Hög ruta fjr 1300?

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Jag söker en hög ruta till min yamaha fjr 1300 03a.
Någon som har tips på en bra och tyst och även erfarenhet av den?
Jag är 186 cm.
Tacksam för svar.
Mvh
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Rutor är en chansning och du kan aldrig jämför med någon annans längd.
Vi är är byggda på olika sätt. En del har korta ben, lång kropp och vice versa. Med det så kan jag med mina 1,74 i terorinn vara längre(sitta högre upp) än du när jag sitter på en hoj, dvs......sittlängd.
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Jo så är det ju, men någonstans måste man ju börja.
Orginal är i alla fall för låg för mig.
Mvh Olof
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har köpt bl. a. en högre ruta till min Busa hos S-Racing.
Men du kan få ringa några ggr för står Anders med kund, är ute hos kund.
Så svarar han inte.
S-Racing, Anders Sahlbom
0521 - 25 70 01
Anm.: Hur kör du? När jag är ute och tourar ligger jag på tankväskan och kör. Då har originalrutan räckt till på både SV650S och Sprint RS. :)
Men på Busan är originalrutan så låg att jag inte kan ha tankväska. :gnissla
Utan måste ligga direkt på tanken med gamnacke för att komma undan luften. :huvet
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Bra ide, dessvärre får jag en alltför upprätt körställning för att kunna ligga på en tankväska på fjren.
Tack så mycket för tipset.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Min erfarenhet av rutor är att man ska försöka få en ruta så nära som möjligt och höjden antingen så hög att man kan sitta bakom och röka cigg, eller att man har rutans överkant i synfältet, dvs.....myggen far över hjälmen medan tex tyngre saker som en humla kan smacka in i ögona.

Man ska nog också undvika rutor med sk vikta spoilers längst upp....trots alla fina bilder som visar hur luftströmmen drar upp

MRA är en populär ruta. Nuförtiden har dom tycker jag sabbat dom genom att göra dom med en liten flärp längst upp.
Jag körde en hel del med MRA av den gamla sorten, den sorten där den var i prinip tvådelad och man kunde då justera överdelen i önskad längd. Den trivdes jag med.
När jag bytte hoj till nyare årgång(lite annan kåpa) så var valet att köpa en med flärp. Testade en sån, men gillade den inte. Nuförtiden kör jag med en Secdem(en Varadero).....och jag kör då med visiret uppe 98% av tiden.....grymt skönt!

Nu råkar det ju finnas till FJR en MRA ruta av den gamla modellen:
https://www.mrashop.de/com/selectio.../5231/fjr-1300-varioscreen-vm-2005?c=90005753
Kostar väl en slant, men blir det bra så är det ju välinvesterade pengar.

Secdems ruta ser ut såhär. Höjd 48cm.
http://www.secdem.fr/en/catalogue-produit.php?reference=BY091HP

På bild är den tonad, men jag tycker att förhöjda rutor bör nog vara klara.

Bara att mäta, dona och fundera. Rekommenderar i första hand MRA:n efterom det är den gamla modellen. Tycker du den blir för dyr så kan jag nog ta hem en Secdem för ca 1100:- inkl frakt
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Hade en Fjr tills förra sommaren och det är riktigt irriterande med turbulensen på dom.
Sökte då på Fjr forum, finns ngt amerikanskt kåpglas som anses vara "bäst"
idag kör jag Multistrada och har en sån som man klämmer fast på rutan, funkar utmärkt men behövs bara när jag skjutsar.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har en Puig ruta med spoiler när jag tourar.
Har dock ingen Yamaha ....

Den funkar kanon , man kan oftas köra med öppet visir??
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Min erfarenhet av rutor är att man ska försöka få en ruta så nära som möjligt och höjden antingen så hög att man kan sitta bakom och röka cigg, eller att man har rutans överkant i synfältet, dvs.....myggen far över hjälmen medan tex tyngre saker som en humla kan smacka in i ögona.

Man ska nog också undvika rutor med sk vikta spoilers längst upp....trots alla fina bilder som visar hur luftströmmen drar upp

MRA är en populär ruta. Nuförtiden har dom tycker jag sabbat dom genom att göra dom med en liten flärp längst upp.
Jag körde en hel del med MRA av den gamla sorten, den sorten där den var i prinip tvådelad och man kunde då justera överdelen i önskad längd. Den trivdes jag med.
När jag bytte hoj till nyare årgång(lite annan kåpa) så var valet att köpa en med flärp. Testade en sån, men gillade den inte. Nuförtiden kör jag med en Secdem(en Varadero).....och jag kör då med visiret uppe 98% av tiden.....grymt skönt!

Nu råkar det ju finnas till FJR en MRA ruta av den gamla modellen:
https://www.mrashop.de/com/selectio.../5231/fjr-1300-varioscreen-vm-2005?c=90005753
Kostar väl en slant, men blir det bra så är det ju välinvesterade pengar.

Secdems ruta ser ut såhär. Höjd 48cm.
http://www.secdem.fr/en/catalogue-produit.php?reference=BY091HP

På bild är den tonad, men jag tycker att förhöjda rutor bör nog vara klara.

Bara att mäta, dona och fundera. Rekommenderar i första hand MRA:n efterom det är den gamla modellen. Tycker du den blir för dyr så kan jag nog ta hem en Secdem för ca 1100:- inkl frakt

Tack för tipsen! Ska kika på det!
:)
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Hade en Fjr tills förra sommaren och det är riktigt irriterande med turbulensen på dom.
Sökte då på Fjr forum, finns ngt amerikanskt kåpglas som anses vara "bäst"
idag kör jag Multistrada och har en sån som man klämmer fast på rutan, funkar utmärkt men behövs bara när jag skjutsar.

Ja, riktigt irriterande.
Har du någon bild på din?
Den vibrerar inte mycket?

Mvh
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top