Någon som kan något om gamla stjärnmotorer?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här handlar inte om hojar, så mod får gärna flytta om det anses off topic.

Hur som helst!

jag har blivit erbjuden att köpa en Shvetsov ASh 62 motor (sitter bland annat i Antonov AN-2) för vad som i princip är metallskrotvärdet plus frakt, så nu tänkte jag höra om det är någon som kan något om såna här motorer och som kan komma med lite bra tips åt mig?

Motorn i fråga ska vara helt komplett sånär som på tankar, reglage, instrument, avgas och sådär, i övrigt som den var, tagen rakt ur en skrotad AN-2.

Jag hyser ingen förhoppning om att få maskinen luftvärdig, men jag tror definitivt att den kan fås att fungera och kan då eventuellt tjäna som exempelvis stationär uppvisningsmotor! Har en liten vild dröm om att eventuellt bygga en Hotrod i stil med Brutus: https://www.topgear.com/car-news/more-bmw-brutus
Men det får bli senare. Först och främst ska jag ju få hem och få igång motorn! :D

Tyvärr är jag ingen flygmekaniker, men jag är skapligt teknisk och händig av mig. Min erfarenhetsbank grundar sig på att meka med mina bilar och motorcyklar samt att jag har lite baskunskaper inom svetsning, svarvning, fräsning, gjutning och smide med mera.

Så ja, jag söker helt enkelt erfarenheter som sträcker sig bortom mina egna! Om någon vet någonting om motortypen, vad man ska tänka på, hur man ska gå till väga för att vårda och sköta den och så vidare. Är det någon som vet något eller känner någon som gör det? Kanske någon som har erfarenhet av stationära flygmotorer för uppvisningsbruk? Min första målsättning är helt enkelt att fixa fram reglade, mätare och så vidare och sätta motorn i ett stativ så att man kan starta den. Sen får vi se vad den hamnar i i slutändan :) Men ja, jag behöver nog lite hjälp med den tekniska "få igång" biten då jag inte vet hur man handhar en sån här motor rent praktiskt...

Ha det!
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har flugit AN2a en gång i tiden, det är lite av en dinosaurie, men samtidigt grymt häftig! Stor (världens största dubbeldäckare), robust och funktionell, men samtidigt är ju det mesta rejält grovsmide, ryskt helt enkelt :hihi

Så mitt råd är KÖP, och bygg något coolt, eller har den bara i en bänk, och starta den lite då och då för det grymma ljudet :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har flugit AN2a en gång i tiden, det är lite av en dinosaurie, men samtidigt grymt häftig! Stor (världens största dubbeldäckare), robust och funktionell, men samtidigt är ju det mesta rejält grovsmide, ryskt helt enkelt :hihi

Så mitt råd är KÖP, och bygg något coolt, eller har den bara i en bänk, och starta den lite då och då för det grymma ljudet :tummenupp

Coolt! :tummenupp pilot, eller? :) AN-2an är helt klart en cool maskin, diggar dem skarpt! du får hemskt gärna beskriva handhavandet vid uppstart I enkelhet om du har lust! Hur engagerar man svänghjulsstarten när den väl är uppe I varv exempelvis? Är det mekaniskt eller styrt med solenoid? Kan man handveva alla an-2 eller är det mer specifik utrustning?

Ja, I början får det bli någon slags vagga eller släpvagn, bara en stabil plattform att ha den på så att jag kan pilla med den och starta upp den. Sen kan jag alltid transplantera in det färdiga paketet I ett fordon om tillfälle ges :D :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Coolt! :tummenupp pilot, eller? :) AN-2an är helt klart en cool maskin, diggar dem skarpt! du får hemskt gärna beskriva handhavandet vid uppstart I enkelhet om du har lust! Hur engagerar man svänghjulsstarten när den väl är uppe I varv exempelvis? Är det mekaniskt eller styrt med solenoid? Kan man handveva alla an-2 eller är det mer specifik utrustning?

Ja, I början får det bli någon slags vagga eller släpvagn, bara en stabil plattform att ha den på så att jag kan pilla med den och starta upp den. Sen kan jag alltid transplantera in det färdiga paketet I ett fordon om tillfälle ges :D :tummenupp
Det här var på dackefejdens dagar, och jag var passagerare, men jag minns att det rök ur instrumentpanelen när dom startade den :näsblod Så jag har tyvärr ingen aning om dom praktiska handhavandena, men motorn läcker som ett såll, olja mm rinner glatt ur den :hihi Det stod en på flygklubben några år (jo, jag flög själv också en gång i tiden, dock inte motorplan), och det hängde en hink som tog upp oljedropp från motorn, och det bolmade friskt när dom drog igång den. Det kan ha varit individberoende, men jag kan tänka mig att dom helt enkelt är såna.

