Kawasaki ZR1100 -92 får ingen gnista efter förgasarrengöring, vad kan ha hänt?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jag har ingen tur med mina grejor... :brinnerup

Jag tog fram hojen efter två säsongers förvaring i kallutrymme.
Den startade inte, bara tände till på startgas och gick någon sekund.
Kollade att alla åtta(!) tändstift hade gnista, och det hade dom, (om jag minns rätt, det har varit mycket skruva nu...) Motorcykeln har två tändstift per cylinder.

Jag rev då förgasarbryggan, och alla fyra förgasarna var full av gammalt grönt skit som såg ut som typ alger eller något liknande, men värst var dom två vänstra förgasarna där munstyckena var helt igensatta, detta troligen eftersom stödet är på vänster sida, och bensinen sålunda runnit ner i dom vänstra förgasarna mest under tiden den stått.

Jag plockade ner hela förgasarbryggan och förgasarna i beståndsdelar och körde allting i en ultraljudstvätt, vilket gjorde allting riktigt rent och snyggt.

Efter jag plockat ihop allting igen och skulle starta så tände hojen till och gick fint några sekunder, sedan tvärdog den och gick inte att få igång igen.

Kollade då stiften, och samtliga stift var blöta.
Inget stift har nu gnista.

Jag blir snart galen! Först bränsleproblem, och under tiden jag felsökte det hade jag hur bra gnista som helst, sedan när allt är fixat så bara försvinner gnistan som genom ett jävla trollslag... :huvet

Jag har inte rört någonting förutom förgasarna, vakuumslangarna, bränsletanken, bränsleslangen, och elkontakten till tankmätaren.

Vad fan kan vara fel?
Jag har helt kört fast nu. :gråta
 

TOVi

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R
Kolla så att det inte är något fel på dödarknappen/sidostödbrytaren
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Ska kolla det, men det verkar långsökt att det bara skulle komma "sådär" omotiverat.
Den står på centralstödet, och som sagt, när jag försökte få igång den innan jag monterade av förgasarna så hade den gnista hela tiden.

Dessutom gick den ju igång några sekunder, sedan försvann gnistan för gott.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Tändspolarna, (fyra stycken till åtta stift), sitter ju där under tanken...
Kan man kontrollmäta tändspolar för att utesluta att jag lyckats slakta dom?
Även om det känns långsökt att jag skulle ha förstört alla fyra på samma gång. :confused:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Blöta stift släcker gnistan det är lättare för gnistan att gå via det blöta bränslet
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Prova med nya stift.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jag kom på en sak.
När jag testade gnistan på åttonde stiftet så var det först dött, sedan plötsligt fick jag kraftig gnista i ett par sekunder, sedan ingen gnista igen.

- - - Updated - - -

Blöta stift släcker gnistan det är lättare för gnistan att gå via det blöta bränslet


Har bytt ett stift, men fortfarande ingen gnista.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det är väl till att kolla lite el då kanske. Kolla killswitch . Stöd kontakt. Får spolarna ström? Ser jordpunkter frächa ut och sitter ordentligt. Säkringar? Kontaktstycken rena och fina.
Har det stått i två år så kan lite fukt ställa till en smula oreda.
Hade själv börjat med jorden från batteri till ram/motor.
Lycka till
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Det är väl till att kolla lite el då kanske. Kolla killswitch . Stöd kontakt. Får spolarna ström? Ser jordpunkter frächa ut och sitter ordentligt. Säkringar? Kontaktstycken rena och fina.
Har det stått i två år så kan lite fukt ställa till en smula oreda.
Hade själv börjat med jorden från batteri till ram/motor.
Lycka till


Tack!

