MotoGP 2017 #1: Grand Prix of Qatar

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men vad ÄR detta för ökenrace?????
 

Bifogat

  • DOHA!.png
    DOHA!.png
    119.2 KB · Visningar: 127

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag tror inte att första racet kommer att bli representativt för resten av säsongen, särskilt inte om det blir regn. Ser man till vad de sista testerna gav oss så tycker jag att Bautista ser ut som en dark horse i sammanhanget. Dovi verkar vara bästa Ducce både sett till snabbaste varv och race pace i mitt tycke. Tror dock generellt att Duccarna kommer att vara med bra i racet.

Rossi och Marquez kan man aldrig räkna bort på racedagen och jag skulle bli förvånad om de inte är med och fightas om pallen.

Som många redan sagt så ser ju Viñales ut som favorit. Frågan är bara vad som händer med nerver i kval och race när man går från "up and coming" spontanvinnare till vinnarfavorit. Trycket på axlarna ökar garanterat.

Pedrosa verkar ha hittat hem på cykeln bättre än föregående säsong och säger ju själv att han är i bra form. Inte heller honom kan man räkna ut för en bra placering, även om jag inte tror att han kommer att vinna racet. Men en bra start på säsongen kan definitivt bli en morot för honom.

Folger och Zarco har också visat på imponerande fart både över snabba varv och race pace.

Jag tror att det kommer att bli extremt viktigt att kvala bra inför det här racet, eftersom man inte har råd att ge bort en millisekund om man vill vara med och slåss om översta pallplatsen. Många har visat på bra race pace och skulle man hamna efter i starten så tror jag att det kommer att bli övermäktigt att ta sig om och ikapp övriga snabba förare.

Förhoppningen är att det kommer att vara ett extremt tight race och att vi har en klunga på 6-7 förare som håller ihop största delen på racet. Vem som lyckas med vad mot slutet återstår att se.

Själv hoppas jag naturligtvis på ett mirakel från Pedrosa, men ser man rent historiskt så ska han vara mer än nöjd med en pallplats på den här banan.

I Moto 2 tror jag att det kommer att bli en batalj mellan Luthi och Morbidelli och förhoppningsvis några överraskningar. Vem vet hur KTMen och Oliveria tar sig an det hela? De som flyttat upp från Moto 3 ser ut att vara bra med i matchen, men jag tror inte att de har potentialen att leverera toppresultat redan.

I Moto 3 håller jag Bulega som favorit, men det ska även bli kul att se vad en taggad Fenati kan hitta på på nytt märke. Förhoppningsvis bjuder även detta race på någon ny kul överraskning.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Hoppas Rossi vinner så det blir lite spänning i årets säsong.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte helt osannolikt. I helgen har stora delar av Moto2/3 testen störts av regn. Nackdelen när det regnar i dessa delar av världen är att det nästan regnar lera på grund av att regnvattnet plockat upp ökensand från sandstormar. Följden blir att banan blir otroligt smutsig efte varje regn.
Hur hanteras det, har man speciella regndäck för lerigare förhållanden, eller tvättar/sopar man banan?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Varför börjar man köra redan på torsdag med träning 1?

Vanligtvis har man väl kört fredag två träningar, lördag två träningar samt kval och sen warmup och race på söndag. Nu kör man träning 1 på torsdag, fredag träning 2-3 och lördag träning 4 och kval. Har man alltid kört så i Qatar?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Varför börjar man köra redan på torsdag med träning 1?

Vanligtvis har man väl kört fredag två träningar, lördag två träningar samt kval och sen warmup och race på söndag. Nu kör man träning 1 på torsdag, fredag träning 2-3 och lördag träning 4 och kval. Har man alltid kört så i Qatar?

Ja dom har alltid det förfarandet i Qatar. Är säkert pga att det är första rejset på säsongen och därför behöva lite extra tid.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför börjar man köra redan på torsdag med träning 1?

Vanligtvis har man väl kört fredag två träningar, lördag två träningar samt kval och sen warmup och race på söndag. Nu kör man träning 1 på torsdag, fredag träning 2-3 och lördag träning 4 och kval. Har man alltid kört så i Qatar?

För att på grund av klimatet där så har de kortare tid på sig att köra varje dag.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nu kanske just Qatar regnet inte går att besegra med om så alla regndäck i världen, men att inte ens ta regndäck i beaktande efter väderprognoserna känns ju aningen oprofessionellt!

One thing is certain, however, is that even if the MotoGP race does go ahead in the wet, Moto2 and Moto3 will not, with control tyre manufacturer Dunlop not bringing wet tyres to the event.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Körs inte i regn enligt kommentatorerna sen innan för att elljuset som lyser upp banan bländar i vätan och gör det omöjligt att ha ett säkert race, därför tas det troligen inte med regndäck för det blir inget kört i blött ändå.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Körs inte i regn enligt kommentatorerna sen innan för att elljuset som lyser upp banan bländar i vätan och gör det omöjligt att ha ett säkert race, därför tas det troligen inte med regndäck för det blir inget kört i blött ändå.

Förarna har det sista ordet, upplever de att de inte kan köra i väta så kommer det inte bli av. Alltså finns det fortfarande hopp. Hoppas verkligen det blir av (givetvis under hyffsat trygga förhållanden).
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nu syns det att MotoGP iallafall visas på torsdag och fredag, men inte Moto3 och Moto2, där visas endast kvar och race.

Har mailat Viasat och frågat varför..

Förut har man alltid kunnat se det på Viaplay åtminstone när något annat varit viktigare än MotoGP att visa på TV, vad det nu kan vara.. :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Förarna har det sista ordet, upplever de att de inte kan köra i väta så kommer det inte bli av. Alltså finns det fortfarande hopp. Hoppas verkligen det blir av (givetvis under hyffsat trygga förhållanden).
Stod att alla förare fick lov att säga ok till det och oddsen på att JL skulle neka regnrace om han kunde får du inte ens pengarna tillbaka på....
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Enjoy MotoGP™ to the max with the TimingPass. ??????

Ännu ett nytt påhitt från Dorna? Jag har ju redan Full Videopass.....:va
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Om inte jag minns fel så kunde man åtminstone se en komplett lista på hur tiderna ser ut vid ett viss givet tillfälle (nu kommer man ju till ingenting om man klicka på "visa alla tider" eller vad det står under de första tio som visas på startsidan). Jag förstår att de lagt till mer info i live-timing-listan, men det är uselt att man inte kan se aktuell ställning, med tider ens.

De hittade på det förra året, man får inte livetiming med fullpasset.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om inte jag minns fel så kunde man åtminstone se en komplett lista på hur tiderna ser ut vid ett viss givet tillfälle (nu kommer man ju till ingenting om man klicka på "visa alla tider" eller vad det står under de första tio som visas på startsidan). Jag förstår att de lagt till mer info i live-timing-listan, men det är uselt att man inte kan se aktuell ställning, med tider ens.

2015 hade jag live-timingen uppe på en dator samtidigt som live-videon gick på TVn, men 2016 var "live"-timingen rejält nerfad och i princip poänglös i jämförelse med året innan, och ville man ha som det var året innan så fick man pröjsa extra.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top