Video Ny idiotvideo från mig, Fler än jag som har detta problem?

Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
Hej! Har laddat upp en ny video när jag kör mc på vägen och då jag kör för fort och i solnedgång. Innan alla skriver att detta är extremt dumt och undrar vad jag sysslar med så är jag medveten om hur idiotiskt detta är och det är just därför jag skriver detta inlägg.
När jag sitter på hojen så älskar jag när det går fort och jag älskar kicken man får av att köra farligt, att ligga på gränsen och inte veta om man kommer klara det eller inte. Detta är ett extremt problem då det kan orsaka min död och andras fara och så fort jag kliver av hojen så undrar jag vad jag håller på med och varför kör jag såhär. Men när jag sätter mig på den nästa gång igen så känner jag mig odödlig och älskar faran.
Är det någon som känner igen sig i detta eller vet hur man börjar uppskatta att ligga och köra lagligt?
Här är videon så ser ni vad jag menar

https://www.youtube.com/watch?v=oLUIVvhq7rQ&feature=youtu.be
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Känns som om du lider av ett bekräftelsebehov.
Med tanke på titeln på ditt Youtube klipp så verkar det ju föga sant att du skäms för ditt körsätt utan mer "kolla på mig så farligt jag kör".

För Aftonbladet och gemene man såg det där kanske helgalet ut Och väldigt coolt men "dangerous night driving" njaee
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du är 17, din hjärna är inte färdig på många år, det är en av anledningarna man argumenterar för A2 med max 35kw (strypt från max 70kw) tills man är minst 20år (då har man haft två år på sig o lära sig köra hoj) eller tills man är 24 o kan ta tungt direkt. Just vi Män, pojkar har vissa delar i frontalloben o amygdala senare utvecklad än hos tjejer, det är därför man när man blir äldre oftast blir fegare o mer konsekvents tänkande än när man var yngre.

Jag var precis som du i din ålder, gjorde mycket rent farliga saker, kanske inte så olagliga men just det här med o vara på gränsen (iaf så man upplevde det då).

Kör försiktigt, gå smc kurserna, kör mer på bana som du gillar o skada dig inte, det är inte värt de ute i trafiken. Kör snabbt där de andra trafikanterna inte är för stunden, o om du möter folk eller kommer ikapp bilar sakta ner, man vet aldrig vem man möter. :tummenupp
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Alltså allt från körningen till titeln på videon till beskrivningen är ju skrattretande :rofl Som erikanton säger, du skäms inte ett dugg för det här utan horar bara efter uppmärksamhet.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Nej det här har man sätt tusen gånger och det är varken coolt eller intressant att se på. Utan att vara moralpredikant, men... skärp dig. :D Det där var rätt töntigt.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
jaja låtom ungdomen få leka - vi har själv gjort det en gång i tiden....
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Om DU tycker att du beter dig illa i trafiken så är det jättebra att du ändå är medveten om problemet. Det är iaf en bra början på att göra bättre val i trafiken.
Det finns de som aldrig erkänner sina dåliga sidor och därmed inte kan/vill göra nåt åt det.

Gasa klokt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja jisses - det där såg riktigt illa ut.
Den första bilen du kom ikapp hade inte ens bakljusen tända - voi voi, och i samma veva mötte du en moped.
Du hälsade väl inte? Sådant nöter på creddkostymen.

Ärligt: de flesta av oss har nog klippt en refug på fel sida någon gång för att det varit mer praktiskt, och avgjort litat mer på en bilist än vad vi borde gjort, men - att filma det och lägga upp det på YT?

Jag hör till dem som noterat dig här inne tidigare: ung kille med 125 som sökt sig mot Falkenberg alldeles själv - som jag uppfattade det, för att få prova på att köra bana. Bra gjort. Sådant tyder på intiativkraft och självständighet, och det är inte enkelt att gå sin egen väg om man växt upp i ett golf/seglingsghetto.
Sådant imponerar otroligt mycket mer än bleka spökgöstaklipp i 1/8-dels tempo.


