Vad gäller när det inte finns någon värme alls i hyreslägenhet?

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Hej!

Min mamma ringde precis och sa att dom inte hade någon värme i hela huset för att systemet har pajat tydligen. Redan när hon kom hem så var det mindre än 18 grader och det är minusgrader ute så kommer bli mycket kallare under natten.

Är det någon som vet vad man kan kräva av värden?

Hon har pratat med jouren och dom säger att dom kanske kan ställa dit ett extra element imorgon eller senare. Dom hade också varit där och lämnat en lapp att det inte kommer finnas någon värme i huset och dom håller på och felsöker. Problemet med det är ju att det kommer hinna bli närmre nollan inne i lägenheten tills dess.

Kan dom ta in på hotell och skicka fakturan till hyresvärden eller vad kan dom göra? Att sova i en lägenhet som kommer ha samma temperatur som ute inom kort ser jag inte som en realistisk lösning då det blir en hälsofara.

Har letat en del på nätet men hittar inget om när det har gått sönder, bara kalla lägenheter som ligger runt 18-20.

Tacksam om nån kan hjälpa med att visa vad som gäller!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Närmare nollan i lägenheten över en natt? Saknar de helt isolering? :va

Jag hade skrotat iväg till närmaste kvällsöppna köpmarknad och tjackat ett par konvektorelement, drar lite el, men det hade jag försökt kräva tillbaks, och går det inte så är det åtminstone varmt. Kostar nästans inget.

Osäker på om man kan kräva tillbaks hotellnota, tyvärr är det ju knappast värt bekymmret att dra i rätt även OM man har rätt till det. :(
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Insåg att närmre nollan kanske var lite överdrivet (okunskap). Takten som hon beskrev det som lät det möjligt. :dummer

Tydligen så har dom ändrat sig nu när flera har ringt in och dom ska försöka hitta element. Det var bra iallafall. :tummenupp
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Två spontana tips, sovsäck och värmeljus.

Löser inte problemet, men dämpar symptomen :)
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Två spontana tips, sovsäck och värmeljus.

Löser inte problemet, men dämpar symptomen :)

Det är sant, hon står med ugnen med öppen lucka och lagom värme och värmeljus just nu :brinnerup
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man behöver ju inte värma upp hela lägenheten heller, det kan ju räcka med ett extra element i sovrummet, eller om man hellre sover på soffan i vardagsrummet
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Inget ont till TS men det är alltid lika kul när temperaturen i lägenheter närmar sig 18 grader. Det blir kaos och folk ringer aftonbladet och beskriver kylan som ohanterlig med risk för frostskador och hypotermi.

Dessa människor kan omöjligen ha bott i ett hus någonsin.:hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inget ont till TS men det är alltid lika kul när temperaturen i lägenheter närmar sig 18 grader. Det blir kaos och folk ringer aftonbladet och beskriver kylan som ohanterlig med risk för frostskador och hypotermi.

Dessa människor kan omöjligen ha bott i ett hus någonsin.:hihi

Jag slutar elda när jag har uppnått 18 grader inne.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top