tänker göra en privat uppkörning på samma hoj så kolla att den fyller kraven. Tänker du köra upp på en annan lånad hoj så behöver du inte tänka på det.
    Ja absolut. Det blir både privat och skolan. Problemet är väl att min privata handledare äger en gigantisk hoj, så den funkar inte på mig. Jag försöker hitta en som passar mig som man kan köra privat, eventuellt uppkörningen. Beroende på om den är godkänd för uppkörningsprovet. Det handlar egentligen om att utveckla körförmågan.

    Jag har fastnat för ktm 390 duke och alla kawa ninjor (utseendemässigt än så länge). Ktm 390 duke, den verkar liten, smidig och "lätt"? Någon med erfarehet av denna skönhet?

  15. #33
    Medlem Shropshres avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    VFR 800, XJ 550, R1200GS
    Inlägg
    568
    Suzuki Savage är ett ypperligt alternativ till första mc har jag hört
    Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...

  16. #34
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av CB_tobbe Visa inlägg
    Duke 390/RC 390 är fina hojar .

    Problemet är att MC' n har under 395 cc och därmed inte kan användas för förarprov klass A2
    Blev sjukt kär i duke 390.. :/ kanske bra att övningköra med men köra upp med en annan? Då den inte är godkänd för provet?

  17. #35
    Medlem hojkats avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Suzuki Gladius SFV650A
    Inlägg
    16
    Är själv tjej, men lite längre och lite tyngre än du. Jag har upplevt att de flesta japanska hojar är lite lägre (yamaha, suzuki, kawasaki) och ofta smidiga och prisvärda. Själv har jag tappat och klarat att lyfta en mt-07, men de är också bland de lättaste i 650-klassen. Tänk på att de flesta hojar går att sänka också, i övrigt handlar det mycket om teknik, men behöver egentligen inte kunna ha i båda fötterna helt platta, även om det såklart gör mycket för tryggheten.
    Följande modeller är sådana jag själv är intresserad av, dvs nakenhojar som är A2-vänliga, relativt låga, men inte för mesiga:
    ER6n, mt-07, xj6, fz6, sv650, sfv650a, cb500f, z650 (efterträdare av er6n)

    Försök hitta handlare och provsitt, att kolla på mått är en grej, men det säger inte allt.
    Lycka till!

  18. #36
    Jag är min egen nemesis. Nollvisions avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hälsingland
    Hoj
    S3D Nu med mer fighter.
    Inlägg
    4 668
    Citat Ursprungligen postat av Quiten Visa inlägg
    Ja absolut. Det blir både privat och skolan. Problemet är väl att min privata handledare äger en gigantisk hoj, så den funkar inte på mig. Jag försöker hitta en som passar mig som man kan köra privat, eventuellt uppkörningen. Beroende på om den är godkänd för uppkörningsprovet. Det handlar egentligen om att utveckla körförmågan.

    Jag har fastnat för ktm 390 duke och alla kawa ninjor (utseendemässigt än så länge). Ktm 390 duke, den verkar liten, smidig och "lätt"? Någon med erfarehet av denna skönhet?
    Ok, för att utveckla körförmågan funkar det nästan med en moppe så länge den har manuell växel och koppling. Men ändå en fördel att inte ha en moppelätt hoj, man lär sig balansera vikten med gas/koppling på ett annat sätt om det finns några kilon i hojen. Men en 390 Duke blir nog perfekt till det.

    Och kör du på körskola på deras hoj och kommer att köra upp via dem så brukar man få köra provet på deras hoj (hyra). I så fall blir det ju ändå en hoj du har vana av om du kört några gånger på den. Värt att kolla med dem innan du handlar en egen i så fall, för då breddar du ju vad du kan köpa om du slipper tänka på att den ska fylla kraven för uppkörning.
    Kicks are for ribs.

  19. #37
    pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Inlägg
    1 240
    Jag köpte min första hoj med tanke på att den skulle uppfylla kraven för uppkörning. Körde jag upp med den? Nej. Hade jag valt en annan hoj om jag inte hade tagit hänsyn till uppkörningskraven? Japp.

  20. #38
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Nollvision Visa inlägg
    Ok, för att utveckla körförmågan funkar det nästan med en moppe så länge den har manuell växel och koppling. Men ändå en fördel att inte ha en moppelätt hoj, man lär sig balansera vikten med gas/koppling på ett annat sätt om det finns några kilon i hojen. Men en 390 Duke blir nog perfekt till det.

    Och kör du på körskola på deras hoj och kommer att köra upp via dem så brukar man få köra provet på deras hoj (hyra). I så fall blir det ju ändå en hoj du har vana av om du kört några gånger på den. Värt att kolla med dem innan du handlar en egen i så fall, för då breddar du ju vad du kan köpa om du slipper tänka på att den ska fylla kraven för uppkörning.
    Ja men det är väl att man vill köra hemma också när skolan inte har tid någon dag. Aja det löser sig! Har fått jättefina tips så jag ska kika på alla. Ska även åka till något varuhus och provsitta lite.

    Tack du för dina tips!

  21. #39
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 017
    Tror det är bra med en lätt och smidig hoj men nästan vem som helst kan nog lyfta en tung hoj med denna teknik. Inte för att jag testat men det ser lätt ut. Spola till ca 1:45
    Senast redigerat av Bennyfax den 2017-03-31 klockan 14:50.

  22. #40
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av hojkat Visa inlägg
    Är själv tjej, men lite längre och lite tyngre än du. Jag har upplevt att de flesta japanska hojar är lite lägre (yamaha, suzuki, kawasaki) och ofta smidiga och prisvärda. Själv har jag tappat och klarat att lyfta en mt-07, men de är också bland de lättaste i 650-klassen. Tänk på att de flesta hojar går att sänka också, i övrigt handlar det mycket om teknik, men behöver egentligen inte kunna ha i båda fötterna helt platta, även om det såklart gör mycket för tryggheten.
    Följande modeller är sådana jag själv är intresserad av, dvs nakenhojar som är A2-vänliga, relativt låga, men inte för mesiga:
    ER6n, mt-07, xj6, fz6, sv650, sfv650a, cb500f, z650 (efterträdare av er6n)

    Försök hitta handlare och provsitt, att kolla på mått är en grej, men det säger inte allt.
    Lycka till!

    Tack så hemskt mycket alla ovannämda är helt min smak. Ja, det ska göras! Tack

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Så 50 mil efter påstått oljebyte så är oljan i skick som topp 3 värst värsta en verkstan sett? Som krävts sköljning med ytterligare 6 liter olja? Och då har [...]

Two stroke man
Vill du annonsera ovan? Klicka här