Sänkning av min Yamaha R6

Andreasfagrell

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2016
Ort
Örebro
Hoj
MT09
har tittat lite på att köpa en sänkningssats då jag tycker att r6an är lite för hög.
alltså att byta ut "hundbenen" som bakdämparen sitter i till ett par längre för att få ner hojen (3cm)
även sänka fram vid gaffelbenen. kommer detta påverka beteendet på motorcykeln när jag kör ?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Ja. Markfrigången blir lidande. Du kan inte lägga ner lika mycket alltså.

En lägre sadel är att föredra
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du inte får balansen mellan sänkningen fram och bak rätt så kommer hojen att få annan karaktär och antingen bli mer trögstyrd/stabil eller mer nervös/lättsvängd.
 

Andreasfagrell

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2016
Ort
Örebro
Hoj
MT09
ska jag alltså sänka lika mycket fram som bak för att få samma balans som cykeln har från början förutom att markfrigången blir lägre eller är det inte så enkelt?
markfrigången för mig kanske inte spelar så stor roll då jag inte kör bana och behöver lägga ner så hårt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Glöm inte sen att vara försiktig när du ställer hojen på stödet. Hojen är ju lägre och stödet är inte längre lika stabilt.
Plan mark fungerar, men lutar det framåt det minsta så kommer den att rulla av stödet.
/har ägt en sänkt R6:a :D
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hantera istf att sänka.

ska jag alltså sänka lika mycket fram som bak för att få samma balans som cykeln har från början förutom att markfrigången blir lägre eller är det inte så enkelt?
markfrigången för mig kanske inte spelar så stor roll då jag inte kör bana och behöver lägga ner så hårt.

Du måste sänka lika mycket både fram och bak om du inte vill få en hoj med väldigt annorlunda beteende. :fakta

Mellan tumme och pekfinger:
Mer sänkning bak ger en flackare gaffel och en trögare hoj.
Omvänt så ger mer sänkning fram en girvilligare hoj som kan bli hysterisk om man inte är försiktig.

Men hur lång är du?
848:an jag har har 830 mm i sitthöjd std och jag brukar vara 178 när jag kollar hur lång jag är och jag får inte i hela foten utan bara fotbladen. Behövs det så glider jag över åt sidan för att få i hela vänsterfoten.

Inte kör bana? Det finns det fler som sagt. :D
Oaktat det så 3 cm lägre markfrigång försämrar ditt förhandlingsutrymme även på vanlig väg. Du kan tyvärr inte alltid bestämma själv hur och var du måste åka. Det händer att andra gör det åt dig. :fakta
De begränsingar som 3 cm ger kan räcka för att om du har lite otur skilja mellan att åka ifrån en problematisk situation eller att det tar i och du går ikull.

Lär dig att hantera hojen istället och lägg pengarna på något roligare än en sänkningssats.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jag hamnade i diket pga. för låg profil på bakdäcket en gång.. Avgassystemet gick i backen och lyfte bakhjulet och vips så satt jag nere i ett dike och undrade vad som just inträffat..
I normala fall gick alltid fotpinnen i först och varnade för att gränsen var nära. Efter 1-1,5cm sänkning bak pga. idiotiskt däckval gick istället blåset i marken först, och det vek sig inte..
Markfrigången påverkades markant av denna lilla förändring, så 3cm sänkning känns rätt mycket även om en R6:a har bättre markfrigång än en RD500 i originalutförande.
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Vet inte hur lång du är men jag är bara 162 med taxben och kör min R6 utan sänkning. Får bara i en tåspets men den är så pass bra balanserad att det är ok. Som några redan påpekat öva istället upp din förmåga att hantera hojen för att inte börja tumma på hojens egenskaper.
Häls/ short leg problems
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Om du sänker lika mycket fram och bak kommer hojen att bete sig lika när du bara svänger, bli lite segare in i kurvan och understyra mer ut ur kurvan.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Om du sänker lika mycket fram och bak kommer hojen att bete sig lika när du bara svänger, bli lite segare in i kurvan och understyra mer ut ur kurvan.

Tveksam till om det stämmer. Även om det i teorin kanske stämmer gällande geometri så flyttar du tyngdpunkten. Testade en hoj de gjort en liknande manöver på förra veckan, och var ganska så markant förändring i uppförande, men inte till det bättre.

Verkar nästan som de där japanerna räknat på det då de satte ihop bitarna från början.....
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tveksam till om det stämmer. Även om det i teorin kanske stämmer gällande geometri så flyttar du tyngdpunkten. Testade en hoj de gjort en liknande manöver på förra veckan, och var ganska så markant förändring i uppförande, men inte till det bättre.

Verkar nästan som de där japanerna räknat på det då de satte ihop bitarna från början.....
Sannolikt så är påverkan på tyngdpunkten relativt liten jfrt med möjlig på verkan pga ex. förändrad styrgeometri om man sänker olika mycket.
En sänkt tyngdpunkt borde antar jag göra den mer lättsvängd.
Den du testade var den verkligen sänkt exakt lika mycket bak som fram?

Sent from my SM-T320 using Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tveksam till om det stämmer. Även om det i teorin kanske stämmer gällande geometri så flyttar du tyngdpunkten. Testade en hoj de gjort en liknande manöver på förra veckan, och var ganska så markant förändring i uppförande, men inte till det bättre.

Verkar nästan som de där japanerna räknat på det då de satte ihop bitarna från början.....

Ja, man förändrar ju hjulbasen vid sänkning med, för att inte tala om utväxlingen på bakdämparen så nog får man påverkan på köregenskaperna även om man lyckas hålla gaffelvinkeln helt hundra samma. Försprånget blir ju också potentiellt påverkat av sänkningen.
Och hojar är ju ett ganska sammankopplat system av olika geometriska egenskaper för att ge önskade köregenskaper så när de inte riktigt har samma balans längre så blir helheten och upplevelsen inte samma.

Om man känner skillnaden hänger nog mycket på hur erfaren eller känslig man är i sadeln.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Är cykeln inställd för din vikt? Dvs rätt rideheight. Första åtgärd.
En annan åtgärd att köpa en extra sadel och limma på typ 6mm cellgummi. Sadeln blir lägre men även smalare vilket gör att man lättare når ner.
För övrigt håller jag med alla ovanstående att sänka hojen är en nödlösning som går emot konceptet sporthoj.
 

Andreasfagrell

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2016
Ort
Örebro
Hoj
MT09
jag är 168 och når ner med nöd och näppe men vill helst nå ner med båda fötterna för att känna mig tryggare, speciellt om jag ska skjutsa någon.
men absolut så får man väl träna mer på det att sätta sig så man når på olika sätt. känns ju bättre för varje gång jag kör hojen.
kan vrida två hack till på bakdämparen men det ger väl mest en mjukare fjäder istället för att sänka. inte provat att ändra några inställningar alls på fjädringen.
blir sadeln stenhård om man använder sig av cellgummi?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...kan vrida två hack till på bakdämparen men det ger väl mest en mjukare fjäder istället för att sänka. inte provat att ändra några inställningar alls på fjädringen...
Jag tycker att du gör sakerna i fel ordning. Jag tycker att man först skall justera det man har, så gott det går. Om man efter detta inte är nöjd, då kan man börja fundera på att bygga om saker.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top