Diskussionstråd olyckor 2017

Raderad medlem 51742

Guest
Och på lördag håller dom en manifestation mot buskörandet: http://www.dn.se/sthlm/manifestation-for-kvinna-som-kordes-ihjal-av-smitare/

OT:
Jag skrev precis ett mail till DN och bad dom ändra till person istället för mc-förare i artikeln, eftersom den som körde knappast kan kallas mc-förare, vi kör inte medvetet på folk, vi kör inte påtända och vi stjäl inte andras hojar. Jag frågade lite retoriskt om han hade kallats golfare om han hade slagit henne med en stulen golfklubba, brevbärare om han hade kommit med en stulen postcykel eller bibliotekarie om han hade slagit henne med en stulen bok... :rolleyes:

Jag skickade ett liknande mail till Expressen igår - de kallade brottslingen för "motorcyklist". Ingen reaktion. http://www.expressen.se/nyheter/helin-50-kordes-ihjal-av-motorcyklist/
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag skickade ett liknande mail till Expressen igår - de kallade brottslingen för "motorcyklist". Ingen reaktion. http://www.expressen.se/nyheter/helin-50-kordes-ihjal-av-motorcyklist/

Samma här, faktiskt.
Det har varit lite lugnare på den fronten med sådana rubriker några år, men det är väl nya praktikanter nu kan tänka.

Inget svar på mitt mail, som vanligt, och ingen ändring i texten på just den artikeln - men dagens uppföljning

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tonaring-erkanner-korde-ihjal-helin-50/

var faktiskt fri från "motorcyklist".
Alltid något, men skadan är redan skedd när gemene man har sett rubriken "Motorcyklist dödade..."


Men, hur man än vänder på det - olyckan i sig är för jäkla hemsk och onödig.
Rammad av en smitare som inte ens kan lyfta upp hojen och ge första hjälpen.
Så ynkligt.

Lillhärdal 2012
Finspång 2016
Järva 2017

Flicka, tant, kvinna - alla tre ihjälkörda av körkortslösa syltryggar som inte är beredda att ta ansvar, eller ens se hur det gick med den dom rammade.

Stulna eller tjyvlånade hojar, drog- och eller alkoholproblematik - det ligger mer eller mindre karbonpapper mellan dessa tre katastrofer.

Och! Ingen av dem är någon motorcyklist, vad än media säger.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Allmänhetens bild av oss motorcyklister blir allt skarpare i kanterna...


Motorcyklist kraschade efter polisjakt i Göteborg
GÖTEBORG Polisen försökte under torsdagskvällen få stopp på en motorcyklist i centrala Göteborg. Föraren försökte köra ifrån men kraschade istället vid Masthuggstorget.



När motorcykelföraren mötte polisen nere vid rondellen på Första Långgatan ska han försökt att köra på spårvagnsspåren.
– Polisen kör in rakt framför honom så han kör ut på spåret och sedan flyger han så in i helvete, säger ögonvittnet till GP.

Mannen misstänks för drograttfylla


http://www.gp.se/nyheter/göteborg/motorcyklist-kraschade-efter-polisjakt-i-göteborg-1.4254787



Rubriken "Motorcyklist"... headlajnade GPs nätsida nu när man vaknade.

Nå, innan någon skriver för att hugga huvudet av någon av de två(!) skribenter som behövdes för att författa denna rapport så notera gärna att själva brödtexten faktiskt säger "motorcykelförare".

Det kan handla om att en rubriksättare kladdat till det, tillsammans med ingressen.
...så, skriv och kommentera en våning upp också! :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Antalet s.k. motorcyklister som kör fast och som är utan körkort, på droger eller fulla. De borde straffas så mycket hårdare vi slipper dom och man fattar det inte är värt det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Antalet s.k. motorcyklister som kör fast och som är utan körkort, på droger eller fulla. De borde straffas så mycket hårdare vi slipper dom och man fattar det inte är värt det.

Problemet är väl att knarkartjuvar, alkoholister och sånt pack saknar konsekvenstänkande, så hårdare straff kommer inte fungera så värst bra för att avskräcka dem. Åas, om de sitter i förvar några år kan de ju inte ställa till det under den tiden.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Problemet är väl att knarkartjuvar, alkoholister och sånt pack saknar konsekvenstänkande, så hårdare straff kommer inte fungera så värst bra för att avskräcka dem. Åas, om de sitter i förvar några år kan de ju inte ställa till det under den tiden.

