Modifiera tank, banka eller skära/svetsa?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ber om ursäkt för den något provokativa trådtiteln...

Jag har en tank till en CX500 som jag ev. vill göra något med. Dock tar gaffelbenen i tankens framkant, och jag funderar nu på hur eller om det är möjligt att modifiera den så att jag inte förlorar typ 50% av styrutslsget. Tanken ser ut som bild nedan, och min tanke är att antingen knacka till inbuktningar i framkant eller lämna bort till någon som göra urtag och sedan svetsa i ny plåt där.


honda-cx500-standard-shadow-deluxe-fuel-gas-tank-on-cx650e-gl650-gl500-frame-eurosport-sports-motofaction-org-4.jpg


004.jpg


Jag är nästan säker på att alternativ 1 inte är en möjlig väg att utan att riskerats förstöra tanken fullständigt, men kanske finns det någon som menar att det är möjligt?

För att lösa alternativ 2 behöver jag få tag på en duktig plåtverkstad som kan utföra denna typ av jobb. Gissar att det inte duger med vilket bonnsmide som helst för att få snygga och täta svetsar i tunnplåt?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ber om ursäkt för den något provokativa trådtiteln...

Jag har en tank till en CX500 som jag ev. vill göra något med. Dock tar gaffelbenen i tankens framkant, och jag funderar nu på hur eller om det är möjligt att modifiera den så att jag inte förlorar typ 50% av styrutslsget. Tanken ser ut som bild nedan, och min tanke är att antingen knacka till inbuktningar i framkant eller lämna bort till någon som göra urtag och sedan svetsa i ny plåt där.


honda-cx500-standard-shadow-deluxe-fuel-gas-tank-on-cx650e-gl650-gl500-frame-eurosport-sports-motofaction-org-4.jpg


004.jpg


Jag är nästan säker på att alternativ 1 inte är en möjlig väg att utan att riskerats förstöra tanken fullständigt, men kanske finns det någon som menar att det är möjligt?

För att lösa alternativ 2 behöver jag få tag på en duktig plåtverkstad som kan utföra denna typ av jobb. Gissar att det inte duger med vilket bonnsmide som helst för att få snygga och täta svetsar i tunnplåt?
Jo fan det duger gott jag har fått alla tankar täta med vanligt bonnsmide. Gassvetsen är överlägset bäst.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo fan det duger gott jag har fått alla tankar täta med vanligt bonnsmide. Gassvetsen är överlägset bäst.

Ok, jag kan i bästa fall svetsa grovplåt med en halvtaskig MIG, så jag får ändå lämna bort jobbet. Tänkeratt firman jag tar det till får bestämma metod, men av ren nyfikenhet: blir det snyggt resultat om man svetsar med gas? Har aldrig prövat själv.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hittar du en bra gammal bilplåtis blir det snyggt och tätt med gas. En av dom som kunde rikta en krockad bilskärm utan att behöva lägga på hektovis med tenn. Funkar nog med MIG och TIG också om man kan sina saker. Konsten är bara att hitta gubbarna.
Går förmodligen att knacka in också om man värmer med gassvets på rätt ställen. Knepigt på en tank eftersom du inte kan ha en faff på insidan.
Det går inte att bara flytta bak tanken en bit?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ok, jag kan i bästa fall svetsa grovplåt med en halvtaskig MIG, så jag får ändå lämna bort jobbet. Tänkeratt firman jag tar det till får bestämma metod, men av ren nyfikenhet: blir det snyggt resultat om man svetsar med gas? Har aldrig prövat själv.
Ja, man kan få gas på tunnplåt att se ut som tig om man är lite vass
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När använder du mer än 40 % (fyrtio %) av styrutslaget när du kör MCn?
Hur ofta använder du mer än 40 % (fyrtio %) av styrutslaget när du kör MCn?

