Diskussionstråd olyckor 2017

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det verkar dock ha varit en vänstersvängande bilist inblandad i olyckan också. Så hastigheten och den misstänkta berusningsgraden kanske inte är den primära orsaken till olyckan men utgången har nog högst troligt bidraget till den tråkiga utgången.

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var det där inte en stulen hoj dessutom?
Herrn lyckades isf få full pott i död på mc.
Kört alldeles för fort för omständigheterna, kört påverkad, kört stulen hoj. Det återstår väl i princip bara att reda ut om herrn hade hjälm eller inte.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den här olyckstypen är tyvärr inget som går att utbilda eller informera bort. Den gruppen står ofta utanför samhället på flera plan.
En orsak kan vara att polisen har försökt att stoppa förarna. I det läget trissas farten upp även om polisen inte har inlett någon regelrätt "jakt". Vissa droger typ amfetamin gör personerna "högpresterande " och omdömeslösa.

Risken finns att det gått i 100-150 km/h istället för 50km/h. I ett sådant läge blir det svårt för en bilförare att se mc föraren innan det är försenat.
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Jag arbetar i byggnaden där olyckan inträffade.
Sprang ut för att kolla vad som hände, mycket obehagligt att se...

Som ni säger så har det gått alldeles för fort på en 50-väg. Vägen passerar en gymnasieskola och ett dagis plus att vägen ligger mitt i city, man ska verkligen hålla hastigheten här...

Har precis köpt en MT07 efter ett långt uppehåll efter att jag tog kortet (ca 4 år) och man fick sig en rejäl tankeställare. Även om man själv ALDRIG skulle sätta sig i samma situation så funderar man ändå på hur utsatt man egentligen är när man kör MC.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Risken finns att det gått i 100-150 km/h istället för 50km/h. I ett sådant läge blir det svårt för en bilförare att se mc föraren innan det är försenat.
Jag försvarar inte styrfylla eller fortkörningar, och det blir ju inte lättare att se hojar som kör fort, men många bilister ser inte hojar överhuvudtaget. Det är ointressant, dom bryr sig inte, dom ser bara bilar, om dom tittar upp från sin mobil alls. Sen kör dom standardfrasen som friskriver dom "jag såg honom inte, det gick så fort" :huvet
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Var det där inte en stulen hoj dessutom?
Herrn lyckades isf få full pott i död på mc.
Kört alldeles för fort för omständigheterna, kört påverkad, kört stulen hoj. Det återstår väl i princip bara att reda ut om herrn hade hjälm eller inte.

Var det verkligen stulen hoj? Isf är det ju ett episkt exempel på hur det inte skall vara - och saknad behörighet därtill... Nå, låt det inte bli en trådsanning innan vi vet mer.


Jag försvarar inte styrfylla eller fortkörningar, och det blir ju inte lättare att se hojar som kör fort, men många bilister ser inte hojar överhuvudtaget. Det är ointressant, dom bryr sig inte, dom ser bara bilar, om dom tittar upp från sin mobil alls. Sen kör dom standardfrasen som friskriver dom "jag såg honom inte, det gick så fort" :huvet

Det där är två skilda problem. Under -10 talet har vi varit uppe på helt bisarra tal där ibland hälften av antalet dödade på MC inte skulle varit i trafiken alls.
Höga, fulla, utan körkort, på stulna eller oregistrade fordon.
Ett samhällsproblem som vi motorcyklister har ytterst liten chans att påverka.

Ibland känns det som den andra häften av de omkomna dräps av bilister som heller inte har något att göra i trafiken. Sminka sig gör man bäst hemma, email skickar man på jobbet och Facebookande gör man på fritiden. Stillastående.
Sanningen är visserligen inte precis sådan, och man gör sig själv en otjänst om man tror det - men ibland känns det verkligen på det viset.

Bilkörandet skulle behöva omvärderas i samhället, liksom förståelse och interaktionen med andra trafikslag, men trenden nu går mot att det är tråkigt och onödigt att köra bil, och att tekniken gör att man kan ägna sig åt annat istället.
Min bedömning är att vi som vill köra, utvecklas, förbättra oss som fordonsförare kommer att hamna ändå mer på undantag i framtiden...



