MotoGP 2017 #1: Grand Prix of Qatar

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ärade berikare av detta forum. :Bugar
Jag har nöjet att äntligen starta MotoGP säsongen 2017 med en ny tråd.

Var skall detta år sluta och kan det komma i närheten av FANTASTISKA 2016?

Som det ser ut är väl frågan vem som kan slå Vinales?
Att Dovi, Rossi, MM, Pedrosa(!) och Cal alla kommer finns där i toppen är säkert men kommer de räcka till?
Jag tror inte det utan tror att MV står med bucklan när året är över.
Hoppas på mååååånga spännande race dit fram!

Torsdag 23 Mars
16:00 - 16:40 Moto3 Free Practice Nr. 1
16:55 - 17:40 Moto2 Free Practice Nr. 1
17:55 - 18:40 MotoGP Free Practice Nr. 1
18:55 - 19:35 Moto3 Free Practice Nr. 2
19:50 - 20:35 Moto2 Free Practice Nr. 2

Fredag 24 Mars
16:00 - 16:45 MotoGP Free Practice Nr. 2
17:00 - 17:40 Moto3 Free Practice Nr. 3
17:55 - 18:40 Moto2 Free Practice Nr. 3
18:55 - 19:40 MotoGP Free Practice Nr. 3

Lördag 25 Mars
16:55 - 17:40 Moto2 Qualifying
17:55 - 18:25 MotoGP Free Practice Nr. 4
18:35 - 18:50 MotoGP Qualifying Nr. 1
19:00 - 19:15 MotoGP Qualifying Nr. 2

Söndag 26 Mars
14:50 - 15:10 Moto3 Warm Up
15:25 - 15:45 Moto2 Warm Up
16:00 - 16:20 MotoGP Warm Up
17:00 Moto3 Race
18:20 Moto2 Race
20:00 MotoGP Race
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förra årets tester så såg det ju ut som om Dani äntligen skulle få ta en titel, sedan kom första racet och allt var helt bakvänt. Men, ja, MV ser ut som personen att slå. Skulle gissa på att det kommer stå mellan MV och MM i år. VR får nog nöja sig med en god tredjeplats i totalen i år.
IA tror jag inte kommer kunna köra Suzukin lika bra som MV, JL kommer vara akterseglad på Ducatin åtminstone första racen eller halvan av säsongen. DP, tja... Han är som vanligt en mörk häst, men han kommer nog hamna 5-6 i totalen ändå.

Racet i Losail brukar ju vara ganska underligt, och banan skiljer sig ganska mycket från resten av säsongen... Ska bli mycket roligt att äntligen få se lite nya rejs!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nikola milovanovic och viasat går skilda vägar en knappt vecka innan motogp säsongen drar igång! frågan är vad som har hänt såhär tätt inpå premiären:confused:

Senast den 7:e mars postade niko på facebook att han var i full färd med att fixa till sin motogp-hörna inför premiären men nytryckta avgränsningsskärmar med motogp loggan etc, skumt är det ivf!!!
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Whatthefurk? Tittade in på viaplay idag och det ligger ing schemalagda sändningar för motogp. F1 finns men motogp är borta. Någon annan som upplever samma?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det löser sig nog, svårt att tänka mig att de inte sänder MotoGP längre bara för att en kommentator slutat.

Jag tror följande resultat:

1. MV
2. VR
3. MM
4. DP
5. JL
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Var väl så sent som i höstas på Valencia om jag inte minns fel, de offentligt tala om att viaspratt förlängt mgp sändningarna med ytterligare flera år!

Rejstipset:
1. VR
2. MM
3. Jlo
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Äntligen dags igen!!

Jag tror det kommer bli stenhårt ända fram till sista rejset innan vi vet vem som blir mästare, MV verkar ju ha ett visst övertag i sitt stall inför premiären, men Rossi är ju en "Sunday Man" som man aldrig kan räkna bort!!

MM tar en pallplats, Lorre klotar & någon av rookiesarna lär väl bowla omkull minst 1 av konkurrenterna så jag är säker på att det blir ett underhållande race...

Min helt ovetenskapliga gissning...

1. Rossi
2. The Maniac
3. MM
4. MV
5. valfri rookie... :rofl:rofl:rofl
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag gillar tiderna i första inlägget.
Mv
Rossi
Jlo
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Regnrace? Ser så ut...
 