De hålls i från samhället, vilket bör vara en fördel. Vissa rannsakar sig själva och skärper sig. Andra är oavsett förlorade. Så värt en chans.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, det är stort problem - ett samhällsproblem.

För vår lilla skara blir det ett dubbelt problem eftersom media benämner dessa kriminella som väljer motorcykel för sin framfart av Gud vet vilken anledning för "motorcyklister".

Dom bredspacklar ihop oss som försöker hålla lagen som åtminstone ett rättesnöre med dom som stjäl våra hojar och ställer till allt tänkbart helvete i samhället.
På så vis skapas så sakteliga bilden av "motorcyklister" som något belastande i samhället, som ett problem, som något som måste bekämpas.

Hur skapar vi en motbild? Hur pekar man på skillnaden? Hur visar man vad motorcyklism verkligen är?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hur skapar vi en motbild? Hur pekar man på skillnaden? Hur visar man vad motorcyklism verkligen är?
Man åker upp bredvid en svensson och lägger av en redig fuck you-burnout medan man håller i sig med bara händerna. För sånt kan man göra utan att krascha när man inte är påtänd. :fakta

Eller lite mer seriöst, kanske göra precis tvärtom. Vill man busa så gör det där det inte sticker i ögonen på folk. Låt packet sköta den delen.

Men när det gäller nyhetsrapporteringen så skulle vi behöva påverka reportrar och övriga som författar dessa notiser i sådan riktning att incidenter där det handlar om droger, stöld med mera inte inleds med motorcyklist. Vi behöver ett alternativ.

Jämför med denna artikel från i går "Spikmatta stoppade rattfyllerist i Gävle – polisjakt från Söderhamn". Notera att det var en "rattfyllerist" och inte en "bilist". Hade det varit en motorcykel så hade det troligen stått motorcyklist.

Men på ett sätt förstår jag dem. Rattfyllerist låter inte bra när det gäller motorcykel. Styrfylla? Njäe. Motorcyklist får det nog bli. Och så är vi inne i nedsmutsandet av ordet "motorcyklist".

Sen om det finns något bra ord vet jag inte. Men om de i alla fall kunde skriva tydligare att det rör sig om droger och annat tidigare i notisen i stället för att lägga det som en liten fotnot i slutet.

Sen i ärlighetens namn så skriver de även "bilist" ibland när det gäller rattfylla. Gissar på att det har att göra med om personen blir gripen för rattfylla eller bara är misstänkt, som i motorcyklistfallet. Oskyldig tills motsatsen bevisats och allt sånt där.

Kanske man kan se till att det kommer fram fler positiva artiklar och reportage om motorcyklar i tidningar. Från träffar och annat som motvikt till olyckorna. Generellt sett så tycker jag att jag oftare möter folk som är positiva när jag är ute och kör, så jag tror ändå att det finns en stor välvilja kvar kring motorcyklar.

Men som sagt, undvika att reta upp folk kan man i alla fall göra. Bakhjulskörning inne i stan (det var inte jag.. :näsblod) imponerar inte på många, utan är mest en egotripp.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Precis, tänka på vad man gör och var man gör det, och hela tiden anstränga sig att försöka klämma ut ytterligare några bra år ur motorcykeln som vi känner den.

Själv så tror jag att vi aktiva motorcyklister skulle kunna göra mer för att städa upp bland de oseriösa, men det är ett ämne för en helt egen tråd.

När det gäller media så vet jag att SMC centralt arbetar med att påverka/informera journalister, men kansliet i Borlänge är inte överbemannat direkt.
Jag är av uppfattningen att vi alla intresserade måste engagera oss mer. Tänk en push/pull-verkan där vår centralorganisation för ut vårt budskap - och vi, läsekretsen/kunderna hör av sig med liknande åsikter närhelst en MC-olycka beskrivs på ett tveksamt eller rent av orättvist sätt. Så här kan det se ut:

Hej!
Trist historia!

...som blir lite tristare ändå av rubriken och ingressen där föraren benämns "motorcyklist".

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/motorcyklist-kraschade-efter-polisjakt-i-göteborg-1.4254787


Det som inträffat här är något som vi "riktiga" motorcyklister lider illa av.
Inte det inträffade i sig, men efterspelen i media - när etiketten klistras på den som burit sig åt på det viset.

Vi motorcyklister kämpar för att vi skall ses som fullvärdiga deltagare i det gemensamma trafikspelet, men torpederas gång på gång av dels kriminella som väljer motorcykel som transportredskap mellan sina förrättningar, och dels medias förenklade beskrivning av det som sker.

