Ktm 660 -04 startade hos säljaren, inte när jag kom hem...

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Gott folk! (Förlåt mig Boris, förstår att du tycker att jag är tjatig och hattig... :hihi)

Rubriken är nog nästan mer informativ än vad man kan förstå. Efter ha jobbat hela dagen så lämnade jag Göteborg vid 15 tiden med ett oneway släp. Ankomst Målilla, Hultsfred drygt 3 timmar senare, trött och samtidigt stressad, ville inte komma hem senare än 02 till Stockholm. Säljaren, jättetrevlig ung grabb sålde en 660smc -04 åt sin bror, själv körde han en 640 men använde ju såklart sin ELSTART till vardags. Iallafall så lyckades han få igång hojen på 7-8 kick, man såg på han att han inte hade någon speciell teknik, han bara kickade rakt av. Körde en kort provtur och sen swish swish, papper papper, upp på släp.

Väl hemma, så får jag inte ens en GNUTTA liv i den? Är mycket väl medveten om att jag nog kvalar in i kategorin som kommer bli knäckt av sin ''nya'' 660... Överallt man läser så står det att 660 är ''a cunt of a bike to start'' men jag tog nog det uttrycket för lätt ändå :hihi:hihi

Efter drygt 100-150 kickar med olika metoder och förslag ifrån internet så har hojen inte ens pruttat. Högerknät blöder, och även handlederna efter jag puttat hojen upp för den brantaste backen i området ett par gånger. VILKET JÄVLA KOMP I MOTORN! Att springstarta känns lite uteblivet... Fick knappt ens runt motorn på femman med en tajmad ''rumpan en meter ovan sadeln, studs och DUNS''...

-Ventilerna är nyställda och fyrdubbelkollade, dom är inom spec nu. (70-80 kick avlagda innan jag ställde ventilerna, så är inte pga det)
-Ny bensin i tanken, tömt förgasaren och spolat igenom med ny bensin (inte rengjord, bara spolat igenom)
-Nytt tändstift
-Gnista finns
-Tändstiftet blir blött

Och inte ens en prutt? :huvet Provat med startgas också...

Hur FAN kan hojen starta hos säljaren, men 3 och 40 på ett släp senare så är den stendöd? :tuttar

Känns på något sätt som att någon kontakt eller dylikt, någon startspärr måste ha hoppat ur eller blivit knasig efter släpfärden hem, men då bör jag väl inte ha gnista? Om gnista finns, så bör väl elektroniken vara som den ska. Finns det något sätt att mäta upp hur stark/frisk gnistan är? Har ju hört om en del folk som har gnista utanför motorn, men när kompet spelar in inne i motorn så orkar inte gnistan längre... :arsele


Långt jäkla inlägg, men jag är fan less nu :D Svetsa på ett drev på en slagborrmaskin och hålla mot kedjan = elstart???? :gnissla:gnissla

Någon annan som varit i min sits med LC4? Alternativt har någon idé om hur jag får igång fanskapet?

Tack på förhand hurrni :krama :krama

(Redigering): Flertalet 660 på youtube och Blocket brukar säljaren/brukaren säga att hojen alltid startar på 1-2 kicken. Någonting måste alltså vara lite ofräscht på min hoj? Jag kan omöjligen ha kickat en miljon gånger med sådan oprecision att hojen inte visat liv alls...
 
Last edited:

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
If you have spark, then it is not any spärr, i would try just a zip of oil to cylinder and brake cleaner/startgas after that.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Har du inte ens fått igång den på rullstart? Isf, går den som den ska när den väl går?

När jag hade 660 stog den i ett garage så man kunde rulla den nerför en grusväg. Tror jag rullstartade på 2/3. Fuskade med ett pekfinger på dekompen så inte hjulet låser. Lätt att bara rulla ut den ibland när man inte orkade kicka. :D

Enda gångerna jag haft startproblem var när man fått tjuvstopp nån gång mitt i sommaren och man kickat den sur.

Så hur kickar du?

Kallstart:
-Full choke
-Håll in dekomp och kicka runt motorn några varv, blippa 2-3ggr på gasen under tiden
-Leta upp kompläge, tryck dig förbi lite grand med hjälp av dekompen
-Släpp upp kicken helt och STAMPA med hela din vikt hela vägen ner! (ingen gas vid kickning!)