Jag arbetar i byggnaden där olyckan inträffade.
Sprang ut för att kolla vad som hände, mycket obehagligt att se...

Som ni säger så har det gått alldeles för fort på en 50-väg. Vägen passerar en gymnasieskola och ett dagis plus att vägen ligger mitt i city, man ska verkligen hålla hastigheten här...

Har precis köpt en MT07 efter ett långt uppehåll efter att jag tog kortet (ca 4 år) och man fick sig en rejäl tankeställare. Även om man själv ALDRIG skulle sätta sig i samma situation så funderar man ändå på hur utsatt man egentligen är när man kör MC.

Alltid hemskt att vara på plats, att se döden, att höra ljuden, känna lukten.
Att se hur livet lämnar en människa man inte kan hjälpa är något av det vidrigaste man kan vara med om, minnet lämnar en aldrig och i det ögonblicket spelar det ingen roll om det är ett fyllo, en idiot, din värsta motståndare eller Moder Theresa som ligger där.
Det är en medmänniska som dör, och det suger.
Minst sagt...

Känns det bättre nu?
Nå, det kommer att blekna, eller kanske rättare sagt - du kommer att kunna sätta in det i ett sammanhang.

SMC gick ut med en pressrelease för några år sedan som fick många att Woot!-a
Både bland motorcyklister och samhället i övrigt.

"Det är inte farligt att köra motorcykel"

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/inte-farligt-att-kora-motorcykel

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Det-ar-inte-farligt-att-kora-motorcykel1/


Pressreleasen var skriven efter ett år av historiskt låga olyckstal, och trenden är i stort fortfarande sjunkande även om siffrorna hoppar upp ibland.

Grunden till uttalandet är viktigt att hålla rätt på:
Det finns inga belägg för att olycksrisken skulle vara högre för bil än för MC - om man kör sin egen ägandes hoj, är utbildad och klädd för det man håller på med, nykter och alert samt håller en hastighet som är avpassad för tillfället.

...och där befinner sig de allra flesta motorcyklister. De allra flesta motorcyklister upplever heller aldrig någon krasch, krock eller avkörning. De allra flera motorcyklister är dessutom förmögna att dra slutsatser av de close calls de eventuellt råkar ut för.

Men, om det verkligen händer något är motorcyklisten naturligtvis mycket mer utsatt.
Därför är det så förbannat viktigt att inte krascha, krocka eller köra av.
Motorcyklister lägger otroligt mycket tid, pengar och engagemang på att bli bättre på det vi gör, säkrare, tryggare, mer medvetna.

Det är där det skär sig - i en trafikmiljö där alla andra trafikantgrupper moonwalkar bakåt, blir allt mindre uppmärksamma, engagerade, intresserade.

...därtill hjälpta av Trafikverket och noll vision där dogmen är att "misstag händer" och resurserna läggs på att specifikt skydda bilister från varandra - och detta på vår bekostnad.

De allra flesta* förändringar i trafikmiljön under de senaste 20 åren har antingen ställt oss oskyddade trafikanter utanför, eller rent av försämrat säkerheten för oss - men ändå fortsätter vi motorcyklister som trafikantgrupp att sänka olyckstalen. Både i absoluta siffror, och med jättekliv räknat i antalet ökande utövare.

Men, enda sättet att hålla sig kvar på den vinnande sidan av gungbrädan är att vara medveten, upplyst och engagerad i det man gör.

Du, Isri92 har oönskat fått det bästa incitamentet man kan tänka sig för att inte hamna i samma sits. Det finns ställen att gasa på, och det finns ställen att INTE göra det på. Du har redan identifierat det ena stället, medans snubben i entrén såg inte skillnad på varken det ena eller det andra - och han fick betala priset.

Tyvärr så betalar vi alla priset, när en sådan här olycka sker.
Sådana rubriker är med i mosaiken som skapar den bild som allmänheten har av oss. Allmänheten, och lagstiftarna därtill.

"Fyllskallar, kör som idioter, kriminella som langar knark till skolbarn."