När någon blir ihjälslagen med en golfklubba så blir inte medias rubriker "Golfare mördade..." och skulle någon bli misshandlad med en rörtång så är det heller inte "Rörläggare...." som blir det bärande temat i rapporteringen, eller hur?

Det är en förfärade hög andel av drogade, körkortslösa kriminella individer som varje år skapar rubriker, inte sällan på stulna och/eller oregistrerade motorcyklar.

Vissa år är 30% av de omkomna på MC att hänföra till denna kategori, ibland högre ändå.
Det är inte fair att benämna dessa "motorcyklister", hur man än ser på det,

Här finns mer att läsa i ämnet,
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...t-beteende/Olovlig-korning-ett-stort-problem/

...Sveriges Motorcyklister www.svmc.se kan hjälpa till att ta fram mer bakgrund om det behövs.


Och ja! - jag ser att ordet "motorcyklist" bara finns med i rubriken samt ingress.
Kanske är just du redan medveten om problematiken, men har fått din text petad i av någon annan efteråt?

Isf är jag - vi motorcyklister oändligt tacksamma om du kan föra budskapet vidare till dem som är berörda.

Med vänlig hälsning

Hampe
Motorcyklist

Kan man hålla sig från att skriva i versaler, stapla utrops- och frågetecken på varandra så brukar man få svar:


Hej!

Tack för ditt mejl Hampe.
Du har helt klart rätt och jag håller med dig. Och det stämmer, texten blev petad i och jag tror att redaktören i det här fallet valde just "motorcyklist" för enkelhetens skull - alltså för att redan i rubriken berätta att det var en person på motorcykel.

Men jag framför dina åsikter till rätt person.
Ha en trevlig helg!
Vänliga hälsningar,


Är det värt det?
Det tar ibland en liten stund att klura ut mailadress till rätt person, och det tar en kvart av ens tid att skriva ihop något. För egen del skriver jag snabbt, ofta snabbare än jag tänker - men ändå: det går åt en kvart att göra något sådant här.

Är det verkligen värt det?
Jag tror det. Jag är övertygad om det. Medias sätt att beskriva olika skeenden är nyckeln till hur vi uppfattar vår omvärld. Vi vill gärna tro att vi är immuna och att vi har vår världsbild klar redan utan "msm" men glöm det. De små, små nyanserna färgar vår värld. Ord är viktiga, och det sätt dom används på är helt avgörande för beslut vi tar veckor och månader senare - utan att vi förstår varifrån vår uppfattning kommer.

Är det någon som tycker att det ligger något i det jag skriver så fundera på om du har en kvart att offra för att påpeka vad du tycker om texter där "motorcyklisten körde in i sidan på bilen" när det i själva verket handlar om en bilförare som nonchalerat väjnings- eller stopplikt.

Det värsta som kan hända är inte att tre av oss skriver till samma journalist om samma sak.
Det värsta är istället att ingen alls påpekar felaktigheterna, och tåget tillåts rulla på.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ytterligare mopedstyrfylla som uppgraderas till mc-olycka. Rättning direkt i texten. Hur desperat sensationslysten, okunnig eller bådadera måste inte tölpskribenten vara för att släppa sån här skit ifrån sig?

http://www.vlt.se/blaljus/olyckor/rattfull-motorcyklist-korde-in-i-vagg


Varsågod, en kvart till, bäste Hr Enteredigryttare.


Ändrat nu, både i text och rubrik - helt utan att jag gjort något.
Jag såg rubriken när jag satt i bilen, men den är ändrad. Vackert så!
Säkert någon annan motorcyklist som hört av sig.

Vad tusan är det med Västeråsare och husväggar/fasta föremål.
Inte länge sedan någon drog in i en kåk med skallen före.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

http://www.na.se/blaljus/olyckor/mc-forare-krockade-med-hasttransport-vid-tysslinge

Mc-förare krockade med hästtransport vid Tysslinge

Larm om trafikolycka på Grävevägen mellan Örebro och Garphyttan kom vid halvsex-tiden. Enligt larmet ska en motorcykel ha krockat med ett hästsläp i höjd med Tysslingen.

– En mc-förare ska ha kört in i en hästtransport bakifrån. Det verkar inte vara några större skador. Mc-föraren var vid medvetande. Jag vet inte om det var något djur i hästtransporten, säger Pelle Lindgren, inre befäl vid Nerikes brandkår.
Enligt Trafikverket har det bildats långa köer på Grävevägen. Man bedömer att trafiken kommer att påverkas åtminstone fram till klockan 18.30.


