Ktm 660 -04 startade hos säljaren, inte när jag kom hem...

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
ställ dig på en pall eller liknande när du kickar så går det lättare. dra kolven strax över toppläget innan du stampar till.

och kolla bensinkrnen
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hahaha min yamaha tt 768cc har 14,3:1 i komp o man missar inte frivilligt med det kompet när man enbart har kick.. som boris säger att starta en stånka då är det teknik som gäller..
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Har du inte ens fått igång den på rullstart? Isf, går den som den ska när den väl går?

När jag hade 660 stog den i ett garage så man kunde rulla den nerför en grusväg. Tror jag rullstartade på 2/3. Fuskade med ett pekfinger på dekompen så inte hjulet låser.


TAAAACK!!! :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

https://www.youtube.com/watch?v=y6VwJ6vAiO8


Fick igång den i en backe med både mig och flickvännen som tyngd, annars släpade det bara, även med decompen :tungan Varmkörde den lite för att direkt kunna byta olja nu när jag fått den varm. Mitt under oljebytet slog ångesten till... Kom på att jag var tvungen att starta eländet igen för att blöda ur systemet.... :banana När tiden var kommen, så kickade jag ju självklart förgäves, men backen funkade igen... Ser ju lite tattigt ut med saknade kåpor, ingen hjälm eller något, sunkiga meck-kläder, och hojen som hostade ut (lite såklart...) olja ur ramen. Kändes schtekiGt :rofl

Dödade den, drog åt oljepåfyllningen vid styrkronan, och sprang exalterad likt ett barn på julaftonsmorgon in för att hämta hjälm och ryggskydd. Kickade såklart, FÖRGÄVES har vi nu lärt oss :D För att sen starta den i backen igen... JÄVLA BAJSHOJ! Den vägrade att starta igen, efter 4 försök gav vi upp. Hojen vann. Jävla skit :tungan Så sjukt irriterande att jag hela tiden haft sikte på en 625... Sen av oklar anledning :confused::confused: så i sista sekund så slog hjärnan om och tänkte ''Men satan vad manligt det är med kick... det blir en 660!'' SOM OM INTE 625AN SKULLE HA KICK?!?!? :D:D:D

Jaja, den gick bra som stryk när den VÄL startade, kändes hur tight och fin som helst hela hojen. Nu blir det väl bara till att göra som alla andra att starta hojen på 1-2 kicken.... Känns nog mer aktuellt i dagsläget att byta till 625 :gnissla:huvet Funkar ju inte att bara kunna starta i nedförsbackar med 2 pers på hojen.....

Men tack H3dlund! :) Du har gett nytt hopp för att försöka lite till iallafall :Bugar
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
För helvete, vem runt stockholm kan lära grabben o kicka ???
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
För helvete, vem runt stockholm kan lära grabben o kicka ???

Haha :D:tungan Har faktiskt fått några hjältar i PM som erbjudit sig, men vill ju inte släpa hit någon i onödan :7peta Bor granne med en mc-klubb, ska dit och muta dom lite nu i veckan.

Men jag fattar för mitt liv inte hur oförlåtande en hoj kan vara? Har som sagt kickat en xr650 en hel jäkla del, inga konstigheter alls. Gör precis som alla säger, men aldrig någon lycka... Är inte ovan att kicka, men som folk skriver vilt på internet så är den här modellen lite säregen. Får jag hoppas åtminstone? :gnissla
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Alla hojar är lite olika med kickteknik, mängd gas och hur knycken sitter.

Strular du till det så surar du ner den, då kommer den aldrig o starta. Enklast är då att stänga kranen, lägg hojen på sidan så förgasaren tömmer sig själv. Kicka ett par ggr med stängd kran, oftast startar den då och så kan du öppna kranen så den håller sig vid liv.
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Behöver ju inte vara rädd för att någon ska ta den och åka iväg på den i alla fall låter det ju som
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Sluta strula runt, besvara något av dina PM och låt någon som kickat LC4 förr visa hur det ska göras.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Alla hojar är lite olika med kickteknik, mängd gas och hur knycken sitter.

Strular du till det så surar du ner den, då kommer den aldrig o starta. Enklast är då att stänga kranen, lägg hojen på sidan så förgasaren tömmer sig själv. Kicka ett par ggr med stängd kran, oftast startar den då och så kan du öppna kranen så den håller sig vid liv.

Det är ju det som känns så tråkigt, att jag gör ju det efter 3-4 kick :huvet Samma var det ju såklart med xr650n... När den blev sur så stängde jag kranen, höll full gas och kickade runt motorn 5-10 gånger med decompen, påt igen och brum brum. Men den här rackaren... Nix! :tungan Platt fall :tungan
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skratta inte nu men jag hade samma historia med min 450.
Säljaren gled förbi och sparkade igång den på första kicken, jag kickade mig blå.

