Vad är det för fel på MC-handlare?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Själv kör jag en praktiskt och snäll Ducati men det betyder inte att jag åker 5 km skumpig grusväg för att komma till en röd lada (Biscaya) varje gång den skall servas. Lika lite imponeras jag av att de tar 25-30K mer för samma hoj jämfört med andra handlare för att den skall vara "Biscaya"-såld.

Medan Biscaya anser (tror jag) att de vill ha betalt för att de har en massa delar på lager och kan skruva maskinerna i sömnen.
Att vara handlare idag när man inte har råd med lager och kunden själv får grejorna fortare och billigare hem i brevlådan via nätet och en Youtube-film visar hur man gör jobbet är nog ingen höjdare.
När/om gemene man slutar värdera stämplar i serviceboken kan vi nog glömma handlare med fysisk butik.

Förutom Ducati då. De kräver fortfarande reparationer regelbundet. :crash
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det man kan behöva av en handlare är möjligen att de har öppet alldeles intill hemmet när nåt skräp går sönder. Vet man att det dröjer tre dagar att få hem något från Louis kanske man ångrar att man inte köpte hojen av handlaren intill för några kronor mer när man möts av "Stängt" vid 17-tiden en onsdag före långhelg.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Det man kan behöva av en handlare är möjligen att de har öppet alldeles intill hemmet när nåt skräp går sönder. Vet man att det dröjer tre dagar att få hem något från Louis kanske man ångrar att man inte köpte hojen av handlaren intill för några kronor mer när man möts av "Stängt" vid 17-tiden en onsdag före långhelg.

Humor :hihi Som om handlare har grejer hemma någonsin :crash
 

Snowman89

Guest
Humor :hihi Som om handlare har grejer hemma någonsin :crash

Eller öppet efter 17, alt helgtid, när man faktiskt behöver grejerna..

Skämt åsido så har vi faktiskt en ÅF här i stan som har förvånansvärt mycket reservdelar i delar.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det här är väl inga nyheter? MC-handlare är ju skrothandlare med hoarding-problem, som tror att den där PC3an till en 15 år gammal hoj fortfarande går att sälja till samma pris som för 15 år sen...

Omsättning är ett för MC-branschen okänt begrepp.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Att enbart skriva positivt om den hojen man har är inget stärkande argument. Att kritiskt granska de val du samt andra gör är något som verkar kommit bort helt sen sociala medier kom.

Att den skulle ha mest funfactor tolkar jag som att du varken kört sd1290, touno eller nyare sporthoj...

har inte skrivit att allt är positivt med mt09. jag skrev att jag tror succen världen över handlar om mer än bara lågt pris. och jag har inte kört sd1290 eller tuono men ska göra det i sommar tänkte jag innan jag lägger pengar på att uppgradera framgaffel och stötdämpare på min hoj. som sagt egentligen är jag ju dum i huvudet som inte köper ducati ( kan i princip ha en i två år utan att gå back) men jag blev kär i motorkaraktären på mt09. modern sporthoj hara jag kört och det är inget som tilltalar mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
kan det vara så att ktm har något skrivet i avtalet med märkeshandlaren att han inte får rea ut fjolårs hojar?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
kan det vara så att ktm har något skrivet i avtalet med märkeshandlaren att han inte får rea ut fjolårs hojar?
Brukar snarare vara så att dom som understödjer sådana kampanjer. Många sådana kampanjer i bilbranschen där generalagenten betalar ut en bonus då bilhandlarna säljer bilar nästan till förlust. Att få ut mer hojar gör att både handlare och agent tjänar mer pengar i form av delar och service. Det är lite annorlunda i hojbranschen men i bilbranschen är det viktigt att få ut bilar så man kan tjäna riktiga pengar på service mm.

Det är för övrigt förbjudet att på något som helst sätt försöka styra utpriset på en produkt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
har inte skrivit att allt är positivt med mt09. jag skrev att jag tror succen världen över handlar om mer än bara lågt pris. och jag har inte kört sd1290 eller tuono men ska göra det i sommar tänkte jag innan jag lägger pengar på att uppgradera framgaffel och stötdämpare på min hoj. som sagt egentligen är jag ju dum i huvudet som inte köper ducati ( kan i princip ha en i två år utan att gå back) men jag blev kär i motorkaraktären på mt09. modern sporthoj hara jag kört och det är inget som tilltalar mig.
Risken är överhängande att du upptäcker hur massivt bra Tuono är och sedan tycker att mt-9 är som en vek moppe med budgetchassi. För även om mt-9 är prisvärd ÄR det en budgethoj. (vilket prisskillnaden ju visar)

Har testat flera Ducce o KTM (även 1290) men hittar inte harmonin som Tuono har. Underbart väl konstruerad, efter 3meter känns det bara RÄTT. Allt är så harmoniskt o naturligt med hojen. Min CB1000R känns likadant fast i klassen under. Även prismässigt.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Touneo 1100 är nog bland det vassaste du kan köra i klassen. Det är i princip en rsv 4 som saknar halva kåpsetet.

