Diskussionstråd olyckor 2017

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Varje fordon måste ha en som går med röd flagga framför fordonet.

Inte ens det lär hjälpa så länge det finns "blinda" personer. Även två flaggviftare kan krocka. Från att ha varit icke-drabbad under ett par år hände två "damn close" incidenter denna vecka. En skåpbil kör in sin stötfångare mellan bakskärm och bakdäck när jag stannat vid övergångsställe i Skultuna för att släppa över lättklädd fägring. Nummerplåt knölad under bakskärm och färgskrap. Shit happens - ungefär som sopbilen som klev in i MIN rondell, tvärnit med iaf 1 meter tillgodo, dagen före.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag körde i andra färdriktningen förbi en olycka igår längs vägen i höjd med kristinebergs station i Stockholm omkring 15:45 i riktning mot fridhemsplan, jag vet inte hundra om det var en mc olycka, men det var tydligen en mc inblandad om jag ska tro radiorapporteringen som följde. Det satte totalstopp i den färdriktningen men jag varken hörde eller såg mer om det sen inte heller finner jag någon artikel om olyckor från dess, nån som vet mer?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Inte ens det lär hjälpa så länge det finns "blinda" personer. Även två flaggviftare kan krocka. Från att ha varit icke-drabbad under ett par år hände två "damn close" incidenter denna vecka. En skåpbil kör in sin stötfångare mellan bakskärm och bakdäck när jag stannat vid övergångsställe i Skultuna för att släppa över lättklädd fägring. Nummerplåt knölad under bakskärm och färgskrap. Shit happens - ungefär som sopbilen som klev in i MIN rondell, tvärnit med iaf 1 meter tillgodo, dagen före.
Jäkligt otrevlig olycka och incident som kunnat sluta riktigt illa, får lov att säga grattis då det ändå var tur i oturen.

Kan inte låta bli att bli bekymrad över trafikanters brist på respekt över det ansvar alla och envar har när man ger sej ut där.
På två dagar (med hoj) har enbart "viss erfarenhet" avgjort skillnaden mellan åk vidare och färd i ambulans, (ja förutom alla dessa småincidenter man slutat registrera längre).
I båda fallen satt bilisterna med mobil tryckt mot örat och så "borta" att de inte ens märker vad som håller på att hända.

Varje vecka skriver lokalblaskan om bilar som farit in i mitträcket på E4an som passerar byn, hur är det ens tekniskt möjligt på en fin torr sommarväg? Varje jäkla vecka!!

Känns som att oskyddade trafikanter är fritt byte..
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Jäkligt otrevlig olycka och incident som kunnat sluta riktigt illa, får lov att säga grattis då det ändå var tur i oturen.

Kan inte låta bli att bli bekymrad över trafikanters brist på respekt över det ansvar alla och envar har när man ger sej ut där.
På två dagar (med hoj) har enbart "viss erfarenhet" avgjort skillnaden mellan åk vidare och färd i ambulans, (ja förutom alla dessa småincidenter man slutat registrera längre).
I båda fallen satt bilisterna med mobil tryckt mot örat och så "borta" att de inte ens märker vad som håller på att hända.

Varje vecka skriver lokalblaskan om bilar som farit in i mitträcket på E4an som passerar byn, hur är det ens tekniskt möjligt på en fin torr sommarväg? Varje jäkla vecka!!

Känns som att oskyddade trafikanter är fritt byte..

samma hos oss, var o varannan dag som idioter kör in i mitträcket på e18. fatta rinte hur man lyckas. totalförbud för mobiltelefoner yes please.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nya Wermlands-Tidningen har fattat poängen. Från dagens tidning. Inte en "motorcyklist" så långt ögat når.

Snapseed.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Amanda måste få ett tack från oss som är motorcyklister men hittar inte hennes adress vid en snabb sökning...

Jag skrev ett mail till redaktion(a)nwt.se med rubriken "Att.: Amanda Thorén.". Jag hoppas att de skickar det vidare till henne. Annars verkar de använda syntaxen förnamn.efternamn@nwt.se.

Så här skrev jag:
"Till Amanda Thorén.

