Felkod/problem pga tipsensor förgasarhoj

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Tjena.
Frun har en yahama FZS600 2002 som går som en påse nötter på låga varv, lämnade in den idag för rengöring/koll/justering av förgasarna. Hojen tippades fjol och det var efter det som den började gå illa. Nämnde detta för mekanikern. Han sa att det kan vara så att en felkod i tippsensorn orsakar att den går dåligt. Kan det vara så?
Fått för mig att tippsensorn bara är av eller på..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tippsensorn brukar vara ganska digital och väldigt simpel, ja, och att den skulle gå sönder av att hojen tippar i backen är ganska osannolikt. Jag har råkat ut för liknande problem på en gammal gixxer som välte, det var generatorn som gav upp, det verkade som att smällen gjorde att lindningarna gav upp. Vad har du för spänning över batteriet på tomgång, 4000 och 8000 varv? På min hoj sjönk spänningen med stigande varvtal :huvet

Sen kan ju allt möjligt hända om en hoj välter, det blir ju ofta en rejäl smäll om den tippar upprätt, kör man omkull i en kurva lutar ju redan hojen en hel del och landar mjukare. Laddregulatorn, mosade kablar mm kan ställa till alla möjliga svårhittade fel.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Går som orent och luktar duktigt med bensin så tror inte det är nåt elektriskt, eller kan det vara så. Känns som en relativt enkel hoj utan massa elektroniskt tjafs...får se vad han säger till veckan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Går som orent och luktar duktigt med bensin så tror inte det är nåt elektriskt, eller kan det vara så. Känns som en relativt enkel hoj utan massa elektroniskt tjafs...får se vad han säger till veckan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Luktar det bensin så är det ett elfel ;) Kommer det ut oförbränd soppa så gör inte tändstiften jobbet, och det beror antingen på för låg spänning över tändspolarna eller glapp någonstans. Om hojen går knackigt så är det troligare för låg spänning än att något glappar lite då och då, i synnerhet om problemet ökar med varvet.

Edit: Blir alla grenrör lika varma, eller är något markant kallare?
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Kolla tempen på grenrören. Är ett av dom kallare så är det den cylindern som går dåligt. Jag gissar också på problem med stift eller om flottören hakat upp sig i en av förgasarna.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top