#38 Barretts RMZ 450 2008 Supermoto ska åter upp på banan.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Nu är jag lite utanför mitt kompetensområde, har aldrig ägt en motard, än mindre tävlat. De tre stycken HVA Endurohojar jag hade i tur och ordning på 80-talet är väl det närmaste...
Dock har jag i många år varit garagegranne med Christofer Barrett. Under hans aktiva tid var det ofta vi två som var i garaget på kvällarna. Barrett gjorde iordning sina tävlingshojar och jag pillade med Sportstern. Sedan minst 5 år har dock Barrett inte kört aktivt. Hans sista tävlingshoj plus den minst sagt omfattande kringutrustningen: däck, extrahjul, kompressor, elverk, däckkrängare, reservdelar, däckvärmare, reservmotor och Gud vet allt, har stått för fäfot i garaget och samlat damm. Christofer har fått andra intressen. Var sak har sin tid.

Så för ett par dagar sedan fick vi besök av Christofer som undrade om ngn av oss garagevänner hade lust att frigöra honom från hoj, utrustning och garageplats. En yngre garagekompis Axel såg sugen ut men sneglade oroväckande på mig. Ikväll träffades Christofer, Axel och jag i garaget. Efter en timmes inventering av kringutrustning, reservdelar och status på hoj, så kom vi överens.
Christofer sålde hoj plus utrustningsberg och frigjordes från garageplats. Christofer såg lättad ut att slippa mek- och säljjobbet

Jag och Axel ska nu, med konsulterande av Barrett, driftsätta hojen och sen ska Axel och jag försöka hitta en köpare till hoj med utrustning inkluderad.
Vi tycker alla tre att det vore synd att degradera hojen tillbaks till cross. Så målet är att denna maskin -som jag tror en gång vunnit SM- ska upp på banan igen. Hoj och utrustning är ju ett perfekt startpaket för tex ngn yngre som vill börja tävla. Dock känner jag och Axel viss press nu om detta ska lyckas. Våren och årets Supermotosäsong står ju för dörren.

Det viktigaste punkterna vi ska börja med denna vecka är att hitta en ny elhärva. Befintlig 36-pinnars kontakt mot ECU:n är skadad. Vidare måste vi anskaffa ett nytt spjällhus alternativt hitta/åtgärda orsaken till varför nuvarande inte funkar på höga varv. Vi ska även montera ny koppling. Framgaffeln ska även få nytt Goldspeed framhjul, hjuldistanser, däck och broms. Hojen ska även kittas upp med andra tävlingsgrejer, catchtank, timräknare, fotpinnar som kan bära puckar, najningar och gud vet allt annat jag inte har koll på. Jag ska även göra lite service och tillsyn på motorn, ventilkoll, olja filter, leak-down-test mm.

Så syftet med denna tråd är tre:
Dels att kanske få tips på delar och setup
av er som kör Supermoto eller kan rmz450. I dagsläget behöver vi tex spjällhus och elhärva alt 36-pinnars kontakten. Vi ska förstås även plöja eBay.

Dels förstås att öka chanserna att hitta tex ngn yngre som funderar på att börja med Supermoto och som skulle kunna vara hjälpt av att köpa hoj och hela kringutrustningen i ett svep. Betydligt billigare och snabbare än att handla/bygga upp allt det materiella från början till butikspriser. Supermoto-hojar har ju dock en betydligt mindre marknad än crosshojar, men med hjälp av tråden kanske det går hitta en framtida förare/ägare.

Dels att bidra till SH. Som många andra fackforum har ju ett stort tapp skett till sociala medier, jag tycker dock att tex FB är kass till sånt här, jämfört med fackforumens överlägsna överblick och sökbarhet.

För egen del gör jag det här som ett roligt garageprojekt ihop med unge Axel och för att hjälpa Barrett som fått andra intressen. Han har snöat in på trampcyklar nu:va En vanlig åkomma i vårt garage :mad:

IMG_0510.jpg
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bild på 36 pinnars kontakten?

