Bygga garage, erfarenhet av hallbyggarna i Härnösand?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ännu en gång vänder jag mig till Sporthojs samlade kunskapsbank för lite tips och råd.

Planerar ett garagebygge och försöker hitta rätt i djungeln av garageleverantörer. Som alltid är budgeten tight och jag kollar på de billigare alternativen i första hand, är det någon av er som har erfarenhet av följande leverantörer?

Hallbyggarna i Härnösand, heter tydligen Doorfast också (www.doorfast.se)

Carporten.se

Hallbyggarnas erbjudande på 50kvm garage för 55 000:- är onekligen lockande, men både tak, avvattning och portar saknas så tillkommer det ju en hel del på det priset.


Har byggt ihop ett 60kvm garage på Lundqvists Trävaru som landade på 150 000:-, egentligen inte så farligt men räknar med att plattan kostar närmare 100 000:- så då är man uppe på en kvarts miljon..


Skulle helst vilja ha ett garage på 60kvm för runt 150 000:- inkl platta, är det en utopi? Bygga i lösvirke känns inte aktuellt då jag inte har varken tid eller kunskapen som krävs för ett sådant projekt.

Doorfast.JPG

Carporten.JPG
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Jag har ett garage från mellbygarage @55kvm.
Tog det som "halvmonterat" i moduler. Fick det mesta som behövdes för att bygga och det har blivit rätt skapligt :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska dra ett mail till Mellbygarage och be dem om en offert, tack för tipset :)
 

ultraclass

Medlem
Gick med
31 Dec 2011
Ort
jönköping
Hoj
electra glide. rd 350 ypvs.hd sportster
Kolla med Lövånger bygg, har byggt två garage av deras. ett på 130 och ett på 160. Tror jag klarade mig runt 300 för varje. göt plattorna själv.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Spännande att det kommit en konkurrent till Mellbygaragens variant.
Har du själv ett sånt där garagehus?

nix! men att använda utrymmet för en mindre lägenhet som man sedan kan ha för jobbiga tonåringar , svärmor etc. verkar ju praktiskt!:tummenupp:tummenupp

men jag skulle satsa på en utbuggnad åt varje håll med en balkong /loggia alt. bygga trappan i L-form och balkong där.

mvh
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Spännande att det kommit en konkurrent till Mellbygaragens variant.
Har du själv ett sånt där garagehus?

Jag har ett sånt. (fast av egen konstruktion)

Från början var det bara tänkt att vara ett hobbyrum/förråd/tvättstuga i bottenplan, men när vi ställde upp takstolarna och hade hunnit sätta innertak/vindsgolv över garagedelen så sa jag "fan här uppe skulle man ju kunna ha sovloft, och lägenhet där nere" och så blev det.

Det blev till att byta två takstolar till en kraftigare öppen modell i limträ, och specialbeställa en trappa av en släkting som råkade jobba på en fabrik som tillverkade trappor.
Eftersom vi redan hade planerat för tvättstuga så fanns allt vad avlopp och vatten behövdes.

Dom första åren fanns inget behov av lägenheten, så då stod den oinredd och användes som förråd, när sedan behov uppstod så köptes och monterades ett IKEA kök och väggarna tapetserades.

Det är inte världens största lägenhet, men ungarna har bott i den i omgångar, med sambo och husdjur, och när ingen av dom har behövt den har den stått tom med bara grundvärme.

Hursomhelst så skadar det ju inte att ha ett isolerat förråd med indraget vatten och avlopp.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top