Bör du inte ha en propeller som "bromsar" den lite om du ska torrvarva? Jag vill inbilla mig att det inte är helt optimalt att köra en sån där helt obelastad, och kanske inte ens att axeln får sväva fritt, utan att den mår bäst av att dras framåt? :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det här var på dackefejdens dagar, och jag var passagerare, men jag minns att det rök ur instrumentpanelen när dom startade den :näsblod Så jag har tyvärr ingen aning om dom praktiska handhavandena, men motorn läcker som ett såll, olja mm rinner glatt ur den :hihi Det stod en på flygklubben några år (jo, jag flög själv också en gång i tiden, dock inte motorplan), och det hängde en hink som tog upp oljedropp från motorn, och det bolmade friskt när dom drog igång den. Det kan ha varit individberoende, men jag kan tänka mig att dom helt enkelt är såna.

Bör du inte ha en propeller som "bromsar" den lite om du ska torrvarva? Jag vill inbilla mig att det inte är helt optimalt att köra en sån där helt obelastad, och kanske inte ens att axeln får sväva fritt, utan att den mår bäst av att dras framåt? :va

Det gör sig ju med en fläkt fram om inte annat.:)

Jag skulle byggt en vedkap, och börjat elda med ved bara för att få använda den.:banana
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den drar ju ett större antal olja i timmen (förutom bensin), så helt billig i drift lär den inte vara.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här var på dackefejdens dagar, och jag var passagerare, men jag minns att det rök ur instrumentpanelen när dom startade den :näsblod Så jag har tyvärr ingen aning om dom praktiska handhavandena, men motorn läcker som ett såll, olja mm rinner glatt ur den :hihi Det stod en på flygklubben några år (jo, jag flög själv också en gång i tiden, dock inte motorplan), och det hängde en hink som tog upp oljedropp från motorn, och det bolmade friskt när dom drog igång den. Det kan ha varit individberoende, men jag kan tänka mig att dom helt enkelt är såna.

Bör du inte ha en propeller som "bromsar" den lite om du ska torrvarva? Jag vill inbilla mig att det inte är helt optimalt att köra en sån där helt obelastad, och kanske inte ens att axeln får sväva fritt, utan att den mår bäst av att dras framåt? :va

Haha, förstår! :D Ja det låter ju som en rysk maskin om inte annat :D Stjärnmotorer ryker väl alltid en del vid uppstart just på grund av att designen liksom lämpar sig ganska väl för att olja helt enkelt ska rinna ner i den undre halvans cylindrar... Men in i kabin är ju mindre bra kanske :D

Jaja, nu ska jag ju inte bygga en stadsvänlig ekonomisk pendlarhybrid direkt, den lär ta kopiösa mängder soppa oavsett så ett par liter olja svider nog inte märkvärdigt utöver bensinnotan :D

Motorn är ju luftkyld, så att göra som snubben på den undre filmen och köra med bara propellerhub vill jag inte göra. Tänker som du att den dels mår bäst av lite belastning, och dels vill den nog ha ett bra kylande luftflöde. Så en liten nät propeller i stil med den övre filmen är planen :) Däremot har jag sett flera exempel på motorer som körs med bara hub eller rentav axeln fri, och det har funkat de minutrar filmen varat iallafall :D MEn ska jag bränna ett antal tio tusen på en motor vill man ju gärna att den håller för mer än en uppstart :näsblod

- - - Updated - - -

Den drar ju ett större antal olja i timmen (förutom bensin), så helt billig i drift lär den inte vara.

Säkerligen inte :D Men jag kan tänka mig sämre underhållning för pengarna :banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kewken :huvet

Fick precis mail från säljaren, frakten blir betydligt mycket dyrare än vad vi först trott... Det här köpet hängde på en knaper budget som det var, nu vetefan vad jag ska göra... Har mailat säljaren och bett honom kolla andra fraktbolag, men det ser lite brunt ut tyvärr... :(

Nåja, ger inte upp än! I värsta fall får jag väl helt enkelt spara ihop lite mer deg. Även om vi tyvärr inte snackar skrotvärde längre så vill jag ju ha motorn. Söker således fortfarande info, och gärna em sympatiskt hållen tumme för att säljaren hittar ett lite mildare fraktbolag :näsblod
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Flygklubben här hade en AN2 (eller fallskärmshopparna rättare sagt)

Jag var med några gånger när dom startade den, först börjar man med att handdra den och tömma alla cylindrar som pekar neråt på olja, det brukar bli en hink, sen handdrar man den några slag till för att kolla att det går lätt, sen varvar man upp svänghjulet med startmotorn och juckar febrilt på snapspumpen samtidigt som man drar i inkopplingsreglaget, då frustar det och smäller lite, och har man tur så startar den.