Någon som försöker göra något åt hEstplågan på våra vägar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Från rapporttråden:




Någon som försöker göra något åt hEstplågan på våra vägar?

Det hade varit lite intressant att veta hur i hela friden hojföraren lyckades pricka ett hästsläp. De brukar ju ändå synas, och inte rör de sig fort heller.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
För hög hastighet, dålig bromsberedskap, ickeblinkande lgfms? :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Landsbyggd, ganska rak väg, möjlig vänstersväng/utfart med eller utan möte....
Jaaaa, jag undrar vad som kan ha hänt?? :näsblod
20170508_113901.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det där med långsamtgående fordon i kombination med vänstersvängar/utfarter är en kombination jag kommit att få mer och mer respekt för - inte bara för det långsamtgående fordonet i sig, utan kanske mest för att hur det påverkar riskerna gentemot andra fordon i dess närhet.

I lördags passerade jag en olycksplats där en epatraktor svängt vänster framför en motorcyklist: http://kungalvsposten.se/nyheter/mc-forare-skadad-i-trafikolycka-i-kareby/

Inte så lång tid före hade jag själv varit med om följande incident:

Kör på lång raksträcka med traktor längre fram.

traktor1.jpg

Har möte alldeles i början av raksträckan, men tänker sedan att jag skall påbörja en omkörning. Inga möten längre fram och ser inga korsningar/avtagsvägar.

Borde vara fritt för omkörning, men väljer ändå att inte påbörja en flygande omkörning direkt efter mötet utan närmar mig traktorn för att sedan gå ut till höger och dubbelkolla att kusten är klar innan jag börjar accelerera. Just efter att jag gått ut till höger ser jag följande syn (bilden är förstås montage):

traktor2.jpg

Från ingenstans dyker en vänstersvängande motorcyklist upp som nu är på i kollisionskurs mot mig. Kan avbryta omkörningen relativt odramatiskt, men får mig ändå en rejäl tankeställare - om slumpen inte varit på min sida hade det kunnat sluta med frontalkrock.

Först efter att jag kollat Google Maps ser jag att det är en liten grusväg som ansluter från höger, i stort sett omöjlig att se när man kommer körande, då den döljs av vegetation. Sannolikt har det också slumpat sig så olyckligt att när jag kommit nära traktorn har denne skapat en skymd siktlinje mellan mig och den andra motorcyklisten, vilket gjort att vi inte sett varandra.

Antingen har den andra motorcyklisten kommit körande på den mindre grusvägen, men kanske mer troligt stannat till vid kanten för att sedan vända om. Denne skall nu svänga vänster i min riktning, ser en traktor relativt nära och tänker kanske att det är lugnt - "traktorn kör så långsamt att jag hinner" - men tänker inte på risken för att någon annan just då kör om traktorn. Sannolikt hade denna situation aldrig inträffat om var en bil som istället för traktorn körde på vägen.

Min egen lärdom av detta? Man kan fan aldrig vara säker, trots att det ser säkert ut. Sättet som jag gjorde omkörningen (gå nära för att sen gå ut och "titta" först) var sannolikt det som gjorde att situationen gick att reda ut enkelt, men samtidigt kanske det bidrog till att sikten skymdes extra mycket av traktorn innan jag påbörjade omkörningen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Såg artikeln tidigare idag. Stämmer väl överens med en banarrangörs kalender. Låter vara osagt vem. Är det någon som vet hur det gick till? Inte varje dag man ser att incidenter på bandagar når riksnyheterna. Jag hoppas att det gått bra för alla inblandade parter. Förhoppningsvis finns det någon lärdom att dra av det hela.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VA88l/tva-motorcyklar-i-krock-pa-racebana
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Olycka med lycklig utgång. Finns mycket vildsvin i södra Östergötland!
http://corren.se/nyheter/motorcyklist-korde-pa-vildsvin-om4690964.aspx

Klockan 08:29 kontaktade en motorcykelförare polisen och anmälde att han krockat med ett vildsvin på länsväg 660, cirka 8 kilometer norr om Horn.

Motorcykelföraren, en man i 55-årsåldern, klarade sig utan skador, motorcykeln fick omfattande skador och vildsvinet dog på olycksplatsen.

–?Nästan helt otroligt att föraren inte fick några skador. Motorcykeln var mer eller mindre skrot. Vildsvin är hårda att krocka med, säger polisens presstalesperson Thomas Agnevik.

Bärgare finns på olycksplatsen för att ta hand om motorcykeln.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top