Snyggast hjälm

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag är en gammalmodig typ som gillar gamla grejor och undrar ofta varför inte alla gör det, särskilt klart blir det hur fel jag är ute när det gäller lackeringen på hjälmar. Finns det någon racerförare idag som har lyckats få till en bra design på sin hjälm. Alltså en som sett lika ut i flera år som blir ett signum.
Förr körde förarna i snygga hjälmar som var lika alla år, ofta med stora lackerade fält som exempelvis Spencer, Mamola, Kenny, Ago, Joey, Mike osv. Tror ärligt att jag kan känna igen mer än 50 olika nittonhundratalsförare på hjälmen och endast två stycken nutida och då byter Valentino design ett flertal ggr per år men stilen finns där. Är förövrigt ganska med när det gäller modern racing, borde veta skillnaden.
Känns som att det fallerade med Scott Russels hövding 1995 och efter det har alla försökt att bräcka den.
Så min undran är, finns det några snygga hjälmar idag eller var allt bättre förr.

Formel 1 förarna har förövrigt riktigt snygga hjälmar, se exempel.imagesSLU7NP55.jpgm8iBPORHTWh-SDxvw_IikNA.jpg
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det var bättre förr.
Den första hjälmen jag kom att tänka på var Kent Anderssons. Fast den var väl inte snygg ens då. Speciell.
Det var 73-74. Det är ett tag sedan nu.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tony med alla gamla superbikes kan nog doktorera i ämnet. Han samlar ju även gamla skinnställ och hjälmar. Minns inte vad han heter här?
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag föll totalt för en lackering som Ben Spies hade på sin hjälm, runt 2010 tror jag det var. Men hade inte ekonomi att köpa en så dyr hjälm då. Blev därför överlycklig när lackeringen återkom på HJC:s RPHA 11, den första var RPHA 10. Jag tycker den är stilren helt enkelt och färgerna passar perfekt till min polkaretta.
 

Bifogat

  • HJC-R-PHA-10-Ben-Spies.jpg
    HJC-R-PHA-10-Ben-Spies.jpg
    35.6 KB · Visningar: 52
  • RPHA_11_BEN_SPIES_MC1.jpg
    RPHA_11_BEN_SPIES_MC1.jpg
    125.7 KB · Visningar: 54
  • pic_wpaper_ben_spies_01_1280x1024.jpg
    pic_wpaper_ben_spies_01_1280x1024.jpg
    852.2 KB · Visningar: 61
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Snygga vet jag inte men Shinya Nakanos med ögonen är väl en klassisker, Haga hade ofta en med flames, Colin Edwards hade väl samma länge med sina stjärnor, Crutchlow kör sin variant av flames med, John Mcguiness provade en annan design ett år och kraschade och gick direkt tillbaks till gamla designen...

Själv gillar jag less is more men har alltid gillat Guy Martins svart/gula agv corsa.

https://www.revzilla.com/motorcycle/agv-corsa-guy-martin-helmet
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Spieshjälmen var faktiskt fin, sansad och klar i designen samt en tanke med Texasstjärnan.
2012-nakano-intv-helmet2.big.jpgf73808d164165c701a09d2b6ea7e7cc8.jpg
Nakanos hjälm är inte lika sansad som Coopers som med stor sannolikhet är var inspirationen kommer ifrån, skulle tro att den säljer bättre än Nakanos, Davida pumpar replikor. Bill Ivy bakom Cooper har även han en klassiskt målad hjälm med en tanke bakom, ledtråden är hans namn.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Farsan har snöat in sig på Arai's Kevin Schwantz hjälmar. Kan ha med att göra att hans Första hoj var en GSX-R 750 -86 som Schwantz körde på 80-talet. :tungan

De har i alla år haft liknande design, lite annorlunda till och från.

Gammal bild på hans nörd-samling, inte superbra koll på dessa men... Hjälmen längst till vänster den första från 80-talet, den näst längst till höger är signerad av Schwantz! Undre bilden ska vara den senaste han har, den är ju mest lik "ur-designen". Men tyvärr dålig koll på historia om dessa.

172981_103067223108362_6299788_o.jpg

10603226_835146729900404_4175106456158222042_n.jpg
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Fin samling av Schwantzhjälmar , det verkar som om den äldsta varianten slutligen segrade, stämmer väl ihop med min teori om att på just hjälmfronten var det bättre förr.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Bara jag som tycker alla hjälmar i tråden (med undantag av Nakanos och Coopers) är fruktansvärt tråkiga och meh? :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Borde själv byta hjälm men har inte hittat något som fallit mig i smaken. Över väger att köpa en plain enkelfärgad hjälm istället.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hjälmdesign är konst, har inget svar på din fråga. Många fina hjälmar idag ochså...... men alltför många som anammat Rossis/AGV sätt att ställa till det för oss. Flera personliga hjälmdesigner/teman per år. Börjar bli/varit ett tag svårt att se på racebanan vem det är..... Många utav de lite enklare hjälmdesignen vart ju perfekta signum för föraren..... Freddie Spencer är riktigt bra!

Samlar på Rossi Replica hjälmar..... som samlare blir man lätt fundersam, 3 till 4 nya hjälmdesigner varje år. När nu alla i Moto Gp och WSBK kommer göra på samma sätt försvinner något, när det ska med för många varunamn blir hjälmkonsten bara konst......ig!

Freddie Spencers hjälm-färger ifrån hans Ducati-körningar, kan någon erbjuda mig en sådan, vill ha. Men vet ju inte om den någonsin sålts i butik som replica.

10440250_758578104195411_8052770815220214412_n.jpg Freddie Spencer Ducati 916 3.jpg freddy.jpg Pit-7.jpg
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Tonys SuperBikeGarage: Freddie Spencer-samlingen för några år sedan, har nog någon modernare replica ochså. Läge för nya gruppfoton :hej
Man ser på dessa hjälmar att förbättringen utav ventilation jobbats med en hel del!

IMG_2215 cut 2.jpg 581206_49890.jpg
 
Last edited:

grobbelaar

Ny medlem
Gick med
6 May 2016
Ort
Tyresö
Hoj
2008 Suzuki GSX650F
Simoncelli var den sista med en bra hjälmdesign. Zarco var någonting på spåret med sitt Japanska solmotiv, men drog det inte hela vägen hem.

F1-förarna från 1960-1980-talen kunde detta bäst. Nelson Piquets hjälm hävdar jag fortfarande är bland de bästa i historien.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Wayne Rainey, helt ok för mig. Personlig design.

Wayne Rainey, född 23 oktober 1960 i Downey i Kalifornien, är en amerikansk motorcyklist. Rainey var en av de mest framgångsrika amerikanska förarna i slutet på 1980-talet och början på 1990-talet. Wikipedia

Wayne-Rainey-1991.jpg IMG_6555 cut 2 (1280x695).jpg
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
John Kocinskis hjälmar gillar jag.

John Kocinski, född 20 mars 1967 i Little Rock, USA är en amerikansk f.d. roadracingförare som vann VM i 250GP 1990 och i Superbike 1997 :rock. Han blev även trea i 500GP-VM 1994. :tummenupp

AMA hall of famer Mr John Kocinski racing the Castrol Honda RC45 at the 1997 WSBK round in Lagun.jpg IMG_3725 cut mix.jpg
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
80b5a60e984c9f01d73025aaba5e7b63.jpg
Förlagan till Kocinskis hjälm är enligt mig en fullträff, verkar som både AGV och Arai tillverkar Kennyreplikor i nutid men Bell som det var från början är så fränt, har alltid velat ha en Bellhjälm. En dag så.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top