Tack så jävla mycket, John Döe där i husfasaden.
Hur många barn behöver vi vinka till, hur många husvagspunkteringar måste vi stanna och byta, hur många kalvar i bevattningsdiken behöver vi rädda för att hamna på noll igen?






*"De allra flesta" hade jag troligen kunnat skriva som alla, eller rent av ALLA - men jag kan verkligen inte komma på en enda trafiksäkerhetshöjande företeelse riktad mot oss på MC de sista 20 åren.
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Alltid hemskt att vara på plats, att se döden, att höra ljuden, känna lukten.
Att se hur livet lämnar en människa man inte kan hjälpa är något av det vidrigaste man kan vara med om, minnet lämnar en aldrig och i det ögonblicket spelar det ingen roll om det är ett fyllo, en idiot, din värsta motståndare eller Moder Theresa som ligger där.
Det är en medmänniska som dör, och det suger.
Minst sagt...

Känns det bättre nu?

Tack för ditt svar, det uppskattas. Jag kortade ner citatet men har läst allt!
Det känns bättre nu men så klar blir man lite tagen av det hela. Och som du själv skriver så har man verkligen förstått nu hur utsatt man verkligen är på hoj och inte minst hur jäkla illa det kan gå för en själv och för alla andra i trafiken om man dummar sig eller om någon annan gör det...

Väldigt intressant det där om statistiken ifrån SMC! Det trodde jag verkligen inte! Och jag tror också till stor del att dom flesta MC-förarna investerar så mycket tid/pengar/engagemang i sin hobby att det bidrar till att man kör säkrare för att man skaffar sig kunskap och erfarenheter!

Förhoppningsvis får man en härlig "första" säsong på MCn nu. Vi blir ett gäng på 3 som antagligen kommer beta av en och annan mil där en av oss är en "färsking". Vem det nu än är man ska be till så förtusan låt oss slippa någon olycka...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag försvarar inte styrfylla eller fortkörningar, och det blir ju inte lättare att se hojar som kör fort, men många bilister ser inte hojar överhuvudtaget. Det är ointressant, dom bryr sig inte, dom ser bara bilar, om dom tittar upp från sin mobil alls. Sen kör dom standardfrasen som friskriver dom "jag såg honom inte, det gick så fort" :huvet

Jag skulle hävda att det inte bara är så att dom inte ser motorcyklister. Dom ser inte andra bilar heller.
Jag upplever inte någon större skillnad mellan hur många som ser respektiva inte ser mig oavsett om jag kommer på 225 kg VFR eller i 2 ton audi. Dom ser inte i alla fall för dom är upptagna med att titta på sin smartphone eller något annat spännande.
Däremot misstänker jag att dom ser lastbilar och bussar för dom är farliga på ett helt annat sätt.

Att dom sedan kommer undan med att säga "jag såg honom inte, det gick så fort" anser också jag att det är för djävligt. Visst kan man begå misstag. Det är mänskligt. Men att regelmässigt kunna skylla på att det gick så fort är inte rätt.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Jag skulle hävda att det inte bara är så att dom inte ser motorcyklister. Dom ser inte andra bilar heller.
Jag upplever inte någon större skillnad mellan hur många som ser respektiva inte ser mig oavsett om jag kommer på 225 kg VFR eller i 2 ton audi. Dom ser inte i alla fall för dom är upptagna med att titta på sin smartphone eller något annat spännande.
Däremot misstänker jag att dom ser lastbilar och bussar för dom är farliga på ett helt annat sätt.

Att dom sedan kommer undan med att säga "jag såg honom inte, det gick så fort" anser också jag att det är för djävligt. Visst kan man begå misstag. Det är mänskligt. Men att regelmässigt kunna skylla på att det gick så fort är inte rätt.

Att den ursäkten räcker är fan förjävligt, bara för att man kör MC så antar alla att det är vårt fel att det blev en olycka för vi kör ju alltid för fort och för jävligt.

Jag kör ALLTID! med Gopro på hjälmen, just för att kunna ha bevis, speciellt på idioterna som pysslar med mobilen bakom ratten. Fy fan vill slå in sidospeglarna varenda gång jag ser en sån!

