Alperna

Ozeki

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
08, Suzuki GSX-R 1000
Hallå

Jag och en polare funderar på att åka till Alperna i sommar och skulle behöva få lite synpunkter och råd.

Vi planerar att hyra en skåpbil där våra två hojar får plats för att sedan köra ned till alperna i valfritt tempo.
I dagsläget kör vi båda sporthojar så inte speciellt kul att åka på hojarna ned med packning och allt därför har vi valt lösningen med skåpbil.
Dels får vi då plats med packning och det blir roligare att köra hoj :)

Någon som vet vart man kan hyra skåpbil billigast, har kollat lite hos Mabi och fått ett OK pris men vill gärna hitta billigare.
Nån som har erfarenhet av hojar i en skåpbil?

Vilka ställen i alperna rekommenderas för hojåkning och vad på vägen får man inte missa?
Något annat "att tänka på" ?

Tacksam för hjälp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hallå

Jag och en polare funderar på att åka till Alperna i sommar och skulle behöva få lite synpunkter och råd.

Vi planerar att hyra en skåpbil där våra två hojar får plats för att sedan köra ned till alperna i valfritt tempo.
I dagsläget kör vi båda sporthojar så inte speciellt kul att åka på hojarna ned med packning och allt därför har vi valt lösningen med skåpbil.
Dels får vi då plats med packning och det blir roligare att köra hoj :)

Någon som vet vart man kan hyra skåpbil billigast, har kollat lite hos Mabi och fått ett OK pris men vill gärna hitta billigare.
Nån som har erfarenhet av hojar i en skåpbil?

Vilka ställen i alperna rekommenderas för hojåkning och vad på vägen får man inte missa?
Något annat "att tänka på" ?

Tacksam för hjälp

Blir riktigt avis, ni kommer få en fin semester!

Smart med skåpbils-planerna, men det blir väl rätt dyrt om ni ska hyra? Kan ni inte köpa en bil istället och sälja när ni är hemma igen?

Annars är det inga problem att ta hojarna ner till Alperna, om ni bor i Sthlm (?) är det bara att rulla ner till Trelleborg på eftermiddan och ta nattfärjan över till Rostock. Nästa dag lägger ni bröstet på tanken och ställer in siktet på Österrike, är ni lite effektiva vid tankstoppen är ni där samma eftermiddag. :)

I stora drag brukar mina semestrar se ut såhär:
https://www.google.se/maps/dir/Rost...c7d281d9b0d!2m2!1d11.4041024!2d47.2692124!3e0
...och:
https://www.google.se/maps/dir/Inns...249e69a82a90!2m2!1d7.1701755!2d50.1474123!3e0

Är ingen mästare på Google maps, men ungefär så brukar det se ut. Gasar ned på östra sidan, och upp på västra.

Sen kan man undra varför jag stannar i Cochem? Jo dels är själva stan fin, men största anledningen är förstås att Nürburgring ligger bara en halvtimmes krokväg bort.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Autobahn är ju inte som förr. Nuförtiden är det med all trafik svårt att hålla ett högt tempo.

Från Sverige via Danmark så ligger ju annars inte alperna mer än en dagskörning bort. T o m så nära att man kan sitta o smutta på öl på kvällen,

Jag körde för nåt år sedan via Danmark på 50cc moped.(topfart 42 knyck på GPS) Tog mig tre dagar dit eftersom jag var tvungen att ta alla småvägar dit(bl a genom Tjeckien)

 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Autobahn är ju inte som förr. Nuförtiden är det med all trafik svårt att hålla ett högt tempo.

Från Sverige via Danmark så ligger ju annars inte alperna mer än en dagskörning bort. T o m så nära att man kan sitta o smutta på öl på kvällen,

Jag körde för nåt år sedan via Danmark på 50cc moped.(topfart 42 knyck på GPS) Tog mig tre dagar dit eftersom jag var tvungen att ta alla småvägar dit(bl a genom Tjeckien)

Jag upplevde Autobahn på östra sidan som grymt snabb, kanske för att jag såg till att passera söndagar utan långtradare. Men västra Tyskland lider ju kronisk trafikinfarkt. Nu är det ju tyvärr tio år sen jag var där senast, men det är väl sig likt?


Dina mopperesor är :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag upplevde Autobahn på östra sidan som grymt snabb, kanske för att jag såg till att passera söndagar utan långtradare. Men västra Tyskland lider ju kronisk trafikinfarkt. Nu är det ju tyvärr tio år sen jag var där senast, men det är väl sig likt?


Dina mopperesor är :tummenupp


Jo, förr var ju östra sidan snabbare tack vare mindre trafik. Nu är det massor av trafik även där och vägnätet(antal filer) är inte lika utbyggt.

Sist jag åkte där(passerade bla en bit från Berlin) så svängde jag t o m av från autobahn för att det gick så jädrans sakta. Händer ju nåt lite då o då.

Bra om man kan nuförtiden snitta typ 130 knyck om man skulle köra stenhårt genom tyskland oavsett område. Långtradarna gör ju att det blir i alla fall drygt en fil mer.
Men, kan säga att......det var bättre förr
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo, förr var ju östra sidan snabbare tack vare mindre trafik. Nu är det massor av trafik även där och vägnätet(antal filer) är inte lika utbyggt.

Sist jag åkte där(passerade bla en bit från Berlin) så svängde jag t o m av från autobahn för att det gick så jädrans sakta. Händer ju nåt lite då o då.

