Ktm 660 -04 startade hos säljaren, inte när jag kom hem...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är svårt att kicka utan fungerande autodekomp. Jag skulle dock säga att det är väldigt överdiagnostiserat med utsliten autodekomp. Precis lika vanligt att någon har klåpat sig när de satt ihop grejerna. Av de LC4 jag felsökt pga problem med autodekompen har mer än 50% varit felaktig montering eller fel ventilspel. Tyvärr säljs inte autodekompringen lös utan bara kammen som helhet. Skulle det verkligen vara ringen så har jag sådana liggande på hyllan.

Jag bor tyvärr lite långt bort för att hjälpa dig lite smidigt men gå in på soe.se och leta upp Karl Hagenblad i Åby, han är en av få som skulle få skruva med mina grejer.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Ingen koll på hur det är med 660:n men min ttr är snudd på omöjlig att sparka igång om belysningen är på.
Blir för kass gnista och den surar ner sig.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Det är nästan nostalgiskt att läsa denna tråd, för mig tog det säkert två veckor att få till rätt knyck.

Vi är många som varit där...

Jag var med en kompis som köpte en Honda 600 (XR?) på 80-talet. Det var brått att åka och titta så vi for iväg utan att ens ha med en hjälm. Säljaren kom ut och kickade igång den på första. Kompisen fick låna ett vurpollon och åkte iväg på provtur men fick motorstopp vid första trafikljuset.
Då tänkte han att det är ju bara att starta den igen men se det var det inte alls det. Efter en lång stund kom han ledandes motorcykeln. Ägaren kickade igång den på första, igen, och provturen kunde fullföljas. Hojen ansågs vara i gott skick och affären gjordes upp men vi var tvugna att åka och hämta hjälm och kläder.

När vi kom tillbaka efter nån timme så tog han på sig kläder och hjälm för att åka hem. Tio munuter senare stod han avklädd och svettig... Det var bara att bita i det sura äpplet och be den tidigare ägaren komma ut och starta motorn men nu inträffade det fasansfulla. Han var inte hemma!

Till slut, när vi båda var så trötta så vi nästan grät bogserade vi igång den efter bilen med ett lånat hundkoppel.

Några veckor senare startade den alltid på första igen.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det är svårt att kicka utan fungerande autodekomp. Jag skulle dock säga att det är väldigt överdiagnostiserat med utsliten autodekomp. Precis lika vanligt att någon har klåpat sig när de satt ihop grejerna. Av de LC4 jag felsökt pga problem med autodekompen har mer än 50% varit felaktig montering eller fel ventilspel. Tyvärr säljs inte autodekompringen lös utan bara kammen som helhet. Skulle det verkligen vara ringen så har jag sådana liggande på hyllan.

Jag bor tyvärr lite långt bort för att hjälpa dig lite smidigt men gå in på soe.se och leta upp Karl Hagenblad i Åby, han är en av få som skulle få skruva med mina grejer.

När jag ställde ventilerna upptäckte jag en del flytande packning runt toppen... Så att någon har varit in där och röjt runt finns ju en risk för...
Det måste vara avgasventilerna som styr autodekompen va? När jag ställde de nu så ställde jag ganska tighta 0.15 på både insug och avgas. 0.15 gick in utan större problem ändå, 0.20 inte alls. Borde jag prova att sätta lite lösare avgas innan jag fortsätter leta vidare?


Återigen, tack för alla ni som svarat och vill hjälpa till! Uppskattas MASSOR! :kär:krama
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När jag ställde ventilerna upptäckte jag en del flytande packning runt toppen... Så att någon har varit in där och röjt runt finns ju en risk för...
Det måste vara avgasventilerna som styr autodekompen va? När jag ställde de nu så ställde jag ganska tighta 0.15 på både insug och avgas. 0.15 gick in utan större problem ändå, 0.20 inte alls. Borde jag prova att sätta lite lösare avgas innan jag fortsätter leta vidare?


Återigen, tack för alla ni som svarat och vill hjälpa till! Uppskattas MASSOR! :kär:krama

Flytande packning sitter där från fabrik. Men en cykel från -04 lär ha varit öppnad...

Det är en liten ring som ger ena avgasventilen en touch så den släpper ut lite komp. Ju mindre spel på ventilen desto mer dekomp.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Flytande packning sitter där från fabrik. Men en cykel från -04 lär ha varit öppnad...

Det är en liten ring som ger ena avgasventilen en touch så den släpper ut lite komp. Ju mindre spel på ventilen desto mer dekomp.

Så då kan det vara en idé att prova 0.10 på avgasventilerna för att ge mindre spel på ventilen, för att försöka få liv i autodekompen igen? Borde man matcha insugsventilerna då med, eller ligger dom bäst kvar på 0.15?

Tack för alla svar Boris, du anar inte hur uppskattat det är! :hej
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Så då kan det vara en idé att prova 0.10 på avgasventilerna för att ge mindre spel på ventilen, för att försöka få liv i autodekompen igen? Borde man matcha insugsventilerna då med, eller ligger dom bäst kvar på 0.15?