Suzuki brukar åka med JAE MX23A till sina ECU. Tror den finns i 36 pinnars utförande och ser då ut som på bilden.

MX23A-36pin-black.JPG
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för svar Boris!
Denna är smalare, tvåradig. Keihin-ECU.
IMG_0512.JPG

/J
Bild på 36 pinnars kontakten?

Suzuki brukar åka med JAE MX23A till sina ECU. Tror den finns i 36 pinnars utförande och ser då ut som på bilden.

MX23A-36pin-black.JPG
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack motarddoktorn! :tummenupp Den verkar det vara! Ett sånt hus får det nog bli! Resten av elstammen på den här hojen är nämligen i rätt gott skick. Cykeln har rätt få drifttimmar tack vare åren av stillestånd. Alla stiften är dessutom hela, så vi behöver inte korta kablarna för att crimpa på nya.

Den där ser ut som samma 36 pinnars kontakt som sitter på Keihin ECU till KTM. Vill minnas att de heter JST WPZ https://www.bejoken.se/files/images/datablad/70MFLESQQVB7.pdf .

https://www.bejoken.se/butik/wpzfbc-36-kka hylshus 36-pol.aspx

Har dock inte provat detta själv utan köpte en beggad kabelhärva att börja såga i.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen

I veckan har Axel beställt lite delar som behövs. Bland annat en sån 36-pinnarskontakt som Boris tipsade om ovan. Plus en ny "Fuel solenoid condensator" till spjällhuset. Vi chansar på att det är denna stora konding det är fel på. Dessa hojar är ju av viktskäl batterilösa. Så kondingen är till för att sprutet ska kunna funka ändå.

Vi undersökte sedan vad som saknas för att montera det nya 16.5" Goldspeed framhjulet som följde med hojen. Hjuldistanser saknades. Annars fanns allt.
IMG_0514.JPG

Så efter lite mätande gjorde jag en ritning. Det blir sk fasta distanser, som inte trillar ur när man demonterar framhjulet. Ikväll ska vi över till Kim (Griffon 66 här på SH) och låna hans svarv för att tillverka dessa distanser. Jag hittade en bit T6 aluminiumstång i min skrotlåda som vi kan svarva dessa distanser av.
IMG_0520.JPG

Efter detta tappade vi ur oljan för att kunna besiktiga kopplingen. Barrett hade nämligen en minnesbild av att han hade haft en aftermarket-slirkoppling i denna cykel. (Barrett hade två såna här RMZ450-maskiner när han tävlade, för att minska risken för avbrott vid haveri) Men att han hade flyttat över denna slirkoppling till den andra cykeln och att koppling saknades i denna cykel. Men vi blev positivt överraskade när vi plockade av kopplingskåpan. Där innanför satt en originalkoppling som var i det närmaste i nyskick. Så förmodligen hade Barrett återmonterat en ny originalkoppling i denna cykel i samband med att han inför/under ngn tävling flyttade slirkopplingen till den andra cykeln.
Så detta kändes skönt. Även att oljan såg fin ut, inte minsta glitter.
IMG_0517.JPG

Axel passade på att tvätta hasplåt och kopplingskåpa när dessa ändå var av. Hasplåten såg fin ut jämfört med hur det brukar se ut på skogs/crosshojar. En TIG-svetsad aftermarkethistoria
IMG_0518.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Söndagskvällen ägnades åt att färdigställa främre hjuldistanserna till det nya Goldspeed 16.5" framhjulet. Eftersom denna hoj förhoppningsvis får fortsätta som Supermoto-banhoj så prioriterade jag att få hjulet exakt i centerlinjen. Det fick då bli en 2mm tjock shimsplåt till oket för att sedan få oket centrerat över 320mm-skivan. Slarvar man med okcentrering på flytande skivor så märks det inte i början, men sen märker man att skivan äter medbringare.
Tack för sällskap och låna av svarv Kim... och Larzon förstås! :)
IMG_0529.JPG

