Köra upp för A-kort med 24kw 660smc

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tjena ni!

Vet nog redan svaret på det här, men hör mig för ändå. TS har inte öppet förens måndag, och litar ändå på er samlade mer ändå :tuttar:kär

Iallafall! A1, A2 och nu i sommar hoppas jag kunna klämma in A-behörighet på körkortet med. Transportstyrelsen säger: http://www.trafikverket.se/korkort/...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/

Alltså minst 40kw. 660n jag är sugen på står 24kw i trafikverkets papper (många 660 importerades så för miljökraven va?) Det är ju mycket mer pulver i den än 24kw, men man får anta att regler är regler, och att en eventuell körprovsperson bara kommer utgå ifrån regbevis? Förövrigt, kommer en original 660 2004 upp i 40 ärliga kilowatt?

Regnummer i fråga: UHT 796

Mycket möjligt en dumdum fråga där jag redan vet svaret... Kanske borde omformulera mig? Är det någon av er som kört upp med liknande hoj med eller utan problem? Då typ hojar som 625, 640, 660, 690 etc.

Tack i förväg för svar! :krama Känns bra att ha er att luta mig emot :krama:krama
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vad jag kunde läsa mig till har dom 24kw, tar kort tid o få ur den riktiga effekten. 625 har precis 40kw (39.något?)

Men det är det som står på pappret som gäller. Den levereras ju med 24kw, svårt o visa att hojen man har är urpluggad, men om du kan göra det och gå o göra en reg besiktning o få 40kw på pappret så är det nog lugna puckar.

Hur det fungerar i verkligheten o köra upp med en hoj som inte uppfyller kraven vågar ja inte yttra mig om, det överlåter jag till någon som testat
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag tror inte de godkänner en 660, båda gångerna jag haft privat hoj på uppkörning har de kollat registreringsbeviset mycket noggrant... men får se om någon annan har lyckats med det. Jag körde upp på en annan hoj istället.

Edit: ovanstående stämmer nog fortfarande, men jag gjorde en tankevurpa och utgick från att det handlade om A2 :hihi
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Är inte 660 för lätt .

Sporthoj.com kanske inte är rätt ställe att fråga om körkort, då ingen av oss har denna papperslapp. Här kör vi supersporthojar på varvstoppet och steker snutarna på löpande band. :yoparty

(Eller vi är för gamla och fick körkortet i flingpaketet)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du kommer inte kunna köra upp på en hojmodell som på pappret har under 40kW i ursprungseffekt. Du får ju inte höja effekten jämfört med typgodkännandet så regga med högre effekt än orginal kräver papper tillverkaren inte kan/kommer utfärda.

Ska man vara petig får hojen inte köras på allmän väg alls utan strypning.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tack ni alla för svaren! Känns surt att behöva köpa en hoj för uppkörning, sälja dagen efter för att köpa en motard...

Är det ingen som gjort uppkörning på 625/660/690? Eller annan rolig motard? Eller måste man köra upp på en bjässe? :tungan
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Tack ni alla för svaren! Känns surt att behöva köpa en hoj för uppkörning, sälja dagen efter för att köpa en motard...

Är det ingen som gjort uppkörning på 625/660/690? Eller annan rolig motard? Eller måste man köra upp på en bjässe? :tungan

Ingen du kan låna en hoj av för en dag?
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det kallas väl "körkort för tung MC" av en anledning?

Jovisst, men bara för det måste man väl inte köra upp med någon guldvinge :tungan Man behöver ju inte göra det svårare för sig än vad man behöver :tummenupp

- - - Updated - - -

Ingen du kan låna en hoj av för en dag?

Njae, bror min har en 690, men samma sak där med kilowatten... Så tyvärr inte :huvet
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jovisst, men bara för det måste man väl inte köra upp med någon guldvinge :tungan Man behöver ju inte göra det svårare för sig än vad man behöver :tummenupp
Om du från att inse att din 660 inte funkar, direkt hoppar till en Guldvinge så undrar jag om du inte gör det svårare än du behöver :7peta

Har du kollat runt på trafikskolorna om du inte kan få hyra en hoj där?
Kan ju även vara värt lite att ta ett par lektioner o sedan hyra en hoj av dem föruppkörning.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Om du från att inse att din 660 inte funkar, direkt hoppar till en Guldvinge så undrar jag om du inte gör det svårare än du behöver :7peta

Har du kollat runt på trafikskolorna om du inte kan få hyra en hoj där?
Kan ju även vara värt lite att ta ett par lektioner o sedan hyra en hoj av dem föruppkörning.