Jag vill rikta ett stort tack till dig för din nyhetsartikel "Körde mc 110 km/h för fort". Jag noterar glatt att du inte använder ordet "motorcyklist" en enda gång i artikeln utan istället väljer formuleringar som "En man ska ha kört motorcykel..." och "En man utan behörighet att framföra varken bil eller motorcykel...". Underrubriken i nätversionen är förvisso "Två mc-förare...", men den finns inte med i papperstidningen.

Varför reagerar jag på det här?

Jo, media brukar använda ordet "motorcyklist" så fort någon på motorcykel gör något eller råkar ut för något. Det har blivit lite av ett modeord som lockar läsare och väcker uppmärksamhet. Läsarna får sina, ibland befogade, fördomar mot motorcyklister bekräftade när media rapporterar om "motorcyklister" som är ute på vansinnesfärder, krockar med bilar och kör på människor som skadas och/eller avlider. De flesta av dessa "motorcyklister" är dock som de personer du skriver om. Personer utan behörighet, ofta påverkade av alkohol och droger och även ofta på lånade eller stulna motorcyklar.

Vi som räknar oss som motorcyklister, med rätt behörighet och ärligt införskaffade fordon, känner oss lite ledsna när vi som kollektiv sorteras in i samma grupp som de som de flesta inom media, utom du, kallar "motorcyklister". De här personerna är lika lite motorcyklister som en person som misshandlar någon med en golfklubba är en golfare, eller en person som rånar en bank med ett gevär är en jägare.

Så, återigen, stort tack till dig för att du kallar dem för vad de är. Personer som kör motorcykel och inte motorcyklister. En språkmässig obetydlighet kan tyckas, men en för oss välkommen tydlighet.

Jag hoppas att du har haft en riktigt trevlig helg.


Hälsningar,"
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Skickade mejl till en journalist på lokalblaskan här för en månad sedan fast av raka motsatsen, bad honom ändra i en artikel där en jävla pundare/Alkis åkte dit för olovlig körning och rattfylla på MC. Journalisten kallade honom motorcyklist ett flertal gånger i artikeln. Han svarade mig och ändrade faktiskt i artikeln. Toppen!

Så sent som i förra veckan var det en ny artikel i samma blaska, med samma skit IGEN om motorcyklist som åkt dit på fyllan utan körkort, bla bla bla.. Tro fan att det är SAMMA journalist igen! :huvet:huvet:huvet:huvet
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
OLYCKA. En man i 20-årsåldern har avlidit efter att ha kört omkull i Nacka tunneln utanför Stockholm.
– Det är en singelolycka, en mc-förare har gått omkull i tunneln. Vi skickade ambulans, akutbil, räddningstjänst och hela köret. Personen förde still sjukhus och man meddelade tyvärr senare att han hade avlidit, säger Eva Nilsson, polisens presstalesperson i Stockholm.
Olyckan inträffade strax efter klockan 01 natten mot lördag.

Tragiskt!!
 

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Svart R1
En tjej på sportcykeln krockade med en Tessla precis vid ingången till Klara tunneln igår vid 21.
Såg otäckt ut, något som vet hur tjejen mår?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Citerar mig själv ur rapporttråden:


– Det var en traktor med släp som körde ut från en grusväg till en större väg, och han hann inte se att motorcykeln kom, säger Torbjörn Karlsson, insatsledare vid räddningstjänsten i Mjölby.


http://www.expressen.se/nyheter/just-nu-motorcykel-och-traktor-i-kollision-/



Där har vi det igen! Det där jävla urskuldandet som så ofta ploppar upp när det varit en krock mellan MC och annat fordon:

"MCn körde in i sidan"... ...när det egentligen handlat om att en bil korsat vägen för motorcyklisten - med väjningsplikt och allt.

Korrekt rapportering - och åtgärd här hade varit:
"Traktorföraren körde ut från en mindre väg utan att säkerställa att det kunde ske utan fara för annan trafik. Traktorekipaget är taget i beslag för teknisk undersökning. Föraren av traktorn misstänks för vårdslöshet i trafik."


Fuuuuuck!


Om traktorföraren "inte hann se" något i korsningen så måste han kört åt helvete för fort med sin gödselspridare, eller?
Hang 'em high!

- - - Updated - - -

En tjej på sportcykeln krockade med en Tessla precis vid ingången till Klara tunneln igår vid 21.
Såg otäckt ut, något som vet hur tjejen mår?