Stansade hjuldistanserna med "L" och "R" så att de inte kan förväxlas så lätt vid stressigt depåmeckande. Av samma orsak en shimsplåt isf två shimsbrickor till oket, enklare vid stressmek än två shimsbrickor.
IMG_0548.JPG

Allt provmonterat och draget, hjulet snurrar lätt och bromsen testad.
IMG_0549.JPG

IMG_0551.JPG

IMG_0552.JPG
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag gillar ditt finsnickeri som vanligt en fantastisk känsla för detaljer och praktiska lösningar. De flesta hade skitit i om hjulet var centrerat eller ej bara det gick att spänna dit...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gillar ditt finsnickeri som vanligt en fantastisk känsla för detaljer och praktiska lösningar. De flesta hade skitit i om hjulet var centrerat eller ej bara det gick att spänna dit...

Tack Boris :D
Jo jag har viss erfarenhet av banåkare, det verkar finns två sorter. De som njuter av att skruva och justera in allt perfekt, och sen finns det resten...
Jag har dock inte tänkt gå igenom hela denna hoj så att det passar den förstnämda gruppen, utan jag tänker mer åtgärda sånt som inte är funkis, men när jag ändå är där med verktygen så gör jag dom åtgärderna ordentligt när jag (och Axel) ändå håller på. ....annars blir det ju ingen njutning :D
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag skall inte vara tråkig men... är du säker på att det är en 08a? Vet du eller förra ägaren om veven är åtgärdad. Just 08 var ett ödesår för Suzuki som kom med en helt ny motor som gick bra... men rasade lätt. De flesta 08or fick motorn utbytt mot vad som sedan blev nästa årsmodell. Nu vet jag att ni kan mycket mer om motorer än vad jag någonsin kommer lära mig men det kan vara värt att kolla detta för att slippa onödiga missöden på vad som i övrigt kommer bli en läcker skapelse.

Om bara inte närmaste motardbana var 18 mil bort...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skall inte vara tråkig men... är du säker på att det är en 08a? Vet du eller förra ägaren om veven är åtgärdad. Just 08 var ett ödesår för Suzuki som kom med en helt ny motor som gick bra... men rasade lätt. De flesta 08or fick motorn utbytt mot vad som sedan blev nästa årsmodell. Nu vet jag att ni kan mycket mer om motorer än vad jag någonsin kommer lära mig men det kan vara värt att kolla detta för att slippa onödiga missöden på vad som i övrigt kommer bli en läcker skapelse...

Tack!
Det var mig veterligen inte veven som var problemet, det var höger blockhalva som på en del hojar sprack i närheten av kickaxeln på 08:eek:rna (första året med sprut). Denna motor var ju dock en banhoj sedan ny, så dåvarande ägare som var elitåkare fick behålla sin motor, (han ville inte lämna in den i garantiutbytesprogrammet) för att inte riskera avbrott i tävlandet. Denna motor har dock aldrig haft några problem. Det ingår dock en extra 2010-års reservmotor till denna hoj. Men eftersom motorn som sitter i hojen, har funkat bra, och mig veterligen har fått sina översyner, så få den sitta kvar i hojen. Jag tror att veven är översedd 1gång på denna motor bla, gamla urplockade vevdelar/stake ligger i en "bevispåse". Denna motor och hoj ska bla ha vunnit SM en gång i tiden, så denna individ är nog inte den klenaste vid kickaxeln. Innan denna hoj byter ägare ska allt skrivas ned, Barrett vet mer exakt än jag vad som gjorts. (Jag ska dock göra leakdown-test och ventilkoll på denna motor innan vi startar upp den. Shimssortimentlåda finns med.)

