Råd kring meckande med GSF650A -09

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Hej Sporthoj,

Jag har inte kört så mycket hoj de senaste åren mest för att jag flyttade ifrån de kontakter jag hade som gillade att köra.

Nåväl, jag har ställt på mc:n och brummat runt nu i Skånes vårsol. Har en kompis som tänkte börja köra så därför är jag mer motiverad att köra MC.

Nu till saken, jag fick MC:n av försäkringen då min förra blev stulen (2013 tror jag). Sen dess har jag i princip inte servat den mer än byta olja/filter och båda däck. På vintern står den inomhus och batteriet underhållsladdas. På sommaren så står den utomhus. Den startar alltid som en klocka och har gått fenomenalt bra (Japanska motorer alltså :yoparty )

Men jag har en sån där önskan om att göra en större service (själv). Jag är tyvärr fett oteknisk men kanske kan låna min morbrors garage. Under Maj månad är jag mellan jobb och har en del ledig tid.

Fråga 1a. Vad borde en större service innefatta? enl. serviceboken kommer jag fram till (Olja, filter, rengöra luftfilter, byta bromsvätska, bromsklossar, kopplingsvätska, justera gas, tändstift, byta packboxar (framgaffel?), ev. drev/kedja och framförallt justera ventiler).

Fråga 1b. Borde jag prioritera? Jag inbillar mig att jag borde justera ventilerna och byta packboxar... De två bitarna känns som mera komplicerade så frågan är om jag klarar av det.

Fråga 1c. Finns det poäng med att göra det i en viss ordningsföljd?

Min plan.. är att köpa verktyg/reservdelar i förväg och förbereda varje delsteg. Sen göra allt i ett ryck 3-5 intensivdagar med nonstop meckande.

Fråga 2. Kan man köpa en verktygssats som innehåller alla verktyg man kan tänkas behöva?

Fråga 3. Var kan man beställa alla reservdelar, har ni en hemsida som ni brukar använda er av?

Fråga 4. Hur pass mycket kan man göra med "man power" alltså genom att ha MC:n i ett garage och med rå manlig styrka. Hehe, att mecka bil utan domkraft och alla möjliga konstigheter är ju bara att glömma. Men MC känns mera lätthanterligt.

P.s. Jag är en IT-konsult som har ganska lite meck-erfarenhet. Tyvärr är det lite av en dröm att börja skruva med fordon men jag vågar inte riktigt sätta igång helt själv. Tycker ni allt detta bara är en dum idé och att jag ska betala en verkstad för att göra det?

Hoppas ni har förbiseende med denna lite dumma tråd. Jag har läst FAQ och andra forumtrådar och kommer fortsätta läsa en del där :)
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
1a. Det står i serviceboken vad som ska göras och det verkar du ha kollat på. Det är mestadels kontroll av allting och byte om det behövs om du nu inte kört så mycket med hojen. Det brukar stå både antalet månader och kilometer i böckerna. Bromsvätskan och kopplingsvätskan (samma vätska) bör du byta eftersom den drar till sig vatten om det nu inte är gjort. Packboxarna byter du om det är läckage.

1b. Gör saker och ting metodiskt, d.v.s. att du river inte ner allting och lägger prylarna i en hög. Var noga med att markera upp saker och ting (kablar, kontakter osv) med tejp, lägg skruvar i påsar och liknande. Gör en sak åt gången! Ha gärna en verkstadsmanual som du kan titta i ifall du tappar bort dig någonstans på vägen, eller ha en duktig vän som kan kolla så du gör rätt.
Kontrollera ventilspelet först och främst! Behöver du justera ventilerna så blir det betydligt mer att göra helt plötsligt.

1c. Anledningen till att man gör saker och ting i en viss följd är att man ska underlätta för sig själv. Exempelvis så är det tråkigt att behöva ha ett fordon stå still bara för att man rev ner allt i ett svep och sen behöva vänta på delar som man inte beställt. Likaså när man felsöker ett problem.

2. Väldigt osäkert. Har man inga verktyg sen innan så kan diverse verktygssatser vara en bra början men ibland måste man ha något speciellt verktyg till en sak osv. Har man mekat ett tag så lyckas man ha 3 av samma verktyg till slut. Det verktyget som många tyvärr oftast förbiser är moment-nyckel. Den hjälper dig och din mc att hålla längre.

3. Motorsport i Landskrona har reservdelar till Suzuki. Annars så är det ebay/utomlands som gäller för min del. Folk kan säkert ta fram många förslag på bra reservdelssidor.

4. Du kan göra det mesta själv. Det enda som kan vara knepigt är mutter till framdrevet, kränga på nya däck eller andra lite mer invecklade saker.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Justera ventiler och byta bromsvätska, det är måste-fixas-nu i ditt fall. Resten fixar du inte förrän det behövs/ger sig tillkänna.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Hur långt har den gått? Om den inte har passerat 4000 så är jag ganska säker på att du kan skippa ventiljusterandet.

Det är ju faktiskt en japanare :fakta
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tack för superbra svar!! :) Tror den ligger på 3400 mil (nästan). Den låg väl på 2800 när jag köpte den

Har kollat en del på nätet och jag tror jag måste täta framgafflarna inser nu att den "smutsen" som finns i själva verket betyder att de läcker.

Vad köper man för olja/och nya packningar? :)
Värsta fall kanske jag får åka till Landskrona och prata med dem om vilka delar jag behöver.
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Vad gäller att justera ventilerna så lät motorn så här efter helgens 150 km långa tur. I början alldeles precis när jag körde den tyckte jag den lät konstigare.

