Diskussionstråd olyckor 2017

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
http://www.vt.se/nyheter/ankarsrum-...-till-sjukhus-korde-in-i-racke-om4683640.aspx

MC-förare till sjukhus - körde in i räcke

BLANKAHOLM MC-föraren som åkte in i ett vägräcke på E22 har förts till sjukhus. Skadeläget är dock oklart.

SOS fick larmet om olyckan vid 16.10. Motorcykelföraren har av okänd anledning kört in i ett räcke i närheten av avfarten till Blankaholm längs E22. Föraren är förd till lasarettet i Västervik men det är ännu oklart vilka skador han har fått efter kollisionen. Framkomligheten på vägen var under en tid begränsad, men vid 17-tiden meddelade Kalmarpolisen att man jobbat klart på platsen och att trafiken åter flöt.

Jag undrar om i vilket vajerräcke den personen körde in i eftersom det finns inga vajerräcke på den sträckan förrutom vägren vajerräcke:va
121.jpg

- - - Updated - - -

http://www.vt.se/nyheter/vastervik/korde-omkull-med-trehjulig-mc-om4689921.aspx

Körde omkull med trehjulig mc
VÄSTERVIK En mc-förare råkade i måndags morse ut för en singelolycka med sin trehjuliga motorcykel.

Det var vid 10.30 som polisen fick larm om en trafikolycka vid rondellen utanför brandstationen. Där hade en man kört omkull med sin tre-hjuliga mc. Mannen fördes till akuten men kunde innan detta föra en dialog med polis på plats. Polisen har ingen brottsmisstanke angående incidenten.


Hur lyckas man köra omkull med en trehjuling:va
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

Hoj och taxi hade igår en sammanstötning på Vasagatan, mitt emot Centralen. Ambulans på plats.

Hmmm...
Två olika, men båda illa omtyckta trafikantgrupper krockar med varandra.
Undrar hur media skall försöka vinkla rapporteringen då?
Syntax error, kan tänka.
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Polaren kraschade i lördags när vi var ute o körde. Missade en påfart till e20 vid Vårgårda och försökte svänga in i den i för hög fart lite försent. Låste hjulet och flög ner i diket.

Gick som tur var bra med kompisen. Han fick lite skrapsår och ont i benet. Hojen blev helt sne men gick o köra hem om än väldigt sakta.

Kunde gått riktigt illa då det stog en stor jävla stolpe ca 1m från där han välte och hade han fart in i den så hade han inte varit med idag.
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Polaren kraschade i lördags när vi var ute o körde. Missade en påfart till e20 vid Vårgårda och försökte svänga in i den i för hög fart lite försent. Låste hjulet och flög ner i diket.

Gick som tur var bra med kompisen. Han fick lite skrapsår och ont i benet. Hojen blev helt sne men gick o köra hem om än väldigt sakta.

Kunde gått riktigt illa då det stog en stor jävla stolpe ca 1m från där han välte och hade han fart in i den så hade han inte varit med idag.

Gött att han klarade sig.
 

Meliora

Medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
STOCKHOLM
Hoj
S1000r - 18; Speed triple - 16
Fan vad tråkigt.
Igår natt vaknade jag av några ungdomar som skrek utanför sovrumsfönstret. Sedan hörde jag en smäll till följd av skratt. När jag cyklade till jobbet i morse såg jag en motorcykel liggandes på marken med kapellet på. :(
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fan vad tråkigt.
Igår natt vaknade jag av några ungdomar som skrek utanför sovrumsfönstret. Sedan hörde jag en smäll till följd av skratt. När jag cyklade till jobbet i morse såg jag en motorcykel liggandes på marken med kapellet på. :(

Trist.
Urban variant på kovältning?





Från rapporttråden:


http://www.dalademokraten.se/trafik/motorcykel-och-cyklist-i-olycka-en-person-ford-till-sjukhus

En motorcyklist och en cyklist kolliderade strax efter klockan elva på Stationsgatan i Krylbo.

Vid klockan 11.22 på tisdagsförmiddagen kom ett larm om en olycka i Krylbo, Avesta kommun.
Det visade sig handla om en cyklist och en motorcyklist som kolliderat.
Ambulans, räddningstjänst och polis ryckte ut till platsen där vägen fick stängas av under räddningsarbetet.
En person fick föras till sjukhus – skadeläget är dock ännu okänt.
Enligt polisen är en av förarna nu misstänkt för trafikbrott.

Hmmm... "En av förarna misstänkt för trafikbrott"...?
Måste ju vara cyklisten isf, annars hade det varit värsta feta krigsrubriken:

"Dödsmotorcyklist rammade cyklande dam


http://www.hn.se/nyheter/sverige/kvinna-fastklämd-i-motorcykelhjul-1.4389845

En ung kvinna har av okänd anledning klämt fast en arm i bakhjulet på en motorcykel. Olyckan har inträffat i Skene i Västsverige och räddningstjänsten har fått klippa upp ekrar på hjulet för att få loss henne. – Vi vet inte hur det har gått till, men den här tjejen är på väg i ambulans till Borås sjukhus, säger Anders Johansson på räddningstjänsten.

Olyckan har inträffat i närheten av idrottsplatsen i Skene i Marks kommun.

Anders Johansson är inre befäl vid Södra Älvsborgsräddningsförbund och uppger att räddningstjänsten nu har lyckats få loss den drabbade kvinnan rån motorcykeln.