Själv utnyttjar jag det bara när jag ska ur garaget. Och då går jag bredvid hojen.......
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Allt går. Skar ut som ett batman huve i min tank för o sänka bakdelen på den. Att tänka på är att sätt ett stopp där framanslutningen i ramen sitter. (gummit) jag tog en träbit emellan så inte spänningen skulle bli fel efter svetsning.
Har ingen bild just nu för minnet i telefonen gick sönder.
Men allt går. Ba glöm inte kolla passformen vid moddar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När använder du mer än 40 % (fyrtio %) av styrutslaget när du kör MCn?
Hur ofta använder du mer än 40 % (fyrtio %) av styrutslaget när du kör MCn?

Själv utnyttjar jag det bara när jag ska ur garaget. Och då går jag bredvid hojen.......
Jag har ofta styrstoppet i när jag svänger med hojen i trånga utrymmen, och då är bägge fötterna på fotpinnarna, och det sker var och varannan gång jag kör.

Sen ska gaffelbenen aldrig vara styrstopp, i synnerhet inte mot tanken :fakta
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har också funderat på det vid tankbyte. Kollar man klipp på utube så ser det lätt ut. :tummenupp

Ett liknade jobb fast längre bak då:

"It's a one beer project."
https://youtu.be/wkHcCz3kYwg

:gnissla
En hipster förstör en tank...
Säkert delägare i "mikrobryggeriet" som tillverkat ölen.

Ska sånt där göras på riktigt så ska tankbotten skäras loss så att man kan komma in med mothåll.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
:gnissla
En hipster förstör en tank...
Säkert delägare i "mikrobryggeriet" som tillverkat ölen.

Ska sånt där göras på riktigt så ska tankbotten skäras loss så att man kan komma in med mothåll.
Form före funktion Jörgen! I alla lägen! Sökandet efter "autentiskt uttryck" känner inga gränser. Kolla bara alla sinnessjukt pårökta 70talsshowbyggen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Form före funktion Jörgen! I alla lägen! Sökandet efter "autentiskt uttryck" känner inga gränser. Kolla bara alla sinnessjukt pårökta 70talsshowbyggen
För mig gäller som bekant funktion före form ;) Vad gäller hantverksnivån i ovanstående video är det ju utanför alla gränser. Ett "plåtjobb" som fodrar uppemot en deciliter spackel på varje sida skulle jag aldrig visa min ansiktsbild bredvid, men den här killen tar det som ngt naturligt "it will be fine with some putty".

Men visst, hans tank blir ju "dentad" och han kan ha bensin i den, så rent funktionellt borde jag ju knäppa läpp. Men för en fordonsplåtslagare är det där inget plåtjobb, det är en krockskada.

Nåväl, det här är ju teknikforumet, så jag vill inte dra iväg från ämnet.
Gällande TS undran om urtag för gaffelben så är det inget lätt jobb. Endera driva in plåten med mothåll på insidan, eller så svetsar man in U-valsade plåtar. Men även med denna metod är det bäst att ta ur botten först, så att man kan sträcka ut svetsarna med mothåll inifrån. Samma som när man svetsar ihop två tankhalvor, sitter botten kvar så kan man inte sträcka ut svetsarna, så då kommer resultatet kräva ordentligt med spackel.

Jag antar att det är upptill TS vad han anser är acceptabelt.

Ngt jag tror skulle kunna funka bättre för gaffelrörsurtag på en komplett tank med botten kvar, är att glödga plåten och använda ett tjockväggigt rör som man i sin tur slår på. Svårt att förklara i text hur jag skulle göra, men jag har använt mig av det för att tex göra urtag i ljuddämpare som tex ska passera nära en bakdämpare. Det tjockväggiga röret blir drivverktyget som gör det runda diket sas.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
När använder du mer än 40 % (fyrtio %) av styrutslaget när du kör MCn?
Hur ofta använder du mer än 40 % (fyrtio %) av styrutslaget när du kör MCn?

Själv utnyttjar jag det bara när jag ska ur garaget. Och då går jag bredvid hojen.......

