Nybörjartjej behöver tips och inspiration att komma igång

Vicsen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2017
Ort
Linköping
Hoj
ingen ännu
Hej!

Med risk för att ge mig in i fel forum så ger jag detta ett försök.
Jag är en snart 30årig tjej som äntligen bestämt mig för att uppfylla min dröm och ta mc-kortet. Detta har varit en stor dröm men har aldrig riktigt kommit till skott.

Jag skulle så mycket behöva lite tips här.
1. Hur väljer man körskola? Finns det någon bra i Linköping?
2. Val av utrustning. Det mesta finns lättillgängligt på nätet men finns det någon fördel att köpa i butik?
3. Val av mc. Jag har hitills fastnat för en hornet-900, den ser trevlig ut men undrar samtidigt om det finns cyklar som är mer anpassade för tjej osv.

Idealet för min del hade varit att kombinera körskola och övningskörning med någon privat då jag som bilchaufför är defensiv och inte alls särskilt tung på gasen. Hade gärna haft kvantiteten av körtimmar i ryggen när det är dags. Vet ni hur man kan gå tillväga för att söka någon att köra med privat? Förra året la jag ut en annons på blocket men den resulterade snarare i raggningsmail vilket inte är syftet.

Hoppas på supermycket bra tips här nu!
Tack på förhand!

/Vicsen
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride

Vicsen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2017
Ort
Linköping
Hoj
ingen ännu
Tack så mycket för båda tipsen. På den första sidan fanns det riktigt mycket bra läsning också. :)
Att söka efter handledare på Facebook känns lite väl påträngande tänker jag. Hoppas på att det finns andra tips på det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej!

Med risk för att ge mig in i fel forum så ger jag detta ett försök.
Jag är en snart 30årig tjej som äntligen bestämt mig för att uppfylla min dröm och ta mc-kortet. Detta har varit en stor dröm men har aldrig riktigt kommit till skott.

Jag skulle så mycket behöva lite tips här.
1. Hur väljer man körskola? Finns det någon bra i Linköping?
2. Val av utrustning. Det mesta finns lättillgängligt på nätet men finns det någon fördel att köpa i butik?
3. Val av mc. Jag har hitills fastnat för en hornet-900, den ser trevlig ut men undrar samtidigt om det finns cyklar som är mer anpassade för tjej osv.

Idealet för min del hade varit att kombinera körskola och övningskörning med någon privat då jag som bilchaufför är defensiv och inte alls särskilt tung på gasen. Hade gärna haft kvantiteten av körtimmar i ryggen när det är dags. Vet ni hur man kan gå tillväga för att söka någon att köra med privat? Förra året la jag ut en annons på blocket men den resulterade snarare i raggningsmail vilket inte är syftet.

Hoppas på supermycket bra tips här nu!
Tack på förhand!

/Vicsen

1. Ingen aning.
2. Fördelen med att köpa i butik är att du kan prova passform på allt, men särskilt hjälm.
3. Köp den hoj du gillar. Skit i huruvida det är en tjej eller killhoj, för det är hojar. :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Handledare:

Ring någon SMC-representant i Linköping och fråga när de har klubbfika nästa gång.

Handledare är sedan inga som helst problem.
 

Vicsen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2017
Ort
Linköping
Hoj
ingen ännu
Tack :) Har ansökt om medlemskap hos SMC nu så tar det efter det. Testade även att posta på facebook. Får se om det ger något resultat.
 

tibbetiger

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2016
Ort
Linköping
Hoj
ER-6F -13
Hej!

Kul med fler som är intresserade av att köra hoj! När jag tog kortet så körde jag hos Magnussons, det gick väldigt smidigt för min del med kortet hos dom!

När det gäller handledare så kan jag tänka mig att ställa upp, då jag redan är handledare åt ett par stycken! Jag finns i Johannelund för övrigt!

/Tobbe
 

Vicsen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2017
Ort
Linköping
Hoj
ingen ännu
Åh skulle du kunna tänka dig det? Vore verkligen helt grymt att stödköra med någon förutom körskolan. Vore evigt tacksam.
Då jag är helt grön på detta skulle jag även kunna behöva lite tips på någon billig och bra övningscykel för att möjliggöra övningskörningstillfällena.
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Hej!

Med risk för att ge mig in i fel forum så ger jag detta ett försök.
Jag är en snart 30årig tjej som äntligen bestämt mig för att uppfylla min dröm och ta mc-kortet. Detta har varit en stor dröm men har aldrig riktigt kommit till skott.

Jag skulle så mycket behöva lite tips här.
1. Hur väljer man körskola? Finns det någon bra i Linköping?
2. Val av utrustning. Det mesta finns lättillgängligt på nätet men finns det någon fördel att köpa i butik?
3. Val av mc. Jag har hitills fastnat för en hornet-900, den ser trevlig ut men undrar samtidigt om det finns cyklar som är mer anpassade för tjej osv.