Annars varvar man upp svänghjulet igen, juckar vidare på snapspumpen och provar igen.

Det är en fördel om man kan svära på ryska samtidigt.

Det finns en fantastisk fin startvideo på youtube.

Köp för all del, det kan ju inte bli mycket ryskare än så, ska inte du ha motorn så vet jag en som köper den direkt. (rätt man att äga den)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kewken :huvet

Fick precis mail från säljaren, frakten blir betydligt mycket dyrare än vad vi först trott... Det här köpet hängde på en knaper budget som det var, nu vetefan vad jag ska göra... Har mailat säljaren och bett honom kolla andra fraktbolag, men det ser lite brunt ut tyvärr... :(

Nåja, ger inte upp än! I värsta fall får jag väl helt enkelt spara ihop lite mer deg. Även om vi tyvärr inte snackar skrotvärde längre så vill jag ju ha motorn. Söker således fortfarande info, och gärna em sympatiskt hållen tumme för att säljaren hittar ett lite mildare fraktbolag :näsblod
Roadtrip är lösningen.
Vansinnesresor med släpkärra ger minnen för livet.

Vet ingenting om ämnet, men vid ett studiebesök på STENAs skrotfragmentering i Halmstad berättades det att de skrotat massor av nya ryska flygmotorer.
Femårsplanerna korrelerade inte med varandra, utan när flygplanet slutade tillverkas, så fortsatte produktionen av motorerna i full fart.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Flygklubben här hade en AN2 (eller fallskärmshopparna rättare sagt)

Jag var med några gånger när dom startade den, först börjar man med att handdra den och tömma alla cylindrar som pekar neråt på olja, det brukar bli en hink, sen handdrar man den några slag till för att kolla att det går lätt, sen varvar man upp svänghjulet med startmotorn och juckar febrilt på snapspumpen samtidigt som man drar i inkopplingsreglaget, då frustar det och smäller lite, och har man tur så startar den.

Annars varvar man upp svänghjulet igen, juckar vidare på snapspumpen och provar igen.

Det är en fördel om man kan svära på ryska samtidigt.

Det finns en fantastisk fin startvideo på youtube.

Köp för all del, det kan ju inte bli mycket ryskare än så, ska inte du ha motorn så vet jag en som köper den direkt. (rätt man att äga den)
Tack för en bra beskrivning! :D

Jamen dåså! Jag kan en, Cyka blyat! :D den här motorn är ju så gott som startad, det hör ju jag :banana

Bra attbha en backupplan! :tummenupp

- - - Updated - - -

Roadtrip är lösningen.
Vansinnesresor med släpkärra ger minnen för livet.

Vet ingenting om ämnet, men vid ett studiebesök på STENAs skrotfragmentering i Halmstad berättades det att de skrotat massor av nya ryska flygmotorer.
Femårsplanerna korrelerade inte med varandra, utan när flygplanet slutade tillverkas, så fortsatte produktionen av motorerna i full fart.

Jag vetefan om jag är sugen på att köra till och från Ungern... :gnissla

Usch, vilket slöseri :huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Vem har sagt nåt om att löna sig :va
Det handlar bara om att ytterligare förhöja nöjet att inneha ett stycke ryskt maskinskrot att svära över samtidigt som man har gott om god öl inom armlängds avstånd :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vem har sagt nåt om att löna sig :va
Det handlar bara om att ytterligare förhöja nöjet att inneha ett stycke ryskt maskinskrot att svära över samtidigt som man har gott om god öl inom armlängds avstånd :tummenupp
Haha, sant. Men nja, det blir lite väl dyrt att köra dit och hem OCH handla både öl och motor... Säljaren jobbar bäst han kan på att hitta ett bättre fraktbolag, och eventuellt att vi kan förhandla lite om motorns pris ifall inga vettiga firmor står att finna. Så det ser inte helt mörkt ut ändå! :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Han jag tänkte som alternativägare har nyinköpt en BRDM-2 som står i Polen han måste transportera hem.

Jag föreslog att köra hem den, den är ju trots allt amfibisk, men han oroade sig för bränsleförbrukningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/BRDM-2

brdm.jpg

Han har även ett par UAZ jeepar, en UAZ buss till salu om någon är sugen:

UAZ.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top