Sen den här som omkom i Västerås känner jag noll empati för. Att han ens kallas motorcyklist... pfft. nu kan vi räkna med MC-DÖDEN i media, högre premier och ännu fler som ser ner på MCåkare/åkning.

Vilket skämt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var det verkligen stulen hoj? Isf är det ju ett episkt exempel på hur det inte skall vara - och saknad behörighet därtill... Nå, låt det inte bli en trådsanning innan vi vet mer.

Vet inte, och håller med dig om att vara försiktig på den punkten, men har för mig att jag läste det på en av SMCs facebooksidor... Men som sagt, onödigt att slå på stort om det. Misstagen i övrigt är ju fullt tillräckliga.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vet inte, och håller med dig om att vara försiktig på den punkten, men har för mig att jag läste det på en av SMCs facebooksidor... Men som sagt, onödigt att slå på stort om det. Misstagen i övrigt är ju fullt tillräckliga.

Ja se facebook... :crash
Har snoopat lite med lokala bekanta. Det var tydligen hans egen hoj, ryktesvis köpt i höstas.
Han har däremot en lång, lång historia bakom sig med bland annat olovlig/grov olovlig körning - alltså sedan tidigare ingen behörighet för MC. Hade han bättrat sig och tagit körkort i vinter? Skulle inte tro det.

Nej, jag gottar mig inte åt just denna individens öde. Däremot är informationen intressant för det pekar på ett allvarligt fel i vårt samhälle. Hur kan man gång på gång, år efter år få fara runt och ställa till elände för andra - utan körkort? Det kunde precis lika gärna stått en människa där vid hörnet och väntat på en buss.

Hur många chanser skall man få?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja se facebook... :crash
Har snoopat lite med lokala bekanta. Det var tydligen hans egen hoj, ryktesvis köpt i höstas.
Han har däremot en lång, lång historia bakom sig med bland annat olovlig/grov olovlig körning - alltså sedan tidigare ingen behörighet för MC. Hade han bättrat sig och tagit körkort i vinter? Skulle inte tro det.

Nej, jag gottar mig inte åt just denna individens öde. Däremot är informationen intressant för det pekar på ett allvarligt fel i vårt samhälle. Hur kan man gång på gång, år efter år få fara runt och ställa till elände för andra - utan körkort? Det kunde precis lika gärna stått en människa där vid hörnet och väntat på en buss.

Hur många chanser skall man få?

Tar man bort lagkrav på hjälm så bör den gruppen individer börja självsanera i större utsträckning, men annars är det svårt att hindra någon från att bruka fordon olovligt utan att börja närma sig ett samhälle med en sjuk nivå av statlig kontroll av innevånarna.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, det är ingen enkel ekvation.

Det är så less på att behöva ta konsekvenserna av och försvara mig mot det som denna kategorin trafikanter ställer till med. Dom kallas för "motorcyklister" i media, men dom har INGENTING gemensamt med det vi håller på med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är ingen enkel ekvation.

Det är så less på att behöva ta konsekvenserna av och försvara mig mot det som denna kategorin trafikanter ställer till med. Dom kallas för "motorcyklister" i media, men dom har INGENTING gemensamt med det vi håller på med.

Ja, det är lite intressant att när det är bilar som körs så är det inte bilister, utan rattfyllerister.
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Ta det inte personligt men vi borde trycka på att anpassa farten inte "hålla" den.



Japp, samma resultat men crack är fortfarande olagligt! :fakta

:D:D

Jag menar givetvis att man ska anpassa farten och inte prompt hålla det som står på skyltarna! Känns aningen uppenbart :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag menar givetvis att man ska anpassa farten och inte prompt hålla det som står på skyltarna! Känns aningen uppenbart :tummenupp

Vi vet det, därför skrev jag att du inte skulle ta det personligt för det är inget påhopp på dig, men tyvärr är det inte uppenbart för alla. Kolla i din bekantskapskrets om "köra för fort" betyder att du inte anpassat hastigheten till gällande förhållanden eller om det betyder köra över skyltad hastighet?

För Tragikvärket vill ju att vi ska "hålla" hastigheten för att vara säker så "köra för fort" är enligt dem över skyltad hastighet...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top