Särskilt modellen med Ohlins fjädring.
 

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Skogen
Hoj
Ja
Vil prøvekjøre Tuono!
Prøvde 1290GT,ikke helt min greie.

Har sett på noen 14-16 modeller hos forhandlere,prisene er jo nesten som da de var nye.
De blir nok stående leeenge.
 
Last edited:

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Risken är överhängande att du upptäcker hur massivt bra Tuono är och sedan tycker att mt-9 är som en vek moppe med budgetchassi. För även om mt-9 är prisvärd ÄR det en budgethoj. (vilket prisskillnaden ju visar)

Har testat flera Ducce o KTM (även 1290) men hittar inte harmonin som Tuono har. Underbart väl konstruerad, efter 3meter känns det bara RÄTT. Allt är så harmoniskt o naturligt med hojen. Min CB1000R känns likadant fast i klassen under. Även prismässigt.

jo det är väl så. det är ju inte heller samma klass.
om jag blir så förälskad i tuono som jag blev i mt09 så köper jag en istället för att uppgraderar chassiet på min. när jag provkörde hojjar i samma klass som mt 09 körde jag hypermotard, monster, z800 alla med bättre chassie än mt 09 men hjärtat bestämde


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Touneo 1100 är nog bland det vassaste du kan köra i klassen. Det är i princip en rsv 4 som saknar halva kåpsetet.

Särskilt modellen med Ohlins fjädring.

1290R är bland det bästa Gud skapat på jorden.:kär

Så, har TS fått rätt svar på sin fråga? :va :D

Källa på det?
Det finns ingen gud

Tråd ur spår-ning, åter till mt09, bäst i test och privatekonomi.


Källa på att det inte finns en gud? :)

Trådurspårning! :fakta












Vad är det för fel på Mc-handlare?

Min erfarenhet är tyvärr dålig för 9 av 10. :(

Ett exempel...
"Det måste du förstå att du inte kan få samma service som om du köpt cykeln här!"

Första 80-milaservicen men absolut den sista servicen hos dem! :huvet

Hade de gjort tvärt om hade jag kanske köpt nästa cykel av dem men efter det besöket var det, naturligtvis, uteslutet. Vad hade det kostat i prestige att istället säga...

"Vi ser att du inte köpt cykeln här men du ska få lika bra service som våra stamkunder för vi vill ha dig som stamkund!"

Nä, vi trugar ingen... Nej, men då får ni klara er utan mina pengar också...:död

Min förstahoj hade kunnat vara en ny Triumph 1981 men tack vare gubben Rådhe så blev det inte så.

"Titta och köpa får du göra men det måste du förstå att om du provkör så kan jag inte sälja cykeln som ny längre!"

Han hade kunnat haft Puttes hoj som provkörningshoj och tagit allt slitage på firman men han såg inte behovet.

Nu är jag inte ledsen att jag köpte en 60-tals Triumph 7 år senare av Sigge! :tummenupp
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag sa källa först!

Så, du gillade inte min alternativa stavning. Bra :)
Vi borde ha en rättskrivningstråd på sh. :fakta:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag sa källa först!

Jag är sällan först men jag har i alla fall en källa. St Eskils källa! :tummenupp


En av de mest kända missionärerna är Sankt Eskil. Han kom från England, och blev utnämnd till biskop. Hans område omfattade allt från Kolmården och norr ut. Sitt residens och domkyrka hade han i Tuna, dvs nuvarande Eskilstuna. Eskil var mycket framgångsrik i sin spridning av den kristna läran. Men motståndet mot kristendomen var många gånger hårt, och vart nionde år hölls stora hedniska offerfester, s.k. blot i Uppsala. Även i Strängnäs hölls en sådan offerfest, och detta kunde Eskil inte acceptera, så han begav sig till dit och höll ett dundrande strafftal för hedningarna. En strid utbröt, och Eskil blev träffad av en sten i huvudet och dog. Vid den plats utanför Strängnäs där detta skedde finns nu Sankt Eskils källa. Eskils kropp fördes till Tuna, och en kyrka uppfördes till martyrens ära. Eskil betraktades som ett helgon, även om han aldrig blev helgonförklarad av påven, och under medeltiden firades hans dödsdag - Eskilsmässan. Till Eskilsmässan kom stora skaror av pilgrimer från hela Europa. Exakt när Eskil levde vet man inte, bara att det var under 1000-talet.


Så, du gillade inte min alternativa stavning. Bra :)
Vi borde ha en rättskrivningstråd på sh. :fakta:tummenupp

Jag stavar som jag vill och det är kanske inte alltid rätt men det är inte sär skrivning!:hihi

Och Eskil uttalas Äskil, så älä! :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Svårt att inte gilla hur den här tråden spårade ur. Ser man IomTT så måste gud finnas...

Det blev en 690 duke från en handlare som ville spela boll och rensa i hallen.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top