Svetsa rejsfälgar magnesium??

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
min fråga rör inte igentligen "direkt" MC men har köpt riktiga race fälgar till min bil, märkningen säger magnesium och jag tänker att snabba sporthojjar med kör magnesiumfälgar ????

om jag vill svetsa i "magnesiumfälgar", vilken tillsats kan funka, och eventuellt plåt om man vill bredda???
eller är det bara glömma, typ dem slår eld om man försöker svetsa eller att det aldrig kommer hålla med svetsa??
///Niklas
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Glöm det är det enkla svaret....

Men jo det går att svetsa de flesta alu-mag legeringar med rätt tillsats och rätt kompetens AZ92A fungerar till Marchesini vet jag. Men att bredda ett par gamla magfälgar med hjälp av plåt och TIG svets är inget jag skulle ge mig på ens om jag var duktig svetsare.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är samma problem som med aluminium med ett oxidskikt som kräver en jävla massa värme och när man väl är igenom så behövs det inte alls lika mycket värme. Jag pratade med en svetsare på jobbet om svetsning i magnesiumfälgar men det handlade om en minimal reparation.

Borsta skiten ur det innan med en oförorenad rostfri borste och man kan tydligen syratvätta med.

Sen är det i princip samma utrustning som till alusvets med en AC-tig.

Jag tror det finns mycket enklare saker att misslyckas med än detta.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Någon kan garanterat göra svetsjobbet åt dig men jag tror ingen lämnar någon som helst garanti på att det håller.

En smidd magnesiumfälg direkt från fabrik är redan den känslig för slag och stötar. Du förbättrar inte integriteten i materialet genom att kapa fälgen och bredda den.
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
2017-03-20-18-33-47_dsc_0008.jpg
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
det var dessa williams f1 fälgar från mitten av 90 talet, dem är 15" breda och rymmer därför 14" däck, jag skuklle vilja ha 17" däck vilket innebär att jag behöver dem breda fälgarna, som är än mer omöjliga att hitta än dem vanliga 15"arna tyvär.
så jag får nog fortsätta leta fälgar, lite för dyra saker att testa sif fram på.

tillsatmasterial är inget bekymmer när jag forskat .men att hitta plåt eller ämne att valsa med rätt töjningsgärns osv, är detso mer omöjligt utan att testa sig fram. så det är bara lägga ned
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top