– Det handlar om en trialmotorcykel som jag förstår det, alltså en terrängmotorcykel. Hur det här har gått till vet jag inte riktigt, men hon har suttit fast med en arm mellan bakhjulet och svingen på motorcykeln, alltså den platsen mot motorcykeln där bakhjulet sitter bakom, berättar Anders Johansson.

Ouch!


http://www.ut.se/ulricehamn/motorcykel-akte-av-vagen/

Motorcykel åkte av vägen

Strax före klockan åtta på tisdagskvällen fick räddningstjänsten larm om en mc-olycka utanför Grimsås, strax innan gränsen mot Hestra. Föraren till motorcykeln klarade sig utan skador och behövde inte följa med ambulansen. Istället inväntades bärgningshjälp. Orsaken till olyckan är oklar.

Ah! Det brukar annars vara förbehållet bilister att i nyhetsrapporteringen bli kidnappade av sitt fordon under beskrivningen "Bil körde av vägen" med nu var det banne mig en motorcykel som skenade. Well well.


Tack för ditt trålande, Babe2 :hej
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:


Sådan här rapportering retar mig:

http://www.na.se/blaljus/olyckor/mc-forare-allvarligt-skadad-efter-olycka-korde-in-i-slap

Mc-förare allvarligt skadad efter olycka – körde in i släp

Vid 19-tiden kom larm om en trafikolycka på väg 51 norr om Pålsboda. En mc-förare fick allvarliga skador i olyckan, enligt sjukhuset.
Mc-föraren fördes med ambulans till Universitetssjukhuset i Örebro. Skadeläget var först oklart, men enligt polisen var föraren vid medvetande. Vid 21.30-tiden meddelade sjukhuset att förarens skador är allvarliga, men just nu inte livshotande. Enligt polisen befaras mc-föraren ha en bäckenfraktur och skall röntgas.
Olyckan inträffade när bilisten skulle göra en vänstersväng, enligt polisen. Mc-föraren ska då ha kört in i släpet.
– Det är en mc-förare som kört in i en bil med släp, berättar Jan-Åke Sjöström, vakthavande befäl vid Örebropolisen.

Enligt Trafikredaktionen P4 var vägen fortfarande vid 20-tiden avstängd i båda riktningarna. Klockan 20.42 meddelade Trafikverket att det åter är full framkomlighet på platse


"Körde in i..."

Vad fanns det att välja på? En bilist gör en otillåten vänstersväng, men i media så är det "MC körde in i..."

Det som retar mig ännu mer är att det är tydligt att det är polisens formuleringar som oredigerat matas ut av dagens robotjournalister. "Skit in skit ut" helt enkelt.


Jag tror att rubriken "Vänstersvängade bilist skadar motorcyklist" skulle vara ändå mer klickdragande som "Mc-förare allvarligt skadad efter olycka – körde in i släp" och därför bättre för Mittmedia. Samt mer sanningsenlig och bättre för oss motorcyklister.

...så varför skriver man som man gör?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Kära motorcyklister.
Varje vår får jag en klump i magen för kommande säsong, för jag vet att olyckor på mc kommer att hända varenda år och jag lider varenda gång.
Jag har själv kört omkull, frontat med bilar, blivit torpederat både från sidan och bakifrån.
Det gör ont, jätteont, jättelänge.

Jag vill bara uppmana till insikt över trafiksituationen idag, den är grym och hänsynslös.
Kör med förnuft, chansa inte, ligg inte i döda vinkeln, kör inte om på insidan om du inte är helt säker, kör inte emellan bilköer i 100 blås osv.

Med andra ord, var rädd om dig och visa att du finns.

Peace.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Instämmer, och i år ligger vi dessutom väldigt bra till när det gäller omkomna så här vid halvtid av året.
...vilket ger mig en klump i magen.

Ett ljus i tunneln, eller a freight train commin' ?

Ta det vackert där ute nu. Några heta veckor i början av semestern brukar få somliga att alldeles tappa vettet.
Men inte just du, eller hur?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Instämmer, och i år ligger vi dessutom väldigt bra till när det gäller omkomna så här vid halvtid av året.
...vilket ger mig en klump i magen.

Ett ljus i tunneln, eller a freight train commin' ?

Ta det vackert där ute nu. Några heta veckor i början av semestern brukar få somliga att alldeles tappa vettet.
Men inte just du, eller hur?

Nej, vettet har jag tappat sedan länge.

Men ja, det brukar bli lite mer olyckor i semestertiderna, sorgligt nog.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Olyckorna ökar på våra vägar!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6708480
Vår minister Anna Johansson påstod för någon vecka sedan att Sverige har Europas
bästa vägnät:huvet Man kan undra om detta endast gäller mellan Arlanda och Rosenbad?
För det är väl där ministrar färdas, ute på landsbygden syns de inte till.
Hon påstod även att anslaget för underhåll är ökat!? För vårt län är det då minskat för 2017:gnissla
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Dåligt vägunderhåll - åtgärd, sänkt hastighet på aktuella vägsträckor......

Men är de helt inkompetenta? :mad:
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nästa steg är att de skyltar om aktuella vägsträckor till cykelbanor. Bra för miljön, mindre kostnad för staten och över en natt elimineras alla olyckor med motorfordon inblandade (cykelolyckorna låtsas vi inte om). Win-win!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nästa steg är att de skyltar om aktuella vägsträckor till cykelbanor. Bra för miljön, mindre kostnad för staten och över en natt elimineras alla olyckor med motorfordon inblandade (cykelolyckorna låtsas vi inte om). Win

Tips till trafikverket
Varje fordon måste ha en som går med röd flagga framför fordonet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top