Då startar den på första kicken. :krama
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Har du inte ens fått igång den på rullstart? Isf, går den som den ska när den väl går?

När jag hade 660 stog den i ett garage så man kunde rulla den nerför en grusväg. Tror jag rullstartade på 2/3. Fuskade med ett pekfinger på dekompen så inte hjulet låser. Lätt att bara rulla ut den ibland när man inte orkade kicka. :D

Enda gångerna jag haft startproblem var när man fått tjuvstopp nån gång mitt i sommaren och man kickat den sur.

Så hur kickar du?

Kallstart:
-Full choke
-Håll in dekomp och kicka runt motorn några varv, blippa 2-3ggr på gasen under tiden
-Leta upp kompläge, tryck dig förbi lite grand med hjälp av dekompen
-Släpp upp kicken helt och STAMPA med hela din vikt hela vägen ner! (ingen gas vid kickning!)

Då startar den på första kicken. :krama

Håller med här, jag använde samma teknik när jag hade min.
Full choke och använd decompen för att komma i rätt läge.
Ägaren innan mig hade en annan teknik, han körde tre hela varv med kicken med dekompen indragen, sen när han var på väg ner en fjärde gång så släppte han ut dekompen samtidigt som han tryckte till med full kraft. Kanske kan funka för dig?
Lättast är ju också att stå bredvid hojen och kicka med högerfoten för att få mer kraft.
 
Last edited:

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Har du inte ens fått igång den på rullstart? Isf, går den som den ska när den väl går?

När jag hade 660 stog den i ett garage så man kunde rulla den nerför en grusväg. Tror jag rullstartade på 2/3. Fuskade med ett pekfinger på dekompen så inte hjulet låser. Lätt att bara rulla ut den ibland när man inte orkade kicka. :D
Nä, det är det som gör det ännu vidrigare, att jag inte fått igång den alls :tungan När jag försökte rulla igång den så vann kompet... Bakdäcket bara låste så fort jag släppte ut kopplingen. Om man bara använder decompen en gnutta för att som du säger göra det lättare att inte låsa hjulet, kan motorn starta ändå, då? Man kan inte skada decompen? :va

Håller med här, jag använde samma teknik när jag hade min.
Viktigt att inte röra gasen utan full choke och använda decompen för att komma i rätt läge.
Ägaren innan mig hade en annan teknik, han körde tre hela varv med kicken med dekompen indragen, sen när han var på väg ner en fjärde gång så släppte han ut dekompen samtidigt som han tryckte till med full kraft. Kanske kan funka för dig?
Lättast är ju också att stå bredvid hojen och kicka med högerfoten för att få mer kraft.
Det är det som är så irreterande, att det är exakt så jag har gjort i hundratals kick nu :zpy Därför jag börjar misstänka att något är knas... Lånade min brors Xr650 (bara kick) när jag sålde min förra hoj, och den var inga problem alls att få igång. Samma teknik med kicken som nu.

Tack för era svar! :) Ska prova det där med att smygtrycka lite på decompen i nedförsbacken. Men det känns ändå som om gnistan försvinner inne i motorn? Blir bara mer och mer irreterad när man läser om hur man ska starta hojen på första kicken, och hur jag följer det till punkt och pricka, men INGET liv på en jäkla massa kick :D :tungan
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Bakdäcket bara låste så fort jag släppte ut kopplingen. Om man bara använder decompen en gnutta för att som du säger göra det lättare att inte låsa hjulet, kan motorn starta ändå, då? Man kan inte skada decompen? :va

Använde den bara för att få snurr på bakhjulet, så trycker bara in den lite grand en kort stund. Om det är skadligt eller ej vet ej, det funkade för mig iaf.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Använde den bara för att få snurr på bakhjulet, så trycker bara in den lite grand en kort stund. Om det är skadligt eller ej vet ej, det funkade för mig iaf.