Bra om man kan nuförtiden snitta typ 130 knyck om man skulle köra stenhårt genom tyskland oavsett område. Långtradarna gör ju att det blir i alla fall drygt en fil mer.
Men, kan säga att......det var bättre förr

Trist, då är det svårt att hinna genom Tyskland på en dag?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Trist, då är det svårt att hinna genom Tyskland på en dag?

Nja, jag har ju kört med en nakenhoj(CB1000R) från Dolomiterna, gamla Brennerpasset, via Hamburg, genom Danmark och sen suttit på senkvällen och druckit bärs på en camping.
Jäkligt tidig start, en marschfart på 130 och tur med inga trafikolyckor eller annat tjafs.

Visserligen är det ganska många år sedan men ändå.....(grymt skön långfärdshoj :) )

080715-12b2.jpg
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Autobahn är ju inte som förr. Nuförtiden är det med all trafik svårt att hålla ett högt tempo.

Från Sverige via Danmark så ligger ju annars inte alperna mer än en dagskörning bort. T o m så nära att man kan sitta o smutta på öl på kvällen,

Jag körde för nåt år sedan via Danmark på 50cc moped.(topfart 42 knyck på GPS) Tog mig tre dagar dit eftersom jag var tvungen att ta alla småvägar dit(bl a genom Tjeckien)


Såg att du gjorde en resa till norge på moppe o nu ser jag att du varit i alperna på moppe helt galet, respekt!
 

Ozeki

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
08, Suzuki GSX-R 1000
Anledningen till att vi vill ta skåpbil och inte köra ner är följande
Vi båda har relativt få mil på hojarna. att köra hoj ned skulle förmodligen öka miltalen med 50% på hojen.
Tycker det är klumpigt med packning på en sporthoj och ska man vara borta i 1-2veckor så blir det svårt att få med sig så pass mycket kläder. samt hur kul är det att köra en hoj med en jävla massa packning på :p.
Får ont i röven efter kanske 15mil normalt sätt. så tror inte 100mil på hoj blir allt för kul. tanken är ju att man ska ha kul när man väl kör hojen.

Mabi skulle ha ca 10 000kr för en vecka med fria mil. det är 5 per person + bensin. inte allt för farligt.

Hade tänkt mig nått liknande http://bilweb.se/i?u=group1/M00/2E/BA/JRqYuFi5bR6AOyMbAAIJUqgCb6U.bytbil&w=1024&h=640&c=1
Ford Transit
Förutsatt att 2 hojar får plats i dem
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har gjort två resor till alperna med skåpbil. Att köra på söndagar är att rekommendera pga få eller inga långtradare. Sen om möjligt gör resan i slutet på juni. Då har tyskarna inte fått semester än. Östra vägen ner hade jag rekommenderat.
Har gjort två varianter. En där vi hade ett och samma boende som vi utgick ifrån. Fördelen är att man slipper massa packning på hojen och att man kan ta med sig en jvla massa verktyg mm i bilen. Nackdelen är att man inte täcker lika stort område. Andra gången ställde jag min bil på första boendet och fortsatte med hojen. Sen tog jag sista natten på första boendet också. Smidigt.
Om ni är nära Salzburg så missa inte väg 164 mellan Bischofshofen och Saalfelden am sterner meer. Superväg för mc.

10000 låter jävligt dyrt. Kollat rent a wreck?
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Hej
Jag körde på idé n med skåpbil. Har nu en transporter som andra bil. Blir italien med polarn.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Full respekt för den som inte vill köra ner, av olika anledningar.
Jag har en annan uppfattning, men det är jag det.

Ett litet påpekande bara: Däck är billigare där nere än här hemma, och bra däcksverkstäder går det 13 på dussinet av.
Det är fullt möjligt att ge sig av hemifrån med lite lagom halvsletna däck och kränga på nya där nere inför alperiet. Den ängslige kan plöja internet, göra upp pris och förhandsboka hemifrån.
Någon mer bohemisk människa kanske bara gör en walk-in där det passar, men - det finns däck där nere: testify!
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Dom tar 6490 per vecka för en Transit inkl fria mil. Då ska man ju vara några stycken för att det ska löna sig :gnissla Det går väl i princip jämnt upp om man är två, lite beroende på vilka hojar man har.

Det är klart billigare än 10000. Sen vet jag inte om man hyr skåpbil för att spara pengar. Snarare för att göra det bekvämare och mer praktiskt
 

Ozeki

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
08, Suzuki GSX-R 1000
Japp kollade upp det på rent a wreck och 6500kr är ju överkomligt.

Och nej hyr inte skåpbil för att det ska vara billigare. mest för smidighetens skull med packning. slippa hålla på med tåg eller packning på hojen. bara ha väskor och sånt i bilen. åka hoj och ha kul när man känner för det.
att sitta och nöta 400mil tar bort lite av "nöjeskörningen" tycker jag personligen.

Inga andra regler/lagar man bör känna till? Vet att i Berlin var man tvungen att ha dekragodkänd bil, inget sånt för MCs runt om i europa? vilka länder har dagsböter på fortkörning? Schweiz?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tänk på att kolla när hyr bil så att det är ok med att ta den utanför Sverige med försäkring mm.

En fördel med att åka med en skåpbil är att ni kan handla med mycket öl på vägen hem och kränga så får tillbaka lite på utgifterna
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top