Frågeställning gällande mc kort.

WheelieKid

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2017
Ort
Borgholm
Hoj
09, Yamaha WR125R
Hej jag skriver en slutuppgift i gymnasiet och undrar om ni skulle kunna vara vänliga att svara på den här frågan :) Hur tycker ni mc kort systemet i sverige borde vara? ni får gärna lägga till eget förslag :) Mvh

Här har ni länken till enkäten :)
https://goo.gl/forms/5ntZw1lsF4nd7tcu1
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Du har för många alternativ som jag struntar i.

Sorgligt men sant skiter jag i vilket som har åldern inne och kortet i näven sen länge.

Men jag ska svara ändå vad jag hade velat som 16/18-åring.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hade det inte varit bättre att göra mer utförliga frågor TS? Du kommer inte få något vettigt resultat av det här. Exempelvis per körkortsnivå så har du x antal frågor, t ex om åldersgränsen, vikt/effekt och körprovsregler. Frågor om omprov bör vara egna frågor, dvs "Tycker du man ska införa omprov för MC-kort?" och en följdfråga skulle isåfall vara "Med vilka intervall bör omprov genomföras?". Gör om, gör rätt.
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Nu fick du ett svar till i potten.

Om konstruktiv kritik är i rätt ordning måste jag hålla med Bentebent. Det är inte rätt metodik att få svar på din öppna fråga genom slutna svar. Att ha "övrigt" som alternativ täcker inte detta tyvärr. Läs på lite om begreppet validitet så ska du nog få igång tankeverkstaden, i det fall du behöver se över din uppgift du fått.

Lycka till!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett påpekande

Nästan alla dessa frågor hantera? på EU nivå idag. Det är regler som gäller i över 30 ?änder i Europa.
Det är en kompromiss mellan olika nationella önskemål som bygger upp regelverket i körkortsdirektivet.

Det gäller även fordonens tekniska utrustning och avgasrening. Det bygger på motsvarande regelverk.

Maria Nordqvist på SMC kansli jobbar med sådana frågor. SMC är en remissin?tans när nya nya regler skall beslutas. Hon kan säkert har lite tips kring frågorna..
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
TS: Blanda inte politik och vetenskap.

Om det handlar om politik (du vill driva igenom en förändring); 'måste du argumentera tydligt för vad du vill och även presentera argument för varför just det är det bästa alternativet.

Om det handlar om statistik; 'måste du lägga dina egna önskemål åt sidan. Att som nu ha 1 behåll- och 5 jagvillåkafortarealternativ; 'duger inte.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gav upp och skrev i Övrigt bättre utbildning, både acceleration, sväng och bromsning på grusväg och körning och bromsning på halkbana borde ingå.
Eller ingår det redan idag ?
(När jag fick mitt AB efter kört upp med bil var småvägar ofta grus. Så det var inget man funderade över....)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top