Jag har en jäkla massa hopp för den här metoden! :D:D Hoppas stenhårt på att det ska funka, men det får tyvärr vänta till imorgon, behöver putt-hjälp upp för backen... Till mitt försvar så är det en brand backe! :gnissla:gnissla Att putta igång brukar ju generellt sett vara lite mer förlåtande än kick... Det vore då riktigt förundransvärt om jag skulle ha fel teknik att sitta på hojen och släppa ut kopplingen... :tungan:smasha
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag kände exakt likadant första veckan med Husa 650. Det var bara kass teknik från min sida.
Problemet är att för att få in tekniken behöver man öva men efter några misslyckade försök har man surat ner den så pass att den inte kommer starta ens med rätt teknik. Enklast är att lära sig från någon som kan visa på ens egen hoj.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Jag kände exakt likadant första veckan med Husa 650. Det var bara kass teknik från min sida.
Problemet är att för att få in tekniken behöver man öva men efter några misslyckade försök har man surat ner den så pass att den inte kommer starta ens med rätt teknik. Enklast är att lära sig från någon som kan visa på ens egen hoj.

Det är så jävligt alltså? :gnissla Stackars leder :D Problemet är att jag är mer eller mindre själv med motard i min byhåla... Har bara massa tyska youtubeklipp att gå efter :tungan
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Till er som kickat !660! Inte 625 eller 640! :crash Har ni ett ''tdc klick'' på era hojar? Typ som denna: https://www.youtube.com/watch?v=xNPMUd9OH58 30 sek in i videon. Det ska ju vara auto decomp som ska klicka vid tdc, men visst fan har inte 660 auto decomp? Min har då inget klick iallafall...

Jo, så lät det på min med. Det enda jag använde dekompen på styret till var för att jag enkelt skulle komma fram till TDC. Oftast räckte det med att hålla in dekompen för att trycka ner första centimetrarna på kicken, sen gick det lättare.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Jo, så lät det på min med. Det enda jag använde dekompen på styret till var för att jag enkelt skulle komma fram till TDC. Oftast räckte det med att hålla in dekompen för att trycka ner första centimetrarna på kicken, sen gick det lättare.

Det var som fan! :va Trodde inte att 660n hade det klicket iom ingen elstart... Då känns det som ett problem att min inte har det där klicket med andra ord..... :va:va
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Det var som fan! :va Trodde inte att 660n hade det klicket iom ingen elstart... Då känns det som ett problem att min inte har det där klicket med andra ord..... :va:va

Vill minnas att det var så i alla fall, tror dock inte det lät lika tydligt som i videon.
Hade gärna gått ut i garaget och provat såklart, men den såldes förra året (till en kille som inte heller fick igång den i början, denna trådstart kunde varit hans, hehe).
Låt någon annan bekräfta det också innan du börjar rota. :)
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Vill minnas att det var så i alla fall, tror dock inte det lät lika tydligt som i videon.
Hade gärna gått ut i garaget och provat såklart, men den såldes förra året (till en kille som inte heller fick igång den i början, denna trådstart kunde varit hans, hehe).
Låt någon annan bekräfta det också innan du börjar rota. :)

Det kanske bara är jag som är för stolt för att erkänna att det kanske är min kick teknik som faktiskt är helkass för LC4... Men när man youtubar kallstarter på 660 så gör jag iallafall i mina ögon och öron exakt likadant :D Men som du skrev ''till en kille som inte heller fick igång den i början'' så verkar det bra jäkla vanligt att personer inte får igång sina hojar i början... :gnissla Är det svart magi som gäller? :gnissla
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men sluta nu upp att felsöka cykeln. Kunde säljaren kicka igång den med lätthet så är det inte där felet sitter. I med ett fräscht tändstift och cross-stövel på vänsterfoten och träna på kicktekniken.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Men sluta nu upp att felsöka cykeln. Kunde säljaren kicka igång den med lätthet så är det inte där felet sitter. I med ett fräscht tändstift och cross-stövel på vänsterfoten och träna på kicktekniken.

Haha, men det är ju såååå irreterande :gnissla:gnissla Jaja... :död Ska prova H3dlunds variant med att försöka hjälpa till med decompen vid springstart. Bara hojen startar en SNABBIS åtminstone så att jag får upp lite glöd så vore det bra :banana

Ska försöka hitta det där jäkla tdc klicket som min hoj än så länge inte uppvisat heller :tungan
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag kickar igång me vänster benet å grenslar över hojen... Klart lättare än me höger vid sidan av hojen... Men alla får göra som dom vill för att få igång sin hoj...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En klassiker är väl att du glömde bensinkranen på under transporten: vibrationer och tyngdkraft har sedan fyllt motorn med bränsle...

Kolla det först.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top