Palliativ vård av drivknut?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har en bil med en drivknut som börjat knorra när man svänger tvärt.
Har inte verktyg eller tid att byta här och nu, istället skall bilen köras hem till Sverige (~160 mil) där jag kan fixa.

Finns det något jag kan göra för att drivknuten skall hålla sträckan ut?

Bör väl tilläggas att problemet fanns när vi köpte bilen och har inte blivit kännbart värre under tiden vi kört den, typ 100 mil.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Hartass, hästsko, fyrklöver och bedjan till något lämpligt heligt? :)

Men seriöst, det kan braka när som helst eller det kan hålla. Jag har kört av en drivaxel utan att ha hört eller kännt ett enda knak/knäpp och jag har kört några veckor med knak/knäpp och det har hållit.

Det som oftast är orsak till drivknutsförfall är att damasken har spruckit och det som ska vara inuti har bytt plats med det som ska vara utanför. Man kan ju försöka göra rent och få i lite fett, men med en trasig damask så är det en högst temporär lösning, det kommer kasta ur sig fettet rätt omgående. Det finns dock delbara som man vulkar ihop, som en bättre temporär lösning.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...axeldamask/Drivknutsdamask-delbar-2000022701/

Men det är ju inte säkert att det hjälper hela vägen heller för oljudet betyder att kulorna fastnar i sina banor vilket oftast betyder mekaniskt slitage i banorna som bara blir värre, men det skadar nog inte å.a.s. att få skiten tätt och med smörja. För att belasta knuten så lite som möjligt, undvik att ge nån gas alls medan man har rattutslag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om det är samma på bägge sidor kan man växla dem. Ett jäkla jobb, men du sparar en slant och kan ofta köra rätt länge...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Körde med knackande drivknut i 1-1,5 år på min Seat. Sen började det låta även när man körde rakt, då bestämde jag mig för att byta knuten.

Jag hade köpt delningsbar damask på biltema och försökt få på en sån. Många tycker att dessa funkar förvånansvärt bra... du sparar dessutom en del tid, arbetet blir mycket enklare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du bestämmer dig för att köra istället för att byta så se till att ha en väldigt lätt högerfot så att du minimerar vridmomentet på axeln. Att få in ett las med smörjfett kan nog ha en viss positiv effekt, eller rent av få det helt rent från sand och skit och sedan på med fett. Det är väl nåt man kan fixa ganska snabbt i en gör det själv hall.

Sen får andra svara på hur länge den kan förväntas hålla för det har jag ingen erfarenhet av.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är lite av ett lotteri.
Se till att du har tryckt in nytt fett i drivknuten om det gamla försvunnit. (vilket det troligen gjort)
Om du har möjlighet så sätt på en utbytesdamask för hemfärden.
Sen är det bara att köra med väldigt lätt högerfot och hålla igen på hastigheterna.

Men det finns inga garantier för att det håller. Det kan mycket väl hålla ihop med nytt fett men det kan lika gärna gå sönder under resan.
Jag har varit med om både drivknut som inte gett ett ljud ifrån sig för att sedan plötsligt ramla isär helt och en drivknut som lätt ganska illa men ändå höll fram till den kommande servicen. så det är ett lotteri.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Herregud, jag har kört tre år och tretusen mil sedan drivknuten började knacka vid sväng.

På slutet knackade den även rakt fram, dom sa till på besiktningen tre år i rad att damasken var trasig och knuten dålig.

Sedan köpte jag en "renoverad" drivknut, den höll i två månader så knackade även den vid sväng, samma firma hade dock även helt nya drivknutar, så dom ersatte mig med en sån.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
160 mil är ju ingenting. Den kommer hålla betydligt längre än så. Men undvik att trycka fullgas med fullt styrutslag.

Jag har en gång bytt gummidamask och sprutat i nytt fett, och sedan hörde jag aldrig något mer knack.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Fett med nylonspån är ju en klassiker på slitna kulleder med smörjnippel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Som flera påpekat kan det gå fort med lite otur. Jag hörde första klicket från drivknuten på en Golf för att 15 mil senare bli stående med låst drivning. Knuten hade tvärskurit så den inte gick att rotera alls. Det var en smula irriterande. Jag håller med om att man borde hissa bilen, tvätta rent, i med nytt fett och sen dit med en "quick boot". Senaste gångerna jag bytt drivaxlar har jag köpt nya från http://stores.ebay.co.uk/J-R-CV-JOINTS-DRIVESHAFTS där priserna är något lägre än här hemma. Enda abret är att man måste hålla koll på vad som är förarsidan av bilen...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tack för alla svar!
Ska göra rent och pytsa i en massa fett.
Därtill offra en oskuld åt Satan och Oden och alla de andra.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Som flera påpekat kan det gå fort med lite otur. Jag hörde första klicket från drivknuten på en Golf för att 15 mil senare bli stående med låst drivning. Knuten hade tvärskurit så den inte gick att rotera alls. Det var en smula irriterande. Jag håller med om att man borde hissa bilen, tvätta rent, i med nytt fett och sen dit med en "quick boot". Senaste gångerna jag bytt drivaxlar har jag köpt nya från http://stores.ebay.co.uk/J-R-CV-JOINTS-DRIVESHAFTS där priserna är något lägre än här hemma. Enda abret är att man måste hålla koll på vad som är förarsidan av bilen...

Det är bra mycket billigare att bara byta knuten än att köpa en ny drivaxel. Värsta jobbet är ju att plocka ner drivaxeln, att sen bonka ut knuten är ganska enkelt när allt är nedplockat.

Angående att köra med paj damask - livslängden beror på vart du bor med. På västkusten saltas det enormt - min gissning är att det har förkortat min livslängd betydligt... :)
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är bra mycket billigare att bara byta knuten än att köpa en ny drivaxel. Värsta jobbet är ju att plocka ner drivaxeln, att sen bonka ut knuten är ganska enkelt när allt är nedplockat.
Studerade du verkligen priserna på min länk? Köpte båda till en Focus för ett par år sen och det kostade mig 600 kr inklusive frakt. Inte står jag och kladdar med att byta knut då när axeln bara är att tjoffa dit.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Drivknuten höll hela vägen utan ett knyst.

Det gjorde däremot inte bränslepumpen i tanken, som gav upp efter ca 20 mil.
Motorn gick fortfarande fint, men bara ner till ungefär 3/4 tank. Efter det ville den hosta och självdö vid gaspådrag. Blev lite hårigt vid vissa långtradaromkörningar.
Täta tankstopp blev lösningen, med nackdelen att man var tvungen köra om samma jävla långtradare igen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top