Renoveringsprojekt Kawasaki Z750 -82

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Plötsligen står det en gammal sliten Kawasaki Z750 ifrån 82 i mitt garage. Jag är lite osäker på hur den hamnade där, men iom att jag är helt ny på motormeck och MC tänker jag att den kan få vara ett testobjekt att experimentera lite med innan jag får för mig att börja pilla på min nya MT07'a.

Jag har fixat nytt batteri till den så nu visar den vissa livstecken och drar igång startmotorn, men tyvärr tar det stopp där. Den klagar på oljan så jag ska sticka iväg och köpa lite, men jag gissar att det inte är det som är problemet.

Har ni tips på hur jag går vidare med startproblemet? Har ni någon checklista som ni går igenom i huvudet för att hitta vad som är fel?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ny olja är ju såklart alltid en bra idé. Men om du med "den klagar på oljan" menar att oljelampan lyser, så kommer den troligen göra det även efter oljebytet. Den ska dock slockna när motorn hoppar igång.

Om hojen stått länge kan det även vara idé att byta ut bensinen i tanken mot ny och fräsch sådan.
Sedan är väl ett bra ställe att starta på att kolla om du har gnista på stiften och om de verkar få bensin.

Jag har själv en Z750 -82 som jag skruvat en del med. Har dock byggt om den en del så den är inte helt original längre. Finns en avsomnad byggtråd här på forumet om du är intresserad.
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Ah, så du har också en sådan alltså, kul. Om du vill får du gärna länka till den där byggtråden.

Hur kollar man så att stiften får bensin?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ah, så du har också en sådan alltså, kul. Om du vill får du gärna länka till den där byggtråden.

Hur kollar man så att stiften får bensin?

Här är min tråd:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260597-Bonzos-Nostagitripp&highlight=

Om stiften är fuktiga och luktar bensin när du plockar ut dem så kan du utgå ifrån att de får bensin. Kör lite med startmotorn innan bara. Är de helt torra så är det stopp någonstans på vägen.
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Här är min tråd:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260597-Bonzos-Nostagitripp&highlight=

Om stiften är fuktiga och luktar bensin när du plockar ut dem så kan du utgå ifrån att de får bensin. Kör lite med startmotorn innan bara. Är de helt torra så är det stopp någonstans på vägen.

Tack, intressant läsning. Vad gäller mina tändstift så verkar de blixtra som de ska, men de verkar rätt torra och jag måste nog anstränga mig hårt för att känna någon bensindoft... Skruvade på choken och bensinvredet (Reserve/Pri/On) men det verkade inte göra så mycket. Naturligtvis är det bensin i tanken.

Är den två- eller fyrcylindrig? Z750 L eller Z750 LTD?

E1/L2 är den registrerad som, så två cylindrar antar jag. Stämmer med att jag bara uppfattade två tändstift när jag pillade på den nyss.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tack, intressant läsning. Vad gäller mina tändstift så verkar de blixtra som de ska, men de verkar rätt torra och jag måste nog anstränga mig hårt för att känna någon bensindoft... Skruvade på choken och bensinvredet (Reserve/Pri/On) men det verkade inte göra så mycket. Naturligtvis är det bensin i tanken.

Bensinkranen är troligen vacuumstyrd vilket innebär att den inte öppnar på "On" eller reserv om du inte har "sug" från förgasarna. Däremot ska den flöda fritt i läge "Pri", så om den inte gör det så verkar något vara galet. Vad jag har förstått är det inte helt ovanligt att kranarna slutar funka. Själv bytte jag till en vanlig kran för samma pengar som en renoveringssats till originalet.

Björn F, som svarat här i tråden, har bättre koll på dessa hojar än mig. Men jag svarar så gott jag kan och håller koll på tråden så ska hojen nog snart vara igång.
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
E1/L2 är den registrerad som, så två cylindrar antar jag. Stämmer med att jag bara uppfattade två tändstift när jag pillade på den nyss.

My mistake, jag missade de två innersta tändstiften, så fyra cylindrar antar jag. Två tändstift iallafall.
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Bensinkranen är troligen vacuumstyrd vilket innebär att den inte öppnar på "On" eller reserv om du inte har "sug" från förgasarna. Däremot ska den flöda fritt i läge "Pri", så om den inte gör det så verkar något vara galet. Vad jag har förstått är det inte helt ovanligt att kranarna slutar funka. Själv bytte jag till en vanlig kran för samma pengar som en renoveringssats till originalet.

Björn F, som svarat här i tråden, har bättre koll på dessa hojar än mig. Men jag svarar så gott jag kan och håller koll på tråden så ska hojen nog snart vara igång.

Jag sköljde ur tanken då det var massa skit i den. I samband med det så testade jag kranen, och den verkar funka fint. Det rinner ur den vid läge "Pri". Dock upptäckte jag att oljan var helt tom. Det är kanske lite oroväckande ifall någon har kört motorn torr tills den har skurit. Jag fyllde på med ny iallafall. Startmotorn låter också rätt dåligt tror jag, vet inte hur den låter normalt sätt. Men det låter som missljud, helt olikt min MT07'a.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
My mistake, jag missade de två innersta tändstiften, så fyra cylindrar antar jag. Två tändstift iallafall.