Tycker man hör något konstigt ljud 3-4 sekunder in precis innan fläkten drar igång.

Men som sagt, kanske bara inbillar mig. :va

https://youtu.be/nDwjzsSg6Uc
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej Sporthoj,

Jag har inte kört så mycket hoj de senaste åren mest för att jag flyttade ifrån de kontakter jag hade som gillade att köra.

Nåväl, jag har ställt på mc:n och brummat runt nu i Skånes vårsol. Har en kompis som tänkte börja köra så därför är jag mer motiverad att köra MC.

Nu till saken, jag fick MC:n av försäkringen då min förra blev stulen (2013 tror jag). Sen dess har jag i princip inte servat den mer än byta olja/filter och båda däck. På vintern står den inomhus och batteriet underhållsladdas. På sommaren så står den utomhus. Den startar alltid som en klocka och har gått fenomenalt bra (Japanska motorer alltså :yoparty )

Men jag har en sån där önskan om att göra en större service (själv). Jag är tyvärr fett oteknisk men kanske kan låna min morbrors garage. Under Maj månad är jag mellan jobb och har en del ledig tid.

Börja med mindre mek, och trappa upp så har du lite förtroende och vana när du kommer till de jobbiga sakerna. Det är inte hemskt svårt, utan kräver mest lite lugn och metodik.

Fråga 1a. Vad borde en större service innefatta? enl. serviceboken kommer jag fram till (Olja, filter, rengöra luftfilter, byta bromsvätska, bromsklossar, kopplingsvätska, justera gas, tändstift, byta packboxar (framgaffel?), ev. drev/kedja och framförallt justera ventiler).

Det som står i serviceboken är det som behöver göras. :hihi
En servicemanual är till stor hjälp när man skruvar isär saker med.

Fråga 1b. Borde jag prioritera? Jag inbillar mig att jag borde justera ventilerna och byta packboxar... De två bitarna känns som mera komplicerade så frågan är om jag klarar av det.

Radialtätningarna i gaffeln behöver du inte byta om det inte läcker.
Du kan däremot byta gaffeloljan lika gärna som broms och kopplingsvätskan, samt motorolja och diverse filter.
Kedja och drev byts när de är slitna med.
Fråga 1c. Finns det poäng med att göra det i en viss ordningsföljd?

Min plan.. är att köpa verktyg/reservdelar i förväg och förbereda varje delsteg. Sen göra allt i ett ryck 3-5 intensivdagar med nonstop meckande.

Man gör det i en ordningsföljd som ger så lite merjobb som möjligt. att till exempel plocka isär halva hojen och byta tändstift, plocka ihop den igen och sedan riva isär allt en gång till och mäta ventilspel är ganska jobbigt och lite dumt. :hihi

Fråga 2. Kan man köpa en verktygssats som innehåller alla verktyg man kan tänkas behöva?

Nej, köp en stor verktygssats så får du hyfsade verktyg att börja med. Sedan köper du till extra verktyg efter behov. Som ovan mekare så är det dessutom väldigt bra med en momentnyckel så du lär dig hur hårt saker och ting ska dras. Många är de som dragit åt en bottenplugg för kung och fosterland och sedan får laga ett motorblock.
Jag skaffade en sånhär på biltema för inte alls längesen för att ha med när jag kör licensträningar på bana, den verkar ganska komplett som startkit med verktyg iaf: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ar...rktygsvaska-med-verktyg-132-delar-2000036147/
Och är ju rätt smidig att plocka med sig till olika ställen.

Fråga 3. Var kan man beställa alla reservdelar, har ni en hemsida som ni brukar använda er av?

ebay, xlmoto, bike trollhättan, lelles... Lite där det finns till vettiga priser.
Fråga 4. Hur pass mycket kan man göra med "man power" alltså genom att ha MC:n i ett garage och med rå manlig styrka. Hehe, att mecka bil utan domkraft och alla möjliga konstigheter är ju bara att glömma. Men MC känns mera lätthanterligt.

Rå manlig styrka är sällan särskilt användbart vid hojmek. Möjligtvis om du ska lyfta ur motorn ur ramen, knappt då ens.

P.s. Jag är en IT-konsult som har ganska lite meck-erfarenhet. Tyvärr är det lite av en dröm att börja skruva med fordon men jag vågar inte riktigt sätta igång helt själv. Tycker ni allt detta bara är en dum idé och att jag ska betala en verkstad för att göra det?

Hoppas ni har förbiseende med denna lite dumma tråd. Jag har läst FAQ och andra forumtrådar och kommer fortsätta läsa en del där :)

Var hälsad IT-konsnylt! :hihi
Jag är också en sån, men jag fick lära mig skruva hemma på gården när jag växte upp. Är det en dröm att skruva, så är ett sätt att köpa ett gammalt lik som är friskt i motor och andra viktiga och bökiga detaljer och tillhörande haynesbok och börja laga upp den. Se pengarna det kostar som utbildningsavgift.
Nakenhoj är isf att föredra för kåpor är så jävla dyrt. :hihi
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Någon som har bra tips på var man kan hyra garage? Har kollat lite på blocket men det kanske finns någon hemsida? Hade velat hyra ett garage (gärna i centrala Malmö) där man kan mecka mc. :)

- - - Updated - - -

Tack för ett bra svar. Ska se om jag inte kan köpa en sån där verktygssats!! :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top