Idealet för min del hade varit att kombinera körskola och övningskörning med någon privat då jag som bilchaufför är defensiv och inte alls särskilt tung på gasen. Hade gärna haft kvantiteten av körtimmar i ryggen när det är dags. Vet ni hur man kan gå tillväga för att söka någon att köra med privat? Förra året la jag ut en annons på blocket men den resulterade snarare i raggningsmail vilket inte är syftet.

Hoppas på supermycket bra tips här nu!
Tack på förhand!

/Vicsen

Tog mitt körkort på Wasens vid sporthallen typ, körde med ägaren Usama som var hur bra som helst och riktigt trevlig. Bjöd till o med på en lektion gratis för han tyckte det var för dåligt sopat på svistad en gång när vi var där och skulle träna på undanmanöver. Så vi tränande på lite annat istället och så fick jag en ny lektion av honom.
Tjejen tog sitt kort på mangnusson och var inte alls nöjd då hon fick byta lärare 3ggr då någon skulle ha semester, en skulle operera sig osv. Så hon fick börja om från början med dom två sista lärarna för dom ville se vad hon kunde och hur hon låg till. Så hon fick köpa extra lektioner utöver dom tio som ingick i hennes paket, vilket kostar onödiga pengar i slutändan.

När det kommer till utrustning så provade jag en hel del i butik för att hitta rätt storlek och så köpte jag en del av sakerna online när det skilde mycket i pris och det som inte skilde mycket köpte jag i butik.

Skulle skita fullständigt i om hojen skrek kille eller tjej. Prova o kläm på olika hojjar och köp sen den som tilltalar dig och din plånbok.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
En annan fördel med att köpa i butik är att man utan större problem kan tjata till sig "paketpris", typ 15-20%. Dessutom kan jag tycka det är lite ruttet att stå och prova grejor i butik och sen springa hem och handla från nätet.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Fransson & Israelson, en av de bättre körskolorna för MC i Linköping.

Ang. Hoj, börja med körskolans hojar, de brukar iaf ha lite variation i lager, prova vilken sort du gillar mest, fundera på varför du gillade just den och spinn vidare på det.
Rekommenderar starkt att du börjar med instruktör det första du gör så du inte hinner lära in några ovanor som du sen måste lära bort!
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
En annan fördel med att köpa i butik är att man utan större problem kan tjata till sig "paketpris", typ 15-20%. Dessutom kan jag tycka det är lite ruttet att stå och prova grejor i butik och sen springa hem och handla från nätet.

Så om du provkör en hoj i en butik som du är sugen på så köper du då ingen annan än den eftersom du har provkört den hos en handlare även fall du hittar en till fast billigare med samma utrustning och mil hos en annan handlare?

Klart man ska försöka gynna sina lokala handlare. Men skiljer det en stor summa pengar på att köpa hos dom eller på nätet i slutändan så handlar jag mina grejer på nätet tack vare den enkla anledningen att jag inte är gjord av pengar.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Så om du provkör en hoj i en butik som du är sugen på så köper du då ingen annan än den eftersom du har provkört den hos en handlare även fall du hittar en till fast billigare med samma utrustning och mil hos en annan handlare?

Klart man ska försöka gynna sina lokala handlare. Men skiljer det en stor summa pengar på att köpa hos dom eller på nätet i slutändan så handlar jag mina grejer på nätet tack vare den enkla anledningen att jag inte är gjord av pengar.

Om man medvetet går till en butik för att prova storlekar för att handla via nätet är det ruttet. Vad tror ni händer om alla skulle resonera så? Om man inte är beredd att betala lite extra för service och möjlighet att klämma och känna så köp för all del det billigaste du kan hitta på nätet, men ta då risken och eventuella kostnader för felköp själv. Blir så jävla trött på alla människor som bara tänker jag, jag, jag
 

tibbetiger

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2016
Ort
Linköping
Hoj
ER-6F -13
Håller med övriga här, testa körskolehojarna. När jag körde på Magnussons så var det en Bandit som gällde, oerhört lättkörd. Nu för tiden kör jag en ER-6, även den väldigt lättkörd. Mina "elever" kör på en Suzuki GSX 750, som också är lättkörd. Kläm och känn på olika hojar, det är rätt viktigt att du känner dig bekväm på hojen så den inte är för stor/hög!
 

Vicsen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2017
Ort
Linköping
Hoj
ingen ännu
Tack tack tack för alla fantastiska tips. Denna vecka blir det ett korståg kring stans alla körskolor för att känna av dem lite. :)
Gällande hoj och när man väl har fastnat för en, är det bästa att gå till butik för att känna sig säker eller är det relativt lugnt att köpa privat på mc-fronten. Tänker att bilar får man ju alltid se upp lite med när man själv inte är så motorkunnig.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jag resonerar som Hixman.

