Bol d'Oren har tappat två cylindrar

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag har tappat de två mellersta cylindrarna under vinterns hibernering, dvs den högra tändspolen verkar inte fungera längre.


Hur felsöker jag detta bäst?


Om tändspolen lagt av, var får man tag på en ny?


Jag har läst någonstans att en CBR600-spole passar rakt av och dessutom är mycket bättre, stämmer detta?

Stift och tändkablar byttes i höstas på alla fyra.




Många frågor, dåligt med fredagsmys :(
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Skifta spolar och se om problemet följer med
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Här kommer en lista på fel och hur du hittar dem.
Först kolla stiften, även om de är nya så har modellen så pass kalla stift att de lätt slår igen. Du kan skifta stiften från 1-4 till 2-3.
Om inget händer kolla CDI boxarna, finns två som det står MPS200 på, när de är trasiga rinner baksidan ut, svart kladd, lätt att se.
Om de är ok mät pickupspolar, vet ej värden men om båda har samma motstånd så är det inte fel på dessa, följ sladden från högersida på motorn till kontakten, mät i den.
Sen kan du byta tändspole om inget annat var fel, hur de mäts på ett tillförlitligt sätt vet jag ej men du kan skifta över signalkablar och tändkablar från 2-3 och se om den går på 1-4, om inte så är spolen kass.

Alla dessa 4 fel kan och är troliga gällande CB900, att du skulle ha monterat kablarna fel är inte troligt om den funkar på 1-4
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Spolarna uppmätta till 3 Ohm på primärsidan och 12 kOhm på sekundärsidan, så inga uppenbara fel.





Jag bytte plats på spolarna och testade på nytt

Den varvar upp till 2000 varv och går på två cylindrar och om jag rycker tändkabel 1 eller 4 så dör den, precis som innan, MEN om jag rycker tändkabel 2 så börjar den gå bättre! Då varvar den till 4-5000.


Uppenbarligen får cyl 3 bättre gnista när den är ensam mottagare.





Vad fanken är det här? Jag började tro att det var de mellersta förgasarna som beckat igen men det verkar fortfarande vara relaterat till tändningen. Testade med startgas för att se om alla cylindrarna kom igång men den gick bara sämre.

@Grandell
Jag ska skifta stiften och se om det händer något och se om jag hittar CDI-boxarna
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
@Grandell
Det var stiften! Nu är det cyl 2 och 3 som går, jag byter alla fyra.

Vilka stift är bäst? Sitter NGK DR8ES på nu
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Champion är alltid bäst men jag har hört att det finns andra som tycker olika.
Min rekommendation om du ska köra NGK är DR7ES, lite varmare stift som inte kommer slå igen, åttorna är mer gjorda för fullgas i tio minuter.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top