Problemet nu är mer att hojen inte varit igång på minst 5 år. Under sista tävlingsäsongen det en omkullåkning i Italien med andra hojen, då togs vissa delar från denna hoj, strax därefter slutade Barrett tävla. Så det är därför det måste mätas in ett nytt framhjul, samma med kontaktdonet till ECU:n, den kommer från andra hojen som skadade kontakten i kraschen. Snabbfixet blev då att Barrett tog kontakt med kabelhärva från denna hojen. Samma med spjällhuset. Så det är därför det är lite pyssel att få igång denna hojen. Den fick donera lite delar som skadades på den andra hojen under de sista tävlingarna. Två likadana hojar användes för att minska risken för avbrott i tävlandet. Jag tror att den andra hojen var en 2010:a. Samma som reservmotorn till denna hoj.

Jag skulle låta motorn som sitter i hojen sitta kvar. Eftersom den klarat tävling och SM-vinst utan att spricka vid kickaxeln är denna blockindivid nog safe, och nu har blocket dessutom åldrats och spänningsrelaxerat och är sannolikt starkare än när den var ny. Dessutom har den fått sina översyner. Så kan man ha reservmotorn just som reserv, att tex montera in vid tex översyn av den befintliga motorn.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Igårkväll körde Axel och jag en mekkväll i garaget. Målet var att montera ihop framdelen. M8-skruv till främre bromsoket saknades. Så jag lyxade till det med två nya ISR-titanskruvar jag hade över från framgaffelprojektet på sportstern.
Hålborrade skallarna för låstråd
IMG_0556.JPG

Här är oket draget och trådlåst, antiseize på gängan eftersom det är titan. Axel och jag har även monterat ett slick-däck.
IMG_0558.JPG

När kvällen var slut var framdelen rätt klar. Axel har monterat nya barkbusters.
Det är eftermonterat en radialpump på denna cykel, så det blev lite klurande hur att få plats med denna innanför höger barkbuster (En radialpump bygger ju mer framåt än den konventionella originalpumpen). Men till slut kom vi på hur Barrett hade gjort tidigare.
IMG_0559.JPG
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Tack!
Det var mig veterligen inte veven som var problemet, det var höger blockhalva som på en del hojar sprack i närheten av kickaxeln på 08:eek:rna (första året med sprut). Denna motor var ju dock en banhoj sedan ny, så dåvarande ägare som var elitåkare fick behålla sin motor, (han ville inte lämna in den i garantiutbytesprogrammet) för att inte riskera avbrott i tävlandet. Denna motor har dock aldrig haft några problem. Det ingår dock en extra 2010-års reservmotor till denna hoj. Men eftersom motorn som sitter i hojen, har funkat bra, och mig veterligen har fått sina översyner, så få den sitta kvar i hojen. Jag tror att veven är översedd 1gång på denna motor bla, gamla urplockade vevdelar/stake ligger i en "bevispåse". Denna motor och hoj ska bla ha vunnit SM en gång i tiden, så denna individ är nog inte den klenaste vid kickaxeln. Innan denna hoj byter ägare ska allt skrivas ned, Barrett vet mer exakt än jag vad som gjorts. (Jag ska dock göra leakdown-test och ventilkoll på denna motor innan vi startar upp den. Shimssortimentlåda finns med.)

Problemet nu är mer att hojen inte varit igång på minst 5 år. Under sista tävlingsäsongen det en omkullåkning i Italien med andra hojen, då togs vissa delar från denna hoj, strax därefter slutade Barrett tävla. Så det är därför det måste mätas in ett nytt framhjul, samma med kontaktdonet till ECU:n, den kommer från andra hojen som skadade kontakten i kraschen. Snabbfixet blev då att Barrett tog kontakt med kabelhärva från denna hojen. Samma med spjällhuset. Så det är därför det är lite pyssel att få igång denna hojen. Den fick donera lite delar som skadades på den andra hojen under de sista tävlingarna. Två likadana hojar användes för att minska risken för avbrott i tävlandet. Jag tror att den andra hojen var en 2010:a. Samma som reservmotorn till denna hoj.

Jag skulle låta motorn som sitter i hojen sitta kvar. Eftersom den klarat tävling och SM-vinst utan att spricka vid kickaxeln är denna blockindivid nog safe, och nu har blocket dessutom åldrats och spänningsrelaxerat och är sannolikt starkare än när den var ny. Dessutom har den fått sina översyner. Så kan man ha reservmotorn just som reserv, att tex montera in vid tex översyn av den befintliga motorn.