Dessutom, hade jag själv butik skulle jag inte gilla att ha lägga tid och pengar på att låta folk prova storlekar för att beställa från annat håll. Sen är min erfarenhet att det inte skiljer så mycket i pris vid "paketpris" alternativt när man handlar på de återkommande reorna.
 

Vicsen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2017
Ort
Linköping
Hoj
ingen ännu
Jag förstår verkligen det ni säger om utrustningen och med tanke på säkerhetsaspekten och hur viktigt det är att det sitter bra så blir så känns det ändå värt att gå upp lite i pris. :)
Hur är skillnaden mellan de olika materialen. Har sett att det ska finnas byxor i jeanstyg vilket känns jättenice men är det lika säkert som skin? Gortex verkar också ett bra alternativ, är det det bästa alternativet för en lång period?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack tack tack för alla fantastiska tips. Denna vecka blir det ett korståg kring stans alla körskolor för att känna av dem lite. :)
Gällande hoj och när man väl har fastnat för en, är det bästa att gå till butik för att känna sig säker eller är det relativt lugnt att köpa privat på mc-fronten. Tänker att bilar får man ju alltid se upp lite med när man själv inte är så motorkunnig.

Hojar brukar vara välskötta ögonstenar, men det finns rishögar som ser fina ut så ta med någon kunnig för att bedöma allmänskicket. Det brukar inte vara någon fara, men skulle ju vara tråkigt om du köpte en risig hoj som får stå stilla.

Jag förstår verkligen det ni säger om utrustningen och med tanke på säkerhetsaspekten och hur viktigt det är att det sitter bra så blir så känns det ändå värt att gå upp lite i pris. :)
Hur är skillnaden mellan de olika materialen. Har sett att det ska finnas byxor i jeanstyg vilket känns jättenice men är det lika säkert som skin? Gortex verkar också ett bra alternativ, är det det bästa alternativet för en lång period?

Generellt sett så är säkerheten sämst på billiga allväderställ, sedan kommer jeans, sedan kommer lite dyrare allväderställ, och bäst säkerhet har de dyraste allväderställen tillsammans med skinnställen.
De absolut billigaste allväderställen förintas på några sekunder när man glider på asfalten efter en krasch i 30. Så, undvik de billigaste allväderställen. MC-jeans ska du köpa med helfodring med kevlar annars är de inte något vidare att krascha i. Och MC-jeans är inte lika bekväma som vanliga jeans.
Tågordningen på viktigast till minst viktigast brukar här på sporthoj sägas vara: Hjälm, ryggskydd, handskar, stövlar, resten. Det varierar lite, men det brukar vara något sånt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förstår verkligen det ni säger om utrustningen och med tanke på säkerhetsaspekten och hur viktigt det är att det sitter bra så blir så känns det ändå värt att gå upp lite i pris. :)
Hur är skillnaden mellan de olika materialen. Har sett att det ska finnas byxor i jeanstyg vilket känns jättenice men är det lika säkert som skin? Gortex verkar också ett bra alternativ, är det det bästa alternativet för en lång period?

Om du köper ett kvalitetsställ för 12-15.000 så spelar det ingen roll om det är textil eller skinn.

Jag tycker nog att man skall börja med att köpa ett begagnat tvådelat skinnställ. Detta för att det blir enklare att köra hoj med skinnställ - du sitter fast på hojen och får kontroll på ett helt annat sätt än med textilställ. Sedan kan du komplettera med något annat när du blivit mer van förare. Tycker jag.

Ett begagnat skinnställ av bra kvalitet brukar kosta mellan 2.000 och 5.000 kr. Likaså textilställ. Prova innan du köper och ha gärna med någon som är van skinnställ och hur de skall kännas.

Jag körde första säsongerna i textilställ: Först ett billigt begagnat där jag fick hela utrustningen för 1300kr inkl hjälm, sedan ett beggat kvalitetsställ i Goretex (då insåg jag skillnaden mellan hög och lågkvalitet) Förra säsongen hittade jag ett beg kvalitetsskinnställ som kostar kring 20.000 nytt. Efter det vill jag inte ha något annat.

Eftersom man inte sliter ut ett bra skinnställ kan man lika gärna köpa begagnat.
 

Vicsen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2017
Ort
Linköping
Hoj
ingen ännu
Nu efter att ha kollat runt en hel del på olika sidor gällande utrustning så är jag ändå mer förvirrad. Den enda sidan som jag hittar där man kan skaffa kläder som sitter perfekt är en sida som heter Sharkspeed. De kan måttsy kläderna till ett bra pris vilket känns toppen. Dock som vanligt när man talar om rimliga priser så är det ibladn för bra för att vara sant, någon som har någon form av relation till Sharkspeed? Är det ok att börja med?

Dyker det upp ett begagnat ställ i rätt storlek så skulle jag ju självklart inte tveka kring det heller såklart men efter era kommentare känns det i varje fall som att skinn är att föredra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top