Tack för alla svar Boris, du anar inte hur uppskattat det är! :hej

Börja inte meka med en fungerande hoj, -lär dig kicka den i stället !!!!
Hårda ord men det är fakta :fakta
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Börja inte meka med en fungerande hoj, -lär dig kicka den i stället !!!!
Hårda ord men det är fakta :fakta

Självklart kommer jag fortsätta försöka hitta något knyck som passar hojen, men med svart på vitt så är jag nu 100% säker att autodekompen inte klickar och funkar som den ska. Även om jag hittar ett sätt att starta hojen så vill jag inte ha en "ofräsch" svårstartad hoj, den ska vara 100%ig och lättstartad:tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De där me autodekompen har jag själv aldrig hört eller lagt någon större vikt på...
De går att hitta rätt läge å få igång den utan att äns använda den manuella dekompen...
Vet flera å även jag själv som kicka å inte fått igång hojen... Ingen är världsmästare på de efter 5 min...
Bara träna, så kommer det me tiden... Även om de är surt nu så blir,det bara bättre me tiden...

Jag har flera Ktm:er å alla är inte lika så de skiljer sig mellan varje även av samma modell...
Hojar är som kvinnor, ser nästan lika ut men skiljer sig mycke när man kommer till dom små viktiga detaljerna...:D
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nu när jag läser dina problem med att kicka igång hojen så stryker jag KTM 660 som ett potentiellt köp :)
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Min 660 ville ha ett par pumpningar/vrid på gasen innan man kickade för att gå igång snällt (och som alla andra sagt, ingen gas medan man kickar). Sen är det bara tekniken kvar. :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så då kan det vara en idé att prova 0.10 på avgasventilerna för att ge mindre spel på ventilen, för att försöka få liv i autodekompen igen? Borde man matcha insugsventilerna då med, eller ligger dom bäst kvar på 0.15?

Tack för alla svar Boris, du anar inte hur uppskattat det är! :hej

Du kan prova att tillfälligtvis ställa ner avgasspelet till 0,10 för att höra om du får klick från autodekompen då. Kör dock inte omkring med det på sikt. Rör inte insugarna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu när jag läser dina problem med att kicka igång hojen så stryker jag KTM 660 som ett potentiellt köp :)

Det tycker jag inte du skall göra. En korrekt injusterad 660 kan min mormor kicka igång.

För övrigt så håller jag på att totalrenovera en 660 som blir klar om 3 veckor. Allt nytt i motorn, garanterat korrekt justerat och lättstartad. Säljes till högsbjudande :D
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tyvärr säljs inte autodekompringen lös utan bara kammen som helhet. Skulle det verkligen vara ringen så har jag sådana liggande på hyllan.

Om jag tar ut kammen ur motorn, går det då att byta ut bara själva decompen på kammen? Det är ju samma jobb, men då kanske man slipper köpa en 15cm lång del för 3000 på ktmshop... :tungan finns det några pålitliga tyska sidor eller dyligt som du haft bra erfarenheter med, som inte levererar en banan till kamaxel? Den är ju ändå ganska kort, så om dom lyckas böja den ska det väl till en del våld...
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Vi är många som varit där...

Jag var med en kompis som köpte en Honda 600 (XR?) på 80-talet. Det var brått att åka och titta så vi for iväg utan att ens ha med en hjälm. Säljaren kom ut och kickade igång den på första. Kompisen fick låna ett vurpollon och åkte iväg på provtur men fick motorstopp vid första trafikljuset.
Då tänkte han att det är ju bara att starta den igen men se det var det inte alls det. Efter en lång stund kom han ledandes motorcykeln. Ägaren kickade igång den på första, igen, och provturen kunde fullföljas. Hojen ansågs vara i gott skick och affären gjordes upp men vi var tvugna att åka och hämta hjälm och kläder.

När vi kom tillbaka efter nån timme så tog han på sig kläder och hjälm för att åka hem. Tio munuter senare stod han avklädd och svettig... Det var bara att bita i det sura äpplet och be den tidigare ägaren komma ut och starta motorn men nu inträffade det fasansfulla. Han var inte hemma!

Till slut, när vi båda var så trötta så vi nästan grät bogserade vi igång den efter bilen med ett lånat hundkoppel.

Några veckor senare startade den alltid på första igen.

Minnet är tämligen suddigt men vill minnas att när jag köpte hojen hade säljaren en gipsad fot (!) och en toffla på den andra. Han tyckte säkert det var roligt första gångerna vi inte lyckades starta hojen men mindre roligt när min bror fick stopp under provkörningen. Fick köra ikapp med bil så säljaren kunde sparka igång hojen :lol Detta var på Hönö så vi hade ännu en start att se fram mot efter färjan. Roliga tider.

Edit: tofflan byttes säkert mot en crosstövel vid kickandet, minns bara att första intrycket var magnifikt.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Min 660 ville ha ett par pumpningar/vrid på gasen innan man kickade för att gå igång snällt (och som alla andra sagt, ingen gas medan man kickar). Sen är det bara tekniken kvar. :tummenupp

Likadant på min Husqvarna. Två snabba knyck på rullen, sen hands off tills den knattrat på tomgång ett tag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top