Den här kraschen i Italien du nämner minns jag som igår! Min höft är det som förstört kontaktstycket du lagat! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den här kraschen i Italien du nämner minns jag som igår! Min höft är det som förstört kontaktstycket du lagat! :)

Ojoj :gnissla
Det måste ha varit en rejäl smäll för dig. ECU:n och dess kontakt sitter ju ändå på styrhuvudet, skyddad av gaffelben och främre nummerskylt. Förstår att du "minns det som igår" :kryckor
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Sakta framåt i garaget. Axel monterade ur oljefiltret vilket jag synade. Inga spånor här heller. Puh! Nytt filter monterat av Axel.
IMG_0564.jpg

Jag plockade även ur silen på oljepumpens sugsida , inga spånor där heller. Rengjordes, blåstes och återmonterades.
IMG_0575.JPG

Sent igårkväll var jag ensam i garaget och kunde då i lugn och ro kolla ventilspelet. Alla ventilspel stod inom spec förutom höger insug som hade för lite spel. Allt ser väldigt fräscht ut. Enligt Barrett har hojen bara ca 15 drifttimmar.
IMG_0576.JPG

Så då blev det att demontera insugskammen...
7114AB50-367E-429C-A00B-F9DF0FBDAE9B.jpg

...fram med shimslådan och justera tills det blev rätt. Spelet ska på insug ligga mellan 0,09 och 0,14mm.
IMG_0578.JPG

Sedan fram med momentnyckel och assembly lube och montera ihop.
IMG_0580.JPG

Några steg närmare uppstart.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Sedan sist har vi fått hem lite delar.

Bland annat en nytt 36-pinnars kontakthus. Axel fick beställa direkt från fabriken i Frankrike. Så nu kunde jag ersätta den trasiga ECU-kontakten i elhärvan mot den nya.
IMG_0604.JPG

IMG_0605.JPG

Vi har även fått hem lite andra delar som saknades eller var trasiga på hojen. Bland annat en ny tändspole med kablage, plus en ny konding till sprutet. Så efter en grundlig tvätt av hojen nu kunde så småningom klä på hojen med spjällhus, elstam. tank och kåpor Efter att ha fyllt bensin, olja och kylvätska kollades gnista, vilken var perfekt!
IMG_0631.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var med viss förväntan vi provade att starta denna hoj som inte varit igång på 5 år. Men till vår stora glädje small den igång och lät mycket frisk maskinellt, med hojen har ju förvisso bara ca 15 drifttimmar enligt info från Barrett. Bra gassvar helt klart :D.

Tog några bilder på hojen utanför garaget efter premiärstarten.

Nu återstår bara att beställa ett par nya fotpinnar, lägga på ny kedja och drev. Som synes sitter det en på tok för lång crosskedja på nu.

Sen ska vi prova att lägga ut hojen och se om det finns ngn banåkare som är intresserad. Tänkte prova på 28000:- med alla delar, ( en massa nya slitdelar, däck, extrahjul, luftkompressor, elverk, däckvärmare, skydd,lyft mm) Borde vara ett bra startpaket för ngn som vill börja tävla i Supermoto. Jag ska lägga upp en annons på köp och sälj här på SH när vi har provkört hojen på riktigt. Det ska inte vara några fel på växellådan, men det är ju framförallt det jag vill vara 100 på innan vi visar hojen för ngn spekulant.

IMG_0636.jpg

IMG_0634.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Avslut

Hej igen
Det blev ett ganska stort intresse för hojen, så den hann knappt bli klar innan det blev budgivning. I mitten på veckan provkörde jag hojen och då gjordes även köpet upp, igår lastades hojen och alla delar av Axel och i köparen in i dennes skåpbil.
Det var skönt att denna hoj nu vaknat upp efter åren av dvala.
Kommit upp på banan igen.

/Jörgen
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top