Resultat 1 till 4 av 4
    Stum!
    Reg.datum
    jan 1970
    Hoj
    Alla hojar

Fördubblad fordonsskatt för MC föreslås

Förra veckan presenterade regeringen sitt så kallade bonus-malus-system där miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt. Samtidigt föreslås att fordonsskatten för motorcyklar ändras från 180 kronor till 360 kronor för ett skatteår. På sikt föreslås även att alla nya motorcyklar också ska beläggas med koldioxidbaserad skatt.

Vad är bonus-malus-systemet?
    Ett bonus–malus-system är ett system där miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras vid inköpstillfället med en bonus medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt. Huvudmotivet för ett bonus–malus-system är att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp. Bonus–malus-systemet kan därmed komplettera de mer generellt verkande drivmedelsskatterna och bidra till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåv... [Läs mer] (329 ord till)

// ... //
    ............
    Denna användare postar nyheter från externa källor.

Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Hoj
    GSX-S 1000 F
    Nån som noterat detta?

"Utredningen föreslår att fordonsskatten för nya motorcyklar ska koldioxiddifferentieras, vilket innebär att fordonsskatten för dessa fordon ska tas ut med ett grundbelopp och i förekommande fall ett koldioxidbelopp. Koldioxidbeloppet föreslås för ett skatteår vara 11 kronor per gram koldioxid som motorcykeln släpper ut per kilometer utöver 95 gram. Uppgift om fordonets utsläpp av koldioxid bör hämtas i vägtrafikregistret. Med nya motorcyklar avses motorcyklar som har blivit skattepliktiga för första gången efter utgången av 2017."

Vad säger den församlade visheten, kan nån räkna ut vad en halvtörstig italienare typ Ducce/Mille skulle kosta i skatt? Själv hade jag en SV1000 en gång, körde man försiktigt drog den 0,8 liter milen.... Håller jag på att få ännu en anledning att avsky Miljöpartiet?

Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Hoj
    KTM 690SMC-R
    Tack stockholm för ännu ett genidrag <3
    - Min Motovlogg, Gear reviews, tekniksnack och allmänt fuleri -
    Youtubekanalen

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
    Tacka tusan för att Sverige har så mycket gamla fordon kvar. Ska tusan bli tvingad att betala dessa hutlösa skatter.
    Man har ju en skattebefriad maskin.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nu dör ju inte motorn men där i mot går den inte starta igen om du stänger av den utan kontakt (blåtand) med telefonen. Wifi behövs inte. Man måste behålla tä [...]

ptb59
Vill du annonsera ovan? Klicka här