En gång hade vi ett av världens starkaste flygvapen. Många plan i luften, många plan i backen.
Det fanns en machokultur i Flygvapnet som.sade att man satt kvar och spakade tills det inte gick längre.
Komma hem utan kärra var ingen lösning.
Sverige byggde nya plan på löpande band - tills någon kom på att själva flygförarna var en ändlig resurs.
Oh yes - plötsligt började man arbeta med attityder, och lade hämsko på de värsta stolligheterna. Färre plan i backen, färre trista begravningar att gå på.

Faktum är att motorcyklister är på väg att bli en bristvara, inom bara 10 år.
Speciellt unga motorcyklister är sällsynta redan nu, och en tonåring med körkort och 125:a har fan enhörningstatus redan idag.

Så, var rädd om dig.
Vi har sett dig redan, och du behöver inte skämma ut dig - och oss alla med att lägga upp snippets av dåligt omdöme.
Var dig själv istället, ta ut ett nytt mål vid horisonten och arbeta för att nå dit. Att fixa körkort och gå sin egen väg när jämnåriga kompisar håller på med helt andra grejer är stort. Att vilja köra bana utan att ha umgänge eller föräldrar som kan hjälpa till med logistiken är ändå större. Att plottra bort sig med gangstaklipp på meningslösheter är motsatsen.


Faktum är att det du skriver oroar mig mer än klippet du lagt upp.
Fundera lite kring hur din livssituation ser ut. Det är inte helt sunt att reflektera över den eventulla konsekvensen av att köra upp mot gränsen.
Inte som tonårig, i vart fall. Som MKII förklarade ovan så har en normal tonåring minst 5 år kvar innan bitarna börjar falla på plats vad gäller konsekvenstänk, ansvar och hänsyn till andra.
Det normala för någon i din ålder är att glatt svälja ner adrenalingobbarna utan att fundera på så mycket mer annat än var man kan få nästa fix.

För ingen skall lura sig själv! Adrenalinkickandet ligger i missbruksspektrat, triggar samma delar i hjärnan, ger samma rush och samma avslappnade belöning efteråt.
...och samma urge efter nya och bättre upplevelser.

Du verkar vara en tänkade och resonerande kille, och framstår faktiskt som mognare än de flesta man träffar i din ålder.
Avgjort vettigare än jag själv som tonåring.

...och ja, jag har ett par förslag till "hur man kan uppskatta att köra lagligt" men det får anstå lite.
Det är dags att köra till jobbet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte för att på något sätt prata ned din uppfattning om körningen, men det där var ganska vanlig körning.
Nu kanske det inte var det du ville höra då det ut ditt perspektiv var vildare (speciellt med tanke på klickbait-aktiga rubriker), men det är ingen negativ grej alltså :)
Du reflekterar över att du framför fordonet på gränsen till din förmåga och därav känner dig osäker.
Du söker kickar och den rationella delen av dig vet att dessa lätt skulle kunna vara på andra sidan av det du klarar av.
Det är bra att reflektera över det. Det finns så många som inte gör det och därmed även går över gränsen för vad de kan köra för att sen förolyckas.

Förstå hur mycket bättre kontroll på hojen du skulle kunna ha med lite kurser eller bandagar bakom dig.
Till och med Ghost Rider körde riktigt mycket på bana :cool:


Sen kanske mkii inlägg låter tråkigt, men det är faktiskt riktigt vettigt :tummenupp
Du är 17, din hjärna är inte färdig på många år, det är en av anledningarna man argumenterar för A2 med max 35kw (strypt från max 70kw) tills man är minst 20år (då har man haft två år på sig o lära sig köra hoj) eller tills man är 24 o kan ta tungt direkt. Just vi Män, pojkar har vissa delar i frontalloben o amygdala senare utvecklad än hos tjejer, det är därför man när man blir äldre oftast blir fegare o mer konsekvents tänkande än när man var yngre.

Jag var precis som du i din ålder, gjorde mycket rent farliga saker, kanske inte så olagliga men just det här med o vara på gränsen (iaf så man upplevde det då).