Bifogat

  • DOha..png
    DOha..png
    36.9 KB · Visningar: 62

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Gillar ju inte att gissa innan första träningarna men ägnar i stället lite tankemöda i de lägre klasserna:

Moto3 - Fenati tillbaka efter att ha fått foten från VR46 och förefaller tämligen dominant under försäsongstesterna?! Någon som vet om han skrapat ihop finansieringen till teamet själv eller är rekryterad till Marinelli Rivacold Snipers (?)? Teamkollega med Jules Danilo som är ett nytt franskt namn för min del.
Patrik Pulkki kör Peugeot i Moto3 - kommer han att köra hela säsongen eller kör han som Wild Card? Skoj :)

Moto2 - Nakagami och Morbidelli verkar vassa, även Marquez d y verkar mer framåt denna säsong. En ny kille i klassen som verkligen verkar på hugget är fransosen Quartararo. Nakagami och racepace brukar i o f s vara en annan historia.

När det gäller MotoGP brukar vi ägna mycket tid åt den etablerade toppen men vad tror vi om nykomlingarna? Att Folger skulle stå upp så starkt i f t Zarco i Tech 3 kommer i vart fall som en överraskning för mig. Rins håller förvånansvärt bra mot Iannone, men då har jag inte koll på några race-simulationer. En som bör visa framfötterna även i torrt i år är nog Miller, att hålla sig på hjulen och plocka poäng är nog ett krav inför en fortsatt satsning.

I toppen tror jag att det står några gäddor i vassen som kanske inte visat alla korten än. Men att MV blir vass står nog klart för alla, däremot är jag inte beredd att räkna bort Pedrosa ännu. MM kommer att vara där medan Geten känns som det stora frågetecknet. Kommer legendaren att kunna prestera på jämn och hög nivå på alla banor i en mördande konkurrens? Vi får se, de andra i fältet börjar ha väldigt stor erfarenhet de också.

JLo kommer att vara med långt fram, i alla fall på vissa banor. Första målet måste vara att slå Dovi. Frågan är hur JLo hanterar en period av motgångar i den nya miljön? På Yamaha har han ju visat en förmåga att borra ned huvudet och komma igen (2015) men i Ducati kan det ju vara en något mer komplex historia att få ordning på helheten.

Jaja, spännande kommer det att bli! Bring it on :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Regnrace? Ser så ut...

Inte helt osannolikt. I helgen har stora delar av Moto2/3 testen störts av regn. Nackdelen när det regnar i dessa delar av världen är att det nästan regnar lera på grund av att regnvattnet plockat upp ökensand från sandstormar. Följden blir att banan blir otroligt smutsig efte varje regn.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Moto3 - Fenati tillbaka efter att ha fått foten från VR46 och förefaller tämligen dominant under försäsongstesterna?! Någon som vet om han skrapat ihop finansieringen till teamet själv eller är rekryterad till Marinelli Rivacold Snipers (?)? Teamkollega med Jules Danilo som är ett nytt franskt namn för min del.
Patrik Pulkki kör Peugeot i Moto3 - kommer han att köra hela säsongen eller kör han som Wild Card? Skoj :)

Moto2 - Nakagami och Morbidelli verkar vassa, även Marquez d y verkar mer framåt denna säsong. En ny kille i klassen som verkligen verkar på hugget är fransosen Quartararo. Nakagami och racepace brukar i o f s vara en annan historia.

Fenati verkar vara pånyttfödd efter förra årets skandaler och har sett vältränad såväl som motiverad ut. Han har dessutom visat oanade talanger som duktig testförare. Tror nog att CBC Corse fått hosta upp en hel del pengar då det i princip var budgivning om honom efter förra säsongen.

Danilo har åkt i teamet i något år och hans farsa står sannolikt för en stor del av CBC Corse's finansiering då han äger sportkedjan Decathlon (typ Stadium i medelhavsländerna).

Pulkkinen har - vad jag vet - en konstant plats på Mahindran.

I Moto2 skulle jag inte räkna bort Luthi, särskilt inte i Qatar. Han har ju ett fåtal banor där han alltid åker riktigt bra (i princip de enda banor han vinner race på) och Qatar är en av dem.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
I supportklassen tror jag stenhårt på gamlot. Mossberg. Mozz.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Känns riktigt svårt såhär innan man sett hur dom verkligen ligger till när de kör för allt vad tygen håller.

MV vs MM är väl den solklara matchningen men att räkna bort VR är omöjligt och DP är även han en dark horse.

1. MV
2. MM
3. VR

Rossi kommer inte göra om förra årets misstag och hellre köra safe än DNF vilket jag tror kommer märkas.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top