Då vet jag vad jag har att göra ikväll... :tummenupp
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Såg nu att jag inte kopplat vakuumslangarna rätt.
Kan vacuum ha något med styrningen av tändningen att göra?
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jag har ström till tändspolarna, men ingen jord.
Var ska jag fortsätta felsöka?
Ska det vara konstant jord till spolarna, eller styrs jorden av tändningen?
Vad händer om jag jordar varje spole för sig i ramen?
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Hm... Spolen på treans och femmans stift har ström på båda ingående kablarna, -den har en röd och en grön ingående kabel, alla andra har bara ström på EN kabel, -den röda, och har två ingående kablar, -en röd och en svart. Dom svarta kablarna på spolarna jordar som sagt inte.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Såhär ser det ut:

Tändspole till stift 1+ 7, Svart och röd ingående kabel. Ström på röd, varken ström eller jord på svart.

Tändspole till stift 2 + 8, Svart och röd ingående kabel. Ström på röd, varken ström eller jord på svart.

Tändspole till stift 3 + 5, Grön och röd ingående kabel. Ström på både röd och grön.

Tändspole till stift 4 + 6, Grön och röd ingående kabel. Ström på både röd och grön.


Är det korrekt att det ska vara så?

Kan även tillägga att efter att jag rättat till dragningen av vacuumslangarna så provade jag gnistan igen, och fick, precis som förut, gnista i ca två sekunder på åttans stift, sedan försvann gnistan och allt är dött igen.

Är jag på rätt spår när jag rotar i tändspolarna?
Kan vacuumslangarna styra tändningen?
Kan det vara så att jag fortfarande inte fått till vakuumet?
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Såg att jag sett fel.
Alla tändspolar utom den till ettans och sjuans tändstift hade gröna och röda kablar in.
Ettan och sjuan har en röd och en svart kabel in, konstantström på röd, men svart jordade inte.
Jag provade och jordade den svarta kabeln på den spolen, och se på fan, jag fick gnista!

Nu ska jag bara montera ihop resten...
Håll tummarna för mig att det vara var ett simpelt jordfel! :banana
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Såg att jag sett fel.
Alla tändspolar utom den till ettans och sjuans tändstift hade gröna och röda kablar in.
Ettan och sjuan har en röd och en svart kabel in, konstantström på röd, men svart jordade inte.
Jag provade och jordade den svarta kabeln på den spolen, och se på fan, jag fick gnista!

Nu ska jag bara montera ihop resten...
Håll tummarna för mig att det vara var ett simpelt jordfel! :banana

Nu vet inte jag om du har någon speciallösning på din hoj, men traditionellt har man inte tändspolarna jordade på kontaktblecken.
Har du två trådar in så ska den ena vara konstant strömmatning för att "ladda upp" spolen och den andra tråden kommer från pick-up/brytarspetsar/CDI eller motsvarande som skickar en puls till spolen för att berätta när det är dags att tända stiftet.

Anledningen till att du vid ett tillfälle hade ström på båda trådarna på två utav spolarna kan bero på att CDI/pick-up'en stod i tändläge och således skickade puls. Om du kör runt motorn lite så bör detta ändras till och från beroende på vilket läge allt befinner sig i.

Jag misstänker att det mycket väl kan vara så (som du är inne på) att du har jordfel någonstans, men inte riktigt på det vis du tror.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Nu vet inte jag om du har någon speciallösning på din hoj, men traditionellt har man inte tändspolarna jordade på kontaktblecken.
Har du två trådar in så ska den ena vara konstant strömmatning för att "ladda upp" spolen och den andra tråden kommer från pick-up/brytarspetsar/CDI eller motsvarande som skickar en puls till spolen för att berätta när det är dags att tända stiftet.

Anledningen till att du vid ett tillfälle hade ström på båda trådarna på två utav spolarna kan bero på att CDI/pick-up'en stod i tändläge och således skickade puls. Om du kör runt motorn lite så bör detta ändras till och från beroende på vilket läge allt befinner sig i.

Jag misstänker att det mycket väl kan vara så (som du är inne på) att du har jordfel någonstans, men inte riktigt på det vis du tror.

Du hade rätt!
Det var oxid i kontakten till CDI-boxen.
Nu går den! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top