Kör försiktigt, gå smc kurserna, kör mer på bana som du gillar o skada dig inte, det är inte värt de ute i trafiken. Kör snabbt där de andra trafikanterna inte är för stunden, o om du möter folk eller kommer ikapp bilar sakta ner, man vet aldrig vem man möter. :tummenupp
 
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
Tack för kommentarerna och ni som förstår.
Tänkte lägga lite klarhet bakom klippet. Namnet och bilden på videon är en clickbait, jag söker views. Och det jag menar med att jag inte vet om jag klarar av det är inte om JAG klarar av det utan om HOJEN klarar det då det är en liten 125cc som inte har så mycket kraft, hade detta vart 600cc så hade detta inte vart så speciellt men 125:an ligger på gränsen på vad den klarar av.
Men Falkenberg är så sällan man kan köra på, hur gör man när man vill gasa på och det är veckor kvar tills Falkenberg?
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Jag jobbar inom räddningstjänsten och vet hur det bruka se ut när folk har krockat både med det ena å andra. Försök å tänka lite längre nu annars blir du inte så gammal.Det är bevisat att dagens ungdomar lider av bekräftelse syndrom tack vare facebook å snapchat. Ta dig till en bana gå kurser men lek inte på vägarna. Hastigheten har inget med om du överlever eller inte.En felbedömning å du ligger under en lastbil.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för kommentarerna och ni som förstår.
Tänkte lägga lite klarhet bakom klippet. Namnet och bilden på videon är en clickbait, jag söker views. Och det jag menar med att jag inte vet om jag klarar av det är inte om JAG klarar av det utan om HOJEN klarar det då det är en liten 125cc som inte har så mycket kraft, hade detta vart 600cc så hade detta inte vart så speciellt men 125:an ligger på gränsen på vad den klarar av.
Men Falkenberg är så sällan man kan köra på, hur gör man när man vill gasa på och det är veckor kvar tills Falkenberg?

Jag håller med vad många skriver och det är inte just den här körningen som oroar mig. Vad händer sen när du skaffar dig en större hoj? Du håller snabbt på att utveckla ett trafikbeteende som verkligen inte passar i dagens samhälle.

Som adrenalinjunkie är man väldigt egocentrisk, speciellt när man sitter på hojen och riskerar sitt eget liv och tänker att det är värt det för kicken, då finns det ingen morgondag och inga problem...precis som en missbrukare resonerar.

Problemet är att man inte tänker på konsekvenserna av vad man gör, hur det faktiskt påverkar andra människor. Jag har många gånger suttit med Trafikverkets haverikommission och djupstuderat olyckor och varje gång är det samma sak. En så kallad "singelolycka" påverkar väldigt många människor.

Givetvis den som kör hojen som antingen dör eller hamnar på sjukhus under väldigt lång tid. Sen har du ambulans- och vårdpersonal som mår väldigt dåligt just av mc-olyckor eftersom det blir ganska grisigt. Sen finns det ofta vittnen som i många fall har månader eller år framför sig av sömnlösa nätter och ibland terapi.

Sen har vi då de anhöriga, de som kommer att undra vad som hände, föräldrar som separerar eftersom de inte klarar sorgen, syskon som till och med tar livet av sig eftersom de tror att de hade kunnat påverka dig till att inte göra som du gör...
Det är precis som ett missbruk det som du håller på med och precis som när det gäller missbruk så får det konsekvenser för din närhet.
Är det dessutom en olycka där du krockar med någon så får du samma konsekvenser på den eller de som du krockat med. En enda olycka kan helt enkelt påverka många människor i slutänden.

Att släppa efter för sin längtan efter kickar oavsett hojkörning eller heroin får väldigt långtgående konsekvenser, fundera på om du är beredd att förutom ditt eget liv även offra dina närståendes liv...

Börja köra motocross eller enduro istället, då får du kickarna i betydligt lägre fart och en massa fysisk träning på köpet. Vill du prompt köra asfalt så gör det på banorna, ta licens och börja tävla, det finns ingeting som ger sådana kickar som att stå på startlinjen inför ett rejs! :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top