Har du fyra cylindrar så har du fyra tändstift. Däremot har du säkert bara två tändspolar, men det är en helt annan visa.
Det är mycket enklare att komma åt allt om du plockar bort tanken, men det verkar du ju redan ha gjort.

Min startmotor lät också som en stenkross när jag testade den en gång. Har svårt att tro att det ska vara så, men jag har plockat bort batteri och startknapp så jag kan ändå inte använda den så det spelar mindre roll för mig.
Du borde väl ha kick på din också?
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Har du fyra cylindrar så har du fyra tändstift. Däremot har du säkert bara två tändspolar, men det är en helt annan visa.
Det är mycket enklare att komma åt allt om du plockar bort tanken, men det verkar du ju redan ha gjort.

Min startmotor lät också som en stenkross när jag testade den en gång. Har svårt att tro att det ska vara så, men jag har plockat bort batteri och startknapp så jag kan ändå inte använda den så det spelar mindre roll för mig.
Du borde väl ha kick på din också?

Lite osäker på vad som precis hände med mitt förra svar, men tyvärr så har den här bara elstart. Så det lär ju bli meckigt om startmotorn är paj.
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Åhå, framsteg! Jag hittade en skruv under förgasaren som såg ut att höra till någon form av tapp. När jag skruvade på den så började det rinna ut någon vätska som jag gissar var en blandning av bensin och vatten. Efter det så började motorn faktiskt att antända. Nu blev det för sent att fortsätta, men jag antar att jag har tre till att tömma imorrn. Nu kommer hoppet tillbaka :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Åhå, framsteg! Jag hittade en skruv under förgasaren som såg ut att höra till någon form av tapp. När jag skruvade på den så började det rinna ut någon vätska som jag gissar var en blandning av bensin och vatten. Efter det så började motorn faktiskt att antända. Nu blev det för sent att fortsätta, men jag antar att jag har tre till att tömma imorrn. Nu kommer hoppet tillbaka :)

Kul att det går framåt.
Någonstans i förlängningen kan det nog vara en idé att skruva isär förgasarna och göra rent allt ordentligt.
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Alltså det här med att editera inlägg ifrån mobilen verkar ju inte vara en höjdare...
---
Sådär ja, efter en tömning av förgasarna så lever den plötsligen! Nu tenderar den att rusa lite bara, trots mitt initiala fumlande med ratten under förgasaren. Får mixtra vidare med det. Och sensorn till stödet verkar glappa lite, men det är kanske ett mindre problem i sammanhanget.

Kul att det går framåt.
Någonstans i förlängningen kan det nog vara en idé att skruva isär förgasarna och göra rent allt ordentligt.

Yes, när allt är funkis så lär jag nog skruva isär hela motorcykeln i småbitar, tvätta, polera, putsa, olja in, byta ut, täta och plocka ihop den igen :)
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
En sak förstår jag inte riktigt. Jag bytte nyligen olja och hällde i knappt en hel fyralitersdunk så att mätarn var på topp. Den ska rymma ca 3.5 liter med oljefilter. Nu, efter några försök att få igång motorn och några kortare turer på parkeringen när den kom igång, så ser det ut som om oljan nästan är tom igen. Jag förstår inte riktigt det, det har inte läckt något ut under den iallafall.

Någon som har en gissning?
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
En sak förstår jag inte riktigt. Jag bytte nyligen olja och hällde i knappt en hel fyralitersdunk så att mätarn var på topp. Den ska rymma ca 3.5 liter med oljefilter. Nu, efter några försök att få igång motorn och några kortare turer på parkeringen när den kom igång, så ser det ut som om oljan nästan är tom igen. Jag förstår inte riktigt det, det har inte läckt något ut under den iallafall.

Någon som har en gissning?

Mätarn var på topp? Antar att du menar att det var fullt när du kollade i nivåglaset?
När du kollade oljenivån den andra gången, lät du hojen stå någon minut efter att du stängde av den så att oljan hann rinna ner?
Angående förgasarna så brukar de ha en dräneringsskruv, antar att det var den du hittade när det rann ut soppa. När du sen skriver att du "fumlade med ratten" under förgasaren så undrar jag om du skruvat på några andra skruvar? Att göra det utan att veta vad du sysslar med blir inte så bra.

Inte för att vara dryg men tänkte först skriva att jag rekommenderar dig att ta hjälp av någon, då du verkar sakna grundläggande teknikkunskaper. Sen läste jag första inlägget och förstod att syftet vara att skruva för att lära. Jag rekommenderar dig ändå att läsa så mycket som möjligt om fyrtaktsmotorer och motorcyklars funktion. Att bara skruva på måfå blir nog inte så bra varken för dig eller hojen. Lycka till!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top