Åk inte dit med din 660, det får va någon ganska slarvig pellejöns som godkänner den som en behörig A-hoj.
SMC:s sida säger ju att det är två regler som gäller parallellt nu.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/

Minst 40kw, minst 595cc.
Eller:
Minst 50 kw, minst 175 kg, minst 595cc

Tukklas svar är inte alls dumt, men det blir en ganska dyr lösning.
2 lektioner + hyra för uppkörning kanske landar på.. 4-5000?
Sen tillkommer ju de fasta avgifterna, (skrivning, risk 1 & ", uppkörning) på 6350:-

Om du har pengarna intitialt så köp hellre en äldre tung hoj, vänj dig vid den, kör upp och fixa lappen och sälj sedan. Eller detta kanske inte var akutellt från början?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Taget från en trafikskolas hemsida där företaget ligger relativt nära Österåker:
kk.JPG

Om de kräver att du tar lektion(er) tar du 1st lektion och då blir det 300+1200+1600=3100SEK
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Jo det kan ju vara ett alternativ. Känns ju ändå lite muppigt att börja ta körlektioner och hyra hojar och sådant, och notan hamnar på 5k+... Planen var ju att bara göra uppkörningen :tungan Får väl se hur det blir! Men trodde att motarderna var populära för uppkörning just för att de var så simpla och smidiga? :7peta Måste fått något om bakfoten där! Aja, tack för alla svar! Blir väl att köpa någon ''bjässe'' bara för att ta kortet, och köpa bushoj direkt efter :yoparty:tummenupp
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jo det kan ju vara ett alternativ. Känns ju ändå lite muppigt att börja ta körlektioner och hyra hojar och sådant, och notan hamnar på 5k+... Planen var ju att bara göra uppkörningen :tungan Får väl se hur det blir! Men trodde att motarderna var populära för uppkörning just för att de var så simpla och smidiga? :7peta Måste fått något om bakfoten där! Aja, tack för alla svar! Blir väl att köpa någon ''bjässe'' bara för att ta kortet, och köpa bushoj direkt efter :yoparty:tummenupp

Dom är nog populära, men som A2 hojar.
Lycka till!
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jo det kan ju vara ett alternativ. Känns ju ändå lite muppigt att börja ta körlektioner och hyra hojar och sådant, och notan hamnar på 5k+... Planen var ju att bara göra uppkörningen :tungan Får väl se hur det blir! Men trodde att motarderna var populära för uppkörning just för att de var så simpla och smidiga? :7peta Måste fått något om bakfoten där! Aja, tack för alla svar! Blir väl att köpa någon ''bjässe'' bara för att ta kortet, och köpa bushoj direkt efter :yoparty:tummenupp
Fast om jag inte fattat det helt fel funkar en motard alldeles utmärkt. Det är just de två exemplaren du har tillgång till som inte är ok.
http://www.trafikverket.se/korkort/...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag vet en person som klev in hos en mc-handlare, förklarade problemet och fick hyra en begagnad hoj för ett rimligt belopp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Attans, tänkte erbjuda dig att låna en hoj jag har i garaget, men kom på att den är registrerad som 37kw... (som originaleffekt dessutom, trots att den har runt 100 hästar original) så det hjälper ju inte.
:3freak
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Attans, tänkte erbjuda dig att låna en hoj jag har i garaget, men kom på att den är registrerad som 37kw... (som originaleffekt dessutom, trots att den har runt 100 hästar original) så det hjälper ju inte.
:3freak

Det hjälpte på så sätt att jag blev glad för tanken ändå! :) det är sånt där som får en att älska det här forumet :krama
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Dubbelpost... Fy mig! Annat än rubriken också, dubbel fy! :huvet

Iallafall...:smasha är det någon som vet om alu-bakpartiet på en 660/625 håller för en flickvän på 60-70kg? Det är då landsvägsåka den ska hålla för, inte trappor. Stålramen kom ju efter -05 va? Med passagerarpegs osv. Skjutspinnar går ju att klämma dit några. Alternativt någon som vågar sig gissa, om alu-ramen skulle se ut som en banan efter en hångel-åktur på mysvägar, hade det kunna förebyggts med att man på egen väg stadgar upp alu-bakpartiet med något rostfritt? Har inte tillgång till att svetsa alu, bara stål... Så lär bli någon borr och bultvariant då.

Jag menar, det ska väl inte falla på målsnöret för en alu-sits åt flickan min?:glömdet

Tack återigen! Ni är bäst! :tummenupp
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Förra året körde 2 elever upp framför mig med privata hojar ( inte genonm körskolan ). Dom bägge fick visa upp reg bevis på hojen, där såg man kW och CC, det är det dom går efter...

Lycka till
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top