Nu till det fåninga: jag sitter uppe på tanken när jag kickar.
Känns HELT kraftlöst men den startar då. Har aldrig fattat varför det är så men det funkar varje gång.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har haft både en 625 Supercomp med enbart kick och en 660 smc, båda har behövt lite olika tekniker med kicken, 625 =dra ut choken, fullgas en gång, kicka runt tills du hör klicket, trampa till hela vägen ner utan att röra gasen=:banana
660=samma procedur men den ville att man kickade runt ett halvt varv till efter decompklicket innan man kickade. Viktigt att aldrig gasa när du kickar. Om hojen blivit sur kan du kicka den torr genom att hålla in decompen HÅLLA FULL GAS och kicka 20 ggr, efter det kicka enligt ovan igen, fast utan choken. Gör man rätt är det inga problem.
Lycka till!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har haft både en 625 Supercomp med enbart kick och en 660 smc, båda har behövt lite olika tekniker med kicken, 625 =dra ut choken, fullgas en gång, kicka runt tills du hör klicket, trampa till hela vägen ner utan att röra gasen=:banana
660=samma procedur men den ville att man kickade runt ett halvt varv till efter decompklicket innan man kickade. Viktigt att aldrig gasa när du kickar. Om hojen blivit sur kan du kicka den torr genom att hålla in decompen HÅLLA FULL GAS och kicka 20 ggr, efter det kicka enligt ovan igen, fast utan choken. Gör man rätt är det inga problem.
Lycka till!

Vilka personligheter de är :crash
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skratta inte nu men jag hade samma historia med min 450.
Säljaren gled förbi och sparkade igång den på första kicken, jag kickade mig blå.

Nu till det fåninga: jag sitter uppe på tanken när jag kickar.
Känns HELT kraftlöst men den startar då. Har aldrig fattat varför det är så men det funkar varje gång.


Mest kraft i början av kickrörelsen = annan vinkel.

Eller så är det så att den jordar lite extra genom pungen. Kittlar det till lite när den brakar igång?
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Har haft både en 625 Supercomp med enbart kick och en 660 smc, båda har behövt lite olika tekniker med kicken, 625 =dra ut choken, fullgas en gång, kicka runt tills du hör klicket, trampa till hela vägen ner utan att röra gasen=:banana
660=samma procedur men den ville att man kickade runt ett halvt varv till efter decompklicket innan man kickade. Viktigt att aldrig gasa när du kickar. Om hojen blivit sur kan du kicka den torr genom att hålla in decompen HÅLLA FULL GAS och kicka 20 ggr, efter det kicka enligt ovan igen, fast utan choken. Gör man rätt är det inga problem.
Lycka till!

Ska absolut prova att ta ner kicken en halv kick längre efter tdc innan jag kickar. Men det där decomp-klicket... Jag får hybris på den! Varför har jag aldrig hört det på min? På alla videos jag sett på youtube så finns där verkligen ett skarpt klick... Min saknar det? Hur jag vet att jag är vid tdc är att jag kickar runt någon gång med decompen, släpper decomp och kickar runt tills det tar STOPP, decompar förbi första 'hacket' och sen brunstar jag till, men inte hojen :D Stör mig fett på att jag inte har något klick? Är det det som jag/hojen gör fel?
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Det är nästan nostalgiskt att läsa denna tråd, för mig tog det säkert två veckor att få till rätt knyck.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Efter lite mer noggranna sökningar på amerikanska sidor så kan jag med säkerhet säga att min motors auto-decomp är utsliten och inte längre fungerande. Finns där inget klick. Men jag har ändå inte riktigt fattat dens funktion utanför elstarten? Är det någonting som bör bytas? 3k för en ny sån del, summan är försumbar, men meck-tiden är oönskad...

Någon som vet om det kommer störa någon funktion? Mer svårstartad på kick då den har svårare att följa upp nästkommande varv efter kick?

Tack för alla som har svarat hitintills!! :hej:krama
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Idag saknas det teknik att veva eller kicka igång stora förbränningsmotorer eftersom dom flesta har elstart.
Det var inget ofarligt " hantverk" att handstarta en stor motor. Det var många som fick fot?kador eller sönder slagna tummar när motorn gjorde en "baktändning".
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en XT600 med högkompskolv, jag trampade vant igång den åt köparen. Han ringde från Skåne och fick aldrig igång den igen:D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top