Cykelnav - vad driver?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kan inte ett skit om cykelnav, men kan inte rullarna innanför kullager vara ett frihjul/envägslager ?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kedjan och kugghjulet bara spinner och vad jag kan se finns inget som kan haka tag och driva navet.

Jag hade detsamma på ett gammalt torpedonav och den var tyvärr utsliten bortom all räddning. Inge vidare hjälp tyvärr men det var min erfarenhet av mitt nav. Nu hade jag tur att en kamrat hittade ett likadant så det var lösningen på mitt problem! :)

Nu är den enväxlade hojen inte mitt dagliga transportmedel längre utan nu är det en hoj med treväxlat Sturmey-Archernav.

http://www.sturmey-archer.com/en/history
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja men hur de hela driver skiljer nog inte så mycket
Hihi

Jo, det skiljer sig mycket.

Precis, jag har inga växlar eller det kallas kanske 1 växel. Nja, cykelnav ser lika ut men är ändå uppbyggda på olika sätt. Mitt nav har ganska få delar men förstår mig inte på ändå. Reggade mig på happyride cykelforum där det finns experter men det tar ju en vecka innan man får börja skriva på deras forum :-/ ..jag vill ju ut och "gasa" med min DBS-cykel nu!

Återkommer när jag fixat skiten om ingen med erfarenhet råkar dyka upp här.

Ja, du kan ju fortsätta att gissa, men jag hävdar att det är dom med blått inringade rullarna som pressas ut mot navhylsan och driver navet, men vad vet jag, det kanske finns någon med erfarenhet...


torpedo.JPG
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jo, det skiljer sig mycket.



Ja, du kan ju fortsätta att gissa, men jag hävdar att det är dom med blått inringade rullarna som pressas ut mot navhylsan och driver navet, men vad vet jag, det kanske finns någon med erfarenhet...


View attachment 436515

Ja, du har rätt. Tack! Fan asså, jag missade att du skrev det så tvärsäkert i ditt tidigare inlägg..

Jag tänkte att de där var drivrullar och att de trycks ut på samma sätt som rullarna i bromsfunktionen men det var ingen funktion jag kunde se pga stenhårt skit som inte ens löstes upp i avfettningsbadet. Det fanns heller ingen räfflad friktionsyta som inne i bromscylindern som rullarna kan pressas mot men det verkar inte behövas för nu funkar skiten. Drivrullarna fick jag loss med mejsel och hammare, rengjorde och smorde upp och det funkar prima :tuttar

Info för den som behöver: Kullager och bromsfunktion ska ha tjockare fett men drivrullarna ska ha olja. Det mesta ska smörjas, annars blir det riktigt trögtrampat.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Jo, det skiljer sig mycket.



Ja, du kan ju fortsätta att gissa, men jag hävdar att det är dom med blått inringade rullarna som pressas ut mot navhylsan och driver navet, men vad vet jag, det kanske finns någon med erfarenhet...


View attachment 436515

Är det centri-fugal/petal-kraften som får navet att driva?
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Info för den som behöver: Kullager och bromsfunktion ska ha tjockare fett men drivrullarna ska ha olja. Det mesta ska smörjas, annars blir det riktigt trögtrampat.
Bara smaska på med universalfett på allt, även rullarna. Mina börjar bli riktigt slitna på trotjänaren, men maken till fiffig konstruktion alltså. Kul att det löste sig för dig, du får många mil med det navet:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi använder tre olika sorters fett i naven.
En typ universal-kullagerfett till lagren, ett tunnare till alla andra delar och ett speciellt högtemp-fett till bromsen.

Dessutom har Shimano och Torpedo/SRAM olika fett.

Sturmy Archer hänvisar vi till containern bakom huset.

Fast det funkar bra med ett tunt universalfett till allt i nödfall.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rengör allt och fyll sedan med kemisk metal och du har en fixie som du sedan säljer dyrt åt någon hipsterstockholmare och köper en ny cykel. :crash
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top