Hon kanske fick en stöt...? :glömdet
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Citerar mig själv ur rapporttråden:






Där har vi det igen! Det där jävla urskuldandet som så ofta ploppar upp när det varit en krock mellan MC och annat fordon:

"MCn körde in i sidan"... ...när det egentligen handlat om att en bil korsat vägen för motorcyklisten - med väjningsplikt och allt.

Korrekt rapportering - och åtgärd här hade varit:
"Traktorföraren körde ut från en mindre väg utan att säkerställa att det kunde ske utan fara för annan trafik. Traktorekipaget är taget i beslag för teknisk undersökning. Föraren av traktorn misstänks för vårdslöshet i trafik."


Fuuuuuck!


Om traktorföraren "inte hann se" något i korsningen så måste han kört åt helvete för fort med sin gödselspridare, eller?
Hang 'em high!

- - - Updated - - -



Hon kanske fick en stöt...? :glömdet

Nu vet jag inte vilken väg det var exakt men det finns lite roliga vägar runt Väderstad. Det skulle inte förvåna mig om det är en buse som åkt bra fort. Skulle inte dra några slutsatser utan all information.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
så jävla trött på alla som inte ser helt plötsligt. om man orsakar en trafikolycka kan det väl förfan inte räcka med att säga "men jag såg inte"!!!!! om jag kör mot rött och blir stoppad så slipper jag böter/körkortsindragning om jag säger "men jag såg inte". höll på att bli påkörd häromveckan av en gubbjävel i skåpbil med mobilen i högsta hugg och när jag hytte med näven och revbombade jämsides med han och fick han att stanna va första kommentaren från han "men jag såg dig inte det gick så snabbt" , jag höll ca 30-35 då jag letade efter en adress så fort gick det inte. min hoj är dessutom hiviz. men det var absolut inte mobilen som va problemet utan jag körde för fort!! det ända som räddade situationen var att jag inte körde för fort och fick stopp på hojjen i tid men det var jävlar inte många mm i spelmån


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/kvinna-med-rullator-påkörd-mc-förare-flydde-1.4583750

Två personer har flytt på en mc efter en dramatisk trafikolycka utanför Lysekil. Enligt räddningstjänsten är två motorcyklar och en personbil inblandade i olyckan. En av motorcyklarna ska också har kört på en rullator vilket fick en äldre kvinna att falla till marken.


Insatsledaren berättar fortsatt att en mc ligger kvar vid olycksplatsen - vid Hallindvägen i Brastad.
– Den andre har två personer avvikt olycksplatsen på, säger Lars Samuelsson.


Här byggs det relationer, förstår jag.

Lysekil, Brastad och regionen där omkring verkar ha blivit ett jäddra tillhåll.
I mer än 5 år har man kunnat läsa rubriker om "ett ungdomsgäng" som terroriserat omgivningarna med allsköns idiotpåhitt.

Tydligen har dom fått fortsätta härja fritt. När har dom ihjäl någon...?
Det kan ha handlat om centimeter denna gången - gammelt fôlk är sköra.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
http://www.nt.se/nyheter/finspang/man-allvarligt-skadad-efter-mc-olycka-om4792119.aspx

Man allvarligt skadad efter mc-olycka
FINSPÅNG En motorcykelolycka inträffade på tisdagseftermiddagen i Finspång.

Ambulans, räddningstjänst och polis larmades strax efter klockan 17 till olycksplatsen på Kräftkärrsvägen där en motorcyklist kört omkull.

– Det är en singelolycka, en förare som åkt iväg av någon anledning och vurpat, slagit i gatan, säger Fredrik Rylander, styrkeledare på räddningstjänsten i Finspång.

Föraren fördes med ambulans till sjukhus, med initialt okända skador.

– Han var kontaktbar på plats. Han har slagit i sig rejält, skrapat upp sig.

Olyckan orsakade också ett mindre bensinläckage från motorcykeln, som sanerats av räddningstjänsten.


Vid 21-tiden på tisdagskvällen uppgav sjukvården att mannen, som är i 60-årsåldern, fått allvarliga skador, men att hans tillstånd var stabilt. Han skulle få kvarstanna på sjukhus för observation.

Klarade sig tyvärr inte.

Edit:

Fel fel fel - fel av mig.
Tydligen två olika olyckor.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top