Nä, det gör man väl antagligen inte särskilt ofta, och hojen har rätt stort styrutslag som det är. Vill dock få fram tanken så långt som möjligt, för att undvika gamnacken som blir resultatet annars (ungefär som bilden med den blå tanken). Jag kan absolut acceptera en viss minskning av styrutslaget, men utan urtag blir det inte mycket kvar över huvudtaget.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Gällande TS undran om urtag för gaffelben så är det inget lätt jobb. Endera driva in plåten med mothåll på insidan, eller så svetsar man in U-valsade plåtar. Men även med denna metod är det bäst att ta ur botten först, så att man kan sträcka ut svetsarna med mothåll inifrån. Samma som när man svetsar ihop två tankhalvor, sitter botten kvar så kan man inte sträcka ut svetsarna, så då kommer resultatet kräva ordentligt med spackel.

Jag antar att det är upptill TS vad han anser är acceptabelt.

Ngt jag tror skulle kunna funka bättre för gaffelrörsurtag på en komplett tank med botten kvar, är att glödga plåten och använda ett tjockväggigt rör som man i sin tur slår på. Svårt att förklara i text hur jag skulle göra, men jag har använt mig av det för att tex göra urtag i ljuddämpare som tex ska passera nära en bakdämpare. Det tjockväggiga röret blir drivverktyget som gör det runda diket sas.

Tack för ett utmärkt och initierat svar. Ja, min ursprungliga tanke var just u-valsade plåtar som svetsas in (av någon annan än mig då...). Kan acceptera en aning spackel, men är inte sugen på att ha en stor spackelkaka som trillar ur efter några hundra mils vibrationer på dåliga vägar, så kanske är det inte bästa vägen.

Tycker det var en utmärkt beskrivning, och förstår hur du menar. Det är på rimlig görbarhetsnivå även för mig, skulle jag tro. Dock är utmaningen att inbuktningen behöver vara strax innanför det främre "hörnet" på tanken, där plåten givetvis också får sin största styrka mot slag. Även den horisontella knäcken i framkant utgör ju en sådan förstärkning. Tror dock att jag ändå ska ge mig på det, och om det inte blir bra så är ju steg två att gå den mer komplicerade vägen med svetsning av urtag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har ofta styrstoppet i när jag svänger med hojen i trånga utrymmen, och då är bägge fötterna på fotpinnarna, och det sker var och varannan gång jag kör.

Sen ska gaffelbenen aldrig vara styrstopp, i synnerhet inte mot tanken :fakta

Vi är alla olika. Själv svänger jag aldrig i trånga utrymmen. Enda tillfället jag utnyttjar styrutslagen är när jag drar hojen upp ur garaget längs höger sida följt av en vänstersväng för att "plana ut backen" upp ur garaget som ligger i källaren.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag skulle definitivt inte börja svetsa i en tank helt i onödan. Jag skulle ta en gummiklubba eller kulhammare och banka till ändamålseniga och snygga "bucklor". Har gjort det många gånger och det blir hur bra som helst.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om detta är utanför ämnet?

Men är det nån som kan ge tips lite tips på vad man skall tänka på om man skall svetsa en tank med gassvets, svetsning är ju ett hantverk så det är ju nåt man måste träna för att bli bra på och rör det sig om en bensintank så är det nog mycket träning för att få den tät, någorlunda snygga svetsar och inte få plåten att vrida och slå sig alldeles åt skogen.

Jag har ju blivit smått sugen på att testa göra en tank från grunden med gassvets (har inte tillgång till tig och inte svetsat det heller) mest bara för att se om det är möjligt och lära sig svetsa bättre och få en tät tank, har svetsat ett nytt mellan rör till avgassystemet med gassvetsen efter att jag flyttat fotpinnarna på mitt bygge och testade då i samma veva svetsa lite 1 mm tjocka plåtbitar med gasen. Första svetsen jag gjorde i plåten fick jag till det nåt så jäkla bra att det nästan såg ut som det var tigsvetsat, sen blev svetsarna väl okej men inte mer. Hade varit intressant att veta vad som gjorde att jag fick det så bra.

Har ni tips på hur man svetsar i tankar och tunnplåt med gas? Ska man ha spalt? Viken storlek på munstycke är lämpligt? Hur gör man för att inte sprida värmen så allt slår sig, våta trasor? Vet ju att det är ett hantverk det rör sig om men alla tips man kan få är ju intressanta.
 
Nyheter
Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

Top